Löysin joskus netistä kattavasti huolto- ja korjausohjeita 960 Volvoon, mutta näissä Mitchellin oppaissa käsitellään vuosimallia 1996 (olen varmaankin aikoinaan ottanut nuo talteen minun toista 960 Volvoa ajatellen), ja tämä ongelmatapaus on vuodelta 1995 eli Motronic 1.8, kun uudemmassa on jo Motronic 4.4. Tuossa oli vianhakuproseduuri (https://x10sion.kuvat.fi/kuvat/Muuta/Nettiin/Tiedostoja%20jakoon/Volvo/F-Basic%20Testing.pdf) jossa käytiin läpi bensa- ja sytkäpuolta, ja samat releethän ne on tässäkin vaikka moottorinohjaus on eri.
Bensanpaineet mittasin tänään ja ne oli sen reilu 3 baria, eli pitäisi tuo bensapuoli olla kunnossa.
Käydäämpä tuota sytytyspuolen ohjetta läpi kohta kohdalta tarkemmin
- Determine if fault is fuel or ignition. If fault is fuel related, go to FUEL SYSTEM. If fault is ignition, go to next step.
- Disconnect one spark plug connector. Check for spark. If spark is present, go to step 8. If spark is not present, install scan tool to Data Link Connector (DLC) and check RPM signal while cranking engine. If engine speed is zero RPM, check RPM sensor circuit. If circuit is okay, replace RPM sensor. If engine speed is 100-300 RPM, go to next step. Ei ole kipinää, eikä tuollaista työkalua RPM-signaalin mittaamiseen. Täytyisi se oskilloskooppi opetella käyttämään. Mutta kampiakselin asentotunnistin on vaihdettu ja molemmat mitattu, johdot mitattu anturin liittimeltä ECUn liittimelle asti ja ne oli kunnossa.
- Ensure ignition is off. Remove fuel pump relay from position No. 2 in relay/fuse box on left side of instrument panel. Connect jumper wire between relay base terminals No. 1 and 5. See Fig. 1. Turn ignition on. Connect voltmeter between ground and cylinder No. 1 test terminal at rear of engine. See Fig. 4. If battery voltage is not present, go to next step. If battery voltage is present, check Ignition Discharge Module (IDM) ground terminal No. 4 for poor connection. See Fig. 5. Jännite löytyy, IDM:n liittimessä pinnin nro.4 ja maan välinen vastus 0,00 ohmia eli kunnossa
- Ensure ignition is off. Access fuse/relay box in left side of engine compartment. Remove ignition relay located in fuse/relay box position "J". Connect ohmmeter between relay base terminal No. 4 and ground. If about zero ohms are present, go to next step. If about zero ohms are not present, check ignition relay terminals for poor terminal contact. Repair as necessary. Repeat resistance check. If resistance is now to specification, source of fault was poor contact in relay ground. If resistance is not to specification, check for an open circuit in wiring between ignition relay terminal No. 4 and terminal block in fuse/relay block. Vastus täälläkin 0,00 ohmia
- Turn ignition on. Ensure ignition relay is disconnected. Connect voltmeter between relay base terminals No. 1 and 4. See Fig. 6. If battery voltage is present, go to next step. If battery voltage is not present, check voltage supply to fuse No. 7. If voltage supply is okay, check for open circuit in wiring between fuse No. 7 and ignition relay terminal No. 1. If voltage supply is not okay, check for open circuit in wiring between fuse No. 7 and main relay terminal No. 3. See appropriate wiring diagram in L - WIRING DIAGRAMS article. Kyllä virta tulee
- Ensure ignition is on. Ensure ignition relay is disconnected. Connect jumper wire between relay base terminals No. 1 and 5. See Fig. 6. Check voltage between relay base terminals No. 2 and ground. If battery voltage is present, go to next step. If battery voltage is not present, check wiring between ignition relay terminal No. 2 and fuel pump relay terminal No. 5. Fuel pump relay is located in position No. 2 of fuse/relay box on left side of instrument panel. Virta tulee
- Turn ignition on. Ensure ignition relay is disconnected. Connect jumper wire between ignition relay base terminals No. 1 and 5. Reconnect ignition relay far enough to allow voltage readings to be taken on relay pins. Check voltage supply to ignition relay. If battery voltage is present, check for open circuit in wiring between ignition relay terminal No. 3 and ignition coil(s) terminal No. 2. See appropriate wiring diagram in L - WIRING DIAGRAMS article. If battery voltage is not present, replace ignition relay. Yhtä lukuunottamatta kaikissa oli virta, kai se yks sitten on maa. Releen navan 3 ja randomilla valitun sytytyspuolan liittimen toisen navan välillä oli yhteys = vastus 0,00 ohmia.
- If spark was present in step 2), replace all spark plugs. Attempt to start engine. If engine still does not start, go to next step.
- Connect scan tool. Turn ignition on. Crank starter motor. Read off engine load signal. If reading is about 0.4-0.6 volt, go to next step. If reading is not about 0.4-0.6 volt, check Mass Airflow (MAF) sensor. See K - SENSOR RANGE CHARTS article. Ei ole OBD2-auto niin tämä ei liene mahdollista testata. MAFfeja minulla on vain yksi, on kokeiltu putsata liitintä ja käynnistää ilman. Tästä eteenpäin on kohtia 13 asti, mutta vaatisivat OBD2-portin ja ECUlle jonkun breakout boxin. Mutta ECUja on kokeiltu kolmea.
Kiekkamittarilla ei siis ole eloa startatessa, joka viittaisi siihen kampiakselin asentotiedon puuttumiseen, mutta kun sen pitäisi olla kunnossa. Ei tosin mitattu.
Yritin tuota Motronicin sielunelämää googlata, jos löytyisi joku ohje. Versiosta 1.7 asti on ollut tuki suorasytytykselle, eli jos 1.7-1.8 version manuaalin löytäisi, niin kävisiköhän sieltä ilmi, minkälainen sekvenssi tuo käynnistyminen on. Eli kun kampiakselin asentotieto tulee boxille, niin mitä muita ehtoja tulee täyttyä, että boxilta lähtee sytytysmoduuleille käsky maadoittaa oikea puola sytytyshetkellä?