Ateho  Elekma

Opetuspoljin Volvoon?

  • 3 Vastauksia
  • 7638 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa roilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Opetuspoljin Volvoon?
« : 31.05.2018, 13:16:24 »
Onko kokemuksia opetuspolkimen asennuksesta Volvoon, kohteena tuo vanhempi MKI V70.

Mistä kannattaa poljinasennuksessa mennä läpi ja paljonko peruuttamatonta tuhoa aiheutuu (siis asennuksessa, ei ajo-oppilaan ajamisella)?
Volvo V70 Classic 2.4 -00 (B5244 S2)
Volvo V70 Classic 2.4 -07 (B5244 S2)

Poissa roilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: Opetuspoljin Volvoon?
« Vastaus #1 : 16.08.2018, 22:12:54 »
Poljin paikallaan ja lyhyesti näin (ai niin, asennus tapahtui tuohon MKII autoon):
-Pelkääjän puolelle 12mm kovalevystä lattia ja rintapeltiosa - periaatteessa pitäisi kiinnittää penkin etukiinnikkeisiin, mutta mun kulmavahvike on niin jäykkä, että pysyy hyvin ilmankin. Penkin kiskon etupään muoviosa lähtee muuten irti painamalla "liipasimesta".

-Vaijeria ei kannata vetää konsolin läpi - ihan hirveä homma. Suoraan keskikonsolin yli ja rattiakselin ali jarrupoljinta kohden. Sarjan kaapeli on niin pitkä, että riittää just. Kaapelin rasvauksessa kannattaa käyttää hyvin ohutta öljyä, itse laitoin jarrurasvaa kun muuta ei ollut ja yllättävän paljon jäykempi vaseliini jumittaa.

-Kaapelin kiinnittäminen oli vaikein asia. Alapuolella on ruton vähän tilaa, joten on vain kaksi keinoa: 1) Poraa riittävän ison reiän jotta voi työntää kaapelin alas ja kiinnittää siihen lukkomutteri (voi olla joskus löysällä, joten mutteri voi aueta) ja verää sen sitten kiinni rintapeltiin. 2) Vastamutteriholkki (tein näin), poraa reikä, työnnä sopivan pituinen pultti (n. 20mm) läpi ja ruuvaa pitkä mutteri siihen. Sen jälkeen ruuvaat vaijerin kiinni samaan pitkään mutteriin.

-Poraaminen on hankalaa, siellä on paksut pehmusteet. Itse laitoin reiän rattiakselin läpiviennin laippaan, n. klo 8:aan. Kannatta varmaan rääpiä vähän pehmustetta pois, että saa poralle tilaa. Itse en riipinut ja reikä meni vähän turhan lähelle kumimuhvia ja mutterin ruuvaaminen oli hankalaa.

-Sivupeilin kiinnitysrauta tulee sitten pujottaa siihen muovissa olevan loveen ja siitä kiinnittää se peilin kehykseen - ne pultit tulee sen kotelon sisään.

Vielä kun keksisi miten saa sarjassa mukana tulleen magneettikolmion pysymään alumiinitakalauukussa.
« Viimeksi muokattu: 16.08.2018, 22:19:20 kirjoittanut roilo »
Volvo V70 Classic 2.4 -00 (B5244 S2)
Volvo V70 Classic 2.4 -07 (B5244 S2)

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Opetuspoljin Volvoon?
« Vastaus #2 : 16.08.2018, 22:36:36 »
-Vaijeria ei kannata vetää konsolin läpi - ihan hirveä homma.

Tästä olen kyllä eri mieltä. Perustelut:

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=98673.msg1061345061#msg1061345061

Eli kun ne alimmaiset muovit otti pois, vaijerin sai aika helposti sieltä kuljetettua läpi.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa ertyui

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Opetuspoljin Volvoon?
« Vastaus #3 : 21.10.2018, 14:26:25 »
Tässä oma ratkaisuni opetuspolkimen asennukseen"kasipätkään." Kahdesta paksusta vanerinpalasta tehdään kulma joka sopii matkustajan jalkatilaan poljin laitetaan siihen kiinni, sitten otetaa kaksi kulmarautaa 3,5 x 5 cm. ne pultataan selät vastakkain ässän mallisiksi, toisesta kulmasta sahataan vähän kulmasta pois, tämä kulmarakennelma laitetaan kiinni jarrutehostimen yhteen kiinnityspultiin ohjausakselin yläpuolelle. Se kiinnityspultti on senverran pitkä ettei siitä tarvi ottaa sitä kiinnitysmutteria pois vaan päälle voi laittaa sen kulman tosella mutterilla,muistaakseni 8mm. Kun sitä kulmaa sovittaa sinne niin näkee mistä kohtaa siitä kulmasta pitää ottaa pala pois. Sitten laitetaan ne hilut jarrupolkimen varteen kohta löytyy kokeilemalla. Vaijeri vedetää keskikonsolin yli ja ripustetaa reikänauhalla kojelaudanreunaan vähän hansikaslokerosta vasemmalle verhouksen rakoon, menee sinne vähän taivuttelemalla. Nyt kun kulma on kiinni siellä kojelaudan alla vedetään vaijeri sinne ja kokeillaan mihin kohtaan se parhaiten siinä kulmaraudassa osuu ja siihen kohtaan porataa vaijerille sopiva reikä. Kulman joutuu ottamaan poraamisen ajaksi pois. Vaijerin nokka kiinnitetään siihen kulmaan kahdella siipimutterilla jolloin opetuspolkimen kiinnitys ja sennus hoituvat nopeasti. Kun auto ei ole opetuskäytössä polkimen voi ottaa pois ja asentaa takaisin parissa minuutissa. Yritän laittaa tähän kuvia. Poljinta testattu relusti polkaisten , toimii.

« Viimeksi muokattu: 21.10.2018, 14:32:27 kirjoittanut ertyui »

 

Autoracing  KL-varaosat