Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: palssi - 21.06.2012, 21:46:09
-
Moro kaikille.
Aina ollu japskeja, mutta toissapäivänä tuli ostettua jobbarilta ensimmäinen Volvo, toivottavasti ei ollu suuri virhe.
Eli tarkemmin auto on vapari Volvo s70 2.4l 10v, vm. 1998, 237tkm ajettu. Ja manuaali (kait näitäki on automaageja?).
Jättää pihalle yönaikana pienen pienen öljylätäkön, koko apurunko on moottorin takaa öljyssä. Vuoto tulee kuskinpuolelta moottorin takaa, vaihteiston vierestä jostakin. Tunkkasin auton ylös mutta en onnistunu paikantamaan tarkkaa vuotopaikkaa.
Ei siis norona tule, ainakaan paikallaan ollessaan, yhtään tippaa en nähnyt tulevan ~puolentunnin aikana.
Auto ei savuta kylmänä eikä lämpimänä, eikä pakokaasu haise millekkään, ja moottoriöljyntaso ei ainakaan huomattavasti ole laskenut. Huono makuaisti saati vielä huonompi hajuaisti ei huomannu eroa tikusta ja pohjasta maisteltuna/haisteltuna. Tehostimenöljyä se ei luultavasti ole, ainakaan väristä päätellen. Eli vuotanut tavara on mustaa.
Onko kellään vihjeitä mistä vuoto mahdollisesti tulee, onkohan moottoriöljyä vai vaihteistoöljyä vai mitäkö?
-
Moottoriöljyä se on todennäköisesti.
Moottorin kampiakselin takastefa vuotaa vaihteiston ja moottorin välistä. Kallis remppa (n.päivän työt) , kun joutuu irrottaan vaihdelaatikon, stefa ei montaa euroa maksa.
Voi se vuotaa kannenttiivisteestäkin. Kuivaa paikat ja pese jollain cleanerillä, sit tiedät mistä se tulee.
Kandeis alkaa neuvottelemaan jobbarin kans korjauksesta tai ainakin reilusta hinnan alennuksesta.
-
Olikohan oma lasku 800€ pajalla. Samalla vaihdettiin kytkin kun se kuitenkin otettiin alas: Motonetin 130€ paketti. Loppusummassa oli joku jarruletku lisäksi, mutta tosiaan kallis remppa tiedossa (jos siis sama paikka). Omani oli 200tkm ajettu ja olin kans just ostanut (yksityiseltä).
Sent from my TITAN X310e using Board Express
-
Vois melekeen tuumata että saatnan saatna, ja opiskelijan lompakko kiittää. Onkohan millanen virhevastuu jobbarilla/pienyrittäjällä tämmösessä tilanteessa?
Oli huoltokirjaa ja muuta, mutta ei sanaakaan tuommosesta. Tuumasi vaan että ei hän autoista tiedä mitään, kun kysyin että miksihän öljytikku näyttää puoltaväliä vaikka öljyt piti olla vaihdettu n. 7tkm sitten.
Ois pitäny hälykellojen soida, mutta eipä soinu kun työkaveri + oma netistä imetty tieto sano että tämmönen traktorivolovo saattaa vähän syödä öljyä.
Halli ja työkaluja löytys, nosturia ei. Onkohan mahollista vaihtaa ite jos tarpeen tulee?
Pitää juhannuksen aikana koittaa putsata hyvin ja seurata mistä valskaa, nostaa kunnolla ylös ja asetella siihenmalliin että kehtaa alle mennä.
Vaan ompa nyt hyvä syy juoda kalijaa.
-
Mikä jobbari se sellainen on, että ei mitään tiedä autoista :D
Itse ostin yksityiseltä ja kehui, että ei syö eikä tiputa. No kurkkasinko alle?-en. Olisko pitänyt? -...
Sent from my TITAN X310e using Board Express
-
No sehän on se tosijobbari, eli osaa vain myydä. Tai ehkä pienyrittäjäksi sitä vois tuumata myös.
Mää kurkkasin auton alle -> ei öljyläikkää, likanen pohoja niinku ajetussa autossa yleensä. Pengottiin kyllä auto kaksinmiehin niin hyvin kun vaan pystyy tommosessa tilanteessa, ei sattunu tunkkia takataskuun että ois voinu kurkata peremmällekki.. Nokka-akselin asentotunnistimen vierestä vuotaa kans iiihan pikkiriikkisen öljyä, sitä veikkasin ekaksi syypääksi, mutta ei se se ole kun kattoo tuonne vähän syvemmälle sisuksiin.
-
Lisäksi voit katsoa onko tämä liekkilukko kunnossa/puhdas ja tuossa todella hyvä ohje: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=191.0
Jos liekkilukko tukossa, niin se kerää painetta kampikammioon ja täten voi vuotaa esim. tuolta kampuran stefalta.
Hyvällä tuurilla vuoto loppuu jos likainen/moskanen liekkilukko putsataan hyvin ja jos liekkilukko on jo puhdas, niin sitten stefan vaihtoon...
Niin ja tuossa linkissä on toinen linkki missä on myös ko. homma selostettu kuvinkin.
-
Kiitti linkistä, pitänee heti aamusta putsata tuo! Istua sormet ristissä että auttas, kuitenki aika minimaalista tuo vuoto vielä.
Taas toisaalta pitää yllä toivonkipinää että se johtus jostain muusta kun tuosta kampiakselin stefasta, mutta onko muita potentiaalisia vaihtoehtoja?
-
Laita vaikka pahvin pala yöksi suunnilleen vuodon kohdalle, niin aamulla ennen kuin siirrät pahvia, niin katsella tarkemmin öljyn tippumis kohtaa... tippumis kohtahan ei välttämättä ole se vuoto kohta.
-
Dodiin, ei malttanu olla vähä purkamatta, eli tuota "liekkilukkoa" tsekkailin, mutta ilimeisesti se on jo otettu pois, koska sitä ei löytynyt.
Linkki oli kyllä äärettömän hyvä, meni just eikä melekeen niinku tuosa tuumattiin!
Pahavin löin kans alle, ja tsekkailin onko nyt vuotanut maahan. Eli apauttiarallaa 19:30 olin kotona jonka jälkeen auto ollu parkissa, pari kertaa käynnissäkin, eikä tipan tippaa vielä.
Autolla siis liene uskaltaa vielä ajaa koska öljyä koneessa kuitenkin on ihan reilusti.
Tekis kyllä mieli löytää vika ja korjata, auto ois muuten todellinen luksusvehjes -95 sunnyyn verrattuna!
E: klo 01:40 oli tippunu tippa/kaks.
-
Nyt vain varmuus mistä vuotaa Justuksen ohjeiden mukaisesti ja maanataina jobbarin juttusille ja ei sovi antaa myöden asiassaan.
Siihen asti seurailet öljyn pintaa mittatikusta, ettei pääse pyöriin kuivana motti.
Moottoriöljyä se on todennäköisesti.
Moottorin kampiakselin takastefa vuotaa vaihteiston ja moottorin välistä. Kallis remppa (n.päivän työt) , kun joutuu irrottaan vaihdelaatikon, stefa ei montaa euroa maksa.
Voi se vuotaa kannenttiivisteestäkin. Kuivaa paikat ja pese jollain cleanerillä, sit tiedät mistä se tulee.
Kandeis alkaa neuvottelemaan jobbarin kans korjauksesta tai ainakin reilusta hinnan alennuksesta.
-
ja kyllä sillä uskaltaa hvin ajaa jos puoles välis on öljy. Mulla ollu joskus sillai et justa ja just tikki kastunu eikä motti oo hajonu, lisäsin vaan öljyy, tosin mlla on venojen kumit paskana.. :buck2: kantseis kokeilla se huohotin systeemi vielä paineilmalla varovasti onko joka soppi avoinna.
-
Nokka-akselin asentotunnistimen vierestä vuotaa kans iiihan pikkiriikkisen öljyä, sitä veikkasin ekaksi syypääksi, mutta ei se se ole kun kattoo tuonne vähän syvemmälle sisuksiin.
Huohotin talvella jäätynyt ja pullauttanut nokka-, sekä kampiakselin stefat siihen malliin, että vuotaa. Takapään stefat nokka-akselille helppo vaihtaa, eikä paljon maksa.
Kampiakselin stefa onkin suurempi työmaa :'(
-
Voiko tuolle huohottimelle tehdä ehkäisevästi jotain? Varmaan löytyy jotain ohjeita täältä foorumiltakin, pitää huomenna selata enemmän.
Ei joutanukkaan tänään pukkaamaan keulaa tuosta ylös, vietetään juhannus alta pois suht hyvillä mielin ja kirotaan sitten tuota.
Yön aikana oli tiputtanu lie jonku 5-6 helemiäistä paffille, että aika maltillinen on vielä.
Mikä tossa on worst case scenario, saattaako se korkata pahemmin ja pukata öljyt kokonaan pihalle?
Pitänee tosiaan heti alakuviikosta soitella sille myyjälle, veikkaan että meleko vastahakoista tulee olemaan, tietäähän nuo hevosmiehet.
-
elä vaan sano että westi takkiselta ostit :o
-
Tämä oli Toiminimi M-J Puolakka Iistä.
-
Voiko tuolle huohottimelle tehdä ehkäisevästi jotain? Varmaan löytyy jotain ohjeita täältä foorumiltakin, pitää huomenna selata enemmän.
Mikä tossa on worst case scenario, saattaako se korkata pahemmin ja pukata öljyt kokonaan pihalle?
Huohottimelle voi tehdä tosiaan jotain ehkäisevästi. Muistaa katsoa se ainakin syksyisin ennen talven ja pakkasten tuloa, koska viimeistään kovilla pakkasilla se huohotin jäätyy "kylmäliman" takia ja silloin se pukkaa pihalle mahdollisesti jonkun stefan.
Pahimmillaan se tosiaan pukkaa kampuran päästä stefan pihalle öljyineen päivineen ja ajot loppuu siihen.
Vauhdissa sen huomaa mittaristoon syttyvästä öljyn merkkivalosta ja mahdollisesta kauheesta kolinasta moottoritilan suunnalta ;D.
:buck2: kantseis kokeilla se huohotin systeemi vielä paineilmalla varovasti onko joka soppi avoinna.
Tämä ESEn ehdottama hommakin kannattaa tehdä.
Eli siitä "ampiaispesästä" lähtee imusarjan alle kaksi(?) pientä letkua... niihin varovasti paine-ilmalla sen verran, että ilma menee läpi varmasti.
Oliko muuten liekkilukko pahassa moskassa ennenkuin putsailit sitä?
-
paineilmana käytä siihen tarkoitukseen sopivaa paineilmaa joka on pullossa. ja sitäkin käyttää maltilla. kun teet sen tarkastuksen, niin öljyn mittatikku pois riästä samoin öljykorkki..pitäisi kuulua pihinää näitä jos on auki edes jonkin verran..tietty letkujen ja sen öljynkeräys säiliön uusiminen on jo todella suuri apu ettei talvella ammu öljyjä pihalle stefoista..
-
paineilmana käytä siihen tarkoitukseen sopivaa paineilmaa joka on pullossa. ja sitäkin käyttää maltilla. kun teet sen tarkastuksen, niin öljyn mittatikku pois riästä samoin öljykorkki..pitäisi kuulua pihinää näitä jos on auki edes jonkin verran..tietty letkujen ja sen öljynkeräys säiliön uusiminen on jo todella suuri apu ettei talvella ammu öljyjä pihalle stefoista..
Just näin... kiitos ESE.
-
Pitäiskö se ampiaispesän (joka onkin jo pois) ja koneen välinen kumiletkuiroittaa moottorin päästä? Olen vaan sormella kaivanut moskat pois sieltä, eli moottorin pää ollut kiinni.
Sent from my TITAN X310e using Board Express
-
Liekkilukko/ampiaispesä oli jo poistettu tuosta. Pitänee tuota paineilmaa kokeilla vielä syöttää tuolle.
Turhauttavaa ajella kun kokoajan pelottaa että millonka se oksentaa kaikki pihalle.
Jospa sitä tänään kerkeis pukkaamaan auton ylös, pesasis hyvin ja seurailis mitä siellä on meneillään.
Pitäiskö se ampiaispesän (joka onkin jo pois) ja koneen välinen kumiletkuiroittaa moottorin päästä? Olen vaan sormella kaivanut moskat pois sieltä, eli moottorin pää ollut kiinni.
Tuo kiinnostaa itteäkin, ei tullu nimittäin otettua sitä pois.
-
Alkuperäinen on muoviputki, jota ei kannata öljyloukosta irroittaa. Ei taida paikoilleen laitto onnistua ilman imusarjan irroitusta.
-
senhän saa siitä liekkilukosta irti, mutta jos haluu enemmän irroitela niin sit imusarja pois ja sitten kannattaakin jo uusia kaikki näkyvät osat huohotin järjestelmään..
-
senhän saa siitä liekkilukosta irti, mutta jos haluu enemmän irroitela niin sit imusarja pois ja sitten kannattaakin jo uusia kaikki näkyvät osat huohotin järjestelmään..
Joo, eikä tuo öljyloukkokaan maksa sinisellä ku jotaki 30 €, jos en ihan väärin muista ::)
-
Noniin, tulipa kurkittua tuonne sen mitä tossa pihalla pystyy. Muutaman kuvan nappasin rapulatärinä-räpylöillä, laatu sen mukainen.
http://kotisivu.dnainternet.net/jankaup1/volvo/ (http://kotisivu.dnainternet.net/jankaup1/volvo/)
Lieneeköhän syypää tässä?
(http://kotisivu.dnainternet.net/jankaup1/volvo/23062012035.jpg)
Melekeen alakaa jo ketuttamaan.
-
http://kotisivu.dnainternet.net/jankaup1/volvo/ (http://kotisivu.dnainternet.net/jankaup1/volvo/)
Kuvien perusteella vuotaisikohan siellä vetarin stefa laatikon päästä ainakin? Simmut ei meinaa vielä kestää kirkasta näyttöä eilisen jäljiltä :).
Moottorin ylätuki kumi ainakin rikki, joka kannataa uusia, ettei esim. pakoputken "palje" hajoa. Hauula siihenkin on ohjeensa.
-
Tuli tuossa mieleen, että onko öljyä koneen päällä olevan muovisen "venttiilikopan" alla siinä missä lukee DOHC... koloissa jne? http://kotisivu.dnainternet.net/jankaup1/volvo/23062012045.jpg
Mikäli siellä ei paljoa tai ollenkaan öljyä, niin se vuoto voipi olla siis tuo vetarin juuri sieltä vaiheaskilta.
-
helppohan se on varmistaa katsomalla loota öljyt ;)
-
Aikas pahasti näyttäisi siltä kammen takapään stefalta tuo vuoto, kun on noin ympäriinsä...
Vaikka onhan tuo laatikon stefakin tainnut vähän vuotaa? Eli siis vetarin stefa tuossa laatikon kyljessä.
-
Aikas pahasti näyttäisi siltä kammen takapään stefalta tuo vuoto, kun on noin ympäriinsä...
Vaikka onhan tuo laatikon stefakin tainnut vähän vuotaa? Eli siis vetarin stefa tuossa laatikon kyljessä.
Itse kyllä kallistun tuon vetarin stefaan esim tämän( http://kotisivu.dnainternet.net/jankaup1/volvo/23062012039.jpg ) kuvan perusteella. Öljyä tietysti lentää vetariin osuessaan isommallekkin alueelle jos kampuran stefa vuotaa... siis vuotaahan sekin hieman.
Tämmöinen vuoto pitäisi mielestäni näkyä jo selvästi moottorin öljytikussakin ja palssi ensimmäisessään kirjoittaa, että ei silmin nähtävästi öljyä kadonnut.
:-\
-
Ei tosiaan oo moottoriöljyä hävinny tikun mukaan mitä oon tuon ostamisen jälkeen seurannut. Toisaalta taas, huoltokirjan mukaan öljyt vaihdettu vähä vajaa 8tkm sitten, ja tikku oli puolessa välissä.
Mutta mitä nyt ~500km oon ajanut niin ei kyllä öljytaso oo vajonnut.
Jos se on tuo vetarin stefa mikä valskaa, niin sen lienee itekki vaihtaa suhteellisen helposti vrt. kamiakselin stefaan?
Vaihteistoöljyt pitäs tarkistaa, mutta hallilla ei oo nosturia eikä monttua, ja omalta pihalta löytyy vaan tunkki ja pukit. Pitänee jottain kehittää renkaitten alle ja tunkata niien päälle kunhan kerkeää.
Vois käydä tuon muovikotelon alta tsekkaan mitä sieltä löytyy, samalla tarkistaa innostuko valskaamaan enemmän kun tuli tuossa maltillisesti kierrätettyä konetta.
Valehteleeko tuo kuva muuten, vai mikä tuossa ylätukikumessa on sökö? Vaikka sitä kuin räplään, nii en hoksaa mikä siinä on rikki.
Vai eikö se kuulu asiaan että siitä auringonvalo paistaa läpi? :2funny:
-
Vois käydä tuon muovikotelon alta tsekkaan mitä sieltä löytyy, samalla tarkistaa innostuko valskaamaan enemmän kun tuli tuossa maltillisesti kierrätettyä konetta.
Valehteleeko tuo kuva muuten, vai mikä tuossa ylätukikumessa on sökö? Vaikka sitä kuin räplään, nii en hoksaa mikä siinä on rikki.
Vai eikö se kuulu asiaan että siitä auringonvalo paistaa läpi? :2funny:
Joop... kotelon alle ilmaantuu useesti öljyä öljykorkin tiivisteen välistä mikäli paineet käy korkeella kampikammiossa.
http://kotisivu.dnainternet.net/jankaup1/volvo/23062012045.jpg tuossa kuvassa mielestäni kumi poikki harmaan pultin yläpuolelta n. klo 01.00 kohdalta... näyttää ainakin ???. Virallinen nimi oli muistaakseni takaylätuen etuhela ;D.
Tuolla juttua myös: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=166.0
-
Noniin, kotelo käytetty auki ja olihan siellä jonkuverran öljyä:
(http://kotisivu.dnainternet.net/jankaup1/volvo/24062012048.jpg)
Onko tuo nyt paljon vai vähän? Liikaa joka tapauksessa, kuivahan tuon pitäs olla.
Mikä tuo reikä on tuossa 3:nen ja 4:nen (allaalta ylös) pytyn välissä? Liittyynee jotenkin koneen valmistukseen?
Tuossa näkyy paremmin.
http://kotisivu.dnainternet.net/jankaup1/volvo/24062012049.jpg (http://kotisivu.dnainternet.net/jankaup1/volvo/24062012049.jpg)
Halakihan se tukikumi oli, otti silmän käteen ja katto niin huomashan sen.. :2funny:
Tattis linkistä tohon kumen vaihtoon, pitänee vaihtaa kunhan aika sallii. Vielä ei ainakkaan täristä hirviästi tms.
Vaihteistoölijyt saa nähtävästi ihan fiksusti tarkistettua ku ottaa renkaan irti ja tunkkaa vaakaan, pitkällä varrella pitäs päästä aukaseen pultti.
-
Täyttökorkin tiiviste ainakin falskaa, ei maksa montaa euroa uusi.
-
Täyttökorkin tiiviste ainakin falskaa, ei maksa montaa euroa uusi.
Joo falskaa ja on tuon perusteella liekkilukko ollu tukossa/jäässä talvella.
Putsailet hyvin imevällä paperilla nuo kolot ja seuraat tilannetta.
Öljykorkin tiiviste on hyvä uusia,jos on kova ja hapero, mutta siinä ei hyväkään/uusikaan pidä (onneksi), jos paineet nousee kapuran kammiossa ja jos ei paineet kerkiä ulos tuota kautta, niin sitten sefoista.
Tuosta reiästä en tiedä.
Manuaali laatikoista en tiedä, kun ittellä kaikki automaatteja, mutta hyvähän sen öljyn määrä olisi katsoa.
Alkuun minä uusisin tuon vetarin stefan ja seurailisin tilannetta tuon kampuran stefan osalta.
Meinasitko mennä kyseleen auton myyjäliikkeeltä vastaan tuloa korjauskustannuksissa?
Jos myyjäliike tulee reilulla mielellä/asenteella vastaan, niin uusi sitten myös tuo kampuran stefakin.
-
Eipä onnistunukkaan ihan nuin heleposti tuon lootan ölijyjen tsekkaaminen, pitäs päästä allaalta vääntämään. Tommosen puolimetrisen jatkovarrenkanssa on vähän... noh, niin ja näin.
Meinasitko mennä kyseleen auton myyjäliikkeeltä vastaan tuloa korjauskustannuksissa?
Jos myyjäliike tulee reilulla mielellä/asenteella vastaan, niin uusi sitten myös tuo kampuran stefakin.
Oli mulla mielessä että huomenna soittas sille, mutta liekköhän nuilla minkäänlaista virhevastuuta tms.
Mielellään ei omasta pussista opiskelijana repäsis vielä autonhinnan lisäksi tonnin rempan että saa yhen stefan vaihtoon.
Pitänee huomenna jatkaa ja hommata pölliä renkuloitten alle nii uskaltaa kunnolla mennä tonkimaan alle, saa samalla tuon lootanki katottua.
Onko tossa muovikopan alla hyväksyttävää olla minkäänvertaa öljyä?
Hirviästi ei ees harmita jos vain tuo tunnistin, täyttökorkki ja vetari valskais..
Varmaan sillä tuota liekkilukkoa ei tästä löytynykkään, korjattu yks ongelma mutta jätetty monta muuta. :idiot2:
-
Kuiva tuo muovikopan sisusta pitäisi olla mun mielestä... öljy kuuluu moottorin sisälle ;).
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/tiedotteet/tiedotteet-autot/uusi-linjaus-selventaa-autokaupan-virhetilanteita-myyja-vastaa-virheista-ostaja-asianmukaisesta-kaytosta
http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/7d60ff09-5d6e-42f6-8535-8ed13857b0b5.aspx
http://www.kuluttajavirasto.fi/File/40232336-3463-43d4-83a2-63b775b50ff3/Virhevastuu+ja+takuu+autokaupassa.pdf
Muuten en ota kantaa millään muotoa takuisiin ja virheisiin, mutta niinkuin Justus tuolla aiemmin jo mainitsi, että kannattaa alkaa neuvotteleen jobbarin kanssa hinnan alennuksista jne.
Missä hinta luokassa auto on?... että olikohan jo "huomioitu" nämä viat siinä hinnassa?
-
Muuten en ota kantaa millään muotoa takuisiin ja virheisiin, mutta niinkuin Justus tuolla aiemmin jo mainitsi, että kannattaa alkaa neuvotteleen jobbarin kanssa hinnan alennuksista jne.
Missä hinta luokassa auto on?... että olikohan jo "huomioitu" nämä viat siinä hinnassa?
Hyviä linkkejä taas, tänks.
Autolla oli pyyntihinta 2850e, eli samaa luokkaa kuin nettiautossa olevat vastaavat, eli mikään superhalpa tää ei ollu. No, halvimmasta päästä enihuu. Tässä ei ole mitään naminameja niinku suurimmassa osassa tuntuu olevan.
Nyt on vaan vähän hankala kun ei osaa varmaksi sanoa tuota kampuran stefaa, mistäpä sen varmuuella tietää ennenkuin purkaa?
Todennäköistähän tuo taitaa olla että se on just se mikä kans vuotaa.
-
Noh hinta kohdallaan mun mielestä, kun kuitenkin vain 207tkm ajettu ja kestävällä pannulla.
Tuohon kampuran stefanvaihtoon kun saisi mielipidettä manuaali miehiltä, että kannattaako ja jos niin kannattaako kytkin remppa tai muita remontteja samalla?
En osaa minäkään sanoa varmaksi tuosta kampuran stefasta varmuudella mitään, mutta ainakin se on vuotanut josssain vaiheessa eli putsaus ja seuranta, niinkuin aiemmin on neuvottu.
Omasta volvosta (850 2,4L 10 vent.) jäätyi viime talvena totaalisesti tuo liekkilukko ja heitti öljyä rajusti öljy korkista muovikannen alle ja hieman tuli kampuran stefastakin, mutta liekkilukon putsauksella ja öljyjen roiskeiden ja kolojen kuivauksen jälkeen ei sitten lopputalvena enää vuotanut mikää paikka ja on ollut kuiva (moottorin ulkopuolelta) sen jälkeen ja autolla ajettu sen jälkeen n. 15tkm. (vaimokkeen ajoa!).
Pelästyin itsekkin tuota mahdollista lisälaskua.
-
se on päivän työ ottaa kampuran stefan takia avata. Ite laitattasin kaikki hilppeet uudet, mutta kukin tyylillään. ???
-
se on päivän työ ottaa kampuran stefan takia avata. Ite laitattasin kaikki hilppeet uudet, mutta kukin tyylillään. ???
Joo, kyllä ois tarkotus uusia sitte muutaki budjetin mukaan jos joutuu tuon laitattaan, ainaki kytkin uusiksi, se kun ei hirviän kallis ees ole.
Voihan tuo tosiaan olla että kestää noinki pitkän aikaa, mutta ainahan se ois luotettavampi jos ei tiputtas.
Jos lähtis perusteellisesta pesusta ja laatikon tarkistuksesta eteneen, ja vaihtas ainaki alakuun sen vetarin stefan.
Mistä se tarkalleen ottaen sitä öljyä puskee jos se on se kampuran takastefa? :idiot2:
Kun tuosta vetarista ylöspäin ei näytä olevan ollenkaan ölijysotkua mitä pikasesti eilen tarkistelin, paitti tietty siittä tunnistimen likeltä vähän ja kopan alta.
-
vauhtipyörän takana on kampuran stefa.
-
Voiskos ajatella lurauttaa vielä niitä öljyyn tulevia lisä aineita (forte tms.) jotka pehmentää kovettuneita stefan kumeja?
Noin koemielessä ennen suurta projektia, jos vuoto vähäistä?
Se 170hp 20v. 850 volga syö aika nopeesti siihen tikun puoleen väliin öljynsä ja asettuupi sitten siihen syöntihalut>ylämerkissä jos pittää syöpi enempi ja karstottuukin....suosin itse puoliväliä kuten moni muukin todennut ainakin 20 tappisessa...lieneekö sama lohko ja öljypohja 10 tappisessakin?
Sieltä kytkinkopan alapuolelta, kun lampun kanssa kurkkaa kopan sisäpuolelle saattaa jo saada hajua haiseeko vaihteisto öljylle vai moottoriöljylle.....tais olla pieni reikä siellä kytkinkopan alapuolella..tai tulppa siinä reijässä jos hyvin käy....ei muista ennää ku kakkosautolla ajellu sen vollen myynnin jälkeen :-[.
Onnea ja menestystä valitsemallesi tielle, vaikka ylläpitokustannukset lienee suuremmat kuin nissanissa on kyyti sentään miellyttävämpää ;).
-
Se 170hp 20v. 850 volga syö aika nopeesti siihen tikun puoleen väliin öljynsä ja asettuupi sitten siihen syöntihalut>ylämerkissä jos pittää syöpi enempi ja karstottuukin....suosin itse puoliväliä kuten moni muukin todennut ainakin 20 tappisessa...lieneekö sama lohko ja öljypohja 10 tappisessakin?
Sieltä kytkinkopan alapuolelta, kun lampun kanssa kurkkaa kopan sisäpuolelle saattaa jo saada hajua haiseeko vaihteisto öljylle vai moottoriöljylle.....tais olla pieni reikä siellä kytkinkopan alapuolella..
Kyseessähän on palssilla vapari Volvo s70 2.4l 10v, vm. 1997, 207tkm ajettu.
Palssin linkittämissä kuvissa( http://kotisivu.dnainternet.net/jankaup1/volvo/ ) on mielestäni se vaihdelaatikonkopan reikä ja tuo on hyvä vinkki katsoa/haistaa öölin laatu.
Linkissä on kuvia hyviä kuvia myös vuodosta ja edelleen olen sitä mieltä, että laatikon vetarin stefakin vuotaa eniten ja palssin kertoman mukaan ei öljyä "katoa" moottorista... vuoto kuitenkin kuvien perusteella kohtalainen(?).
-
Voiskos ajatella lurauttaa vielä niitä öljyyn tulevia lisä aineita (forte tms.) jotka pehmentää kovettuneita stefan kumeja?
Noin koemielessä ennen suurta projektia, jos vuoto vähäistä?
Onnea ja menestystä valitsemallesi tielle, vaikka ylläpitokustannukset lienee suuremmat kuin nissanissa on kyyti sentään miellyttävämpää ;).
Tattis vain, toivottavasti ei tyssää heti ens alakuun tämä suhde.. ;D Kyyti on kuninkaallista ku vertaa sunnyyn, ja mikä parasta: ei ruostetta missään!
Sunnylla ku veteli motarivauhtia niin sai rystyset valakosena puristaa rattia että auto menis suurinpiirtein suoraan, mutta tämähän puksuttaa ku juna konsanaan.
Tuli itseasiassa töistä ostettua tänään Liqui Molyn "Motor Oil Saver" -törppö, jos jaksas nyt lähipäivänä vaihtaa ölijyt ja heittäs ton sekaan, pikkujuttuhan tuo ois mutta iltavuoro vaatii veronsa.. vai oliko se laiskan selityksiä. :2funny:
Tuntuu aika hurjalta kun tossa lukee että tuo riittää 5 litraan öljyä, kuitenki 300ml törppö.
Tuo reikä pitänee metästää kunhan seuraavan kerran alle ryömin.
Tarkotus oli tänään putsata kone ja vaihtaa ölijyt ja perehtyä vähä paremmin, vaan ei sitä oikeen jaksa ku illan painaa duunia.
Enkä kyllä löytäny mistään kunnon pukkejakkaan alle että sais laivan pysymään luotettavasti paikoillaan. No, tarpeita sai sentään ostettua, eli läjä rättejä, motor cleania ja tuo oil saveri.
Suodattimet ja ölijyt oottaa kans peräkontissa asentajaansa.
Kyseessähän on palssilla vapari Volvo s70 2.4l 10v, vm. 1997, 207tkm ajettu.
Palssin linkittämissä kuvissa( http://kotisivu.dnainternet.net/jankaup1/volvo/ ) on mielestäni se vaihdelaatikonkopan reikä ja tuo on hyvä vinkki katsoa/haistaa öölin laatu.
Linkissä on kuvia hyviä kuvia myös vuodosta ja edelleen olen sitä mieltä, että laatikon vetarin stefakin vuotaa eniten ja palssin kertoman mukaan ei öljyä "katoa" moottorista... vuoto kuitenkin kuvien perusteella kohtalainen(?).
Vetarista mahtaa eniten lentää joo, sillähän tuo vähän kuumottaski jo päästä kattomaan laatikosta ölijyt.. ::)
Onko olemassa mitään ainetta mikä lyödään öljyn sekaan ja joka loistaa esim. uv-valossa? Ois aika näppärä keino paikallistaa vuotoja, kai.
-
Voi olla toosa melko kuiva.
-
Voi olla toosa melko kuiva.
Ainahan voi räkästä päähän ;D ;D ;D.
-
Ainahan voi räkästä päähän ;D ;D ;D.
;D
-
Tapahtui tänään: ei mitään. Paitti ölijyt lootaan kävin hakemassa.
Koittanu miettiä että mistä sitä väkertäs kunnon pukit alle, pitänee huomenna kattua josko löytys tarpeisiin sopevaa puuta jostain.
Jos pukit sais huomenissa väkerrettyä niin torstain vois pyhittää tuolle, putsailis kunnolla koneen ja vaihtelis ölijyjä.
No, jotain positiivistaki: ei oo tiputtelu ainakaan pahentunu, ellei tosiaan torttu oo jo kuiva.
-
Nyt, kun kattelin nuo kuvat niin vetarin vuoto ilmeisin...>kuuluuko laatikosta ääntelyä/kahinaa?
jos sileällä radio kiinni oikein joka vaihteella kuulostaa tarkasti miten laatikko ääntää jos nyt öljyt vähissä.....kaipa saundiin jo pikkuhiljaa vaikuttanee?
>ne volvon omat castroilit lienee hyvä laittaa laatikkoon varsinkin sitten ku stefa alkaa pitämään :P....ja niistä valuneista öljyistäkin vaihon yhteydessä selvinnee homman juoni jos vaikkapa metallia joukosssa.....ei kai nyt sentää kerran pelaa vielä muuten vaihteensiirrot jne...
Miten se vetarin akseli näyttäs olleen sinisenä?>lämmennytkö vai vaan karkaisusinistä?>lämpö sitten söi stefan jne...?
-
Nyt, kun kattelin nuo kuvat niin vetarin vuoto ilmeisin...>kuuluuko laatikosta ääntelyä/kahinaa?
jos sileällä radio kiinni oikein joka vaihteella kuulostaa tarkasti miten laatikko ääntää jos nyt öljyt vähissä.....kaipa saundiin jo pikkuhiljaa vaikuttanee?
>ne volvon omat castroilit lienee hyvä laittaa laatikkoon varsinkin sitten ku stefa alkaa pitämään :P....ja niistä valuneista öljyistäkin vaihon yhteydessä selvinnee homman juoni jos vaikkapa metallia joukosssa.....ei kai nyt sentää kerran pelaa vielä muuten vaihteensiirrot jne...
Miten se vetarin akseli näyttäs olleen sinisenä?>lämmennytkö vai vaan karkaisusinistä?>lämpö sitten söi stefan jne...?
Ei kuulu laatikosta ääniä, ainakaan hyttiin asti ei kantaudu.
Tosta akselista en kyllä osaa sanoa, eikai sen pitäs ainakaan ajossa niin lämmetä että sinertyy? :idiot2:
Otetaan vähän takapakkia tosta edellisestä viestistä; tänään tapahtu ja paljon, ärräpäitäki saatto muutama lentää. Mutta oppipahan taas yhen asian mitä en koskaan enää tee: ala vajavaisilla välineillä vaihtamaan/tarkistamaan laatikon öljyjä.. Liene arvaatteki lopun, mutta herkutellaan nyt ku suurin potutus jo laantuu.
Eli, auto ylös -> rengas irti -> auto muka vaakaan -> laatikon täyttötuluppa auki (oli muuten pikkaasen lujassa, en ihan niin tiukkaan vetäny kyllä takasi..) -> tadaa, tavaraa valluu niiku papin vaimosta.
Sitä liene ainaki puolilitraa valuskeli pihalle.
No, ei hätää, lasketaan lisää keulaa ja koitetaan saada vielä paremmin vaakaan ja laitetaan vähän lisää öljyä sisään.
Mutta millaanen pölijäke alakaa vaihtamaan laatikonölijyjä ku ei muistanu ostaa pumppua jolla ne saa sissään?
Kahesta limukkapullosta sopiva tratti ja putki mitä pitkin valuttaa, 6 desiä lähti purkista ja alako loota olleen täys, apauttiarallaa desi tuosta meni maahan.
Naurakaa, haukkukaa, nälävikää, arvostelkaa, mutta uskaltaako tuolla nyt ajaakkaan jos laatikossa onki esmes vaan 1,5l lubrikanttia? 2.1 on kirjan mukaan maksimi.
Tuossa lyhyesti kokeilin niin ei ainakaan vielä räjähtäny käsiin.
En alakanu ees irrottamaan tyhjennystuluppaa, oli ketutus sitä määrin hirviä että pukkasin vaan mobiluben 75w90:stä kaveriksi entisen rinnalle ja totesin että käyn vaihattaan kuhan tilipäivä koittaa.
Onko muuten hinta-arviota heittää jos sittenki kävis vaihattaan vetarin stefan?
-
Onko muuten hinta-arviota heittää jos sittenki kävis vaihattaan vetarin stefan?
Pistä myyjän piikkiin!
-
Tulipa soitettua myyjälle, yllättäen ei ala millekkään. Pitänee soitella ja kysellä vähän muualta että onko tässä myyjällä nyt mitään vastuuta.
Siihenhän tuo kovasti vetos, kun se sano ostaessa että pikkusen oli tiputtanu hallin pihalle, mut ei sen tarkemmin kertonu mistä kyse.
Ensimmäisenä tuli sitte mieleen se nokka-akselin stefa, koska siitä se märki mitä päällisinpuolin näki. Ostotilanteessa hieman hankala alakaa ryömimään auton alle ja tutkimaan sen syvemmin.
Tajuaapa ens kerralla olla ostamatta jobbarilta autoa jos siinä on pikkusenkaan vikaa.
Liekkö tästä nyt tuli kovat oppirahat.
-
Tulipa soitettua myyjälle, yllättäen ei ala millekkään. Pitänee soitella ja kysellä vähän muualta että onko tässä myyjällä nyt mitään vastuuta.
Siihenhän tuo kovasti vetos, kun se sano ostaessa että pikkusen oli tiputtanu hallin pihalle, mut ei sen tarkemmin kertonu mistä kyse.
Ensimmäisenä tuli sitte mieleen se nokka-akselin stefa, koska siitä se märki mitä päällisinpuolin näki. Ostotilanteessa hieman hankala alakaa ryömimään auton alle ja tutkimaan sen syvemmin.
Tajuaapa ens kerralla olla ostamatta jobbarilta autoa jos siinä on pikkusenkaan vikaa.
Liekkö tästä nyt tuli kovat oppirahat.
Kuluttaja-asiamiehelle vaan ja tarkkana, ettet vaan myönnä missään vaiheessa tietäneesi mistään öljyvuodosta.
Kovaa kovaa vastaan vaan!
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/autot/virhe-autossa/
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/autot/virhe-autossa/autossa-olevan-virheen-hyvitys/
-
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/autot/ tuossakin vielä, mutta kyllä jos auto myydään asiakkaalle kunnossa olevana, niin aiemman kertomuksien perusteella auto on kaukana siitä kunnossa olemisesta ja viat kuvienkaan mukaan ei ole halvemmasta päästä.
Olisiko tarinan opetus, että auto aina koeajoon ja mm alustan tutkiminen, niin välttyy yllätyksiltä. Älä ota vinoiluna palssi, mutta niin monelle tämä tapahtunut :-\.
Tsemppiä nyt vääntöön myyjän kanssa.
-
Olisiko tarinan opetus, että auto aina koeajoon ja mm alustan tutkiminen, niin välttyy yllätyksiltä. Älä ota vinoiluna palssi, mutta niin monelle tämä tapahtunut :-\.
Tsemppiä nyt vääntöön myyjän kanssa.
Kaet tähän ketjuun pari vinoiluviestiäkin mahtus, sen verran fiksua tekstiä on tullu tähän asti.
Mutta ei, en ottanu vinoiluna. :)
Omaan piikkiin tää menee ainaki osittain, mut sitä en sulata jos oletetaan että koeajotilanteessa pitäs saaha heti seleville että jaa tuoltahan valskaa ölijyä kampuran stefalta, tai jotain muuta mitä ei tutkimatta saa selville.
Kovasti koitettiin autoa ronklata kaksin miehin ku auto haettiin, mutta alustaa on vähän hankala sen syvemmin tutkia koeajotilanteessa. Laatikon kylyki näytti puhtaalta, mutta mikä ylläri siellä toisella puolella oottikaan.
Pikkuvikoja oli siellä täällä, eikä ne vielä kummemmin hätkäyttäny, esim. lämpösäätimennapit lähtee irti/menny rikki, mut heleppo fiksata. Käsijarru kaipaa säätöä, mut töikseen opiskelun ohella kun myy varaosia niin ei tullu yllärinä että volvon käsijarrut toimii jos toimii.
Laitoin aamulla viestiä kuluttajavirastoon/neuvontaan kun ei puhelimella saanu kiinni, katotaan mitä vastaavat.
Kiitti tsempeistä, sitä luultavasti tarvitaan!
Kävi miten kävi, eiköhän tästä vielä käypä käyttöpeli saaha.
-
Ei kuulu laatikosta ääniä, ainakaan hyttiin asti ei kantaudu.
Tosta akselista en kyllä osaa sanoa, eikai sen pitäs ainakaan ajossa niin lämmetä että sinertyy? :idiot2:
Otetaan vähän takapakkia tosta edellisestä viestistä; tänään tapahtu ja paljon, ärräpäitäki saatto muutama lentää. Mutta oppipahan taas yhen asian mitä en koskaan enää tee: ala vajavaisilla välineillä vaihtamaan/tarkistamaan laatikon öljyjä.. Liene arvaatteki lopun, mutta herkutellaan nyt ku suurin potutus jo laantuu.
Eli, auto ylös -> rengas irti -> auto muka vaakaan -> laatikon täyttötuluppa auki (oli muuten pikkaasen lujassa, en ihan niin tiukkaan vetäny kyllä takasi..) -> tadaa, tavaraa valluu niiku papin vaimosta.
Sitä liene ainaki puolilitraa valuskeli pihalle.
No, ei hätää, lasketaan lisää keulaa ja koitetaan saada vielä paremmin vaakaan ja laitetaan vähän lisää öljyä sisään.
Mutta millaanen pölijäke alakaa vaihtamaan laatikonölijyjä ku ei muistanu ostaa pumppua jolla ne saa sissään?
Kahesta limukkapullosta sopiva tratti ja putki mitä pitkin valuttaa, 6 desiä lähti purkista ja alako loota olleen täys, apauttiarallaa desi tuosta meni maahan.
Naurakaa, haukkukaa, nälävikää, arvostelkaa, mutta uskaltaako tuolla nyt ajaakkaan jos laatikossa onki esmes vaan 1,5l lubrikanttia? 2.1 on kirjan mukaan maksimi.
Tuossa lyhyesti kokeilin niin ei ainakaan vielä räjähtäny käsiin.
En alakanu ees irrottamaan tyhjennystuluppaa, oli ketutus sitä määrin hirviä että pukkasin vaan mobiluben 75w90:stä kaveriksi entisen rinnalle ja totesin että käyn vaihattaan kuhan tilipäivä koittaa.
Onko muuten hinta-arviota heittää jos sittenki kävis vaihattaan vetarin stefan?
Hyvääkin tuossa tarinassa löytyy, meinaan jos on puoli litraa ylitäytetty laatikko niin saattaapi sekin vähän lisätä tuota vuotoriskiä..... :P? Ja ettei pidä turhaa kahinaa tms...öljyn puutteesta seuraavaa ääntelyä.
Ei nyt service manuaalia edessä ,vaan useimmiten se täyttökorkin korkeudelle määrittyy oikea öljymääräkin eli hanaa vaan ja ne volvon omat castroilit mahd. pian tilalle olis minun idea tässä tapauksessa ja nythän kandee tsekata vieläkö tippasee...kun öljymäärä oikea jos auto kerran vaaterissa lisättäessä ollut.>ne synkronit tms. tais olla vollessa hieman tarkat noista öljyistä>hajoo hitaasti, mutta kuitenkin ajan kanssa jos lisäaineistus ei täsmää... ::)
Jos siinä myyntipaperissa lukkeepi, että myydään senhetkisessä kunnossa jne...niin eiköhän ne oppirahat mene ostajan piikkiin....toki yrittää kannattaa jos jobbarilla pelisilmää edes vähän, niin vois edes pientä myötätuntoa herua hinnassa tms...vastaan tuloa.
-
Hyvääkin tuossa tarinassa löytyy, meinaan jos on puoli litraa ylitäytetty laatikko niin saattaapi sekin vähän lisätä tuota vuotoriskiä..... :P? Ja ettei pidä turhaa kahinaa tms...öljyn puutteesta seuraavaa ääntelyä.
Jos siinä myyntipaperissa lukkeepi, että myydään senhetkisessä kunnossa jne...niin eiköhän ne oppirahat mene ostajan piikkiin....toki yrittää kannattaa jos jobbarilla pelisilmää edes vähän, niin vois edes pientä myötätuntoa herua hinnassa tms...vastaan tuloa.
Hyvä pointti tuo ylitäytetty loota. En tiiä pitäskö suletussa järjestelmässä öljyn mustua ajan kanssa, kun tohon ei oo kai tarkotettu koskaan vaihteistoöljyjä vaihettavaksi.
Mutta kullanruskeaa oli, eli voisko olla vaihettu suht vasta? On se muuten hemmetin pahan hajusta tuo laatikon öljy, ei mittään tolokkua.
Ei lue mitään "sen hetkisessä kunnossa" -juttua, ei oo muuta raapustettu kuin että auto nönnönnöö vaihdossa ja summa nönnönnöö kätteiseinä ja loput tilisiirtona.
Myötätuntoa tolla ei ole, huomaa heti ihimisestä ku sen kans pari sanaa vaihtaa. Asenne on "ihan sama mitä sille autolle käy kuhan rahat on taskussa". Ja näinhän se kaupankäynnissä kuuluukin, mutta joku vastuu ois silti hyvä olla tuollakin.
-
No tuohan kertoo taas jotakin jos ei myyntipaperiakaan tehty??>menee mielenkiintoiseksi mitä kuluttajan oikeudet esim. toimimattoman tuotteen/todistelun ja kaupan purkamisen suhteen kertoo lakitekstimanuaalissa......suullinen soppari on aika haasteellinen kuvio riita tilanteessa otaksun.
>itte möin tuon oman pyydykseni 850 GLT 20V aj.205 000km -96 2250e juurikin tuolla lauseella varustettuna eli sen hetkisessä kunnossa?+varustein missä myyntipäivänä oli ja ei tullu vääntöä. Tosin auto oli katsastettu ja kunnossa, paitsi 2-renkaat peltivanteilla talvisarjassa jota vähän perään naristiin... ymmärsi väärin vaikka ilmoituksessa lukikin talvikumit peltivantein ku oli niin täpinöissään.... muuten ostaja ollu tyytyväinen ;).
Toivottavasti kuluttajan kaveri osaa pykälät ja kohtuu pykälä löytyy tuohonkin vääntöön.
Kyllä siitä auto tulee jobbarinkin jälkeen ,kun maltilla fiksailee...
-
No tuohan kertoo taas jotakin jos ei myyntipaperiakaan tehty??>menee mielenkiintoiseksi mitä kuluttajan oikeudet esim. toimimattoman tuotteen/todistelun ja kaupan purkamisen suhteen kertoo lakitekstimanuaalissa......suullinen soppari on aika haasteellinen kuvio riita tilanteessa otaksun.
Toivottavasti kuluttajan kaveri osaa pykälät ja kohtuu pykälä löytyy tuohonkin vääntöön.
Kyllä siitä auto tulee jobbarinkin jälkeen ,kun maltilla fiksailee...
Jaa niin mikä myyntipaperi.. Emmää muuta oo saanu ku kuitin joka täytettiin samalta istumalta ku auton ostin. Pitänee huomenna ottaa kuva tuosta, muutama rivi tekstiä mutta ei mitään mikä viittaa auton myyntikuntoon.
Maalaisjärellä jos aattelen, nii meitä oli onneksi kaks tarkastamassa autoa ja molemmat kuuli kaiken mitä tämä jobbari suustaan päästi.
Kahtotaan mitä vastaavat, pieni toivonkipinä löytyy että kaikkia ei tarvis omasta pussista maksaa, mutta valmis ollaan siihenkin.
Ja joo, auto siitä on tehtävä! Kyyti on luksusta ja koneessa väännöt tallella, pienestä ei luovuteta.
-
Noniin, tulipa vastaus tuolta kuluttajaneuvonnasta.
"Kyseessä on auto, joka on jo todella vanha (15 v). Km-lukemaa voidaan
epäillä, sillä noin isolla autolla on varmaan ajettu enemmän vuosien
saatossa - onkohan mittari mennyt jo kerran ympäri? vai onko huoltokirja
aukoton, jolla voisi todentaa km-määrän oikeellisuuden?
Lisäksi auton ostohinta on ollut edullinen."
...
Nojoo, mutta olivat sitä mieltä siellä että voit soitella myyjälle ja koittaa sopia jotain, vaan palijo muuta ei oo tehtävissä.
Vaan sille hevosmiehelle on ihan yhtä tyhjän kans soittaa kun ei se muuta osaa mussuttaa kuin että hän ei tiedä autoista mitään, mitäs menit ostamaan.
Ei muuta ku lissää paskaa taskuun ja etiäppäin. ::)
-
Noniin, tulipa vastaus tuolta kuluttajaneuvonnasta.
"Kyseessä on auto, joka on jo todella vanha (15 v). Km-lukemaa voidaan
epäillä, sillä noin isolla autolla on varmaan ajettu enemmän vuosien
saatossa - onkohan mittari mennyt jo kerran ympäri? vai onko huoltokirja
aukoton, jolla voisi todentaa km-määrän oikeellisuuden?
Lisäksi auton ostohinta on ollut edullinen."
...
Nojoo, mutta olivat sitä mieltä siellä että voit soitella myyjälle ja koittaa sopia jotain, vaan palijo muuta ei oo tehtävissä.
Vaan sille hevosmiehelle on ihan yhtä tyhjän kans soittaa kun ei se muuta osaa mussuttaa kuin että hän ei tiedä autoista mitään, mitäs menit ostamaan.
Ei muuta ku lissää paskaa taskuun ja etiäppäin. ::)
Aika kommenteja kuluttajaneuvonnalta, mittari mennyt muka ympäri kymppitappisesta 70:stä haloo! :idiot2: ;D
uhkaa jobbaria kuluttajasuojalla tai yritä purkaan kauppa. Ei taida vaan paljon auttaa.
Noh ei muuta ku leukaa rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
-
On tosiaan aika kommentteja. Melkein voisi sanoa jobbarinneuvonnasta >:(.
Tuossa yksi esimerkki surullisemmasta autokaupasta:
http://www.mattikaki.fi/~w125312/autokauppa/
-
Meleko surkuhupasta kommenttia tuli tosiaan.. :2funny:
Mutta tästä on hyvä jatkaa.
Aamulla olin kattovinaan ettei ois tullu maahan mittään ku pikasesti vilikasin??
Heitin kuitenki tänään Liqui Molyn motor oil saverin sisään, ajas nyt jonkuaikaa ja vaihtaa sitte öljyt.
Oiskohan mittään ideaa ennen talavia tilata tämmönen pompsi:
http://www.fcpeuro.com/products/volvo-pcv-breather-system-kit-850-s70-v70-non-turbo-850t300
Huomena aattelin ostaa töistä jotku kiinalaiset ajorampit, parin kantavuueksi luvataan tonni.. Joskohan sitä viimein niien + pukkien kans kehtaa auton alle mennä iliman että kokoajan pyörii viikatemies silimissä.
-
Jaa niin mikä myyntipaperi.. Emmää muuta oo saanu ku kuitin joka täytettiin samalta istumalta ku auton ostin. Pitänee huomenna ottaa kuva tuosta, muutama rivi tekstiä mutta ei mitään mikä viittaa auton myyntikuntoon.
Maalaisjärellä jos aattelen, nii meitä oli onneksi kaks tarkastamassa autoa ja molemmat kuuli kaiken mitä tämä jobbari suustaan päästi.
Kahtotaan mitä vastaavat, pieni toivonkipinä löytyy että kaikkia ei tarvis omasta pussista maksaa, mutta valmis ollaan siihenkin.
Ja joo, auto siitä on tehtävä! Kyyti on luksusta ja koneessa väännöt tallella, pienestä ei luovuteta.
No siinä luovarissa on se päivämäärä ,koska auton omistaja on vaihtunut>jos et sitä tee milläs todistat omistajanvaihdoksen ,kun rekisteriotteetkin on jo ostajan mukana esim. jos peltipoliisi räppää sakkoja,tai verot maksamatta jne vakuutukset ym...kivaa>siksipä varsinkin jos itse myyt on vanhanaikainen luovari jonka saa netistäkin tulostettua selvä osoitus, koska vaihtoi kärry omistajaa ja missä kunnossa ja molempien nimmarit alla niin eipä tartte arvailla mitä voi tehdä
jos yllätyksiä sattuupi :P....
Semmoinen paperihan tuo on, ilmeisestikkin jo vanhentunut käytäntö.....toimiva ainakin minun tapauksessa oli.>sullahan on tietty aika olikohan5- 7vrk. Ottaa vakuutus rekisteröidä ajokki omiin nimiin konttorilla ja jne...sen kai sentään muistivat kertoa....
Laitapa googleen luovutustodistus niin saat lisävalaistusta asiaan ;)...
-
Meleko surkuhupasta kommenttia tuli tosiaan.. :2funny:
Mutta tästä on hyvä jatkaa.
Aamulla olin kattovinaan ettei ois tullu maahan mittään ku pikasesti vilikasin??
Heitin kuitenki tänään Liqui Molyn motor oil saverin sisään, ajas nyt jonkuaikaa ja vaihtaa sitte öljyt.
Oiskohan mittään ideaa ennen talavia tilata tämmönen pompsi:
http://www.fcpeuro.com/products/volvo-pcv-breather-system-kit-850-s70-v70-non-turbo-850t300
Huomena aattelin ostaa töistä jotku kiinalaiset ajorampit, parin kantavuueksi luvataan tonni.. Joskohan sitä viimein niien + pukkien kans kehtaa auton alle mennä iliman että kokoajan pyörii viikatemies silimissä.
Ei huoli tilata, vaan ota imusarja irti ja pura systeemi ja kunnon putsaus bensalla/löpöllä tms aineella, mutta jos jotain rikki niin sitten eri asia. Samalla näkee missä kunnossa se reikä lohkoon on mihin tuo "öljyloukko(?)" tulee... imusarjan tiiviste vain uusi ja foorumilta löytyy muistaakseni sarjan kiritys ohjeetkin(?).Tähän voisi myös viisaammat kommentoida, kun en kuitenkaan ole millään muotoa spesialisti tässäkään asiassa :-\.
Pukit ei kait huono idea, mutta itse ostin köyhän autoilijan tiimarista (motonet) hyvän nosto kyvyn omaavan hallitunkin. Nostaa n.60cm korkeuteen ja ennestään hyvät n.3t/kpl olevat autopukit. Auton kun tunkkaa ylös tuolla niin mahtuu tämmöinen ikuisesti raskaana olevakin alle :).
-
No siinä luovarissa on se päivämäärä ,koska auton omistaja on vaihtunut>jos et sitä tee milläs todistat omistajanvaihdoksen ,kun rekisteriotteetkin on jo ostajan mukana esim. jos peltipoliisi räppää sakkoja,tai verot maksamatta jne vakuutukset ym...kivaa
On tuossa kuitissa onneksi päivämäärä + molempien nimmarit, että enimmiltä härdelleiltä toivottavasti säästyn. ;D
Ei huoli tilata, vaan ota imusarja irti ja pura systeemi ja kunnon putsaus bensalla/löpöllä tms aineella, mutta jos jotain rikki niin sitten eri asia. Samalla näkee missä kunnossa se reikä lohkoon on mihin tuo "öljyloukko(?)" tulee... imusarjan tiiviste vain uusi ja foorumilta löytyy muistaakseni sarjan kiritys ohjeetkin(?).Tähän voisi myös viisaammat kommentoida, kun en kuitenkaan ole millään muotoa spesialisti tässäkään asiassa :-\.
Pukit ei kait huono idea, mutta itse ostin köyhän autoilijan tiimarista (motonet) hyvän nosto kyvyn omaavan hallitunkin. Nostaa n.60cm korkeuteen ja ennestään hyvät n.3t/kpl olevat autopukit. Auton kun tunkkaa ylös tuolla niin mahtuu tämmöinen ikuisesti raskaana olevakin alle :).
Tuoki oli mielessä että putsailis vaan vanhat, mutta taas toisaalta, jos joku onkin/meneekin rikki niin tympäsee kun ei oo suoraan uutta sitten. :)
Kys. firmassa opintojen ohella ku työskentelen niin piti sitte sieltä ostaa nuo rampit, hintalapussa luvattiin parin kantavuueksi tonni, ja ite rampissa lukee että parin kantavuus 2t..
Ei herättäny hirviästi luottamusta niin löin silti pukit + renkaat vielä alle.
Pääsi vähän putsaileen siis tuota, ja kuvathan on aina kivoja (varsinki huonolaatuset) niin täältä löytyy muutama uus: http://kotisivu.dnainternet.net/jankaup1/volvo/29_6/ .
Pari muutaki asiaa rupes tuossa öljyvuodon ohella mietityttään: kaasuvaijeri koskee konepeltiin kun sen sulkee, liene kuuluu asiaan? Ja öljynsuodatin ruosteessa, 7tkm sitte vaihettu öljyt + suodatin huoltokirjan mukaan, päivämäärää en tähän hätään muista..
Tarkkailu jatkukoon, rullaillaan muuan kilometri ja ajetaan takas ylös.
Öljyt tekis mieli vaihtaa ja kattua vaikuttaako mihinkään, mutta ei kehtaa vielä kun vasta laitoin tuon oil saverin sissään, antaa vaikuttaa muutama satku.
Mitehän, kannattaakohan lyyä esim. 10w40 litkut vai tyytyäkkö ohjekirjan suosituksiin, eli esim. Castrollin 5w40 Magnateciin (kärkkäisellä opiskelijaystävälliseen hintaan :2funny:)?
-
Otan kantaa muutamaan asiaan. Toi öljyn suod.kyllä taitaa olla vanha ku taivas :o tai sitten ajettu 7tkm/useassa vuodessa? liekkö minkä merkkinen suodatin? Ei mulla kyllä ole ainakaan volvon oma ikinä ruostunut 2v! Toi viimeinen kuva oli huippu :D
Toi vaijeri tulee jotenkin oudosti? Itse en tähän hätään kehtaa käydä kurkkimassa omaa(s70) mut vaijeri mulla ei tule noin ylös,että konepeltiin ottaisi.
vaihappa öljyt suodattimineen tosiaan. laita volvolta haettu suodatin ja öljyiksi esim mobil 5w-50 tahi 5w-40 :)
toki voit muunkin valmistamaa litkuu sinne tarjota,mut itsellä ei kokemusta ole....siksi en myöskään niitä mainosta :P
varmaan soveltuvat samanlailla...
-
Näihin saa Volvon öljynsuodattimia Motonetistakin, itsekkin hakenut suodattimen sieltä kun tarvikkeeseen verraten ei ole iso hintaero, ja vaikka motonetti myykin niin kyljessä on ihan Volvon leimat ja tekstit :)
-
Joihinkin malleihin saa öljyn suodattimeen sen sisälle tulevan suodatin patruunan, mutta en muista saiko näihin vanhempiin.
Itsellä ajossa myös -06 S80 ja siihen vaihdetaan vain se suodatin patruuna, eli kuori on alkuperäinen vieläkin. Vaihtamalla suodatin homma ok.
-
Otan kantaa muutamaan asiaan. Toi öljyn suod.kyllä taitaa olla vanha ku taivas :o tai sitten ajettu 7tkm/useassa vuodessa? liekkö minkä merkkinen suodatin? Ei mulla kyllä ole ainakaan volvon oma ikinä ruostunut 2v! Toi viimeinen kuva oli huippu :D
Toi vaijeri tulee jotenkin oudosti? Itse en tähän hätään kehtaa käydä kurkkimassa omaa(s70) mut vaijeri mulla ei tule noin ylös,että konepeltiin ottaisi.
Tais olla Volvon oma suodatin mitä tuosta selvää sai. No, löytypähän ekat ruosteet autosta..! ;D
Käys kurkkaan tuo vaijjeri joku päivä jos muistat ja viittit, ei tuo liene vakavaa oo mutta vähän arveluttavaa.
Motosta tuli haettua orkkis joo, tarvike 3,9e, Volvon 6,9e, siittä vielä alennukset pois niin ei tarvii kahta kertaa miettiä kumpaan sijottaa. :)
Joihinkin malleihin saa öljyn suodattimeen sen sisälle tulevan suodatin patruunan, mutta en muista saiko näihin vanhempiin.
Itsellä ajossa myös -06 S80 ja siihen vaihdetaan vain se suodatin patruuna, eli kuori on alkuperäinen vieläkin. Vaihtamalla suodatin homma ok.
Eikös toi panostyyppinen suodatin vaihdeta lähes poikkeuksetta yläkautta, ja kuoret on muovia? Se ois se kätsyin vaihtoehto, vaan onneksi tässä on sentään hieman fiksummin filtteri sijotettu entä -95 Sunnyssa.. siinä on kyllä japskilla päässy melekonen aivopieru. :2funny:
Pittää vielä huoltokirjasta tarkistaa millonka nuo ölijyt+suodatin oli mukamas vaihettu, jos ihan vasta niin alakaa vähän arveluttaa tuo jakopään kuntokin, koska saman lafkan leima siihen oli lyöty.
-
Näissä hommissa kun ahtaissa paikoissa öljyjä kannatta vaihtaa on se sähkökäyttöinen öljypumppu kova sana.Vanhat litkut pois ja uuttaa pumpataan niin että siitä kaula-aukosta alkaa valumaan yli kun auto on suorassa.Vajaa täyttö aiheuttaa että laatikon öljyvoitelu kärsii kun se perustuu siihen että rattaat heittää ympäriinsä sitä ööliä niihin laakeriin.Vetarin stefa on halpa remppa tuossa ostin auton käytetyn ja siinä pieni vuoto myyjä maksoi öljyt ja stefan vaihtotyön maksoi 90€
-
Näistä virhevastuista sen verran että: Olin ostamassa oulun wetteriltä 3v vanhaa s80:stä. Mittaristossa paloi:Turvatyyny huolla heti teksti. Myyjältä asiaa tiedustelleessani sain vastauksen, että jos viattoman auton haluat, niin mene katselemaan nuita uusia. Eli käytetyissä autoissa tuppaa olemaan nuita vikoja eri asteinen määrä. :)
-
Saitko niitä vaijerikuvia?
Otin muutama päivä sitten, mutta asia unohtui...
(http://farm8.staticflickr.com/7139/7493950358_a058acbc34_c.jpg)
(http://farm8.staticflickr.com/7106/7493948770_87f78fd99c_c.jpg)
(http://farm9.staticflickr.com/8167/7493947676_f7d5f1a766_c.jpg)
(http://farm8.staticflickr.com/7251/7493946534_edb7a7d33f_c.jpg)
-
Saitko niitä vaijerikuvia?
Otin muutama päivä sitten, mutta asia unohtui...
Nyt sain, kiitos! Mitehän tuo näyttää sulla palijo suoremmalta, vähä niiku lyhyempi ois? :idiot2:
Kyllä tuo silti tuntuu toimivan iliman oikuttelua, että liekkö tuo kovin vaarallista vaikka tuo onki vähän tommonen kiekura itellä.
Tarkkailu on jatkunu ja mittään kummempaa ei oo tapahtunu, en tiiä onko pelkkää mielikuvitusta mutta tuntuu, että tuo Liqui Molyn Oil saveri ois auttanu.
Aamusin koittanu pikasesti aina ennen töitä vilasta että josko on tullu lätäkköä, vaan vaikuttaa niiku ois vähentynyt.
Ölijyt ja suotimen tuosa vaihtoin. Onkohan tuossa joku höpöhöpö mittatikku laitettu, kun valutin öpaut 5,2l purkkien mukaan konneeseen, ja tikku ei kastu ees puoleenvälliin?
No, en tietty lyöny kaikkia kaheksaa litraa sissään minkä ostin, vaan luotan siihen että siellä on riittävästi öljyä kun tilavuus tais olla just tuo 5,2l.
Tai aasin järki sannoo, että kun ei ne maahankaan menny niin kai siellä motissaki jonniverran on.. ;D
-
5,2? Ite laittaisin 6,2 litraa.. voin olla väärässä :)
-
5,2? Ite laittaisin 6,2 litraa.. voin olla väärässä :)
5.3l
http://www.rvs.fi/diagnostic/page83.html
-
joo ei tola määrällä kyl menekään tikun ylärajalle..huomasin sen joskus itekki..
-
Suositustaulukot antavat öljymääräksi 5.8litraa ja Nesteen sivulla oli mainintana että öljynsuodatin 0.5litraa. Jos tuosta jotain päättelee niin Justuksen linkissä ei ole huomioitu öljynsuodatinta.
Edit: lisätty linkit: Neste
http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path=2589;2655;2698;2706;7202 (http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path=2589;2655;2698;2706;7202)
Mobil
http://www.mobil.fi/Finland-Finnish-LCW/carengineoils_mobil-lubricant-selector.aspx (http://www.mobil.fi/Finland-Finnish-LCW/carengineoils_mobil-lubricant-selector.aspx)
Bp
http://www.bp.com/iframe.do?categoryId=6062034&contentId=7066805 (http://www.bp.com/iframe.do?categoryId=6062034&contentId=7066805)
Edit2 Käyttöohjekirja 850 mallin antaa täyttömääräksi mkl suodatin 5.3l.
-
Voisin melkeen vannoa että valvoline anto 5,2l suodattimen kans ku viimeksi kattoin, mutta niin se vaan 5,8l + 0,3l nyt näytti.. :2funny:
Nyt vähä tuntuu että räjähti kässiin ölijyn tuleminen ku meni vaihtamaan ne, pittää melekeen hakia toinenki purkki ölijynestoa ja lyyä sekkaan puhtaisiin ölijyihin.
Töissä korjaamoasiakas meinas, että vajaa viissattaa ois about hinta millä kampiakselin stefan sais vaihettua. Tuo ei tuntus ennää ihan niin pölijänkovalta hinnalta kun tuo aiemmin mainittu 800e.
-
Mikäs on tämänhetkinen tilanne öljynkulutuksen suhteen? Tuntuuko, että se Luqui Moly öljyn lisäaine olis vähentänyt vuotoa? Jotain pitää kokeilla omaan mopoon kun ruiskii öljyt pitkin pohjaa! Jos alottais öljyn viskositeetin vaihdolla ja jollain lisäaineella.... Seuraavaksi purukumia? :D
-
Mikäs on tämänhetkinen tilanne öljynkulutuksen suhteen? Tuntuuko, että se Luqui Moly öljyn lisäaine olis vähentänyt vuotoa? Jotain pitää kokeilla omaan mopoon kun ruiskii öljyt pitkin pohjaa! Jos alottais öljyn viskositeetin vaihdolla ja jollain lisäaineella.... Seuraavaksi purukumia? :D
Jos öljyä ruiskii pitkin pohjaa niin lähtisin kyllä etsimään mistä vuotaa ja jättäisin tommoset lisäaineet väliin. :idiot2:
-
Jos öljyä ruiskii pitkin pohjaa niin lähtisin kyllä etsimään mistä vuotaa ja jättäisin tommoset lisäaineet väliin. :idiot2:
Arvasit varmaan, että olen etsinyt vuotoa... Ai et vai? Enhän mä edes tietäis katsomatta että pohja on öljyssä. No mutta antaa tämän turhan paskanjauhamisen olla tässä, eikö? Niillehän löytyy omat aiheensa. Mua ainakin kiinnostaa ongelman selvittäminen. Kiitokset kaikille ASIALLISEN vastauksen kirjottajille, joita täällä onneksi suurin osa on :)
-
No tosta oikein ottanut selvää.. Onko kyseessä turbokone? Jos on ni öljyjäähdyttimen putket/letkut yleensä vuotaa ja saattaa heittää öljyä ympäriinsä. Niin ja oliko nyt auton pohja vai moottorin öljypohja mikä oli öljyssä?
-
Auto on vapari, S60 2.4i manuaali, 100 tkm rullattu. Öljyä on öljypohjassa ja hiukan ylempänäkin koneen takaosassa, katissa, vetarissa sekä koneen takana pohjassa eli aika laajalla alueella. Ajoviima tietty levittää notkeaa tavaraa tehokkaasti. Ajon jälkeen katti saa pientä käryä aikaan. Sitä on levinnyt öljyn mittatikusta arvioiden vajaa litra. Sellanen tapaus noin lyhyesti kerrottuna.
-
Ettei tule tyhjennyspropun tiivisteestä? :o
Kuvaus ainakin sopis sijaintiin.
Tai sitten putsarin tiivisteestä?
-
Ettei tule tyhjennyspropun tiivisteestä? :o
Kuvaus ainakin sopis sijaintiin.
Tai sitten putsarin tiivisteestä?
Noi molemmat on tutkittu, eikä näyttäis niistä vuotavan.... valitettavasti. Itsekin oletin alkuun, että öljyproppu vuotaa.
-
Noi molemmat on tutkittu, eikä näyttäis niistä vuotavan.... valitettavasti. Itsekin oletin alkuun, että öljyproppu vuotaa.
Eikö tää vuoto sitten selvinnytkään, kun aina vain arvuutellaan?
Voisi ehkä jatkaa tätä mieluummin sinne omaat topiciinsa, eli oikean mallisarjan puolelle ja tässä keskustelussa jatketaan alkuperäisestä aiheesta.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=36410.0
-
Juu siellä puolella jatketaan...