Ahdinhan nuo korvaa?
Jos vertaa vaikka tuollaista 4,4 litraista ahdettua dieselmoottoria, 5,8 litran vaparidieseliin, niin huomattavasti paremmin vääntää tuollainen 4,4 litran turbodiesel. 5,8 litran kone alkaa hyytymään kovemmassa vedätyksessä yläkierroksilla, kun 4,4 alkaa turbo viheltää rasituksessa, eikä hyydy. Tehot noissa on suurinpiirtein samat, mutta paljon sitkeämpi on ahdettu kone.
5.8 litrainen moottorikin olisi reippaasti parempi ahtimella.
Tämän päivän moottoreita jos vertaa tuollaista turbodiesel R4 4,4 ja R6 6,7 moottoreita niin kummassakin aika samat tehot/vääntö eli 150-160hv ja 630-680nm. Eipä ole moottorin tilavuudesta noissa ainakaan kovinkaan merkittävää eroa ja ainoa hyöty on että R6 on paremmat äänet. Sama jos vertaan 1.7 bensa turbomoottoria 2.0 vapariin, niin mukavampi turbokone on ajaa. Vetää alhaalta eikä tarvitse huudattaa yhtä paljoa.