Samppasport  Futurez

Öljynkulutus V70

• 342 Vastauksia
  • 95621 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Volvosteri

• De Luxe
  • *
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #240 : 22.10.2020, 15:26:36 »
Minun VEA-koneella varustettu V70 D4 vm. 2015 kävi remontissa öljynkulutusongelmien takia, ajettu vajaa 150 tkm. Kevättalvella vaihdettiin venttiilikopan kannentiiviste, koska luultiin kulutuksen johtuvan siitä, vaan se ei asiaa korjannut.
Kulutukseksi oli mittauksessa todettu 1,9 l/10 000 km ja raja tosiaan oli tässäkin ketjussa aiemmin mainittu 1,6 l/10 000 km.
Korjauksena oli mäntien ja männänrenkaiden vaihto paranneltuihin versioihin.
Korjauskustannus taisi olla jotain 6000 euron luokkaa (lasku meni ALD:lle, jolle kyllä kymmenen pistettä asian hoidosta!).
Jospa nyt sitten pysyisi öljyt sisällä...  ::)

Onko autolla ajettu paljon lyhyitä matkoja? Onko öljyjä vaihdettu kuinka usein?
̶S̶6̶0̶ ̶D̶3̶ ̶2̶0̶1̶1̶
 ̶V̶6̶0̶ ̶D̶4̶ ̶2̶0̶1̶4̶
XC60 D4 AWD 2015

Poissa lauri_lr

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #241 : 22.10.2020, 17:16:12 »
Onko autolla ajettu paljon lyhyitä matkoja? Onko öljyjä vaihdettu kuinka usein?

Sekalaisesti on ollut ajoa. Kilometreissä mitattuna maantietä ehkä 70 % kaikista ajoista.

Öljyjä vaihdettu ennen ostoa huolto-ohjelman mukaisesti, eli käytännössä 30 tkm välein 120 tkm asti. Oman omistuksen aikana vaihtunut sitten jo tiheämmin, eka väli oli  vajaa 19 tkm ja sen jälkeen muutaman tonnin välein kun on vaihdettu tasapainoakselistoa, venakopan tiivistettä ja mittailtu kulutusta  :D

Pitää tosiaan seurailla, että onko vika nyt korjattu. Vasta 1000 km ajettu remontin jälkeen, niin vielä ei tiedä..

Poissa Volvosteri

• De Luxe
  • *
« Vastaus #242 : 22.10.2020, 21:11:51 »
Sekalaisesti on ollut ajoa. Kilometreissä mitattuna maantietä ehkä 70 % kaikista ajoista.

Öljyjä vaihdettu ennen ostoa huolto-ohjelman mukaisesti, eli käytännössä 30 tkm välein 120 tkm asti. Oman omistuksen aikana vaihtunut sitten jo tiheämmin, eka väli oli  vajaa 19 tkm ja sen jälkeen muutaman tonnin välein kun on vaihdettu tasapainoakselistoa, venakopan tiivistettä ja mittailtu kulutusta  :D

Pitää tosiaan seurailla, että onko vika nyt korjattu. Vasta 1000 km ajettu remontin jälkeen, niin vielä ei tiedä..

Kyllä siitä öljynkulutuksesta eroon luultavasti tuolla remontilla pääsee :)

Ihmeellistä vaan että jotkut ajaa tuolla moottorilla 400tkm ilman minkäänlaista öljyn liikasyöntiä, ja joillain alkaa ongelmat jo ennen 100tkm..  :-\

Itsellä nyt mittarissa kriittiset 139tkm  :D
̶S̶6̶0̶ ̶D̶3̶ ̶2̶0̶1̶1̶
 ̶V̶6̶0̶ ̶D̶4̶ ̶2̶0̶1̶4̶
XC60 D4 AWD 2015

Poissa jonitp

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #243 : 23.11.2020, 12:49:11 »
Moikka, liityn tähän myös omalla vm. 2016 V60 D3:lla.

Vaihdoimme tammikuussa autoksi tuon V60:n jolla oli ajettu 96tkm. Ensimmäisen kerran tuo pyysi lisää öljyä 98tkm kohdalla, mutta ajattelin tuon johtuvan vain siitä että edellisestä öljynvaihdosta oli kulunut melkein vuosi. Auto kävi huollossa helmikuussa, ja sen jälkeen ajeltiinkin n. 4000 km ennekuin öljyä sai taas lisätä, mutta sen jälkeen öljyä on saanut lisäillä alle parin tonnin välein. Laitoin liikkeeseen viestiä huhtikuun alussa, jolloin neuvoivat käyttämään autoa korjaamolla, ja korjaamolla diagnosoivat kulutuksen johtuvan venttiilikopantiivisteen vuodosta. Autolle oli varattu jo aika tuohon vaihtoon toukokuulle, kunnes viikkoa ennen se hävitti jäähdytinnesteet koneesta kesken ajon (syyksi paljastui puhjennut egr:n jäähdytin, auto korjattiin Porissa Auto Palinilla täysin Volvon piikkiin).

Tämän jälkeen sovittiin liikkeen kanssa että seuraillaan tilannetta, kun kaikki tiivisteet sekä egr oli vaihdettu. Autoon vaihdettiin öljyt tuossa egr-jäähdytin-hässäkässä, ja se oli heinä-elokuun ajamatta kun vaimo oli hoitovapaalla niin tämä seurailu venyi, mutta syyskuun alusta auto on ollut taas käytössä ja öljyä saanut lisäillä parhaimmillaan 3 kertaa kuukaudessa. Näiden jälkeen sovittin että tehdään öljynkulutusmittaus, ja tänään saatujen tulosten perusteella tuo vie öljyä 2,77dl/1000km, eli aika reippaasti yli sallittujen arvojen.

Nyt odotellaan jatkotoimenpiteitä, mutta aika vahvasti haiskahtaa että männänrenkaat menevät tästäkin vaihtoon. Liike on heinäkuussa luvannut maksaa mittaukset ja korvaukset, itseä lähinnä mietityttää nyt se että muuttuuko ääni kellossa jos Palinilta pamahtaa 6k€ korjausarvio  ::)

Poissa Kaldonia1

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #244 : 23.11.2020, 15:16:42 »
Hurjia lukuja ovat nuo D4 ja D3 öljynkulutukset.

Mulla on reilut 2 kk ollut D3-moottorinen V70 vm. -11 ja oli ostaessa 214 tkm ajettu. Nyt olen lasketellut noin 5 tkm ja toistaiseksi ei ole pyytänyt öljyä lisäämään. Autolla on ajettu noin 8 tkm sen jälkeen kun edellinen omistaja teetti Sinisellä huollon elokuussa 2020.

Mikä avuksi noille D3-moottoreiden hirmuisille öljynkulutuksille? Tiiviimmät eli tiheämmät huollot? Aion vaihtaa öljyt noin 10 tkm:n välein. Liekö apua? 

Autossa on täydellinen Sinisen huoltokirja - ainoastaan minä vaihdatin jakohihnan + moniurahihnat + vesipumpun + kiristimet ym. Savon Dieselillä. Lisäksi olen vaihdattanut Sinisellä automaattilaatikon öljyt heti kohta kun auton sain.

Poissa tuomaril

• Valvoja
  • Turbo
  • *
« Vastaus #245 : 23.11.2020, 15:27:39 »
Hurjia lukuja ovat nuo D4 ja D3 öljynkulutukset.

Mulla on reilut 2 kk ollut D3-moottorinen V70 vm. -11 ja oli ostaessa 214 tkm ajettu. Nyt olen lasketellut noin 5 tkm ja toistaiseksi ei ole pyytänyt öljyä lisäämään. Autolla on ajettu noin 8 tkm sen jälkeen kun edellinen omistaja teetti Sinisellä huollon elokuussa 2020.

Mikä avuksi noille D3-moottoreiden hirmuisille öljynkulutuksille? Tiiviimmät eli tiheämmät huollot? Aion vaihtaa öljyt noin 10 tkm:n välein. Liekö apua? 

Autossa on täydellinen Sinisen huoltokirja - ainoastaan minä vaihdatin jakohihnan + moniurahihnat + vesipumpun + kiristimet ym. Savon Dieselillä. Lisäksi olen vaihdattanut Sinisellä automaattilaatikon öljyt heti kohta kun auton sain.
Nämä öljyongelmat koskevat lähinnä VEA-koneisia autoja, eli toisin sanottuna 4-sylinterisiä vekottimia. Tuo sinun D3 on vielä "kunnollinen" 5-pyttyinen.

Poissa Kaldonia1

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #246 : 26.11.2020, 07:58:24 »
Nämä öljyongelmat koskevat lähinnä VEA-koneisia autoja, eli toisin sanottuna 4-sylinterisiä vekottimia. Tuo sinun D3 on vielä "kunnollinen" 5-pyttyinen.

Luojan kiitos!  :) :)

Poissa Jorma

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #247 : 26.11.2020, 08:19:18 »
Eipä tuo niin paha hinta ole koska Castrol 0W30 A5B5 öljytkin maksaa 90€ (2 pänikkää) ja laadukas sutikin melkein 20€. Toki öljyä jäisi pari litraa seuraavaan öljynvaihtoon ellei kulu vaihtovälillä lisäysöljynä.

Jää siitä korjaamolle vielä satanen alle puolen tunnin työstä koska ostavat öljyn vähän halvemmalla kuin päniköissä ja suodattimenkin saa sisäänostohintaan. Huolto on hyvä kun tekijään voi luottaa. Käytin vaimon autoa huollossa eräässä isossa butiikissa Konalassa (ei Volvo) ja vaihdettiin kaikki suodattimet ja muut. Jouduin ottamaan ilmansuodattimen kannen pois noin 1000km myöhemmin ja suodatin oli niin likainen, että olen aika varma ettei sitä ollut vaihdettu. Kuitissa kuitenkin mainittiin. Tästä oppineena päätin, että homma tulee kunnolla tehtyä kun tekee itse.

Poissa Ribbe

• Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
« Vastaus #248 : 26.11.2020, 08:39:06 »
Nyt odotellaan jatkotoimenpiteitä, mutta aika vahvasti haiskahtaa että männänrenkaat menevät tästäkin vaihtoon. Liike on heinäkuussa luvannut maksaa mittaukset ja korvaukset, itseä lähinnä mietityttää nyt se että muuttuuko ääni kellossa jos Palinilta pamahtaa 6k€ korjausarvio  ::)
Jos autollasi on ajettu se 100tkm, niin halusi tai ei niin liike joutuu vähintään 2/3 tuosta korjauksesta maksamaan. Moottorille laskennallinen elinikä on 300tkm, eli vielä on sitä 2/3 jäljellä. Voi olla että joudut itse eka maksamaan korjauksen mutta viimeistään kuluttaja-asiamiehen päätöksellä saat rahasi takaisin.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa jonitp

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #249 : 17.12.2020, 14:25:43 »
Jos autollasi on ajettu se 100tkm, niin halusi tai ei niin liike joutuu vähintään 2/3 tuosta korjauksesta maksamaan. Moottorille laskennallinen elinikä on 300tkm, eli vielä on sitä 2/3 jäljellä. Voi olla että joudut itse eka maksamaan korjauksen mutta viimeistään kuluttaja-asiamiehen päätöksellä saat rahasi takaisin.
Vähän päivitystä tilanteeseen: Palinilta tuli viestiä että männät ja männänrenkaat pitäisi vaihtaa, ja kustannusarvio korjaukselle on n. 4000€. Tuo on vähemmän kuin odotin, liike tarjosi ensin että me maksettaisiin tonni ja liike maksaisi loput, mutta muistutin heitä että olivat kesällä luvanneet maksaa korjaukset, niin nyt tarjous oli että me maksamme huolto-osat ja liike maksaa mekaanisen korjauksen.

Minun mielestä tuossa ei ole muita huolto-osia kuin öljyt ja suodatin (jakopääremppa tehtiin toukokuussa samalla kun egr:n jäähdytin korjattiin), ja Palinilta oltiin samaa mieltä tästä, mutta katsotaan nyt meneekö tuo minun ehdotus läpi että voidaan maksaa pelkät öljyt + suodatin

EDIT: Vastaus tulikin äkkiä, me maksetaan öljyt ja suodatin ja liike maksaa korjauksen, toivotaan että tulee näillä kuntoon  ;D
« Viimeksi muokattu: 17.12.2020, 17:23:01 kirjoittanut jonitp »

Poissa Kaldonia1

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #250 : 17.12.2020, 17:50:22 »
Vähän päivitystä tilanteeseen: Palinilta tuli viestiä että männät ja männänrenkaat pitäisi vaihtaa, ja kustannusarvio korjaukselle on n. 4000€. Tuo on vähemmän kuin odotin, liike tarjosi ensin että me maksettaisiin tonni ja liike maksaisi loput, mutta muistutin heitä että olivat kesällä luvanneet maksaa korjaukset, niin nyt tarjous oli että me maksamme huolto-osat ja liike maksaa mekaanisen korjauksen.

Minun mielestä tuossa ei ole muita huolto-osia kuin öljyt ja suodatin (jakopääremppa tehtiin toukokuussa samalla kun egr:n jäähdytin korjattiin), ja Palinilta oltiin samaa mieltä tästä, mutta katsotaan nyt meneekö tuo minun ehdotus läpi että voidaan maksaa pelkät öljyt + suodatin

EDIT: Vastaus tulikin äkkiä, me maksetaan öljyt ja suodatin ja liike maksaa korjauksen, toivotaan että tulee näillä kuntoon  ;D

Huimia ovat kuviot.

Toivotaan tosiaan, että tulee nyt kuntoon! Onnea matkaan!

Poissa jonitp

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #251 : 17.12.2020, 20:23:02 »

Huimia ovat kuviot.

Toivotaan tosiaan, että tulee nyt kuntoon! Onnea matkaan!
Kiitos! Päivittelen tänne taas lisää kun hommat edistyvät  :)

Poissa Niclashki

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #252 : 20.12.2020, 20:01:43 »
Kuulostaa aika pahalta  :'(

Näytön min/max väli lienee koko lailla litran verran. Näyttö ei tosin päivity ajossa reaaliajassa vaan näyttää ilmeisesti lukemaa edellisen käynnistyksen hetkellä tms. Muutama pykälä voi tulla vaihtelua ihan siitä, että sattuiko olemaan auto miten päin kallellaan. Sammuksissa virrat päällä se mielestäni toimii reaaliajassa.

Omalla on ajettu nyt 54 tkm eikä öljyt vielä vähene 15 tkm vaihtovälillä näytön perusteella eikä muutenkaan.

Nyt on 15tkm ajan seurattu tilannetta öljynvaihdosta. Täyttönä laitoin 5,3L Comman 0w20 ölppää. Öljymäärän näyttö kipitti taas noin puoleen väliin ensimmäisen 2tkm matkalla ja olin jo kusi sukassa. Mutta lopun 13tkm kohdalla se on pysynyt tarkalleen puolivälissä näyttöä. Eli summa summarum, ei ainakaan tähän näytä tarvitsevan 15tkm matkalla ainakaan mitään lisäillä. Taso pysynyt kokoajan samassa, eli puolivälissä näyttöä.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa j_m_k

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #253 : 21.12.2020, 18:50:03 »
Nyt on 15tkm ajan seurattu tilannetta öljynvaihdosta. Täyttönä laitoin 5,3L Comman 0w20 ölppää. Öljymäärän näyttö kipitti taas noin puoleen väliin ensimmäisen 2tkm matkalla ja olin jo kusi sukassa. Mutta lopun 13tkm kohdalla se on pysynyt tarkalleen puolivälissä näyttöä. Eli summa summarum, ei ainakaan tähän näytä tarvitsevan 15tkm matkalla ainakaan mitään lisäillä. Taso pysynyt kokoajan samassa, eli puolivälissä näyttöä.

Onko volvo päivittänyt sitä öljymittaria? Olin siinä uskossa ja kokemuksessa, että pykälää vaille max pysyy kunnes tipahtaa yhdellä ja pyytää lisää. Ja pykälä enemmän, niin pyytää poistamaan.. sikäli ihan turha. Obd:llä näkee öljyn tason milleinä, mutta siinäkin pitää mittaus vakioida aika tarkasti

Poissa Niclashki

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #254 : 21.12.2020, 19:10:37 »
Onko volvo päivittänyt sitä öljymittaria? Olin siinä uskossa ja kokemuksessa, että pykälää vaille max pysyy kunnes tipahtaa yhdellä ja pyytää lisää. Ja pykälä enemmän, niin pyytää poistamaan.. sikäli ihan turha. Obd:llä näkee öljyn tason milleinä, mutta siinäkin pitää mittaus vakioida aika tarkasti

Ei ainakaan ole tuo käynyt nyt vuoteen huollossa Volvolla missä olisi voitu jotain päivittää, vasta tammikuussa on vuosihuolto. Tuossahan on se 16 tai 20 pykälää etc öljyn näyttö. Eli pariin ekaan tkm tipahti sen joku 6 pykälää ja siinä on pysynyt yli 10tkm nätisti kokoajan samassa. Käsittääkseni tuo pyytää vasta, jos menee minimiin näyttö, eli vielä olisi matkaa joku 8-10 yms pykälää minimirajaankin.
V90 T8 2020 Inscription

Elekma  Autoracing