Kulkukoira  Proturbo

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 15994 Vastauksia
  • 3785044 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Konefriikki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #8160 : 28.06.2015, 18:16:04 »
Pieniä lisämittauksia tehty. Tankkipumpun piuhoille vasemmalle puolelle konttiin liittimiin tulee osaan reilu 2V. Tankkipumpusta kaivoin johtimet näkyviin ja sinne tulee n. 0,40V. Johtuuko ero siitä että liitin kiinni tulee 0,40V ja ilman sitten enemmän? Seuraavaksi varmaan kaivan pumpun ylös tankista ja kokeilen suoralla virralla toimiiko. Ilmeisesti sähkö toimii kuitenkin siis.

E: Akun jännite oli siis mittaushetkellä huikeat 5V....

E2: Auto ei myöskään anna vikakoodeja.
« Viimeksi muokattu: 28.06.2015, 19:40:44 kirjoittanut Konefriikki »

Volvo 240DL -85 B200K+M45

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #8161 : 28.06.2015, 21:52:16 »
Tässä mietiskelin miten toteutan moottorin johtosarjan B200k->mega muutoksen.
Tulin siihen tulokseen että LH 2.4 johtosarjalla ja adaptereilla saisin mahdollisimman tehdastekoisen toteutuksen.

Kysymys kuuluukin, että onko 740stä kuinka mahdoton homma irrottaa koko LH johtosarja? mottorinjohtosarja on jo valmiiksi irti.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4517
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #8162 : 29.06.2015, 17:54:09 »
^ Chall taisi irrottaa yhden ysistä vähän aikaa sitten. Ei tainnut olla mahdoton homma, muttei mieluisa.

740 aiheuttaa taas harmaita hiuksia. Hylky leimalla huonon käsijarrun kanssa, taas. Viime vuonna vaihdettu levyt, jarrukengät, lyhyempi käsijarruvaijeri ja laitettu säätöruuvit, nyt vaihdoin vielä uudet kengät jälkitarkastukseen. Silti jarruvoima reippaasti alle vaaditun. Eli:

a) taas paskat kengät (roadhouse ja a.b.s. kokeiltu)
b) paskat levyt (rumpu pesty bräkleenillä ja kevyesti hiottu sisäpuolelta)
c) venyvä käsijarruvaijeri (säädetty niin, että kahva jää puoleen väliin vaikka kuinka repii)
d) katsuri ei kisko kahvaa tarpeeksi (epätodennäköistä)

Mielipiteitä?

s73

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #8163 : 29.06.2015, 18:02:40 »
^ Chall taisi irrottaa yhden ysistä vähän aikaa sitten. Ei tainnut olla mahdoton homma, muttei mieluisa.

740 aiheuttaa taas harmaita hiuksia. Hylky leimalla huonon käsijarrun kanssa, taas. Viime vuonna vaihdettu levyt, jarrukengät, lyhyempi käsijarruvaijeri ja laitettu säätöruuvit, nyt vaihdoin vielä uudet kengät jälkitarkastukseen. Silti jarruvoima reippaasti alle vaaditun. Eli:

a) taas paskat kengät (roadhouse ja a.b.s. kokeiltu)
b) paskat levyt (rumpu pesty bräkleenillä ja kevyesti hiottu sisäpuolelta)
c) venyvä käsijarruvaijeri (säädetty niin, että kahva jää puoleen väliin vaikka kuinka repii)
d) katsuri ei kisko kahvaa tarpeeksi (epätodennäköistä)

Mielipiteitä?
Vaihtamaton vaijeri tai säätö pielessä.
Säädä 3-5 naksua  ja se on täysin lukossa.
Aina pitäisi vaihtaa pareittain ne vaijerit.  :(

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4517
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #8164 : 29.06.2015, 18:12:10 »
Voishan sen vaijerin vaihtoa harkita. Kahva noisee n. 5 naksua nyt. Pyörät menevät kivasti lukkoon soralla ja ottavat suht. tasaisesti, mutta konttorin rullilla näyttää luistavan (1,5 ja 1 kN). Kenkien pinta oli lasittuneen näköinen käynnin jälkeen.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1772
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #8165 : 29.06.2015, 18:22:07 »
Ja säätö niillä säätöruuveilla eikä kepin takaa. Kun kengät on kunnolla ja tasaisesti kehällä, saa vaijeri olla vaikka löysällä, kun tarvittava liike on pieni.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

s73

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #8166 : 29.06.2015, 18:40:57 »
Voishan sen vaijerin vaihtoa harkita. Kahva noisee n. 5 naksua nyt. Pyörät menevät kivasti lukkoon soralla ja ottavat suht. tasaisesti, mutta konttorin rullilla näyttää luistavan (1,5 ja 1 kN). Kenkien pinta oli lasittuneen näköinen käynnin jälkeen.

Vaihdoitko samalla kenkien asennusarjan?
Pintoja voi pyyhkäistä karkealla santapaperilla kokeeksi.
Tarkista vielä käsijarrun linkkujen herkkyys, mekanismi mikä levittää kengät rummun sisälle, pitää liikkua kevyesti.
Kilven takana oleva vaijerin suojakumi pitää olla paikallaan, mekanismi vuodessa jumissa jos ei paikallaan.
Omassa on jarruosat tarvikkeena (ad) kengät, levyt, asennussarja ja vaijerit, koskaan ei ole jäänyt ilman leimaa katsastuksessa,
Säätöruuvia tuossa ei ole vaan h- palat. 
Vaijerit voi vaihtaa eri aikaan kuin kengät ym. romut.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #8167 : 29.06.2015, 19:45:45 »
7/940 käppärissä tarvii ihan ekana tempoa vaijeria käsin rummun takaa ja kahtoa että levittäjä liikkuu ihan ulos asti, sitten joko säätöruuvimalliset kiinteät välikappaleet kenkien väliin tai pellinsoiroja/hitsitäppiä/jotain sinne kiinteän kappaleen ja kengän väliin sillai, että kun tyrkkäät levyn kii ja nyit käsin vaijeria sieltä tukivarren vierestä niin se liikkuu suuruusluokkaa 10-15mm. Tällai molemminpuolin ja sitten kahvan tyköä vaijerin kireys sopivaksi, ei kannata liikaa kiristää ettei laahaa ja että osat liikkuu sevverta ettei levittäjät jumitu.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4517
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #8168 : 29.06.2015, 20:30:15 »
Asennussarja vaihdettu viime vuonna. Levittäjät liikkuvat kyllä ihan hyvin, mutta vähän "kulmikkaasti" (kuluneet?).
Taidan ottaa auki huomenna uudestaan ja hioa pinnat tarkemmin. Ysissäkin heikkeni käsijarru jonkun verran uusilla levyillä.

Niko_S

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #8169 : 30.06.2015, 00:02:42 »
Remppasin oman 745:n takajarrut alkuvuodesta 2013.

Silloin ostin kyllä myös käsijarrukengät, mutta ongelmana oli se, etteivät ne uudet palat, mahtuneet uuden jarrulevyn rummun sisään.
Jaksoin sen verran tapella, että löysäsin vaijerit, ja käytin romut irti käsijarrusta, ja ehostin linkut putsaamalla.
Vanhoissa käsijarrun paloissa oli melkein kaikki pinta vielä jäljellä, niin laitoin sitten uudestaan kasaan niillä, kera kuparitahnan.

Sen jälkeen toimi kyllä käsijarru ilman ongelmia, tosin ei ollut ongelmia ennen sitäkään.

Nyt viime leimalla joulukuussa 2014, oli käsijarru juuri rajoissa toisella puolella, niin täytyy ennen seuraavaa leimaa laittaa ainakin uudet palat asennussarjan kanssa.
Jotain feelua siellä kuitenkin on meikäläisenkin tapauksessa, koska en ole koskenut säätöön ainakaan vuoteen, ja lähiaikoina on ollut välillä kahvassa tiukkuutta, ja välillä normaalit noin 6 naksua.

Itse tulee käytettyä käsijarrua pysäköidessä kuitenkin lähestulkoon joka kerta.





Poissa volvo940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #8170 : 30.06.2015, 07:00:21 »
Onko turbon ja vaparin katalysaattoreissa eroja? Käykö ristiin b230fb ja b230ft?

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #8171 : 30.06.2015, 08:15:36 »
Pari tapausta on tullut vastaan, joissa sen levittäjän vastakappale (se käikäle joka on kahdella pultilla kiinni jarrukilvessä ja jonka läpi vaijeri tulee) on kulunut kuopille ja levittäjä ei toimi kunnolla. Yhdessä taas pidempi vaijeri oli risa ja kun ei liikkunut tarpeeksi niin ei mennyt kumpikaan puoli lukkoon. Sekin tuntui ihan normaalilta kun sääti kahvan liikkeen 5 naksuun mutta ei vaan pitänyt, hermostuksissani sitten tempaisin kahvasta oikein kunnolla niin kahva nousikin ylös mutta ei laskenut enää alas ja käsijarru jäi päälle. Oli vaijerin kuoressa vika (ilmeisesti kivi tms osunut) ja vaijerissa kaiketi säie tai useampi poikki tai ruostemöykky vaijerissa. Pihdeillä kun nyki vaijerin päästä niin tunsi kuinka vaijeri tökkäsi jossakin kohtaa, uudella vaijerilla tuli niin hyvä kuin siitä saa. Olikos kengillä väliä mitenpäin laittaa? Yhteen kulkineeseen sain vahingossa aikaan takajarrut, joita ei eteenpäin saanut lukkoon ollenkaan mutta taaksepäin meni heti lukkoon (itsetehostus). Kengät kun laittoi oikeinpäin niin rupesi pitämään eteenpäinkin.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #8172 : 30.06.2015, 08:27:50 »
Onko turbon ja vaparin katalysaattoreissa eroja? Käykö ristiin b230fb ja b230ft?
Putken koko taitaa olla.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1772
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #8173 : 30.06.2015, 12:52:31 »
Jos varsikin oikean puolen käsijarru tuntuu tahmivan, kannattaa vilkaista myös ne vaijerin muoviset ohjurit taka-akselilta. Itsellä oli sahautunut lähestulkoon poikki, vaijeri otti rautaan ja ahdisti jyrsimäänsä uraan.

Tein uudet messinkiholkeista, ei kulu eikä syö liikkuvuutta. Vanhat voinee myös kääntää.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4517
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #8174 : 30.06.2015, 19:39:54 »
Auki oli taas, molemmat levittäjät liikkuvat sujuvasti ja muutkin osat liikkuvat silmin nähden hyvin. Hioin vielä rummut koneella karheaksi, tuntui auttavan jonkun verran. Hain vielä uuden pitkän vaijerin ja vaihdan sen huomenna varmuuden vuoksi, holkit voisin kääntää samalla.

 

Elekma  Autoracing