Proturbo  Autodiagnoosi

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 15998 Vastauksia
  • 3805683 Lukukerrat

0 jäsentä ja 8 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #7560 : 18.03.2015, 11:49:45 »
Olisko vinkkiä vinokoneen venttiilinvälysten säätöön.  Tiedän, että hommaan on aputyökalu kaupassa ja sellaisen ostoakin miettinyt, mutta olisko vinkkiä kotitarveasentajan työkalusta. Jostain oon lukenut että leveellä ruuvarillakin onnistuisi tai sitten ei. Eli en viittis lähteä harjoittelemaan ja hajottaa paikkoja täysin "väärillä" vehkeillä ja metodeilla.

Toki jos joku viittii moisen apukalun lainata pk-seudulla niin sekin hyvä vaihtoehto.

(Sori, jos on ihan väärä topicci tällaista kysyä)

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=1016.0

Kai ne sieltä ruuvarilla nousee jos on hyvät hermot ja vakaat kädet? Sillai haynesin korjausoppaassakin taidettiin neuvoa. Skandix myy noita työkaluja ainakin.
« Viimeksi muokattu: 18.03.2015, 11:52:18 kirjoittanut o_j »
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa ToniJH

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1953
  • Volvo V70 2.4D
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #7561 : 19.03.2015, 08:32:14 »
Jatketaan vielä kaverin 850GLT 93 parissa, elikkä oli ollut vuotokohta jäähdytysneste letkuloissa, jotka on korjattu. Sen jälkeen oli lisätty uudet nesteet sinne ja vielä sekaan heitetty ns paikkaainetta jos sielä on vielä pieniä vuotoja missään, tämän jälkeen oli jäähdyttimen merkkivalo syttynyt palamaan ja on nyt pysynyt päällä jonkin aikaa. Mikäs ongelmana?
- Nyk: Volvo V70 2.4D 2004 - - EX: - Volvo V70 D5 2002 - EX: - Volvo V70 2001 -EX: - Volvo V70 1998 -

Liikenteessä vanha – mutta yhä vain toimiva – kikka on hankkia auto, jonka ratissa lukee Volvo. Automerkin nimessä v on vasemmalla, o oikealla

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #7562 : 19.03.2015, 08:47:11 »
Onko väliä minkä paksuinen tiiviste M4X laatikoiden kytkinkopan ja laatikon rungon väliin? Vaihtamassa kytkinkoppaa ja siellä ilmeisesti tiiviste on ja vaihtokunnossa kun auki repii.


Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #7563 : 19.03.2015, 08:58:05 »
Jaa niin toinenkin, mites tuo 740:sen virtalukko, saako sitä lukkosylinteriä vaihdettua ilman että koko runkoa ruuvaa katkeavakantaisista auki?
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Niko_S

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #7564 : 19.03.2015, 12:02:21 »
Jaa niin toinenkin, mites tuo 740:sen virtalukko, saako sitä lukkosylinteriä vaihdettua ilman että koko runkoa ruuvaa katkeavakantaisista auki?

Tuolla on juttua (960, mutta muistaakseni ainakin vanhemmissa on samanlainen kuin 740:ssä):

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=10504.0

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4649
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #7565 : 19.03.2015, 14:34:02 »
Jaa niin toinenkin, mites tuo 740:sen virtalukko, saako sitä lukkosylinteriä vaihdettua ilman että koko runkoa ruuvaa katkeavakantaisista auki?
ei.
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 713
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #7566 : 19.03.2015, 15:07:51 »
Onko väliä minkä paksuinen tiiviste M4X laatikoiden kytkinkopan ja laatikon rungon väliin? Vaihtamassa kytkinkoppaa ja siellä ilmeisesti tiiviste on ja vaihtokunnossa kun auki repii.

(Kuva poistettu lainauksesta.)
Jos oikein ymmärsin vihreästä kirjasta niin jos vaihtaa tiivisteen tai kytkinkopan niin kytkinkopan takana olevat laakerit pitäisi shimmata huomioon ottaen kytkinkopan etäisyys ja tiivisteen paksuus jne.
http://www.k-jet.org/files/greenbooks/700/TP30941-1%20M46,%20M47,%20M47II%20and%20Overdrives.pdf  m47 mk1 ja 2 sivu.53-54
http://www.k-jet.org/files/greenbooks/200/Section%204%20-%20Power%20Transmission/TP30056-2_manual_transmissions_m45_m46.pdf m45 sivu. 56-> alumiini ja valurauta laatikko.

Poissa Voresss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • Utan Volvon :(
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #7567 : 19.03.2015, 15:35:14 »
Elikkäs tuo oma 940 nyt hieman tinttailee..

Autossa on siis tuommoinen alkuperäinen sähköflekti, ja eilen huomasin kun lämpömittari alkasi sekoilemaan eli ei nouse aivan normaaliin lämpötilaan mittarin mukaan.

Lämpömittari siis nykii ja pomppii, välillä meinaa nousta melkein normaaliin asentoonsa mutta ei aivan jaksa. Ja eilen tuo flekti vielä toimi ilman mitään ongelmia mutta tänään kun kotiin tulin, annan yleensä hetken auton käydä paikallaan ennenkuin sammutan ja aina ennen flekti lähtenyt melkeinpä heti pyörimään kun pysähtynyt mutta tänään ei lähtenyt.

Eli olisiko vika jossain lämpöanturissa vai termostaatissa vai missä?
EX: Volvo 945 2.3T -94
Shöwruum
Volvo Boost Squad
Nykyinen: Subaru Impreza WRX STI Type-RA

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #7568 : 19.03.2015, 15:53:22 »
ei.
Näin olen ymmärtänytkin joo... Tarvinnee miettiä koko pesän vaihtamista tai vaihtoehto b) elää avaimen kanssa joka käy vain kuskin oveen ja virtalukkoon...

Jos oikein ymmärsin vihreästä kirjasta niin jos vaihtaa tiivisteen tai kytkinkopan niin kytkinkopan takana olevat laakerit pitäisi shimmata huomioon ottaen kytkinkopan etäisyys ja tiivisteen paksuus jne.
http://www.k-jet.org/files/greenbooks/700/TP30941-1%20M46,%20M47,%20M47II%20and%20Overdrives.pdf  m47 mk1 ja 2 sivu.53-54
http://www.k-jet.org/files/greenbooks/200/Section%204%20-%20Power%20Transmission/TP30056-2_manual_transmissions_m45_m46.pdf m45 sivu. 56-> alumiini ja valurauta laatikko.
Niinhän se kai pitäisi mutta eikö asian aja juurikin oikean paksuinen tiiviste? Tuon tiivisteen paksuuden kun tietäisi, siksi sitä kysyn..
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Dartteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 385
    • Asesepänliike Teräsjänne Oy
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #7569 : 20.03.2015, 08:25:10 »
Elikkäs tuo oma 940 nyt hieman tinttailee..

Autossa on siis tuommoinen alkuperäinen sähköflekti, ja eilen huomasin kun lämpömittari alkasi sekoilemaan eli ei nouse aivan normaaliin lämpötilaan mittarin mukaan.

Lämpömittari siis nykii ja pomppii, välillä meinaa nousta melkein normaaliin asentoonsa mutta ei aivan jaksa. Ja eilen tuo flekti vielä toimi ilman mitään ongelmia mutta tänään kun kotiin tulin, annan yleensä hetken auton käydä paikallaan ennenkuin sammutan ja aina ennen flekti lähtenyt melkeinpä heti pyörimään kun pysähtynyt mutta tänään ei lähtenyt.

Eli olisiko vika jossain lämpöanturissa vai termostaatissa vai missä?

Kannen kupeessa imusarjan alla on kaksi lämpöanturia. Toinen tuo tiedon mittarille ja toinen eculle. Flektiä uudemmassa mallissa ohjaa ecu. Ja taitaapi olla niin, että vain kennnojen etupuolella oleva flekti on suoraan lämpöanturiohjattu, imevä puhallin lie aina ecun ohjaama? Vanhanmallin puhaltavaa flektiä ohjaava anturi löytyy syylärin päädystä.

Flektin ja lämpömittarin toiminnalla ei siis ole mitään yhteyttä.

Mittarin vika on todennäköisesti mittarissa itsessään. Juotoskorjaus auttaa.

Termostaatti vaikuttaa vain siihen,  milloin vesi pääsee kannen ylänurkasta syylärille.
« Viimeksi muokattu: 20.03.2015, 08:43:17 kirjoittanut Dartteri »
Harmonisaatio meni metsään! B230FT, B230FBT, B230FT, AQ250B ja B5254T2

http://terasjanne.com

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #7570 : 20.03.2015, 13:35:53 »
Näin olen ymmärtänytkin joo... Tarvinnee miettiä koko pesän vaihtamista tai vaihtoehto b) elää avaimen kanssa joka käy vain kuskin oveen ja virtalukkoon...
Niinhän se kai pitäisi mutta eikö asian aja juurikin oikean paksuinen tiiviste? Tuon tiivisteen paksuuden kun tietäisi, siksi sitä kysyn..
Koitin mittailla vanhaa tiivistettä, tuloksena n. 0.25mm (kokoonpuristettu) ollaankohan kartalla?

Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #7571 : 20.03.2015, 14:38:13 »
Onko väliä minkä paksuinen tiiviste M4X laatikoiden kytkinkopan ja laatikon rungon väliin? Vaihtamassa kytkinkoppaa ja siellä ilmeisesti tiiviste on ja vaihtokunnossa kun auki repii.
Omaan tapaukseen hain tiivisteen siniseltä ja löin mittailematta nippuun.
Lopputuloksena toimiva laatikko.

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1682
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #7572 : 20.03.2015, 15:38:18 »
Minkä kokoinen letku mahtuu 850 automaatin tarkastusaukosta sisään jos sieltä imee vähän öljyjä pois? Vai pitääkö imaista jostain muuta kautta?
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2403
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #7573 : 20.03.2015, 16:49:22 »
Mulla on 262mm Girlinkit irtonavoilla (tai siis levy ja napa ei oo yhtä - juunou), ei ABS,  niin käykö nää kilvet:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Jarrujarjestelma/Jarrutuskitka/Jarrukilpi/JARRUKILPI-VOLVO-ETEEN-66900/
Tollasta tarjoaa rekkarilla kun hakee, mut aattelin varmistaa kun lisätietoja kattoes mainitaan ABSilliseen käypäsyys. Vai onko noissa muuta eroa ABS vs. ABSiton pelkkä ylimääränen reikä ABSillisessa?
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

s73

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #7574 : 20.03.2015, 16:55:20 »
Mulla on 262mm Girlinkit irtonavoilla (tai siis levy ja napa ei oo yhtä - juunou), ei ABS,  niin käykö nää kilvet:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Jarrujarjestelma/Jarrutuskitka/Jarrukilpi/JARRUKILPI-VOLVO-ETEEN-66900/
Tollasta tarjoaa rekkarilla kun hakee, mut aattelin varmistaa kun lisätietoja kattoes mainitaan ABSilliseen käypäsyys. Vai onko noissa muuta eroa ABS vs. ABSiton pelkkä ylimääränen reikä ABSillisessa?
keskireiän koossa on eroa ja absiton on kolmella pultilla kiinni.osta se mikä sinne kuuluu. 30e. Maksoin kun tilasin ad:ltä.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron