Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: donk - 08.06.2011, 06:38:20
-
Pitäis viikonloppuna askarrella alle uudet etuiskarit ja jouset. Onkohan käytännössä mitään eroa irroittaako alapallonivelen tukivarresta vai tolpasta?
-
Pitäis viikonloppuna askarrella alle uudet etuiskarit ja jouset. Onkohan käytännössä mitään eroa irroittaako alapallonivelen tukivarresta vai tolpasta?
Itsellä sama remontti edessä (tosin vain iskarit), mielenkiinnolla kuuntelen tämän topicin antia. :)
-
Vähemmällä pyöränkulmien kanssa pelaamisella pääsee kun irrottaa pallot aina kartiosta, etenkin alapallossa on kamalasti välystä pultinrei-issä.
-
Joo ja ite irroitan usein pultit tolpasta, se kun on helpompaa... :D Ps. Miten tuosta säädät muuta kuin aurausta, joka tarvii kuitenkin tarkistaa, irroitti mitä tahansa.
Auraus kohilleen ja kovaa ajoa.
-
Joo ja ite irroitan usein pultit tolpasta, se kun on helpompaa... :D Ps. Miten tuosta säädät muuta kuin aurausta, joka tarvii kuitenkin tarkistaa, irroitti mitä tahansa.
Auraus kohilleen ja kovaa ajoa.
Mun tarttee joka tapauksessa käyttää auto kulmien säädöissä kun takajouset vaihtuu hieman pidempiin. Huomas maanantaina taas kun oli traileri perässä (http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3075850.jpg), kardaani täristi niin maan p*rkeleesti.
-
Mun tarttee joka tapauksessa käyttää auto kulmien säädöissä kun takajouset vaihtuu hieman pidempiin. Huomas maanantaina taas kun oli traileri perässä (http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3075850.jpg), kardaani täristi niin maan p*rkeleesti.
Ei taida tuohon paljoa kulmien (auraus) säätö auttaa.
-
Ei taida tuohon paljoa kulmien (auraus) säätö auttaa.
Meinaatko ettei kulmat muutu jos perä nousee ylemmäs? ??? Ei se kulmien säätö tohon perän painumiseen ja kardaanin täristämiseen kyllä auta. :D
-
Eihän tuota remonttia varten tarvitse edes koskea koko alapalloon.
-
Joo ja ite irroitan usein pultit tolpasta, se kun on helpompaa... :D Ps. Miten tuosta säädät muuta kuin aurausta, joka tarvii kuitenkin tarkistaa, irroitti mitä tahansa.
Auraus kohilleen ja kovaa ajoa.
Eipä niitä kulmia tartte katella jos kartiosta irrottaa, samaan asentoon se takasi vetää vähä väkisin.
-
Tässähän tuli hyviä pointteja kummallekkin vaihtoehdolle. On tullut joskus taisteltua 7-sarjalaisten alapallojen vaihdon kanssa ja mietityttää kuinka sen nivelen saa irti tukivarresta (kumi) ehjänä. Siksi houkuttaa tuo tolpasta irroittaminen, vaikka olisi aurauksen säätö edessä!
-
Toimiva ratkasu irrotukseen kotityökaluilla: mutteri irti, tunkkaat levystä reilusti kasaan jousta, 1/2" jatkopala tukivarren ja tolpan väliin pallon juureen, ja nätisti lasket tunkkia alas -> naps kartiosta irti. En sitten ota vastuuta jos joku rikkoo työkaluja tollei...
-
Eipä niitä kulmia tartte katella jos kartiosta irrottaa, samaan asentoon se takasi vetää vähä väkisin.
Nojoo, itellä on vaan aina ollut tapana tarkistaa. Tuo tunkkausmetodi irroitamiseen lie ihan hyvä, niinkuin se kahden lekan metodikin... ;)
Juu, eihän niin saa tehä...
Kartion ympärille valuun vasaraa, toinen vastapuolelle ja toiselle puolelle lyö.-> naps kartiosta irti.
Ootko muuten ihan varma että vetää samaan asentoon tuolla kartiolla? Jospa jäi pieni paskakikkare kartioon toiselle reunalle... :2funny:
-
Hyvin lähti alapallot TVS:n opeilla! Auto oli pyörillä ja työnsin 16/15 mm hylsynpään ko. koloon ja autoa tunkkaamaan.
Tolppa on nyt pöydällä ja seuraavan kysymyksen voi varmaan aavistaa, eli miten sen iskarin kiinnipitävän mutterin saa auki? Vanhalla foorumilla sattui silmään ketju jossa oli hitsattu isompi mutteri päälle. Ja joku neuvoi poraamaan reiän lähelle kierrettä. Hitsausvehkeitä ei ole joten pitää koettaa tuota reikäjuttua. Vai onko tähänkin jotain kikka kolmosta?
-
Tolppa on nyt pöydällä ja seuraavan kysymyksen voi varmaan aavistaa, eli miten sen iskarin kiinnipitävän mutterin saa auki? Vanhalla foorumilla sattui silmään ketju jossa oli hitsattu isompi mutteri päälle. Ja joku neuvoi poraamaan reiän lähelle kierrettä. Hitsausvehkeitä ei ole joten pitää koettaa tuota reikäjuttua. Vai onko tähänkin jotain kikka kolmosta?
Eikös siihen patruunan tolpassa kiinni pitävään mutteriin saa isot papukaijapihdit tai putkipihdit kiinni? ??? Omasta tuli ainakin kiristettyä tuo mutteri isoilla papukaijoilla. Vai tarkotitko nyt sitä yläpään mutteria joka pitää jousilautasen kiinni iskarissa? ???
-
Sitä patruunan kiinnipitävää mutteria tarkoitan. Sen pää tahtoo nuljaantua kun on aika heppoinen ja ruostunut "pelti"-mutteri. Uskaltaisikohan tuota lämmittää kovin, vai räjähtääkö patruuna silmille.
-
Sitä patruunan kiinnipitävää mutteria tarkoitan. Sen pää tahtoo nuljaantua kun on aika heppoinen ja ruostunut "pelti"-mutteri. Uskaltaisikohan tuota lämmittää kovin, vai räjähtääkö patruuna silmille.
varaudu siihen että pitää lämmittää!mulla ei auennut ilman hitsivehkeitä >:(
-
Vaihdoin omat iskarit muutama viikko takaperin - ihan turha oli yrittää muttereita auki ilman hitsivehkeitä. Mutteri kunnolla vaan kiinni iskarinvarteen ja varteen kiinni vääntövarsi. Lopputuloksena kaksi miestä seisoi tolpan päällä ja itse kolmantena käänsin n. metrin varren päästä kaksin käsin ennen kuin mutteri antautui.
Ihan periaatteessa validi optio lienee porata mutteriin reiät ison rälläkän avaimen jaolle ja sillä yrittää. Ennen vääntämistä lienee paikallaan voidella tolpan yläosaa mutterin kohdalta vasaralla, rapisee ruosteet pois kierteestä.
-
:'(
mikä näitä etelän volvoja vaivaa, kun iskarin mutteritkin noin ruostuvat...
omaani ja muutamaan muuhun olen noita patruunoja vaihdellut, eikä ikään ole tuo mutteri ollut ongelma.
joustintuki ruuvipenkkiin ja putkipihdillä mutterista kiinni ja vääntö. aina on auennut.
järki tietty mukan siinä, mistä sen tuen penkkiin laittaa kiinni. tuommoinen 6 ruuvipenkki on kyllä ihan must joka volvoilijalle. :)
sen verran tuohon aurauksen säätöön, että ei se yläpääkään tule kuin satunnaisesti kohdalleen... nykysäätölaitteilla aina löytyy ainakin vähän säädettävää.
on siis suositeltavaa säädättää ne etupään kulmat kohdalleen iskarin vaihdon jälkeen. säästää kumikuluissa jonkin verran ja on levollisempi ajotuntuma.
-sfr-
-
Sitä patruunan kiinnipitävää mutteria tarkoitan. Sen pää tahtoo nuljaantua kun on aika heppoinen ja ruostunut "pelti"-mutteri. Uskaltaisikohan tuota lämmittää kovin, vai räjähtääkö patruuna silmille.
Aika pahasti täytyy olla ruostunut jos siitä ei saa pihdeillä kunnolla kiinni. Itse ajattelin ajaa paikallisen Sinisen kautta ja kysyä tuohon tarkoitettua työkalua lainaksi. Katotaan miten käy. :P
-
Aika pahasti täytyy olla ruostunut jos siitä ei saa pihdeillä kunnolla kiinni. Itse ajattelin ajaa paikallisen Sinisen kautta ja kysyä tuohon tarkoitettua työkalua lainaksi. Katotaan miten käy. :P
Ensin eivät olleet Sinisellä tiskillä halukkaita lainaamaan koko työkalua, sitten kun selvis että mitä työkalua oikeasti haetaan, ei sitä löytynytkään koko talosta. :2funny: Pitäkööt tunkkinsa, muljataan putkipihdeillä sitten. :hello:
-
Jumalaauta! Siteeraten Pasilan poliisipäällikköä. Kyllähän se lähtee kun jollain 35 tuumasella vääntää. Vaikka tommosella:
(http://www.virtasenkauppa.fi/img/kuvat_suuret/60703.jpg)
Ihan turha vinkua että ei aukea.
Eipä oo yksikään jäänyt aukeamatta, tai sitten se tolppaputki menee kierteelle.
:))
-
Kuten toveri Dartteri totesi, useampikin olisi jäänyt tuommosilla työkaluilla avaamatta. Ongelma kun on se, että se mutterin kanta irtoaa siitä mutteriosasta, ei siinä paljoa pihdit lämmitä. Nyt taitaa olla mulla 4 iskaria kun on tarttenu polttaa iskarin varsi aivan levottomalla virralla siihen mutteriin, ja varteen jotaki tarpeeks isoa kahvantynkää ja siitä lekalla kurmoottaen mutteri auki.
-
Aukesishesan se, käytin Hevosen mainostamaa työkalua mutta vähän pienmpää versiota. Kaveri oli vääntämässä toisilla pihdeillä vastaan kun tolppa tahtoi penkissä muuten pyöriä. Nyt on toinen (pelkääjän puoleinen) penkissä aamua odottamassa, ei ollut ollenkaan niin pahoin ruostunut mutten saanut sitä yksin auki. Kiitos kaikille neuvojille!
-
Nyt ymmärrän miksi täällä on ihmetelty noiden avaamisen ongelmaa. Bilstenin iskareissa oli nuo mutterit sellaset joissa oli ainevahvuutta kolme kertaa enemmän kuin alkuperäisissä tai Konin iskareitten mukana tulleissa. :o Bilsteinissa oli kyllä männän varsikin kolme kertaa vahvempi kuin Koneissa. :o
Oli hitusen lujaa kiinni ne mutterit. Lähtivät kuitenkin isoilla papukaijapihdeillä irti.
-
Meisselin tai tuurnan ja vasaran kanssa naputtelee sitä peltimutteria kehän suuntaisesti siinä olevista koloista niin kyllä se siitä ennen pitkää aukeaa.
-
Eipä ole yksi tai kaksi tolppaa ollut, että on joutunut hehkuttamaan mutterin ympärystän punaiseksi ja sen jälkeen on hiljalleen lähtenyt isoilla putkipihdeillä tai paineilmataltalla aukeamaan. Viimeksi -97 940:stä.
-
EI,EI,EI.. Ei kannata mitään tunkkauksia.. Kartiosovitteet irroitetaan nimen omaan tolla Hevosen tyylillä. Nimim. itse kun ekan kerran vaihdoin alapalloa niin tappelin tunnin verran varmaan, kunnes kaveri tuli ja kahdella vasaralla tais ekalla tai tokalla napauksella irrota..
Juu, eihän niin saa tehä...
Kartion ympärille valuun vasaraa, toinen vastapuolelle ja toiselle puolelle lyö.-> naps kartiosta irti.
-
Meisselin tai tuurnan ja vasaran kanssa naputtelee sitä peltimutteria kehän suuntaisesti siinä olevista koloista niin kyllä se siitä ennen pitkää aukeaa.
Ainoo vaan että taitaa olla orkkismutteri ainoa jossa on nuo kolot? ??? Konin iskareitten mukana tulleissa on samanlaiset reiät, melkein sopivalla jaolla, kuin rälläkän avaimessa on ne natsat.
-
Siirtyisivät näissäkin myymään koko tolpan iskarin mukana.
Jäisi turha ähellys vähemmälle!
Harmittaa jos hengästyy. ;D
-
Ainoo vaan että taitaa olla orkkismutteri ainoa jossa on nuo kolot? ??? Konin iskareitten mukana tulleissa on samanlaiset reiät, melkein sopivalla jaolla, kuin rälläkän avaimessa on ne natsat.
Mitä minä oon noihin noita vaihtanut, mun mielestä yleisempi malli on se mihin käy hakamutteriavain ja joissain on tuo malli mihin sopii rälläkän avain.
-
Ei sitä tolppaa kannata autosta irti ottaa. Ottaa vaan sen yläpäästä irti ja hitsaa siihe patruunan mutterii ison mutterin. yks pitää ratista kiinni ja yks vääntää jollaki juluman isolla kangella sitä mutteria...
-
Siirtyisivät näissäkin myymään koko tolpan iskarin mukana.
Jäisi turha ähellys vähemmälle!
Harmittaa jos hengästyy. ;D
En näe tuossa kovinkaan suurta ongelmaa vaikka joutuu vaihtamaan sen patruunan sinne sisälle. ???
Mitä minä oon noihin noita vaihtanut, mun mielestä yleisempi malli on se mihin käy hakamutteriavain ja joissain on tuo malli mihin sopii rälläkän avain.
Konin iskareissa tuli semotteet mutterit mukana joissa on sama idea kuin rälläkässä, ainoa vaan että jako on millin tai pari isompi. :tickedoff:
Ei sitä tolppaa kannata autosta irti ottaa. Ottaa vaan sen yläpäästä irti ja hitsaa siihe patruunan mutterii ison mutterin. yks pitää ratista kiinni ja yks vääntää jollaki juluman isolla kangella sitä mutteria...
Miksi siihen pitäisi ruveta mutteria hitsaamaan kiinni kun ne lähtee isoilla papukaijoilla vääntämällä irti. ??? Tai ainakin omassa lähti, ehkä kiitos Bilsteinin muttereiden joissa oli kolme kertaa suurempi ainevahvuus kuin esim. alkuperäisessä.
-
Joo ei lähe papukaijoilla, ku nuista tavallisista ainaki lähtee vaa paskaks se mutteri. Iha solmuu..
-
Mulla ois ylimääräsenä yhet tasan metriset hyväleukaiset putkitongit, jos edelleen taistellaan noiden kanssa ;)
-
Jos se mutteri on tuollainen mörkö, niin kyllä ne korjaamolla saavat ne iskarit vaihdettua aika rivakasti. Veikkaan, jotta alta tunnin.
: :)
Mulla niiden vaihdon kanssa ei ole ollut koskaan ongelmia. Yhdessäkään autossa. Eikä Volvoissa. Putkitongeja minulla tosin on monen kokoisia. Niillä ne mutterit on aina auenneet.
En ymmärrä ongelmaa.
-sfr-
-
Jos se mutteri on tuollainen mörkö, niin kyllä ne korjaamolla saavat ne iskarit vaihdettua aika rivakasti. Veikkaan, jotta alta tunnin.
: :)
Mulla niiden vaihdon kanssa ei ole ollut koskaan ongelmia. Yhdessäkään autossa. Eikä Volvoissa. Putkitongeja minulla tosin on monen kokoisia. Niillä ne mutterit on aina auenneet.
En ymmärrä ongelmaa.
-sfr-
Monelle ei nyt tunnu menevän jakeluun, ettei ne putkitongit paljoa auta jos se "kruunu" siitä mutterista ei kestä vääntää, tähän mennessä taitaa olla isompi osa muttereista hajonnut siitä kruunun juuresta kun että olisi auennut siitä vääntämällä, on mullakin isot putkarit muttei niillä saa päittäispinnasta kiinni :buck2:
-
Turha tuosta on väitellä. Jotkut aukeaa helposti ja jotkut ei.
-
No nyt pelottaa. Koskaan en etuiskareita ole vaihtanut ja kulmatkin vasta alle viikko sitten kalliilla säädettiin renkaanvaihdon yhteydessä ja nyt katsastuksessa tuomittiin etuiskarit vaihtoon.
Onko mitään toivoa selvitä ilman uutta kulmien säätöä? Yksityiskohtaiset ohjeet tulisi tarpeeseen koko operaatiota koskien. Eli mitä pitää avata, mistä ja missä järjestyksessä sekä mitä ainakaan ei pidä tehdä, ettei iskari räjähdä tai jousi ammu silmään?
Aurauksen pystyn kyllä mittaamaan homman päätteksi, mutta jos paljon säädettävää on, niin vaikeaksi menee.
-
pääasiassa tuossa säädetään edestä vain aurausta. se tulee harvoin millään muulla, kuin näillä nykysuuntauslaitteilla tismalleen oikein.
tää on mun kokemus - vaikka toiset täällä muuta vaittävätkin... ::)
-sfr-
-
pääasiassa tuossa säädetään edestä vain aurausta. se tulee harvoin millään muulla, kuin näillä nykysuuntauslaitteilla tismalleen oikein.
tää on mun kokemus - vaikka toiset täällä muuta vaittävätkin... ::)
Onhan se näin, mutta viisi päivää edellisestä suuntauksesta, jolla hintaa 60e. Olisi voinut tehdä asiat paremmassa järjestyksessä, mutta alunperin ei edes ollut tietoa, että joutuu renkaatkin uusimaan samalla ja nyt tuli tämä iskari tuomiokin.
Kuitenkin käytettävissä olevalla mittavälineellä saa kyllä luotettavan tuloksen, mutta jos säädön tarve on suuri, esim. 6mm haritusta kuten viimeksi, käy homma työlääksi. Sitä tarkoitin siis paljolla säätämisellä.
Eli toiveissa olisi, että iskarin vaihdon voisi tehdä mahdollisimman vähän kulmia sotkien.
Toisaalta, kiltti leimasetä ei pistänyt iskareista hylkyä tai edes korjauskehotusta, joten vaihtoa voi lykätä pitkäänkin ja tehdä sitten kunnolla mittauksineen, etupää oli kuitenkin paremmassa kuosissa ja pysyi vielä niukasti rajojen paremmalla puolella.
Takaiskareista olisi tiukempi inssi pompauttanut ja ne laitetaankin ensi tilassa, eikä niissä ongelmia tule. Etupää sensijaan on itselleni täysin vierasta aluetta niiltä osin, mitä ei nosturilla tai konehuoneesta näe, joten sen suhteen elämää helpottavia vinkkejä kaivataan.