Kulkukoira  Proturbo

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 15994 Vastauksia
  • 3783238 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4924
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #4620 : 15.11.2013, 21:25:45 »
Saako tuosta allekirjoituksen s80 purettua tuon ardicin lukituksen jotenkin kotikonstein?

Taitaa nuo kaikki vaatia testerin :-\
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #4621 : 17.11.2013, 04:15:37 »
Volvo 745, B200K vuosimalli 1985

Solexin kanssa painittu nyt viikko, käytetty ultraäänipesurissa ja 2-kurkku muutettu mekaaniseksi alipaineen sijaan. Olin äsken 6h tallilla Volvoa laittamassa ja sain jopa käyntiin!

Kuitenkin yskii aika *erkeleesti imusarjaan, varsinkin kylmällä koneella. Jakaja on nokan päässä, joten ennakkoa ei voi sieltä säätää. Jako on tarkistettu ja on kohdallaan.

Huomasin, että kaasuttimen "takaa" (moottorin puolelta) lähtee alipaineletku, joka menee sytytyspuolan yhteydessä olevalle alipainekalvolle. Kun tämän letkun irroittaa ja vaikka suulla imee siihen reilun alipaineen, niin tyhjäkäynti tasaantuu ja käy kuin "sveitsiläinen kello". Heti kun imemisen lopettaa, niin tyhjäkäynti menee vaikeaksi, eikä moottori tahdo herätä alle 3000RPM. Kierroksia kyllä ottaa niin *erkeleesti, että pelottaa... :D

Eli oireet viittaavat liian aikaiseen sytytykseen. Ilmeisesti tämä puolalla oleva kalvo säätää sytytystä kuormituksen mukaan (alipaine = pieni ennakko ja ~nollapaine = suuri ennakko). Voisikohan tuo kalvo/säädin nyt olla jotenkin kuoleentunut vanhuuttaan, koska ennakon säätö ei toimi kuin todella rajusti letkusta imemällä. Jos letkun laittaa kaasuttimeen omalle paikalleen, ei korvakuulolla minkäänlaista säätöä tapahdu.

Vaikea selitys ja kysymys, mutta pannaan väsymyksen piikkiin.

s73

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #4622 : 17.11.2013, 06:32:54 »
Volvo 745, B200K vuosimalli 1985
Kuitenkin yskii aika *erkeleesti imusarjaan, varsinkin kylmällä koneella. Jakaja on nokan päässä, joten ennakkoa ei voi sieltä säätää. Jako on tarkistettu ja on kohdallaan.
Huomasin, että kaasuttimen "takaa" (moottorin puolelta) lähtee alipaineletku, joka menee sytytyspuolan yhteydessä olevalle alipainekalvolle.
Ilmeisesti tämä puolalla oleva kalvo säätää sytytystä kuormituksen mukaan (alipaine = pieni ennakko ja ~nollapaine = suuri ennakko). Voisikohan tuo kalvo/säädin nyt olla jotenkin kuoleentunut vanhuuttaan, koska ennakon säätö ei toimi kuin todella rajusti letkusta imemällä. Jos letkun laittaa kaasuttimeen omalle paikalleen, ei korvakuulolla minkäänlaista säätöä tapahdu.
tuleeko sytytyspuolan viereen alipainekalvolle sähköä?
Tuo kuulostaa imusarjan painetunnistimelle joka säätää koneen käyntiä, hajallisena  sekoittaa moottorin käyntiä.
« Viimeksi muokattu: 17.11.2013, 06:37:18 kirjoittanut tulijyrä »

Poissa thonii

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #4623 : 17.11.2013, 09:52:55 »
Tää takaluukun ittestään avautuminen loppui oudosti, mutta hyvä vaan. Pitää tutkii se kahva kun saan vaa ittestäni aikaseksi jotain. Mutta muttatässä äs kuuskympissäni on myös eräs toinenki ominaisuus ja tämä on se että ratti tärisee jarruttaessa. Tärinä katoaa kun vauhti tippuu alle kuudenkympin. Missä vika?
Kulkineena toimii -04 s60 d5

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #4624 : 17.11.2013, 10:14:29 »
Tää takaluukun ittestään avautuminen loppui oudosti, mutta hyvä vaan. Pitää tutkii se kahva kun saan vaa ittestäni aikaseksi jotain. Mutta muttatässä äs kuuskympissäni on myös eräs toinenki ominaisuus ja tämä on se että ratti tärisee jarruttaessa. Tärinä katoaa kun vauhti tippuu alle kuudenkympin. Missä vika?
Levyt kierot?
No kun halvalla sai.

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4924
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #4625 : 17.11.2013, 11:33:12 »
Tää takaluukun ittestään avautuminen loppui oudosti, mutta hyvä vaan. Pitää tutkii se kahva kun saan vaa ittestäni aikaseksi jotain. Mutta muttatässä äs kuuskympissäni on myös eräs toinenki ominaisuus ja tämä on se että ratti tärisee jarruttaessa. Tärinä katoaa kun vauhti tippuu alle kuudenkympin. Missä vika?

Levyt kierot?

Aurauskulmat pielessä.
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1126
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #4626 : 17.11.2013, 11:37:25 »
Onko 940 ALKUPERÄINEN moottorin lämmitin Calixin vai Defan tekele? Isopäinen kaapeli pitää ainakin olla, mutta siinä ei muuta mainita kuin Volvo. Kyseessä letkulämmitin ja vuosimalli 97.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #4627 : 17.11.2013, 11:40:40 »
Onko 940 ALKUPERÄINEN moottorin lämmitin Calixin vai Defan tekele? Isopäinen kaapeli pitää ainakin olla, mutta siinä ei muuta mainita kuin Volvo. Kyseessä letkulämmitin ja vuosimalli 97.

Phillips/Brakon

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1126
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #4628 : 17.11.2013, 12:59:39 »
Phillips/Brakon
Eli saako seinäkaapelin vaan Volvolta?
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Paikalla 240

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1293
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #4629 : 17.11.2013, 13:25:33 »
Eli saako seinäkaapelin vaan Volvolta?

Ostoilmoitusta markkinapaikalle.

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #4630 : 17.11.2013, 14:20:36 »
PRV ei käynnisty, polttoainetta tulee tukille asti ainakin, kipinääkin tulee. Sillon tällön lupaa, mutta siihen se jää. Mustaa savua tupsauttelee hieman. Auto seissy reilun kuukauden, ajosta jätetty seisomaan. Autohan on 760 vuosmallia '88. Kone on b280f
« Viimeksi muokattu: 17.11.2013, 14:22:16 kirjoittanut Sawo »

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #4631 : 17.11.2013, 16:46:35 »
Onko mahdollista saada vanhanmallinen 240:n mittaristo toimimaan ilman vaijeria? Saako uudemman kanssa risteyttämällä sen pelittämään perästä tulevalla nopeustiedolla?
No kun halvalla sai.

Poissa kenppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 292
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #4632 : 17.11.2013, 16:58:15 »
Onko 940 ALKUPERÄINEN moottorin lämmitin Calixin vai Defan tekele? Isopäinen kaapeli pitää ainakin olla, mutta siinä ei muuta mainita kuin Volvo. Kyseessä letkulämmitin ja vuosimalli 97.

Jos on sellainen iso ja pyöreä kolmenapainen pistoke, niin itse oon hakenu paikallisesta puuilo kaupasta johdon eikä maksanu kun jotain 10-20e. Siis jos tarkoitat sitä auton ja tolpan väliin tulevaa kaapelia.

The moose

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #4633 : 17.11.2013, 17:11:33 »
PRV ei käynnisty, polttoainetta tulee tukille asti ainakin, kipinääkin tulee. Sillon tällön lupaa, mutta siihen se jää. Mustaa savua tupsauttelee hieman. Auto seissy reilun kuukauden, ajosta jätetty seisomaan. Autohan on 760 vuosmallia '88. Kone on b280f

vikakoodia?


Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1126
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #4634 : 17.11.2013, 17:12:27 »
Jos on sellainen iso ja pyöreä kolmenapainen pistoke, niin itse oon hakenu paikallisesta puuilo kaupasta johdon eikä maksanu kun jotain 10-20e. Siis jos tarkoitat sitä auton ja tolpan väliin tulevaa kaapelia.
Sitäpä juuri tarkoitan. Tosiaan alkuperäinen lämmitin on, mutta johto uupuu. Sopiiko siihen sitten esim Defa Classic johto?
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

 

Carcom Oy  Elekma