Ihan normaalia. Johtuu siitä, että kenkien levittäjä ja olkavarressa oleva kenkien "toppari" ovat samalla reunalla. Sitä en käsitä miksi, mutta näin on ollut Volvoissa jo vuosikymmeniä.
Tämä käsijarru on todellakin rumpujarrun toimintamekaniikkaa tuntemattoman ääliön suunnittelema, jota en uskonut tämän hintaluokan autosta löytyvän. Jarrukengät on laitettu vaaka-asentoon "uivaksi" asetelmaksi kiinnitysjousien antaman kitkavoiman varaan. "Topppari" on vielä todellakin samassa päässä kuin levitysmekanismi (vertaa normaali rumpujarru), jolloin kenkäasetelma pääsee jokaisen kuopan tärähdyksestä valahtamaan omasta painostaan rummun alapuolelle. Tällöin kenkä tietysti laahaa päällä, ja rumpujarrun itsetehostusilmiön johdosta alakenkä pyrkii puristumaan tiukemmin rumpuun, koska toinen pää vastaa "toppariin". Tämä laahaaminen kuumentaa kengän pitkään jatkuessaan niin paljon, että jarruhihna irtoaa liimauksestaan ja voi ruhjoa kengätkin pois jousikiinnikkeistä, jolloin katastrofi on valmis.
Tämän estämiseksi pidä levitysmekanismi kunnossa ja voideltuna. Varmista vaijerin herkkä liikkuvuus ja ennenkaikkea uusi kenkien kiinnitysjouset heti, jos ne on ruostuneet tai vääntyneet. Jousen täytyy istua paikoilleen reikiinsä hyvin, äläkä missään nimessä voitele kenkien kosketuskohtia jarrukilpeen, jotta kitka pitää niitä paikoillaan pienissä tärskyissäkin. Joka tapauksessa alempi kenkä tulee kulumaan nopeammin kuin yläkenkä, mutta totaalisen tuhon voi välttää huoltamalla.
Käsijarrun normaali käyttö ei sensijaan aiheuta rikkoutumisriskiä, mutta säätö kannattaa jättää mieluummin hiukan löysäksi, jotta yläpuoli edes pysyy irti rummusta.