Autodiagnoosi  Carcom Oy

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 15998 Vastauksia
  • 3811338 Lukukerrat

0 jäsentä ja 7 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2403
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9000 : 09.11.2015, 18:09:32 »
Edessä ja takana. Maakunnasta osista kerätyistä osista kasaan alustaa, mutta yhtään pulttia ei tietenkään tullut osien mukana

Juu itse vaihdoin uudet töistä "lainatut" kovat pultit. Eteen tais olla 40mm?!?
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9001 : 10.11.2015, 09:00:06 »
Mistä porukka on ostellu perän laakereita? Siis takavetojen 1030/1031/1041?

Pyöränlaakereita saa vaikka mistä, mutta pinjonin ja tasauspyörästön laakereita?

Jos jotain osanumeroitakin löytyy, niin otetaan tietoa vastaan ;)
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9002 : 10.11.2015, 09:13:59 »
Bakaxel.se löytyy laakeri/stefa kitti.

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9003 : 10.11.2015, 14:31:13 »
Bakaxel.se löytyy laakeri/stefa kitti.
Onko kokemusta noista Yukonin sarjoista, tuleeko krymppiholkki ja mukana, vai pitääkö se hakea erikseen siniseltä?
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9527
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9004 : 11.11.2015, 16:40:56 »
Startin solenoidi autoon 745 -89 B230F LH-Jetillä, manuaali.

Motonet ehdottaa kahta erilaista vaihtoehtoa:

11-5802 sopii 700-s B19-B230 8.83->1993 Hitachi
11-5001 sopii 700-s B19-B230 8.85->1993 Bosch (alennusv)

Pystyykö katsomatta tietään kumpi löytyy eurooppalaisesta B230F:stä? Made in Belgium ja Saksaan ensirekisteröity.  Auto ei ole kotipihassa nyt niin ei ole helppo kurkata...

Syy miksi tarkoitus vaihtaa, teki kerran 3 vuotta sitten suoraan tiiviistä ajosta silleen että avaimella startatessa ei tapahtunut mitään. Meisseliä solenoidin napoihin = startti hyrrää tyhjää. Hinattiin käymään ja sittemmin toimi ok. Nyt seisonnan jälkeen oli taas jumissa samalla tavalla. Köydellä käymään ja muutaman kymmenen kilsan ajon jälkeen yritti kyllä pyörittää starttia, mutta hädintuskin pyöri. Meisselillä ennen ajoa pyöri kyllä tyhjää pirteästi.
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9005 : 11.11.2015, 16:44:39 »
Muotoillaan asia näin: ikinä en oo hitaastin solkkua nähny. Ja toisaalta mitenkäs se reagoi jos solkun syöttösähköön antaa ruuvarilla hyppysähköä, ts mahtaako olla jännitteet ihan kunnossa mitä solenoidille tulee? Releytys ei oo huono idea monestikaan...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Nick

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9006 : 12.11.2015, 09:59:05 »
Pitäisi alkaa suunnittelemaan takaiskareiden vaihtoa;
Olisi KYBiä ja Koni str.t tarjolla aika edukkaasti nyt. Kumpi olisi parempi ja yläpään tuet samalla tietty uusiksi?
Onko väliä yläpään tuella onko Ruville/Lemförder/SKF tms valmistajana, näissä mitään eroja?
Alustaa on madallettu. Kyseessä 850 T-5 sedan.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1915
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9007 : 12.11.2015, 19:30:08 »
Syy miksi tarkoitus vaihtaa, teki kerran 3 vuotta sitten suoraan tiiviistä ajosta silleen että avaimella startatessa ei tapahtunut mitään. Meisseliä solenoidin napoihin = startti hyrrää tyhjää. Hinattiin käymään ja sittemmin toimi ok. Nyt seisonnan jälkeen oli taas jumissa samalla tavalla. Köydellä käymään ja muutaman kymmenen kilsan ajon jälkeen yritti kyllä pyörittää starttia, mutta hädintuskin pyöri. Meisselillä ennen ajoa pyöri kyllä tyhjää pirteästi.

Jos sen solenoidin ohittaa, niin ainahan se startti hyrrää kauniisti, kun moottori ei pyörimistä vastusta. Jos sä sillä meisselillä yhdistit solenoidin herättimen ja plussa, niin sitten siellä on jotain vikaa, solenoidihan käyttää myös bendixiä. Vika voi tietysti olla siinä jumittavassa bendiksissäkin.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9527
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9008 : 12.11.2015, 19:43:27 »
Jos sen solenoidin ohittaa, niin ainahan se startti hyrrää kauniisti, kun moottori ei pyörimistä vastusta. Jos sä sillä meisselillä yhdistit solenoidin herättimen ja plussa, niin sitten siellä on jotain vikaa, solenoidihan käyttää myös bendixiä. Vika voi tietysti olla siinä jumittavassa bendiksissäkin.

Meisselisähköä siis tarjoiltiin startille tulevasta suorasta plussasta solenoidin herätteeseen siihen viereen. Se kytki starttimoottorille virran muttei vienyt startin hampaita vauhtipyörän kehälle. Virta-avaimella startaten taasen ei tapahtunut yhtään mitään.

Koputtelu ei auttanut eli ihan pienellä tärähdyksellä tokenevassa jumissa se ei ole... mutta tosiaan aiemmin alkoi taas pelittää ihan omin nokkinensa.
765 B280 -85,  MB EQC -22

Niko_S

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9009 : 12.11.2015, 22:41:37 »
Meisselisähköä siis tarjoiltiin startille tulevasta suorasta plussasta solenoidin herätteeseen siihen viereen. Se kytki starttimoottorille virran muttei vienyt startin hampaita vauhtipyörän kehälle. Virta-avaimella startaten taasen ei tapahtunut yhtään mitään.

Koputtelu ei auttanut eli ihan pienellä tärähdyksellä tokenevassa jumissa se ei ole... mutta tosiaan aiemmin alkoi taas pelittää ihan omin nokkinensa.

Minulla oli samankaltainen ongelma, sen jälkeen kun olin vaihtanut startin hiilisillan.
Vaihdoin sitten myös solenoidin, ja starttaus vika poistui (melkein, koska siihen jäi vielä sellainen ominaisuus, että välillä avaimesta ei käynnisty ensimmäisellä, vaan saa yrittää 2 - 3 kertaa). Tosin Bendix -laitetta en ole tuohon starttiin vaihtanut, joten itsellä voi olla siinä vielä vikaa.

Ainakin minun Belgiassa kasatussa on toiminut tällä solenoidilla https://www.motonet.fi/fi/tuote/115001,
sen 90% ajasta, ja voi tosiaan olla, että omassa korjaillussa startissa on Bendix -laitteen jousi kuolleentunut, kun se kyllä tuntui epäilyttävän löysältä, kun käsin nyki ratasta.

Mietityttää kyllä tuo Hitachi, että mikä jokeri vaihtoehto se oikein on, kun omassakin on ollut alunperin Bosch, ja kaksi muutakin Belgialaista olen nähnyt joissa on ollut Bosch.
Tosin jos Motonetin tietokanta sitä tarjoaa, niin on sitä kuitenkin laitettu jonkunlaiseen määrään mitä ovat tutkineet, koska muuten lukisi tyyliin "harvenaisempi" ja Boschin mallisen kohdalla "yleensä".

Mutta en kyllä itsekään muista koskaan nähneeni 700 -sarjassa Hitachin starttia/solenoidia.


Jos noista Motonetin sivun kuvista uskaltaa mitään päätellä, niin Hitachissa olisivat napojen kierteet aika saman mittaiset...  ???




Poissa vemppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 249
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9010 : 13.11.2015, 09:35:30 »
Itse itselleni pikaisesti vastaten...

En löytänyt muuta numeroa cruise-viikselle, joten kai tuo on sitten sopiva (ja tuskin nyt bensa-/dieselvehkeissä on valojen suhteen kovin paljoa eroa noin wanhassa kulkineessa?) Joten...

Kiitos etukäteen vastauksista...

Ei se vaan ole sopiva tai sitten uusi osa rikki - Wanhalla viiksellä pitkät toimivat.

Onko nyt sitten niin, että -99 -> -00 -malleissa pitkiä valoja ohjataan jonkin väylän kautta? Ja tuossa vanhemmassa -98 -mallissa "perinteisesti" ? (vai täytyykö taipua uskomaan, notta tuo viiksi on rikki?)


"If I die... I die..." <- joku

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9011 : 13.11.2015, 10:12:38 »
Ei se vaan ole sopiva tai sitten uusi osa rikki - Wanhalla viiksellä pitkät toimivat.

Onko nyt sitten niin, että -99 -> -00 -malleissa pitkiä valoja ohjataan jonkin väylän kautta? Ja tuossa vanhemmassa -98 -mallissa "perinteisesti" ? (vai täytyykö taipua uskomaan, notta tuo viiksi on rikki?)


Kyllä. -99 tuli can-väyläohjaus valoille, moottorinohjaukselle jne.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4656
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9012 : 13.11.2015, 10:17:23 »
Pitäisi alkaa suunnittelemaan takaiskareiden vaihtoa;
Olisi KYBiä ja Koni str.t tarjolla aika edukkaasti nyt. Kumpi olisi parempi ja yläpään tuet samalla tietty uusiksi?
Onko väliä yläpään tuella onko Ruville/Lemförder/SKF tms valmistajana, näissä mitään eroja?
Alustaa on madallettu. Kyseessä 850 T-5 sedan.

Itsellä on jäänyt mielikuva KYBeistä sellaisena halpis-iskarina vuosien takaa, mutta ehkä ajat ovat muuttuneet. Koni ja SKF olisivat kuitenkin oma valinta.
Forester XT -06    Symmetrical AWD
Honda Shuttle Hybrid -15 JDM
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa vemppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 249
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9013 : 13.11.2015, 10:19:35 »
Kyllä. -99 tuli can-väyläohjaus valoille, moottorinohjaukselle jne.

No per.... Etsittävä sitten wanhempi vakkariviiksi jostain...

Kiitos vastauksesta.
"If I die... I die..." <- joku

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9014 : 13.11.2015, 10:47:20 »
Itsellä on jäänyt mielikuva KYBeistä sellaisena halpis-iskarina vuosien takaa, mutta ehkä ajat ovat muuttuneet. Koni ja SKF olisivat kuitenkin oma valinta.
Yhdelle asiakkaalle vaihdettiin maasturiin Bilsteinin uudet iskarit joka kulmaan, ja ajettavuus vaan huononi alkuperäisiin nähden  ??? Eikä ollut kyseessä nyt ne hinnat alkaen -Bilsteinit.
Vaihdettiin KYB:it tilalle, ja meininki muuttui täysin.

Ite oon aina pitänyt KYB:in iskaria sellasena perushyvänä vakioiskarina, jättäen taakseen monen muun merkkisen tarvikeiskarin.
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

 

Kulkukoira  Proturbo