Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Petri R. - 21.06.2024, 09:47:15

Otsikko: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: Petri R. - 21.06.2024, 09:47:15
Ostin tuossa jakohihnavaurioisen Volvo 960:n vuosimallia 1995, johon hankin purkaamolta saman vuoden ja saman tyypin moottorin eli B6254S.

Vanhasta moottorista käytin uuteen:
- Puolat
- Johtosarja
- Vetolevy
- Apulaitteet

Ennen asennusta uusin koneeseen sytytystulpat, jakopään sekä takastefat kampiakselille ja pakonokalle.

Nyt tähän koneeseen ei tule kipinää millään. Kone siis startilla pyörii ja puristuksia on, sekä bensaa, mutta kipinää ei tule. Vikakoodeja ei ole. Autossa on vielä Motronic 1.8 ja se antaa vain koodin 1-1-1.

Startatessa tulee puolille vain se käyttöjännite siihen liittimen toiseen napaan. Olen tuossa Volvon omaakin korjaamomateriaalia selaillut ja ymmärtääkseni homma toimii siten, että kun sytytysvirta kytketään niin konehuoneessa kuskin puoleisessa lokasuojassa olevaan sulakeboksiin menee virta sytytyksen sulakkeelle, josta viereen sytytyksen releelle. Sitten kun startataan, niin samalle releelle tulee heräte, ja siitä tämä puolien käyttöjännitejohto lähtee puolille jossa matkalla jakaantuu kuuteen. Puolan liittimen toiseen napaan pitäisi tulla sitten sytytyshetkellä virta sytytysmoduuleilta, jonne taas tulee signaali moottorinohjausyksiköltä. Tuo käyttöjännite siis puolille tulee, mutta toiseen napaan ei tule mitään.

Tähän mennessä tehtyä:
- Mitattu, että sytytysmoduulien maadoitus on kunnossa
- Kokeiltu vaihtaa etummainen sytytysmoduuli toisesta koneesta
- Kokeiltu vaihtaa kampiakselin asentotunnistin. Molemmat mitattu ja antoivat vastukseksi saman n.280 ohmia
- Mitattu, että johdot kampiakselin asentoanturin liittimeltä moottorinohjausyksikön liittimelle ovat kunnossa
- Mitattu, että nokka-akselin asentoanturi näyttää myös jotain vastusarvoa (en nyt muista mitä)
- Moottorin maadoitus kannesta tulipeltiin sekä runkoaisasta lohkon kylkeen on kunnossa
- En tiedä miten tässä ajonesto toimii, vai onko sellaista. Olen kuitenkin kaukosäätimellä sulkenut ja avannut ovia
- Kokeiltu toista moottorinohjausyksikköä. Toinen niistä kävi myös ammattimiehellä tsekattavana; kunnossa

Kierroslukusmittari ei liikahda startatessa, joten kampiakselin asentotieto on sen perusteella hukassa. Purkuauto oli manuaalivaihteinen, tämä on automaatilla, mutta ainakin nuo kampiakselin asentoanturit on samat, googlen mukaan anturin telinekin. Vetolevyä ei saa takaperin asennettua...pakko oli miettiä jo sellaistakin vaihtoehtoa. Nokka-akselin asentoanturia ei voine väärin asentaa sitäkään.

Minulta on ideat loppuneet, onko muilla?
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: Mäkimies - 21.06.2024, 12:42:32
Vautipyörän merkki  kohdallaan tai saako sitä väärin asennettua?
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: kenppi - 21.06.2024, 13:04:00
On sitä vuosimallia että joko tässä on ajonesto? Oot kokeillut toisella avaimella?

Johtosarjavika tai jokin liitin huono myös mahdollista. Kannattanee kokeilla sen vanhan moottorin nokka-akselin tunnistinta.
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: kenppi - 21.06.2024, 13:10:15
Tulipa vielä mieleen että onko siinä sellaista niinsanottua "kolarikytkintä", eli sellainen kumipäällysteinen katkaisija joko konehuoneessa tai sisällä kojelaudan alla. Vanhemmiten tuo voi syystä tai toisesta laueta itsestään jolloin käynnistys on estetty. Tuota painamalla saa kuitattua käynnistyksen eston pois päältä jos se on lauennut.
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: Petri R. - 21.06.2024, 18:50:00
Vautipyörän merkki  kohdallaan tai saako sitä väärin asennettua?
Vetolevyä ei saa asennettua väärään asentoon. Kampuran päässä on tappi, ja sille reikä vetolevyssä kahden kiinnityspultin välissä. Myöskään takaperin sitä ei saa asennettua;. tunnistinkehä on vetolevyllä startin hammaskehän vieressä laatikon puolella. Se ei mahtuisi toisin päin, osuisi moottorin lohkoon.
On sitä vuosimallia että joko tässä on ajonesto? Oot kokeillut toisella avaimella?

Johtosarjavika tai jokin liitin huono myös mahdollista. Kannattanee kokeilla sen vanhan moottorin nokka-akselin tunnistinta.
Mielestäni olen kokeillut molemmilla avaimilla. Miten ajonesto toimii näissä, lähteekö startti pyörimään ollenkaan, vai jättääkö vain kipinän pois? Toista nokan asentoanturia vois kokeilla, mutta kun kiekkamittari ei liiku startatessa niin tuntuis että se on kampuran asentoanturi jonka tieto on hukassa. Mutta se antaa mitatessa vastuksen ja johtosarja liittimeltä moottorinohjausboksille on mitattu ja kunnossa. Mitähän tuon anturin pitäis näyttää startatessa?
Tulipa vielä mieleen että onko siinä sellaista niinsanottua "kolarikytkintä", eli sellainen kumipäällysteinen katkaisija joko konehuoneessa tai sisällä kojelaudan alla. Vanhemmiten tuo voi syystä tai toisesta laueta itsestään jolloin käynnistys on estetty. Tuota painamalla saa kuitattua käynnistyksen eston pois päältä jos se on lauennut.
Tällaisesta kytkimestä ei ole minulla tietoa...  :-\
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: Mustasudenkorento - 22.06.2024, 23:53:42
Voisko tämä liittyä tuohon manuaali vs automaatti erotukseen?

Säilykö johtosarja kokonaisuudessaan vanhasta?
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: laatikkovika - 23.06.2024, 00:46:06
Näissä 960 pitäis löytyä tuo inertiakytkin "kolarikytkin" mutta tarkkaa paikkaa en tiedä.
Varmaan jossain jalkatilassa piilossa verhoilun takana. ???

Tuossa voortissa testaillaan tommosta.
https://youtu.be/IJgiPRAnHO4?si=LM3wVpSpPeSTSCbm
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: Petri R. - 23.06.2024, 08:49:53
Voisko tämä liittyä tuohon manuaali vs automaatti erotukseen?

Säilykö johtosarja kokonaisuudessaan vanhasta?
Joo, sähköjä ei ole uudesta koneesta ku lähinnä ne parit nakutusanturit, lämpötila-anturit... Se tuli ilman puolia ja johtosarjaa. Kampiakselin asentoanturi oli molemmissa samanlainen, ja netistä ku katsoin niin sama se on anturin telinekin, siis automaatti vs. manuaali.

Automaatin PnP-kytkimeen tämä ei liity, koska startti lähtee pyörimään kun keppi on P:llä.

Manuaalin koneen kampuran takapäässä oli pienempi holkki ku automaatissa, sen vaihdoin.

Näissä 960 pitäis löytyä tuo inertiakytkin "kolarikytkin" mutta tarkkaa paikkaa en tiedä.
Varmaan jossain jalkatilassa piilossa verhoilun takana. ???

Tuossa voortissa testaillaan tommosta.
https://youtu.be/IJgiPRAnHO4?si=LM3wVpSpPeSTSCbm

Katselin tuota netistä itsekin, inertiakytkin pysäyttää bensapumpun. Bensaa tulee.
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: hespa - 23.06.2024, 09:14:17
Niin siis vaihdoit vauhtipyöränkin samalla, etkä pelkkää vetolevyä?

Ja kampuran asentotunnistimen olet vaihtanut kokeeksi?
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: Petri R. - 23.06.2024, 09:18:59
Niin siis vaihdoit vauhtipyöränkin samalla, etkä pelkkää vetolevyä?

Ja kampuran asentotunnistimen olet vaihtanut kokeeksi?
Automaattivaihteistossa ei ole vauhtipyörää, vaan kampiakselin päässä on vetolevy jossa on startin hammaskehä ja anturin tunnistinkehä. Vetolevyyn pultataan turbiini sen jälkeen, kun moottori ja laatikko on yhdistetty toisiinsa. Moottori tuli ilman kumpaakaan, mutta papereiden mukaan kone on ollut manuaalivaihteisessa autossa, ja siitä vihjaa myös tuo eri kokoinen holkki kampuran takapäässä.

Kampuran asentotunnistimen vaihdoin jossain vaiheessa, ei vaikutusta. Se on nyt se auton alkuperäinen.
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: hespa - 23.06.2024, 09:24:40
Niin juu tarkotit vaan tuota vetolevyllä. 

Muistelin vuan jotta vanhemmissa takavedoissahan oli eri vahvusia niitä peltiräimäleitä moottorin ja laatikon välissä. Sitä vaan että voiko olla anturin linjauksessa heittoo?

Ookkonä kattonu että on oikeessa asemossa anturi vs hammaskehä?

EDIT: Korjaan tunnistinkehä....jokohan sitä heräis kunnolla tähän päivään..... *kahvia->

Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: Petri R. - 23.06.2024, 10:06:55
En löytäynt tietoa, että kampiakseleissa olisi mitään eroa manuaali vs. automaatti. Tämä kone on lisäksi saman vuotisesta, saman moottorikoodin autosta. Tuo vaihdettava holkki kertoisi myös, että tehtaalta on lähtenyt yhden mallista kampiakselia ja se holkki on sitten valittu sen mukaan, tuleeko siihen manuaalivaihteistoin sisäänmenoakseli vai turbiiinin napa. Toisaalta jos kampura olisi takapäästä esim. pidempi, eli vetolevy tulisi taaemmas (edemmäs se ei mahtuisi), niin menisi startin hammaskehän linjauskin pieleen tässä minun tapauksessa.

Tuo kampiakselin asentoanturi on näissä pitkittäiskoneisissa siinä mielessä hankalassa paikkaa, että sen käsikopelolla vaihtaa mutta jos haluais sinne anturin reikään nähdä, niin täytyisi melkeen olla joku matokamera. Anturin asennuksessa telineeseen tai telineen asennuksessa lohkoon, ei ole mitään säätövaraa, ja anturin telineet on netistä löytyvien tietojen mukaan kaikki samanlaisia, kuten se itse anturikin, oli manuaali tai automaatti.

Jotenkin tuon anturin toiminta pitäis pystyä paremmin mittaamaan. Se antaa sen 280 ohmia vastukseksi, mutta mitä kuuluu mennä moottorinohjausboksilta anturille, kun sinne nyt menee vain +00.4V jännite? Jos uittaisin jotenkin johdot tuon anturin liittimen napoihin ja liitin kiinni, ja kokeilis että muuttuuko yleismittarilla joku lukema startatessa. Oskilloskooppi ois kiva.
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: hespa - 23.06.2024, 11:49:59
Olikos se niin että jännite menee vasta sitten anturille kun konetta pyörittää?  Eli kun lukee nokalta pyörimistietoo?

Kun nämähän on sitä vanhaa mallia että kone ei koskaan lähde ns. ens potkusta käyntiin. Täytyy aina veivata se oliko nyt kaks vai kolme sytytyskohtaa että laitteet herää.
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: LAIRA - 23.06.2024, 17:54:20
Asiasta mitään tiedä, mutta tuli vaan mieleen tuo ajonesto, johon jo edellä viitattiin. Oliko niin, että sulla on 2 ecuá käytettävissä? Omassani, joka oli kylläkin 945 ja -96, niin se oli ensimmäinen jossa oli tuo sirullinen ajonesto. Siinä tuo siru kerran hajosi avaimessa ja se oli siinä sitten. Voisko olla, että sulla on toisessa ecu´ssa tuo ajonesto ja toisessa ei? Milloinkahan se tuli noihin 960?
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: Petri R. - 23.06.2024, 21:23:15
Kyllä, auton oma ja kaverilta lainattu. Molemmat on '95 ja Motronic 1.8. Mulla on myös '96 960, mutta siinä on jo Motronic 4.4. Siinä ei ole kauko-ohjainta keskuslukolle, tässä vanhemmassa on, ja jotenkin olen ollu siinä uskossa, että ajonesto on siihen kakeen kytketty. Voin toki olla väärässä.

YouTubessa otin pikakurssin kampiakselin asentotunnistimista, ja tässä kun se on kaksinapainen niin sinne ei kuulu mennä +12V vaan se magneettitunnistin "luo" oman pienen jännitteensä kun kampuran tunnistinkehä vilisee sen edestä. Saako tuota signaalia miten kiinni tavallisella yleismittarilla, selviää ku ehdin auton viereen.
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: Petri R. - 27.06.2024, 21:12:31
Kävin vielä vaihtamassa nokka-akselin asentotunnistimen toisesta koneesta. Ei vaikutusta.

Sytytysmoduulille ei tule minkäänlaista virtaa startatessa, eikä kiekkamittarissakaan ole elämää.

En keksi oikein muuta enää kuin että ajonesto on menny jotenkin jumiin. Miten se näissä 1995 vuotisissa ohitetaan?
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: Xuppo - 27.06.2024, 22:29:46
Kyllä, auton oma ja kaverilta lainattu. Molemmat on '95 ja Motronic 1.8. Mulla on myös '96 960, mutta siinä on jo Motronic 4.4. Siinä ei ole kauko-ohjainta keskuslukolle, tässä vanhemmassa on, ja jotenkin olen ollu siinä uskossa, että ajonesto on siihen kakeen kytketty. Voin toki olla väärässä.

Ajoneston siru on avaimessa.
Kaukosäädin vaan aukaisee ovet ja kytkee hälyttimen pois.
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: laatikkovika - 28.06.2024, 00:27:30
Niih. Onko antennirengas ja liitos kunnossa. Jonkunhan se avaimen siru pitää lukea?
Tuskin se toimii kuin sen auton alkuperäisellä eculla.
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: Petri R. - 28.06.2024, 09:06:09
Auton oma boksi siellä on nyt taas paikallaan.

Osaako joku sanoa varmuudella, miten se toimii tämä ajonesto näissä? Kun ajonesto on päällä, niin eikö se lähde starttaamaan, vai ei anna kipinää, vai ei anna bensaa? Eli jos ei ole kipinää, niin voiko se edes liittyä ajonestoon.

Tuossa kun googlailin, niin siellä olis ehkä keskikonsolissa ajoneston rele "210/211" josta yhdistämällä pinnit 50E ja 50F kyseinen rele ohitetaan. Mutta vuosimalli 1995 on siinä ja siinä, että onko sitä vielä vai tuliko vasta 1996. No se selviää ku ehtii autoa taas tutkia. Tuossa katselin kuitenkin Volvon korjaamomateriaalia, niin jos sitä oikein tulkitsin, siinä tuon "anti theft" releen pinnien 50E ja 50F yhdistäminen oikaisee herätteen virtalukolta startin releelle, eli ei vaikuta kipinään sekään, vaan starttaamiseen.

Katselin yks päivä nettiautoa, niin kipinävammaisia 960 Volvoja oli myynnissä kaksin kappalein. On tämä näissä mystinen homma. Kohta siellä on kolmas  ;D
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: Lankku - 28.06.2024, 11:19:59
1.8 Motronicissa ei ole ajonestoa, eikä vielä kaikissa -95 käyttöönotetussa 4.4:ssäkään. 210/211 on juurikin hälyttimelle ja siinä on vain starttauksen esto.
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: Nieminen55 - 28.06.2024, 14:30:15
Elikkä onko tää uuskoppanen 960 vanhakoppasen sähköillä?
Joku välimalli siis.
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: Petri R. - 28.06.2024, 15:38:58
Kyllä, 1995 960 II eli ekaa vuotta facelift-mallia jossa vielä Motronic 1.8.

Lankun vastaus oikeastaan sinetöi sen, että mulla taitaa olla nyt koko peli pelattu läpi tämän auton kipinän metsästyksen kanssa.
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: Nieminen55 - 28.06.2024, 15:46:28
Kyllä, 1995 960 II eli ekaa vuotta facelift-mallia jossa vielä Motronic 1.8.

Lankun vastaus oikeastaan sinetöi sen, että mulla taitaa olla nyt koko peli pelattu läpi tämän auton kipinän metsästyksen kanssa.
Eli onko kumpikin(2kpl) "sytkänvahvistin" varmasti kunnossa?

Tämmösen löysin:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=57828.0

Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: Petri R. - 28.06.2024, 15:50:00
Eli onko kumpikin(2kpl) "sytkänvahvistin" varmasti kunnossa?

Tämmösen löysin:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=57828.0
Yhteenkään sylinteriin ei tule kipinää ja toinen sytkämoduuli on kokeeksi vaihdettu (etummainen), ei muuttanut tilannetta. Niiden maadoitusjohto on kiinni ja etummaisen sytkämoduulin liittimen keskimmäisestä navasta mittasin, että maadoitus on kunnossa. Samasta liittimestä mittasin muut navat, ei tule virtaa mihinkään startatessa.

Kiitos linkistä, tutkitaan..
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: Nieminen55 - 28.06.2024, 15:54:23
Yhteenkään sylinteriin ei tule kipinää ja toinen sytkämoduuli on kokeeksi vaihdettu (etummainen), ei muuttanut tilannetta. Niiden maadoitusjohto on kiinni ja etummaisen sytkämoduulin liittimen keskimmäisestä navasta mittasin, että maadoitus on kunnossa. Samasta liittimestä mittasin muut navat, ei tule virtaa mihinkään startatessa.

Kiitos linkistä, tutkitaan..
Muistaakseni vanhakoppasessa on konehuoneessa kuskin puolen etutolpan tienoilla rele, joka liittyy vahvasti sytytykseen.
En tiedä uusikoppasesta missä se on.

Edit: Ja muistaakseni katoaa kipinä jokaisesta pytystä jos irrottaa vain toisen kipinänvahvistimen liittimen, eli voisiko olla niin, että jos se toinen kipunanvahvistin on sökö, niin ECU ei anna tulta sen toisenkaan kautta.
Mutta katso kytkiksestä onko tuossa mallissa rele.
Vanhakopassa se taisi olla jotain 40A luokkaa.

Edit2:Rele näyttää olevan puolien syöttöjännite eli jos puolille tulee plus, niin se lienee kunnossa.
Tässä kytkis vm-93, mutta en tiedä onko se sitten sama kuin -95
http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/960/1993/960-93.htm
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: Petri R. - 28.06.2024, 16:12:24
Siinä kuskin puolella konehuoneessa on sulakeboksi, jossa on sytytyksen rele, sen olen vaihtanut ja mitannut että sinne tulee napaan 30 se +12V ku on sytytysvirta päällä ja startatessa tulee herätteelle virta, siitä se kulkee sitten joka puolalle siihen toiseen napaan (syöttöjännite). Mutta siihen toiseen napaan, jolle pitäis tulla virta sytytysmoduuleilta sytytyshetkellä, ei tule yhteenkään puolaan virtaa.

Tuossa linkin matskussa on nuo kampiakselin asentoanturin liittimet #47 ja #48, mittasin aiemmin että johdot anturin liittimeltä tuonne Motronicin liittimelle on kunnossa ja se anturihan on vaihdettu kans kokeeksi. Kierroslukumittarin liikkumattomuus startatessa viittais tuohon kampiakselin asentotunnistimen vikaan, mutta kun ei sieltäkään vikaa löydy niin henkimaailman asioita tämä taitaa olla.

edit: kirjoitusvirheitä
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: Nieminen55 - 28.06.2024, 16:15:43
Mutta siihen toiseen napaan, jolle pitäis tulla virta sytytysmoduuleilta sytytyshetkellä, ei tule yhteenkään puolaan virtaa.
Ei sinne "virtaa" eli positiivista jännitettä saakkaan tulla, sillä ne kipinänvahvistimet maadoittavat puolat sen johdon kautta.
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: Petri R. - 28.06.2024, 16:18:04
OK, no kipinää ei tule tulppaan kuitenkaan.
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: Nieminen55 - 28.06.2024, 16:38:22
OK, no kipinää ei tule tulppaan kuitenkaan.
Toimiiko tuossa vuosimallissa testmode 2?
https://www.volvotips.com/service-manual/volvo-960/Volvo-960-engine-diagnostic-codes-OBD-service-repair-manual.html
Saisi varmennettua tuleeko "1-4-1 - Timing pick-up, when starter motor is running"

Edit: Onko varmaa, että kampuran asentotunnistimen etäisyys "impulssikehästä" on varmasti oikea?
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: Petri R. - 28.06.2024, 17:02:03
Toimiiko tuossa vuosimallissa testmode 2?
https://www.volvotips.com/service-manual/volvo-960/Volvo-960-engine-diagnostic-codes-OBD-service-repair-manual.html
Saisi varmennettua tuleeko "1-4-1 - Timing pick-up, when starter motor is running"

Edit: Onko varmaa, että kampuran asentotunnistimen etäisyys "impulssikehästä" on varmasti oikea?
Voinhan tuon testin tehdä ku seuraavan kerran ehtii auton viereen. Tuota kampiakselin asentotunnistimen etäisyyttä siitä tunnistinkehästä pohdin tuolla aiemmin, mutta siinähän ei ole minkäänlaista säätöä. Tunnistimen kiinnike tulee lohkoon kahdella pultilla, joiden välissä on vielä ohjaritappi ja sille lohkossa reikä (tai toisinpäin), eli sitä ei saa ku yhteen asentoon ja niin se tulee itse anturikin siihen telineeseen kiinni vain yhdellä tavalla. Moottorit on molemmat saman koodin, samaa vuosimallia, vetolevy on vanhasta koneesta ja anturi vaihdettu kerran päikseen. Automaattiin ja manuaaliin myydään yhtä ja samaa tunnistinta ja tunnistimen kiinnikettä. Jos tuo tunnistin ei olisi näissä niin hankalassa paikassa, voisi tunnistimen reikään vaikka kurkata.
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: Nieminen55 - 28.06.2024, 17:58:06
Moottorit on molemmat saman koodin, samaa vuosimallia, vetolevy on vanhasta koneesta ja anturi vaihdettu kerran päikseen. Automaattiin ja manuaaliin myydään yhtä ja samaa tunnistinta ja tunnistimen kiinnikettä. Jos tuo tunnistin ei olisi näissä niin hankalassa paikassa, voisi tunnistimen reikään vaikka kurkata.
Jokin muutos on käynyt moottorinumerossa 178724 ja siitä eteen päin koskien tuota anturin kiinnikettä.
Sama anturi kuitenkin käy kumpaankin kiinnikkeeseen.
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: jogiin - 28.06.2024, 20:57:25
En ny kokonaan viiti selata läpi mutta onhan katottu et ne molemmat releet toimii? Harmaa 4 napaset ns. suutinreleet? Muutamia vuosia sitten ostin yhen mk1 960 mikä ei käynnistyny. Vaihdoin releet ristiin, aluks tuli kipinä muttei bensa, sit releet päikseen ja bensa tuli mutta kipuna hävis.
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: Petri R. - 28.06.2024, 21:24:32
Töötin ja sytytyksen releen oon vaihtanu ristiin. Voihan niitä releitä vielä pyöritellä kun ei se mitään maksa.

Moneen kertaan se on kahteen mieheen katsottu, ettei kipinää ole, mutta en ole haistellut koneessa paikallaan olevia tulppia että meneekö sinne oikeasti bensaakaan. Kaikkeahan tässä täytyy jo alkaa tarkastelemaan, onko se kipinän testaukseen käytetty irtotulppakan ehyt. Suutintukissa saakka on kuitenkin bensanpaine.
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: jogiin - 28.06.2024, 22:34:07
Nää releet
https://www.skruvat.fi/varaosat/sahkojarjestelma/rele/rele-p10477?CMPID=ppc_google-shopping_google_FI_{content}_18293892882_&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwvvmzBhA2EiwAtHVrbwBWAIsaS4iGW1axTO_3X151uf-HQUbwdg7gnqldumRI65I-tpIefBoCRIkQAvD_BwE

Hitto ku en yhtää muista et missä nää sijaitsee konehuoneessa. Koitan netistä ettiä kuvan ellei joku muu ehdi ensin.  Koonelta löytyis varmaan kuvat mutta ku onnistuin formatoimaan aseman ja ne on palautettuna vähä sikin sokin  :buck2: :idiot2:
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: An55i - 01.07.2024, 21:17:18
Suosittelen kokeilemaan ihan varmuuden vuoksi ylimääräistä maadotusta moottorille. Hyvin pitkälti samanlaisen vaivan kanssa tuli tapeltua. Omassa oli johtosarjassa muutakin vaivaa, mutta lisämaadoituksen jälkeen rupesi rundikello hyppimään startatessa. Alkuperäiset maadoitukset oli kunnolla paikoillaan.

Saman ikäinen 960, samalla ohjauksella ja nimenomaan moottorin vaihdon jälkeinen ongelma.
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: Petri R. - 04.07.2024, 00:01:39
Ei auttanut lisämaa.

Nyt on temput kokeiltu minun osalta, saa joku seuraava Volvomekaanikko jatkaa tästä. Kiitos keskusteluun osallistuneille
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: Petri R. - 04.08.2024, 14:43:16
Kesän mittaan v-käyrä sen verran löysäsi, että motivoiduin kurkkaamaan vielä tämän Volvon konepellin alle. Ajattelin että otan sen kampiakselin asentoanturin telineen sieltä irti ja vertaan sitä auton alkuperäisessä moottorissa olleeseen, josko se malli olis just sopivasti kesken vuotta 1995 vaihtunut tai anturin telineestä löytyisi joku vika, mutta eipä se onnistunut. Kuskinpuoleisen pultin sai vielä kohtuudella irti pitkällä 10mm hylsyllä, mutta vänkärinpuoleiseen pulttiin ei pääse käsiksi oikein mitenkään kun siinä on se vesiputki ja lämpötila-anturi edessä ja tilaa ei oikein muutenkaan ole koneen ja tulipellin välissä tarjolla. Ehkä seuraavan innostuksen aikana vois ottaa nesteet pihalle ja yrittää josko sais sen vesiputken irroitettua lohkosta, jos silloin sen anturitelineen pultin saisi sitten irti. No anturin reiässä näkyi kyllä se vetolevyllä oleva tunnistinkehä, tai mitäpä muuta siellä nyt vois odottakaan kun ei vetolevyäkään takaperin saa koneeseen asennettua.

Mitä pyörittelin sitä toisen koneen anturitelinettä, niin on se sen verran jämerää tekoa, etten usko sitä jotenkin tölvityn moottorinvaihdon yhteydessä. Minähän vuonna tuo moottorinumero on ollut 178724, jolloin anturiteline vaihtunut? Ei ollut nyt värkkejä joilla olisi kurkannut pakosarjan alle. Olis aika huonoa tuuria, että se vedenjakaja olis just mun auton ja sen uuden moottorin välissä.

Aika vähän on ollut kiinnostusta kipinätöntä Volvoa kohtaan nettiautossa. Jos ei tätä kuntoon saa niin taitaa mennä purkuun. Kone jää kuitenkin itselle ja jotain nippeliä menisi omaan toiseen 960:iin, katalysaattori kanttihousuille. Pihalla on myös niin ikään konevammainen 760, johon kyllä vielä joskus sopisi ahdettu tinakone manuaalin kera loistavasti  ;D

Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: Nieminen55 - 05.08.2024, 16:44:55
Katso ne moottoreiden sarjanumerot.
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: Petri R. - 02.09.2024, 12:07:01
Saaga jatkuu.

Mittasin ehyestä Volvosta kampiakselin asentoanturia, näytössä hyppii lukemat välillä 0.00-0.08V kun starttaa. Kokeilin tähän kipinättömään Volvoon samaa metodia ja samat lukemat siellä liikkuu. Eli ei se anturi tämän perusteella täysin sokea ole, mutta kierroslukutiedon puuttumiseen tuo kierroslukumittarin liikkumattomuus tietysti viittaa.

Moottorinumero on melko hankala nähdä kun kone on paikallaan. Onko se sama, kuin jakokopassa? Siinä lukema on yli 400 tuhatta. Auton orkkis kone lähti jo kiertoon, toki kaikki tarpeellinen talteen otettuna, mutta sen numeroa en myöskään tiedä. Voisko tuo numero, jossa anturin teline vaihtunut, olla alkupään tuotantoa? On melko hankala vaihtaa koneen ollessa paikallaan.
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: Vauxi - 07.09.2024, 20:48:47
Kampuran anturista et yleismittarilla nää tota näkemääsi verran enempää. Signaalin näkee vain oskilloskoopilla. Silloinkin sekaan tulee lujasti starttimoottorin häiriöitä mutta signaali näkyy kyllä.
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: Petri R. - 25.10.2024, 22:59:03
Tämä siirtyi nyt vaihteeksi talliin. Sain tuosta kampiakselin asentoanturin telineestä molemmat pultit irti, mutta telinehän ei vielä tipahda pois koska se on siinä lohkossa ohjaritapilla kiinni ja aika tiukkaankin (irroitin telineen romumoottorista aiemmin niin tiedän). Pidän myös mahdollisena, ettei sitä telinettä näissä voi irroittaa laatikon ollessa paikallaan, kun siinä se "kaulus" menee jonkun matkaa sinne laatikon kuoressa olevan kolon sisään ja tuon ohjaritapin vuoksi pitäisi juurikin taaksepäin saada vedettyä tuota sen puoli senttiä, tai ainakin se on tarkka sovitus. No jos jotain positiivista, niin sain tuon moottorinumeron etsittyä. Se on 469845, eli aika paljon tuoreempi kuin tuo 178724 jossa anturin teline on vaihtunut, ja koska tuo autossa oleva ko. numeron moottori on saman vuosimallin (1995) autosta peräisin kun autokin, ei voi se alkuperäinenkään moottori olla pre-178724. No tulipa tuokin varmistettua.

Hommasin tuossa myös kolmannen boksin, eliminoidakseni että vika olisi boksissa. Edelleenkään ei käynnisty, ja startatessa ei kierroslukumittarin viisari nouse yhtään.

Seuraava steppi on kai sitten opetella käyttämään tuota oskilloskooppia. Vois mitata signaalin ensin anturin liittimeltä ja sitten vielä moottorinohjausboksin liittimeltä, ettei se huku sinne välille. Kaksi nuita antureita on ja molemmat antaa vastukseksi sen noin. 270 ohmia.

Työnsin tuon rohjon talliin sillä mielin, että se otetaan sieltä vasta ajamalla pois, vähän meinaa usko horjua mutta pakko se on vika löytää kun ihmisten tekemiä ne vain on nämäkin.
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: Mustasudenkorento - 28.10.2024, 10:53:42
Tämä on kyllä mystinen keissi...
Koittanu tonkia tuo 9 satkun manuaalia noiden liitinten osalta aiheen tiimoilta mutta eipä sieltä mitää kummosia ahaa elämyksiä ole tullu.
Moottorin päällä näytti olevan muutama pienempi maa liitin erinäisille antureille ja purkeille mutta ne varmaan olet tarkistellut jo sataan kertaan.

Koitin tonkia mitä kauta tuossa tuo kierrosnopeuden singnaali kulkee moottorin ohjaus yksikölle mutta en siitä vielä päässyt jyvälle.

240 se meni mittariston kautta ja sen liittimissä ohjain yksikölle on ollut häikkää jonka seurauksena vastaavia ongelmia saadaan aikaiseksi mutta en kyennyt arkistamaan voisiko se 9 satkussa olla samoin..

Tsemppiä tutkimuksiin.
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: Petri R. - 30.10.2024, 22:00:11
Tässä täytyy olla joku niin tyhmä homma, ettei sitä vaan hoksaa.

Kertauksena, niin jakohihnavaurioisen moottorin tilalle vaihdoin toisen samanlaisen joka oli peräisin manuaalivaihteisesta, mutta muuten samanlainen B6254F ja samalta vuodelta. Siihen vaihtelin kampiakselin takastefan sekä nokan takastefan, siinä yhteydessä tietysti käytin nokan asentotunnistimen irrallaan. Moottoritilan pesin painepesurilla ennen toisen koneen asennusta. Vetolevyn asensin koneesta toiseen, kuten myös moottorin johtosarjan.

Startti pyörittää konetta, mutta ei kipinää ja kierroslukumittari ei nouse.

Vikakoodeja ei siis anna. Mitattu (vastus) ja vaihdettu sekä nokan että kampuran asentoanturit. Toinen sytytysmoduuli vaihdettu. Kolmea ECUa kokeiltu. Sytytysmoduulien maadoitus mitattu. Tarkastettu muutkin maadoituspisteet, lohkohan on sieltä auton kulkusuunnassa oikealta kyljeltään maadoitettu ja kannesta menee toinen maadoitus tulipeltiin. Suutintukin vieressä on kaksi maadoituspistettä myös. Sytytysmoduulit maadoittuvat kuskinpuoleiseen moottorinkannakkeeseen. Releitä on vaihdeltu ristiin.

...

Tänään tuli taas tutkittua asiaa. Tuossahan on tuo sittenkin ajonesto ja sen rele keskikonsolissa. Sen voi ohittaa yhdistämällä navat 50E ja 50F. Ei ollut vaikutusta, ja starttimoottoriin kai se toimiessaan vaikuttaa.

Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: Petri R. - 04.11.2024, 22:10:13
Löysin joskus netistä kattavasti huolto- ja korjausohjeita 960 Volvoon, mutta näissä Mitchellin oppaissa käsitellään vuosimallia 1996 (olen varmaankin aikoinaan ottanut nuo talteen minun toista 960 Volvoa ajatellen), ja tämä ongelmatapaus on vuodelta 1995 eli Motronic 1.8, kun uudemmassa on jo Motronic 4.4. Tuossa oli vianhakuproseduuri (https://x10sion.kuvat.fi/kuvat/Muuta/Nettiin/Tiedostoja%20jakoon/Volvo/F-Basic%20Testing.pdf) jossa käytiin läpi bensa- ja sytkäpuolta, ja samat releethän ne on tässäkin vaikka moottorinohjaus on eri.

Bensanpaineet mittasin tänään ja ne oli sen reilu 3 baria, eli pitäisi tuo bensapuoli olla kunnossa.

Käydäämpä tuota sytytyspuolen ohjetta läpi kohta kohdalta tarkemmin
  • Determine if fault is fuel or ignition. If fault is fuel related, go to FUEL SYSTEM. If fault is ignition, go to next step.
  • Disconnect one spark plug connector. Check for spark. If spark is present, go to step 8. If spark is not present, install scan tool to Data Link Connector (DLC) and check RPM signal while cranking engine. If engine speed is zero RPM, check RPM sensor circuit. If circuit is okay, replace RPM sensor. If engine speed is 100-300 RPM, go to next step. Ei ole kipinää, eikä tuollaista työkalua RPM-signaalin mittaamiseen. Täytyisi se oskilloskooppi opetella käyttämään. Mutta kampiakselin asentotunnistin on vaihdettu ja molemmat mitattu, johdot mitattu anturin liittimeltä ECUn liittimelle asti ja ne oli kunnossa.
  • Ensure ignition is off. Remove fuel pump relay from position No. 2 in relay/fuse box on left side of instrument panel. Connect jumper wire between relay base terminals No. 1 and 5. See Fig. 1. Turn ignition on. Connect voltmeter between ground and cylinder No. 1 test terminal at rear of engine. See Fig. 4. If battery voltage is not present, go to next step. If battery voltage is present, check Ignition Discharge Module (IDM) ground terminal No. 4 for poor connection. See Fig. 5. Jännite löytyy, IDM:n liittimessä pinnin nro.4 ja maan välinen vastus 0,00 ohmia eli kunnossa
  • Ensure ignition is off. Access fuse/relay box in left side of engine compartment. Remove ignition relay located in fuse/relay box position "J". Connect ohmmeter between relay base terminal No. 4 and ground. If about zero ohms are present, go to next step. If about zero ohms are not present, check ignition relay terminals for poor terminal contact. Repair as necessary. Repeat resistance check. If resistance is now to specification, source of fault was poor contact in relay ground. If resistance is not to specification, check for an open circuit in wiring between ignition relay terminal No. 4 and terminal block in fuse/relay block. Vastus täälläkin 0,00 ohmia
  • Turn ignition on. Ensure ignition relay is disconnected. Connect voltmeter between relay base terminals No. 1 and 4. See Fig. 6. If battery voltage is present, go to next step. If battery voltage is not present, check voltage supply to fuse No. 7. If voltage supply is okay, check for open circuit in wiring between fuse No. 7 and ignition relay terminal No. 1. If voltage supply is not okay, check for open circuit in wiring between fuse No. 7 and main relay terminal No. 3. See appropriate wiring diagram in L - WIRING DIAGRAMS article. Kyllä virta tulee
  • Ensure ignition is on. Ensure ignition relay is disconnected. Connect jumper wire between relay base terminals No. 1 and 5. See Fig. 6. Check voltage between relay base terminals No. 2 and ground. If battery voltage is present, go to next step. If battery voltage is not present, check wiring between ignition relay terminal No. 2 and fuel pump relay terminal No. 5. Fuel pump relay is located in position No. 2 of fuse/relay box on left side of instrument panel. Virta tulee
  • Turn ignition on. Ensure ignition relay is disconnected. Connect jumper wire between ignition relay base terminals No. 1 and 5. Reconnect ignition relay far enough to allow voltage readings to be taken on relay pins. Check voltage supply to ignition relay. If battery voltage is present, check for open circuit in wiring between ignition relay terminal No. 3 and ignition coil(s) terminal No. 2. See appropriate wiring diagram in L - WIRING DIAGRAMS article. If battery voltage is not present, replace ignition relay. Yhtä lukuunottamatta kaikissa oli virta, kai se yks sitten on maa. Releen navan 3 ja randomilla valitun sytytyspuolan liittimen toisen navan välillä oli yhteys = vastus 0,00 ohmia.
  • If spark was present in step 2), replace all spark plugs. Attempt to start engine. If engine still does not start, go to next step.
  • Connect scan tool. Turn ignition on. Crank starter motor. Read off engine load signal. If reading is about 0.4-0.6 volt, go to next step. If reading is not about 0.4-0.6 volt, check Mass Airflow (MAF) sensor. See K - SENSOR RANGE CHARTS article. Ei ole OBD2-auto niin tämä ei liene mahdollista testata. MAFfeja minulla on vain yksi, on kokeiltu putsata liitintä ja käynnistää ilman. Tästä eteenpäin on kohtia 13 asti, mutta vaatisivat OBD2-portin ja ECUlle jonkun breakout boxin. Mutta ECUja on kokeiltu kolmea.
Kiekkamittarilla ei siis ole eloa startatessa, joka viittaisi siihen kampiakselin asentotiedon puuttumiseen, mutta kun sen pitäisi olla kunnossa. Ei tosin mitattu.

Yritin tuota Motronicin sielunelämää googlata, jos löytyisi joku ohje. Versiosta 1.7 asti on ollut tuki suorasytytykselle, eli jos 1.7-1.8 version manuaalin löytäisi, niin kävisiköhän sieltä ilmi, minkälainen sekvenssi tuo käynnistyminen on. Eli kun kampiakselin asentotieto tulee boxille, niin mitä muita ehtoja tulee täyttyä, että boxilta lähtee sytytysmoduuleille käsky maadoittaa oikea puola sytytyshetkellä?
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: Mustasudenkorento - 05.11.2024, 22:47:58
tuossa linkki foorumille topicciin jossa mittaus arvoja tuolle 1.8lle.
josko noista sais jotain irti.

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=57828.0
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: Mustasudenkorento - 05.11.2024, 23:05:34
RPM sensor connector. Using an ohmmeter, measure resistance between sensor connector terminals. If resistance is 200-500 ohms, RPM sensor is okay. Go to next step. If resistance is not 200-500 ohms, replace RPM sensor.
tuo kaivettu tuolta ->
https://www.volvotips.com/index.php/940-960/volvo-960-service-repair-manual/volvo-960-basic-testing/ (https://www.volvotips.com/index.php/940-960/volvo-960-service-repair-manual/volvo-960-basic-testing/)
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: Petri R. - 06.11.2024, 07:08:54
Juu, 270 ohmia antoi molemmat testatut kampiakselin asentoanturit...

Täytyy tuota ohjetta tutkia ja mittailla nuita ECUlle meneviä signaaleja ja yrittää saada sillä oskilloskoopilla ulos jotain järkevää siitä kampiakselin asentoanturilta. Jossain videossa sanottiin että "...two volts peak-to-peak is needed for the signal to get recognized...".
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: Juzi - 06.11.2024, 10:37:09
Juu, 270 ohmia antoi molemmat testatut kampiakselin asentoanturit...

Täytyy tuota ohjetta tutkia ja mittailla nuita ECUlle meneviä signaaleja ja yrittää saada sillä oskilloskoopilla ulos jotain järkevää siitä kampiakselin asentoanturilta. Jossain videossa sanottiin että "...two volts peak-to-peak is needed for the signal to get recognized...".
Oothan mitannu noi ecu liittimeltä asti
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: Petri R. - 06.11.2024, 12:26:45
Oothan mitannu noi ecu liittimeltä asti
No sen voisin vielä kokeilla. Olen kuitenkin mitannut, että johdot anturin liittimeltä ECUn liittimelle ovat ehjät.
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: rallikuski - 06.11.2024, 15:25:47
Onko koneen sähköt käytetty vaihdettaessa irti siitä "isosta liittimestä" mikä on sen muovisuojan alla siinä kuskin puolen iskaritornin vieressä?
Jos on niin tarkista sieltä että kaikki pinnit on pohjassa liittimessä.
Ja mittaa vastukset ja sytkäpäätteiden ohjaukset suoraan eculta niin saa varmuuden ettei yhteys ole poikki jostain siitä väliltä.

Tietty jos hinta on sopiva niin voin hakea tuon varaosiksi itelle jos mielenkiinto on jo uudestaan -100  :o
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: Petri R. - 06.11.2024, 21:11:12
Onko koneen sähköt käytetty vaihdettaessa irti siitä "isosta liittimestä" mikä on sen muovisuojan alla siinä kuskin puolen iskaritornin vieressä?
Jos on niin tarkista sieltä että kaikki pinnit on pohjassa liittimessä.
Ja mittaa vastukset ja sytkäpäätteiden ohjaukset suoraan eculta niin saa varmuuden ettei yhteys ole poikki jostain siitä väliltä.

Tietty jos hinta on sopiva niin voin hakea tuon varaosiksi itelle jos mielenkiinto on jo uudestaan -100  :o
Joo se liitin on tullu käytettyä monta kertaa auki. Olen sitä katsellu, mutta pakko kai tässä on näitä liitoksia käydä läpi vielä, kun ei vikaa ole löytynyt. Täytyy ens kerralla mitata ECUlta saakka nuo kun talliin taas ehtii. Siinäpä ne tulee nekin johdot tarkistettua samalla.

Kesän mittaan tuo kävi myynnissä, mutta aika vähän oli kiinnostusta. Oliko hinta sitten liian kova, mutta kun ei ilmaiseksikaan haluais tuosta luopua kun koneen hankintaan ja jakopää/stefa/ym hommiin menny oma rahansa. Kokeilen tätä selvitellä aikani ja työnnän sitten talveksi pihalle, tallikausi jo hyvän matkaa käynnissä niin pitäisi päästä jo jenkkiautojen kimppuun. Ehkä tuo lähtee sitten käyntiin kun laittaa turbon kylkeen ja vaihtaa MaxxEcun tuon Motronicin tilalle, tai ehkä vaihtaa vielä korinkin vanhempaan  :D
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: Petri R. - 12.11.2024, 01:03:27
Taas ehti vähän tutkia.

Onko koneen sähköt käytetty vaihdettaessa irti siitä "isosta liittimestä" mikä on sen muovisuojan alla siinä kuskin puolen iskaritornin vieressä?
Jos on niin tarkista sieltä että kaikki pinnit on pohjassa liittimessä.
Ja mittaa vastukset ja sytkäpäätteiden ohjaukset suoraan eculta niin saa varmuuden ettei yhteys ole poikki jostain siitä väliltä.
Pinnit oli paikallaan.

Mittasin ECUn liittimeltä nyt:
- Kampiakselin asentoanturi
- Nokka-akselin asentoanturi
- Sytytysmoduuli 1
- Sytytysmoduuli 2
- Lämpötila-anturi (termarikopassa)

Kaikki antoi oikeita arvoja, eli anturit ja johdot kunnossa..

Kampiakselin asentoanturi antoi saman 270 ohmia ja startatessa ohjeen (https://www.volvotips.com/service-manual/volvo-960/Volvo-960-engine-diagnostic-codes-OBD-service-repair-manual.html) mukainen 300-400 millivolttia, eli signaali tulee. Sen sijaan kun tuossa linkin ohjeessa lukee näin (jos tulee vikakoodi kampiakselin asentoanturista - mullahan ei tosin ole vikakoodeja):

Oltasko tässä nyt jotenki lähestymässä ongelmaa, vai eikö nuo mittaukset pidä paikkansa kun ei ole sitä mokkulaa välissä? Tätä vihreää kirjaa (https://x10sion.kuvat.fi/kuvat/Muuta/Nettiin/Tiedostoja+jakoon/Volvo/tp3909202_960_1995_wiring_diagrams_section_3_39+(1).pdf) kun selaa, niin sivulla 16 on piirikaavio jossa näkyy nuo ECUn pinnit numeroituna. Tuolta pinniltä 19 lähtee johtosarja 33/109 siihen iskaritornin edessä olevaan sulakebokxiin A3 ja siitä koneen johtosarjaan 33/5, jossa on maadoituspiste 31/33 joka on sylinterinkannessa. Lisäksi se haarautuu siitä ilmamassamittarille 7/17 ja joku katkoviiva lähtee myös vaihdelaatikon ohjausboxille 4/28A:12  (onko liitin A napa 12?). Pinni 30 taas liittyy johtosarjaan 33/105 johon liittyy nakutusanturit, nokan asentoanturi, koneen lämpötila-anturi jne. Tuon maadoitusjohdon 31/33 olen tarkastanut ja mitannut sen ehjäksi.

Alkaa olla pää aika tyhjä tuon kanssa.
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: Juzi - 14.11.2024, 12:26:19
Juu ei ehkä kannata seuraa ohjeita missä on noita volvon erikoistyökaluja johtojen välissä.
Miten oot ton nokan hall anturin mitannut?
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: Petri R. - 19.11.2024, 22:13:27
Juu ei ehkä kannata seuraa ohjeita missä on noita volvon erikoistyökaluja johtojen välissä.
Miten oot ton nokan hall anturin mitannut?
Siinä on kolmenapainen liitin, mittasin jonkun vastuksen kahden navan välille suoraan siitä anturin liittimeltä ja sama vastusarvo löytyi ECUn liittimeltä. Nokan asentoanturin oon kertaalleen vaihtanu päikseen toisesta koneesta.

Sain tuossa avuksi kaverin, joka on minua vähän perehtyneempi näihin nykyautoihin (=alle 30v vanhoihin). Unohdettiin nyt hienoudet ja lähdettiin liikkeelle ihan perusasioista. En tiedä miten tuo asia on multa menny aiemmin ohi, mutta se jännite mikä puolille tulee startatessa, ei ole akkujännite vaan alle 10 volttia. Ehjästä Volvosta mitattu samaa asiaa niin sinne tulee ja googlauksen mukaan pitääkin tulla täys akkujännite, ja tässä ongelmavolvossa se on luokkaa 9,5 volttia. Eli kai niissä puolissa on jokin kynnys, paljonko jännitettä pitää olla, että kipinä tulee, ja tämä ei siihen riitä?

No mihin se jännite sitten häviää. Tuo jännitehän tulee puolille siitä sytytyksen releeltä joka on konehuoneessa vasemman iskaritornin vieressä. Mitattiin, että siihen releelle tulee ihan täys akkujännite, mutta releeltä lähtee puolille startatessa se alle 10 volttia. Kaikki samanlaiset releet vaihdettu ristiin monta kertaa ja kokeiltiin aivan uuttakin relettä. Ei auta. Koneen maadoitusta parannettiin asentamalla tilapäisesti esim. kannesta akun miinukseen starttikaapeli, lisäksi sain irroitettua sen sytytysmoduulien maajohdon sieltä koneen kannakkeesta ja siitä vedettiin myös johto runkoon, mutta näillä virityksillä vaikutus oli ehkä luokkaa 0,2 volttia lisää jännitettä. Tuo relehän maadouittuu vasemman etulokasuojan etuosassa olevaan maadoituspisteeseen, siitä käytettiin liittimet irti ja putsattiin. Ei vaikutusta.

Kokeilin vielä siten, että otin autosta kaikki muut sulakkeet pois, paitsi käynnistykseen välttämättömät sulakkeet. Ei vaikutusta. Ohitin myös tuon sytytyksen releen laittamalla hyppyjohto siitä navasta mistä releelle tulee virta, napaan josta virta lähtee sytytyspuolille, ja tällöin saadaan sytytysvirta päällä kyllä se reilu 12 volttia puolan liittimelle virtaa, mutta kun starttaa niin jännite siellä laskee noin 10,3 volttiin eikä kipinää tule edelleenkään.

Akku oli ennen tätä tämänpäiväistä testaamista ladattu täyteen, ja samalla akulla olen kyllä 760 Volvoa siirrellyt tuossa pihassa ettei tuo nyt aivan p*ska voi olla. Ehkä kokeilen vielä toisen 960:n akkua ennen lumihankeen työntämistä.
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: janne81 - 20.11.2024, 07:32:30
En tiedä auttaako, mutta kerron silti.
Mulla oli V70 2.5T josta hajosi startti siten että se sekoitti ilmeisesti kampiakselintunnistimen toiminnan ja auto ei käynnistynyt aina. Kun starttasi ja kiekkomittarin neula pomppi niin tiesi aina että ei lähde käyntiin.
Korjaantui startin vaihdolla. Ensiksi tietysti vaihdoin anturin ja korjasin maadoitukset  ;D
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: rallikuski - 20.11.2024, 09:39:33
onhan muuten pnp-kytkin tsekattu  ;)
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: Petri R. - 20.11.2024, 09:59:54
onhan muuten pnp-kytkin tsekattu  ;)
Se katkaisee startin herätteen, eli siitä ei ole nyt kyse... Jos esim. D päällä jos yrittää startata, ei tapahdu mitään. Samalla tavalla kuin ajonesto.

En tiedä auttaako, mutta kerron silti.
Mulla oli V70 2.5T josta hajosi startti siten että se sekoitti ilmeisesti kampiakselintunnistimen toiminnan ja auto ei käynnistynyt aina. Kun starttasi ja kiekkomittarin neula pomppi niin tiesi aina että ei lähde käyntiin.
Korjaantui startin vaihdolla. Ensiksi tietysti vaihdoin anturin ja korjasin maadoitukset  ;D
Jostain luin, että viallinen startti voi haukata liikaa virtaa? Tätähän tuli sahattua startilla aika pitkiä aikoja, kun luulin liimaventtiiliviaksi edellisen koneen puristuksien puutetta. Oli kampuran mutteri löysännyt ja kampiakselin hihnapyörän boorit kuluneet sen verran, että kaikki venat oli mutkalla. Katoin ensin että jakopää on tikissä  :D
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: Lankku - 21.11.2024, 11:11:28
Jostain luin, että viallinen startti voi haukata liikaa virtaa?
Niin se taitaa tehdä. Muutamia vitoskoneisia on tullut vuosien varrella vastaan jossa huono startti on estänyt tai heikentänyt käynnistymistä, vaikka kone pyörii hyvin.

1.8 on siinä mielessä vielä yksinkertainen, että se toimii myös nokan asentotunnistimenjohto irrotettuna. Yhdessä 960:ssä meni hetki etsiessä miksi välillä tulee jotain kipinää. Koneen ollessa irrallaan vauhtipyörän anturikehään oli tullut yhteen kohtaan pintaruostetta joka esti anturia lukemasta kehää kunnolla.
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: wikke - 22.11.2024, 09:54:59
No mihin se jännite sitten häviää. Tuo jännitehän tulee puolille siitä sytytyksen releeltä joka on konehuoneessa vasemman iskaritornin vieressä. Mitattiin, että siihen releelle tulee ihan täys akkujännite, mutta releeltä lähtee puolille startatessa se alle 10 volttia. Kaikki samanlaiset releet vaihdettu ristiin monta kertaa ja kokeiltiin aivan uuttakin relettä. Ei auta. Koneen maadoitusta parannettiin asentamalla tilapäisesti esim. kannesta akun miinukseen starttikaapeli, lisäksi sain irroitettua sen sytytysmoduulien maajohdon sieltä koneen kannakkeesta ja siitä vedettiin myös johto runkoon, mutta näillä virityksillä vaikutus oli ehkä luokkaa 0,2 volttia lisää jännitettä. Tuo relehän maadouittuu vasemman etulokasuojan etuosassa olevaan maadoituspisteeseen, siitä käytettiin liittimet irti ja putsattiin. Ei vaikutusta.
Oletko kokeillut mitata siten että otat puolille lähtevät johdot irti releestä ja mittaat sitten millaista jännitettä rele antaa?
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: Petri R. - 22.11.2024, 18:11:28
Oletko kokeillut mitata siten että otat puolille lähtevät johdot irti releestä ja mittaat sitten millaista jännitettä rele antaa?
Joo siis releen otin irti ja ohitin sen laittamalla hyppyjohdon kahden navan välille. Ei nyt muista numeroita, mutta ne pinnit joista toiseen tulee täys akkujännite kun on sytytysvirta päällä.ja toinen se mikä lähtee puolille. Puolilla tällöin se akkujännite, mutta kun starttaa, tippuu sinne 10 volttiin.

Tilasin purkaamolta startin, vaihtelen sen niin katsotaan miten käy.

Edit. En ole varma vastasinko täysin kysymykseen, mutta releitä on vaihdeltu ristiin niin paljon että releessä ei ole vika. Olen mitannut myös silleen, että rele ei ole aivan pohjaan painettuna ja mitä tulee virtaa mihinkin napoihin eri tilanteissa. Mutta puolille menevä jännite tipahtaa startatessa.
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: Petri R. - 23.11.2024, 01:51:48
Noniin.

Käytin 50 euroa ja perjantai-illan Volvon alla startin vaihtamiseen. Homman valmistuttua hivenen vapisevin käsin laittelin akunkengät takaisin kiinni ja hapuilin virta-avainta, josko se nyt käynnistyisi.

Eipä käynnistynyt. Ei kipinää, eikä kierroslukumittari liikahdakaan startatessa. En alkanut mittailemaan jännitteitä sen enempää, tämä ritti tälle iltaa.

Jos pitäisi kuvailla fiiliksiä, niin kyllähän se tietysti eräs v-alkuinen sana on ensimmäisenä mielessä. Ehkä se on nyt aika soittaa kaverit kylään ja työntää Volvo pihan perälle. Ottaa sen jälkeen aivan toinen auto talliin ja keskittyä vaihteeksi siihen, toivottavasti paremmalla menestyksellä.
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: Petri R. - 06.12.2024, 12:05:31
Viimeisenä oljenkortena käytin toista akkua, josta otin virran sytytyspuolille ja näin siis taklasin sen ilmiön, että jännite putoaa puolilla startatessa. Ei vaikutusta, eikä oikeastaan edes yllättänyt, koska olen rehellisesti sanottuna menettänyt jo täysin uskoni tuon auton käynnistymiseen enää.

Työntelen Volvon pihalle. Mahdollisesti joskus näppään koneen talteen ja laitan loput kiertoon, tai sitten en, mutta se ajatus saa nyt ihan rauhassa hautua ja Volvo voi nauttia raikkaasta ulkoilmasta toistaiseksi määrittelemättömän ajan (joka voi kestää kauan).

Hyvää itsenäisyyspäivää.

(https://x10sion.kuvat.fi/kuvat/Muuta/Nettiin/jouluvolvo.jpg/_medium.jpg) (https://x10sion.kuvat.fi/kuvat/Muuta/Nettiin/jouluvolvo.jpg)
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: Lankku - 10.02.2025, 21:27:54
Aiheeseen palaten oli tämän kamppeen kohtalo mikä on, eihän vetolevyn anturikehään tullut ruttua asennusvaiheessa? Silloin laskenta menee sekaisin kun tuleekin ylimääräinen kohta jossa ei ole hammasta anturin alla.
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: Petri R. - 19.02.2025, 11:11:35
Aiheeseen palaten oli tämän kamppeen kohtalo mikä on, eihän vetolevyn anturikehään tullut ruttua asennusvaiheessa? Silloin laskenta menee sekaisin kun tuleekin ylimääräinen kohta jossa ei ole hammasta anturin alla.
Tämä nähdään sitten joskus, kun otan tuosta koneen talteen. Ilmoittelen tänne siinä vaiheessa...
Otsikko: Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
Kirjoitti: far960 - 09.04.2025, 15:30:08
Kojelaudan päädyn sulake-boksissa on bensapumpun rele,oletko vaihtanut uuteen?
Automaatin johtosarja kunnossa?
Onko tässä VDOn tikkuavain?