Omalla kohdallani kävi niin, että ostin (Volvo V50 2.0 D -2005) aikoinaan silloin, kun sillä oli ajettu 160 000 km. En tiennyt auton hiukkassuodatinhistoriasta mitään. Huoltokirjastakaan ei selvinnyt mitään.
Autolla oli ajettu noin 200 000 km, kun moottori alkoi herjaamaan "Moottorijärj. Huolla Heti!". Tehot katosivat aina silloin tällöin. Virran sammutuksen jälkeen ne kuitenkin palautuivat. Varasin ajan huoltoon, mutta huoltoajat olivat kortilla. Huolto siirtyi noin kuukauden päähän.
Siellä sitten todettiin hiukkassuodatin olisi pitänyt vaihtaa 120 000 km kohdalla. Heillä ei ollut tarvittavia osia, joten sain auton taas käyttööni. Huollosta sanoivat, että kyllä sillä voi ajaa. Tehot olivat tosin aika aneemiset, mutta toimi kuitenkin. Vaihto ja lisäaineen täytty sitten suoritettiin 210 000 km kohdalla.
Sinne muistaakseni meni noin 1200 euroa. Autolla siis pystyi ajamaan 210 000 km ilman hiukkassuodattimeen kohdistuvaa toimintaa.
Se, että kulutus nousi ja tehot laski, kuulostaa juuri siltä, että auto käynnisti regeneroinnin, eli hiukkassuodattimen puhtaaksipolton. Kun sen toimenpiteen aina keskeytät, niin ei ole kumma, jos suodatin on kohta täynnä 
Jos suuttimen paluuletku irtoaa, niin todennäköisin syy sille on ainoastaan sen paluuletkun kiinnityksessä oleva vika, ja itse suosittelisin korjaukseksi uusimaan ne suuttimen paluuletkut ja sokat.
Lisätään vielä tähän loppuun, että autolleni kävi hiukkassuodattimen vaihdon jälkeen juuri niin kuin Miksu mainitsi. Paluuletku irtosi ja ja nafta haisi joka paikassa. Huollossa sitten uusittiin paluuletkut ja sokat. Sen jälkeen on kone toiminut moitteettomasti.