Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 16001 Vastauksia
  • 3829595 Lukukerrat

0 jäsentä ja 11 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12045 : 21.12.2017, 13:51:12 »
Voi olla pumpussa vika tai sitten onko sulla se separaattori siellä imusarjan alla ? päästäisikö se polttoaineen takaisin tankkiin. ? Niitäkin on joskus mennyt rikki. Onko letkuja muuteltu?, että onhan paluulinjassa se kuristus paikallaan ?
Paluulinjassa ei varmaan mitään kuristuksia, mikäs juttu tää? Tässä vehkeessä on tankkina apparin penkin takana säiliö.

Menolinjassa on nykyään hana jolla ei merkitystä, kuten aiemmin rustasin.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 713
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12046 : 21.12.2017, 14:09:16 »
Paluulinjassa ei varmaan mitään kuristuksia, mikäs juttu tää? Tässä vehkeessä on tankkina apparin penkin takana säiliö.

Menolinjassa on nykyään hana jolla ei merkitystä, kuten aiemmin rustasin.
Yksi juttu tuli kans mieleen, että vuotaako läppäakselit kuinka paljon, että pääseekö se polttoaine sitä kautta karkaamaan. Omassa vuoti reilusti imusarjan päälle, kun läppäakselit/kaasuttimen runko alkoi olla finaalissa.

Alkuperäisessä systeemissä on tommoinen separaattori imusarjan alla nro:5 ja paluulinjan kuristus on tuo nro:20

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12047 : 21.12.2017, 14:12:55 »
Yksi juttu tuli kans mieleen, että vuotaako läppäakselit kuinka paljon, että pääseekö se polttoaine sitä kautta karkaamaan. Omassa vuoti reilusti imusarjan päälle, kun läppäakselit/kaasuttimen runko alkoi olla finaalissa.
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Alkuperäisessä systeemissä on tommoinen separaattori imusarjan alla nro:5 ja paluulinjan kuristus on tuo nro:20
Läppiksistä en tiiä, kaikki on mahollista, niin paljoo ei kiinnosta että kaasaria lähtisin purkamaan osiks ja toivoon että toimis yhtään sen paremmin sen jälkeen.

Täytyypä kurkata toi kuristin, mutta liekö sillä mitään merkitystä tuohon takaisin virtaukseen?  ???

Ja joo, kyllä toi höyrystinpönttö on imarin alla ihan alkuperäisen olosesti.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2022
  • Näpräilijä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12048 : 21.12.2017, 15:05:41 »
Volvo v70 d5 2002 aj. 385tkm, autossa jälkiasenteinen eber.

Auto ostettaessa paisuntasäiliössä oli ajon jälkeen painetta, ja neste määrä oli yli maksimin, korkkia avattiin varoen ja nestettä tursusi yli. Ostaja vaihtoi korkin ja tasasi neste pinnan. Autolla ajettiin ~500km ja neste taso laski aina varoitukselle asti. Nyt paisarin neste pinta laskee max-min välin n. 30km matkalla, eli kulutusta on paljon. Lämmöt ok, ilmastoinnin automaatti asennossa sisälle ei tule lämmintä ja tulipellistä läpi menevä putki huurtuu. Ylävesi letku on löysä, neste ei haise öljylle, ja pakokaasu haisee dieseliltä.

Paisariin nousee pienenpientä kuplaa eber ja moottori käydessä.
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6412
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12049 : 21.12.2017, 15:37:50 »
Kysymystä ei kai ollut mutta eliminoi ekana eber, vika on sen vesipumpussa tai lämmönvaihtimessa jos ongelma vaatii eberin käytön. Muuten voi epäillä kanttakin. Voi lisäksi olla jotain sähkövikaa ilmastoinnissakin.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2022
  • Näpräilijä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12050 : 21.12.2017, 16:30:29 »
Kysymystä ei kai ollut mutta eliminoi ekana eber, vika on sen vesipumpussa tai lämmönvaihtimessa jos ongelma vaatii eberin käytön. Muuten voi epäillä kanttakin. Voi lisäksi olla jotain sähkövikaa ilmastoinnissakin.

Korjaaja epäilee kantta vahvasti, koitin ehdottaa eberiä, mutta ei kelvannut. Katsotaan mitä sieltä kannen alta löytyy ::)
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6412
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12051 : 21.12.2017, 17:02:04 »
Halvempi olis kyllä kokeilla ensin ilman eberin sulaketta kuin avata kansi  :P paitsi jos se on kansi ja hajoaa pahemmin
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2022
  • Näpräilijä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12052 : 21.12.2017, 17:49:17 »
Halvempi olis kyllä kokeilla ensin ilman eberin sulaketta kuin avata kansi  :P paitsi jos se on kansi ja hajoaa pahemmin

Yritin selittää että sulkisivat nyt vikoja pois, mutta epäilys kanteen on kuulemma kova  :D kiertääkö eberillä neste aina moottorin käydessä, vai ainoastaan eberiä käytettäessä ???
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10066
  • Teiden tukko
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12053 : 21.12.2017, 19:53:14 »
Yritin selittää että sulkisivat nyt vikoja pois, mutta epäilys kanteen on kuulemma kova  :D kiertääkö eberillä neste aina moottorin käydessä, vai ainoastaan eberiä käytettäessä ???

Eiköhän neste kierrä moottorin vesipumpun toimesta kaikkialla, joita ei ole venttiilillä suljettu.

Jos nestettä häviää paisuntasäiliöllinen lyhyellä matkalla, eikä se tule selvästi maahan, niin itsekkin veikkaisin kantta.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1777
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12054 : 22.12.2017, 20:19:36 »
Muistaako kukaan minkäkokoista paukkulankaa 740:n takavalojen johtosarjat on? Liekkö edes neliön luokkaa?
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa kenppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 292
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12055 : 22.12.2017, 20:55:18 »
Yritin selittää että sulkisivat nyt vikoja pois, mutta epäilys kanteen on kuulemma kova  :D kiertääkö eberillä neste aina moottorin käydessä, vai ainoastaan eberiä käytettäessä ???
Kannattaa katsoa se eberi ihan ensimmäisenä. Tuleeko eberin pakoputkesta nestettä? Tuo lämmitin on helppo ohittaa, kun ottaa siitä letkut irti ja yhdistää ne jollakin mutkalla.

Edit: tuli vielä sellainen mieleen että jos tuota tahtia hävittää nestettä, niin voisi olla helpoin selvittää kansivika jos näkisi mäntien päälle vaikka hehkun reijästä. Kiiltävä/karstaton mäntä meinaa nestettä palotilassa.
« Viimeksi muokattu: 22.12.2017, 20:58:39 kirjoittanut kenppi »

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2022
  • Näpräilijä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12056 : 22.12.2017, 21:09:10 »
Kannattaa katsoa se eberi ihan ensimmäisenä. Tuleeko eberin pakoputkesta nestettä? Tuo lämmitin on helppo ohittaa, kun ottaa siitä letkut irti ja yhdistää ne jollakin mutkalla.

Edit: tuli vielä sellainen mieleen että jos tuota tahtia hävittää nestettä, niin voisi olla helpoin selvittää kansivika jos näkisi mäntien päälle vaikka hehkun reijästä. Kiiltävä/karstaton mäntä meinaa nestettä palotilassa.

Eberi ei kuulemma ainakaan pöllyytä huomattavaa määrää, joten palotilaan se ei taida mennä. Pitää vinkata, en tiedä onko heillä taskulamppua kummempaa skooppia käytössä, sillä lie erottaa jo puhdistuneen männänlaen?
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12057 : 23.12.2017, 10:00:12 »
Muistaako kukaan minkäkokoista paukkulankaa 740:n takavalojen johtosarjat on? Liekkö edes neliön luokkaa?
Sen verran järeetä verrattuna uudempien kaapeleihin saman tehoisilla polttimoilla että pitäs kyllä sen puolesta kestää.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1777
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12058 : 23.12.2017, 16:53:03 »
Sen verran järeetä verrattuna uudempien kaapeleihin saman tehoisilla polttimoilla että pitäs kyllä sen puolesta kestää.

Juu, on kestäny jo liki 30 V.

Koko lähinnä kiinnosti.

E: Siis vuotta, ei volttia...
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Niko_S

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12059 : 23.12.2017, 22:43:34 »
Sen verran järeetä verrattuna uudempien kaapeleihin saman tehoisilla polttimoilla että pitäs kyllä sen puolesta kestää.

Selailin kytkentäkaavioita, niin näyttää olevan 1,5mm2.
Sama johdinkoko on myös ajovaloissa, niin tosiaan kestää jopa sen 30 vuotta tai pidempään, jos puhdistelee kontaktipinnat silloin tällöin (ainakin polttimon vaihdon yhteydessä), ellei tapahdu oikosulkuja.








 

Carcom Oy  Elekma