Samppasport  Futurez

S80 käsijarrun toiminta

  • 15 Vastauksia
  • 10033 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa noviisivolvoilija

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • www.vrcf.fi
S80 käsijarrun toiminta
« : 16.09.2011, 09:29:34 »
Hei. Olen huomannut että kun käsijarrun vetää päälle, niin joskus se "ottaa kiinni" jo hyvin lyhyellä matkalla.
Toisella kerralla jarrua voi vetää tosi pitkän matkan, ja jarru tuntuu jotenkin löysältä. Molemmissa tapauksissa jarru toimii.
Pitäisikö tästä olla huolissaan, onkohan joku paikka kulunut tai vaihtokunnossa? Katsastuskin lähestyy...  ???

Poissa azzyyr

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • Diesel Voimaa...
Vs: S80 käsijarrun toiminta
« Vastaus #1 : 16.09.2011, 10:44:16 »
Onkohan käsijarrukengistä pinnat irti? Kannattaa remontoida ennenkuin pinta lipsahtaa pois urastaan ja rikkoo navan...
Alla: V70 D5 -02
Exä: 850 T5 -94

Poissa noviisivolvoilija

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 käsijarrun toiminta
« Vastaus #2 : 16.09.2011, 10:53:41 »
Onkohan käsijarrukengistä pinnat irti? Kannattaa remontoida ennenkuin pinta lipsahtaa pois urastaan ja rikkoo navan...
Moi. Voinko tehdä tämän remontin itse? Onko foorumilla jossain ohjeita tällaseen remonttiin? Kiitos taas jo etukäteen neuvoista.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: S80 käsijarrun toiminta
« Vastaus #3 : 16.09.2011, 11:56:01 »
Moi. Voinko tehdä tämän remontin itse? Onko foorumilla jossain ohjeita tällaseen remonttiin? Kiitos taas jo etukäteen neuvoista.

Tossa
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=64.msg245#msg245

Paikalla Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5838
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 käsijarrun toiminta
« Vastaus #4 : 16.09.2011, 12:03:58 »
Ja nyt sitten kannattaa välttää ajamista kunnes olet saanut noi kengät vaihdettua. Pahimmassa tapauksesa ne pinnat löytävät asennon jossa kiilaantuvat väliin ja hajottavat paikkoja (on käynyt monille). Jos näin käy niin se on huomattavasti kalliimpi ja työläämpi homma ::)

Poissa noviisivolvoilija

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 käsijarrun toiminta
« Vastaus #5 : 16.09.2011, 14:48:47 »
Tossa
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=64.msg245#msg245
Kiitos paljon! Luulen että selviän noilla ohjeilla. Eikun siis kauppaan ja osia ostamaan, ja sitten ihmettelemään...
Edit: Kannattaako käsijarru jättää vetämättä kiinni, ennenkuin remontti on tehty?
« Viimeksi muokattu: 16.09.2011, 14:51:13 kirjoittanut noviisivolvoilija »

Poissa john_anthony

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Volvo S80 T6 -01
Vs: S80 käsijarrun toiminta
« Vastaus #6 : 16.09.2011, 15:25:34 »
Kiitos paljon! Luulen että selviän noilla ohjeilla. Eikun siis kauppaan ja osia ostamaan, ja sitten ihmettelemään...
Edit: Kannattaako käsijarru jättää vetämättä kiinni, ennenkuin remontti on tehty?

Tämä on ihan oma mielipiteeni: Volvossa kannattaa olla koskematta koko käsijarruun jos vaan vähänkään mahdollista, itse en käytä sitä kuin pakkotilanteessa :D On nimittäin tuo käsijarru koko auton heikoin lenkki.

Poissa Ticsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 käsijarrun toiminta
« Vastaus #7 : 18.09.2011, 17:49:56 »
Kysytäämpäs tähän perään.. onko muilla käsijarrussa semmonen ominaisuus, että kun vetäsee vaikka ylämäessä käppärin päälle niin auto liikahtaa pikkusen taaksepäin ennen kun jarru ottaa kiinni? Ajattelin tämän johtuvan irronneista hihnoista ja remppasin tänään jarrut, mutta sama ominaisuus jäi. Kokeilin vetästä käppärin päälle, mutta jopa käsin levystä pyörittäessä se pääsee liikkumaan levyn kehästä katottuna semmosen 2-3cm. Eli onko siellä jotain löysällä vai pääseekö nuo kengät liikkumaan tuon verran?

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6618
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: S80 käsijarrun toiminta
« Vastaus #8 : 18.09.2011, 17:52:43 »
Ihan normaalia. Johtuu siitä, että kenkien levittäjä ja olkavarressa oleva kenkien "toppari" ovat samalla reunalla. Sitä en käsitä miksi, mutta näin on ollut Volvoissa jo vuosikymmeniä.

Poissa vaiskitin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 käsijarrun toiminta
« Vastaus #9 : 21.09.2011, 21:50:01 »
Tämä on ihan oma mielipiteeni: Volvossa kannattaa olla koskematta koko käsijarruun jos vaan vähänkään mahdollista, itse en käytä sitä kuin pakkotilanteessa :D On nimittäin tuo käsijarru koko auton heikoin lenkki.

En tätäkään ihan kokonaan allekirjottaisi, isommissa etuvedoissa (ainakin) tuo käppäri tosiaan ei ole mikään lujatekoinen joten kaikki kikkailut ja käppäri käännökset kannattaa unohtaa. Muttei kuitenkaan sen käsijarrun normaalikäyttöä, koska vain silloin se pysyy kunnossa.

Poissa Vanha Pieru

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 käsijarrun toiminta
« Vastaus #10 : 23.11.2013, 14:28:59 »
Ihan normaalia. Johtuu siitä, että kenkien levittäjä ja olkavarressa oleva kenkien "toppari" ovat samalla reunalla. Sitä en käsitä miksi, mutta näin on ollut Volvoissa jo vuosikymmeniä.
Tämä käsijarru on todellakin rumpujarrun toimintamekaniikkaa tuntemattoman ääliön suunnittelema, jota en uskonut tämän hintaluokan autosta löytyvän. Jarrukengät on laitettu vaaka-asentoon "uivaksi" asetelmaksi kiinnitysjousien antaman kitkavoiman varaan. "Topppari" on vielä todellakin samassa päässä kuin levitysmekanismi (vertaa normaali rumpujarru), jolloin kenkäasetelma pääsee jokaisen kuopan tärähdyksestä valahtamaan omasta painostaan rummun alapuolelle. Tällöin kenkä tietysti laahaa päällä, ja rumpujarrun itsetehostusilmiön johdosta alakenkä pyrkii puristumaan tiukemmin rumpuun, koska toinen pää vastaa "toppariin". Tämä laahaaminen kuumentaa kengän pitkään jatkuessaan niin paljon, että jarruhihna irtoaa liimauksestaan ja voi ruhjoa kengätkin pois jousikiinnikkeistä, jolloin katastrofi on valmis.
Tämän estämiseksi pidä levitysmekanismi kunnossa ja voideltuna. Varmista vaijerin herkkä liikkuvuus ja ennenkaikkea uusi kenkien kiinnitysjouset heti, jos ne on ruostuneet tai vääntyneet. Jousen täytyy istua paikoilleen reikiinsä hyvin, äläkä missään nimessä voitele kenkien kosketuskohtia jarrukilpeen, jotta kitka pitää niitä paikoillaan pienissä tärskyissäkin. Joka tapauksessa alempi kenkä tulee kulumaan nopeammin kuin yläkenkä, mutta totaalisen tuhon voi välttää huoltamalla.
Käsijarrun normaali käyttö ei sensijaan aiheuta rikkoutumisriskiä, mutta säätö kannattaa jättää mieluummin hiukan löysäksi, jotta yläpuoli edes pysyy irti rummusta.

Poissa Ben

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 90
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 käsijarrun toiminta
« Vastaus #11 : 23.11.2013, 17:01:31 »
jJs et vielä ostanut kenkiä, niin varmempi ostaa siniseltä tai vähintäänkin verrata uusia vanhoihin, että kaarevuus/säde on sama.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 käsijarrun toiminta
« Vastaus #12 : 25.11.2013, 13:53:55 »
Tänään uusittiin mulle uudet käppärinkengät, Bosch merkkiset. Vanhoista pinnat irti. Vaijerit onneksi oli toimivat. Nyt saa leiman.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Topelius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
Vs: S80 käsijarrun toiminta
« Vastaus #13 : 25.11.2013, 21:53:28 »
Ja nyt sitten kannattaa välttää ajamista kunnes olet saanut noi kengät vaihdettua. Pahimmassa tapauksesa ne pinnat löytävät asennon jossa kiilaantuvat väliin ja hajottavat paikkoja (on käynyt monille). Jos näin käy niin se on huomattavasti kalliimpi ja työläämpi homma ::)

Mitä tuolta voi mennä rikki? Nimimerkillä tuli katsastuksessa hylky kun kuskinpuoleinen käsijarru ei toiminut ollenkaan. Pitää avata viikonloppuna kun pääsee lämpimään halliin. Jarru ottaa vähän kiinni, mutta jos oikein lujaa vetää käsijarrua, niin pyörää saa jotenkin jarruttamaan.  Mun tuurilla siellä on kuitenkin tuo pahin jo tapahtunut...
V70 D5 vm 02 "optimoitu"

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Vs: S80 käsijarrun toiminta
« Vastaus #14 : 25.11.2013, 22:03:34 »
Katsastuksessa tänä aamuna pomppasi oma pattikylkinen kuskin puolen käsijarrun vuoksi. Tuli uusittua taakse levyt, kengät, palat ja jarruletkut samaan syssyyn, kun näyttivät aikansa eläneiltä, sekä vaijerit herkisteltiin. Iltapäivällä heltisi leimakin. :)
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

 

Carcom Oy  Elekma