Volvo 745, B200K vuosimalli 1985
Solexin kanssa painittu nyt viikko, käytetty ultraäänipesurissa ja 2-kurkku muutettu mekaaniseksi alipaineen sijaan. Olin äsken 6h tallilla Volvoa laittamassa ja sain jopa käyntiin!
Kuitenkin yskii aika *erkeleesti imusarjaan, varsinkin kylmällä koneella. Jakaja on nokan päässä, joten ennakkoa ei voi sieltä säätää. Jako on tarkistettu ja on kohdallaan.
Huomasin, että kaasuttimen "takaa" (moottorin puolelta) lähtee alipaineletku, joka menee sytytyspuolan yhteydessä olevalle alipainekalvolle. Kun tämän letkun irroittaa ja vaikka suulla imee siihen reilun alipaineen, niin tyhjäkäynti tasaantuu ja käy kuin "sveitsiläinen kello". Heti kun imemisen lopettaa, niin tyhjäkäynti menee vaikeaksi, eikä moottori tahdo herätä alle 3000RPM. Kierroksia kyllä ottaa niin *erkeleesti, että pelottaa...

Eli oireet viittaavat liian aikaiseen sytytykseen. Ilmeisesti tämä puolalla oleva kalvo säätää sytytystä kuormituksen mukaan (alipaine = pieni ennakko ja ~nollapaine = suuri ennakko). Voisikohan tuo kalvo/säädin nyt olla jotenkin kuoleentunut vanhuuttaan, koska ennakon säätö ei toimi kuin todella rajusti letkusta imemällä. Jos letkun laittaa kaasuttimeen omalle paikalleen, ei korvakuulolla minkäänlaista säätöä tapahdu.
Vaikea selitys ja kysymys, mutta pannaan väsymyksen piikkiin.