Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: tarzan - 02.01.2016, 10:24:57
-
Otsikossa toi kysymys melkein jo tulikin :) Pikkasen jännittää miten toi hirmu lähtee pakkasella käymään :P
Lohkolämppäriä ei ole eikä mahdollisuutta laittaa talliin. Eberi on mut onko siitä hyötyä oikeella pakkasella ?
Ja oikeesta pakkasesta ku puhun ni tarkotan näitä etelä suomen pakkasia :)
-
Onhan eberi reilusti tehokkaampi kun lohkari, varsinkin kun noissa tinakoneissa se lohkari on säteily"lämmitin". Lähtee ehjä kylmästäkin, mutta kuluuhan se pata siinä ja toisaalta vanhempien tinakoneiden perisynti on juurikin kuluvat sylinterit, turha niitä on ehdontahdon pahentaa.
-
Ei oo kovasta pakkasesta tietoo :) ,mutta entinen S60 lähti
-34 hyvin tulille
ei kait etelä suomessa oo pakkasia :D
-
ei kait etelä suomessa oo pakkasia :D
nyttenki varmaa -7 astetta :)
-
Ei pitäis olla mitään ongelmaa. Tuo V70 ollut meillä yli 5v, kerran kun oli -29 niin oli hilkulla, mutta lähti sitten kuitenkin. Lohkolämmitintä tms ei ole.
-
Bensaeberi toimineen ihan hyvin kovemmilla pakkasilla kun polttoaineen hyytyminen putkiin ei ole ongelma kuten dieseleiden kanssa voi olla. Kunhan akku vaan on kunnossa.
-
Bensa S70 pari kertaa laitoin todella kylmistä keleistä ilman roikkaa käyntiin kun oli johdossa poikkein. -34 oli kovin pakkanen. Silloin vasta kolmannella yrityksellä pyörähti niin hyvin että lähti käyntiin. Kunhan vain akku on kunnossa, lähtee käyntiin. Nyt dieselin kanssa todennu yhdistelmän Webasto + akkulaturi ihan ykköseksi. Yön on latauksessa ja aamulla ajastimella webasto lämmittää auton. -20 pakkasilla auto on sisältä lämmin ja lähtee ilman hehkutusta käyntiin.
-
Nyt dieselin kanssa todennu yhdistelmän Webasto + akkulaturi ihan ykköseksi. Yön on latauksessa ja aamulla ajastimella webasto lämmittää auton. -20 pakkasilla auto on sisältä lämmin ja lähtee ilman hehkutusta käyntiin.
Omassa TDI:ssä huomannut että melko lyhytkin lohkolämmittimen käyttö johtaa siihen että hehkun valo ei enää syty. Voi olla ongelma jos kovalla pakkasella ei ehdi pitää kuin hetken roikassa ja sitten se reppana ei ymmärrä hehkuttaa ollenkaan. ::)
Eipä siinä, aina on lähtenyt. Työmaalla oli lämpötolpat pois pelistä viime talvena ja -26 taisi mittari näyttää parhaimmillaan. Pari hehkua peräkkäin ja siitähän se rysähti kälättämään moitteitta. Melko karultahan tuommonen TDI kyllä kuulostaa kylmiltään noilla lukemilla... :2funny:
Bensavehkeet nyt pitää lähteä kelissä kuin kelissä jos ne kunnossa on ja akussa vähänkin poweria tallessa.
-
Omassa TDI:ssä huomannut että melko lyhytkin lohkolämmittimen käyttö johtaa siihen että hehkun valo ei enää syty. Voi olla ongelma jos kovalla pakkasella ei ehdi pitää kuin hetken roikassa ja sitten se reppana ei ymmärrä hehkuttaa ollenkaan. ::)
Jep. Tämä voi tosiaan TDI-koneessa olla ongelma. Mä luovuin työpaikalla tolppapaikasta aikanaan sen takia, koska siellä tolppien ohjaus toimi sillä "päällä-pois" periaatteella. Ei mitään kelloa vaan sinne vain tuli muistaakseni puolen tunnin sykleissä virtaa ja seuraavalla puoliskolla ei. Kovilla pakkasilla kävi mulla pari kertaa siten, että eipäs lähtenytkään "puolilämmin" kone käyntiin. Lohkari oli lämmittänyt kyllä tehokkaasti anturin ympäristön ja ecu luuli että kone on lämmin, jätti hehkuttamatta ja arvatenkin ruiskutusmääränkin säätö oli todelliseen olosuhteeseen pielessä. Ton kyllä sai käyntiin kun otti piuhan irti, odotteli hetken ja starttasi uudestaan.
-
Bensavehkeet nyt pitää lähteä kelissä kuin kelissä jos ne kunnossa on ja akussa vähänkin poweria tallessa.
Samaa mieltä kokemusperäisesti, ainakin pikku pakkasissa.
Edellisessä S60 2.5T 2005 oli säteilylämmitin yhden talven rikki, ja ainakaan käynnistyksissä ei tuota huomannut. Sisätilalämmitin kun toimi en huomannut koko asiaa. Huollossa tarkkaavainen mekaanikko huomasi vastuksen palaneen ja vaihdettiin letkulämmittimeen. Ja hyvin tuo nykyinen nokivasarakin (S80 D5) lähtee käyntiin ainakin pikku pakkasissa (alle -10°c) vaikka webastoa ei käyttäisikään.
-
Otsikossa toi kysymys melkein jo tulikin :) Pikkasen jännittää miten toi hirmu lähtee pakkasella käymään :P
Lohkolämppäriä ei ole eikä mahdollisuutta laittaa talliin. Eberi on mut onko siitä hyötyä oikeella pakkasella ?
Ja oikeesta pakkasesta ku puhun ni tarkotan näitä etelä suomen pakkasia :)
Milloinkas eberistä olisi hyötyä jollei pakkasilla?
Eipä ole sellaista pakkasta vielä löytynyt, jolla ei Volvon 5-sylinterinen bensakone olisi käyntiin lähtenyt. Reilun 30 asteen pakkasilla on 850:llä käynnistelty kaikenlaisia saksalaisia dieseleitä ym. hyytyneitä ajopelejä.
Kunhan akussa on virtaa, niin autosi kyllä käynnistyy. Pidä vaan huoli, ettet eberillä ja lyhyillä ajomatkoilla tyhjennä akkuasi.
-
Oma V70 D5 käynisty yli vuosi sitten hyvin ardicin avulla kun oli -25°C ja neljä hehkua pimeänä :D
-
Kaipa se ehjä dieselkin käynnistyy ilman lämmitystä pakkasella kuin pakkasella. Ainakin tuo sprinter on lähtenyt aina yli 30c pakkasillakin ilman lämmityksiä tulille. Viiteen vuoteen ei ollut mitään lämmittimiä. Toki saa alkuun pitää kaasun pohjassa että jaksaa käydä... Ja ei kuullosta kovin hyvältä alkuun... :nohnoh
-
Oma V70 D5 käynisty yli vuosi sitten hyvin ardicin avulla kun oli -25°C ja neljä hehkua pimeänä :D
Toi kuullostaa jo aika uskomattomalta.
Mutta on mulla kyllä itselläkin lähtenyt 8 pyttynen diesel asuntoauto vuoden ajan kesällä käyntiin kahdella hehkulla
ja nekin samalla puolella.
-
Kaipa se ehjä dieselkin käynnistyy ilman lämmitystä pakkasella kuin pakkasella. Ainakin tuo sprinter on lähtenyt aina yli 30c pakkasillakin ilman lämmityksiä tulille. Viiteen vuoteen ei ollut mitään lämmittimiä. Toki saa alkuun pitää kaasun pohjassa että jaksaa käydä... Ja ei kuullosta kovin hyvältä alkuun... :nohnoh
Kunhan akussa vaan riittää potkua ja startti on kunnossa niin lähteehän se. Toki jossain kohtaa menee sitten raja kun dieselpolttoaine alkaa jähmettyä...
Noi TDI-koneet on myös melkoisia sepelimyllyjä kun kylmästä kiskoo käyntiin. :D
-
Kunhan akussa vaan riittää potkua ja startti on kunnossa niin lähteehän se. Toki jossain kohtaa menee sitten raja kun dieselpolttoaine alkaa jähmettyä...
Noi TDI-koneet on myös melkoisia sepelimyllyjä kun kylmästä kiskoo käyntiin. :D
Vaatihan toi kait kuitenkin jonkinlaiset puristuksetkin koneessa ?
Luulis nyt 30 asteessa akkukin jo olevan vähän heikompi ainakin yöseisonnan jälkeen.
-
Luulis nyt 30 asteessa akkukin jo olevan vähän heikompi ainakin yöseisonnan jälkeen.
Tietenkin akku on myös kylmän kangistama, mutta tikissä olevasta akusta riittää silti potkua käynnistykseen kylmänäkin. Lämpimässä akussa on sitten ylimääräistäkin potkua.
-
Ensimmäinen v70 b5244s mikä oli 5v sitten.
Ei mitään ongelmaa käynnistyvyydessä, vaikka silloin oli koko helmikuu -30-35°c asteita.
Minkäänlaista lämmitystä ei ollut.
Akku kun oli kunnossa, heti hörähti käyntiin.
-
OK.
Ilmeisesti nää modernimmat autot lähtee sitten aina käyntiin,kun on vaan akku kunnossa.
-
Ensimmäinen v70 b5244s mikä oli 5v sitten.
Ei mitään ongelmaa käynnistyvyydessä, vaikka silloin oli koko helmikuu -30-35°c asteita.
Minkäänlaista lämmitystä ei ollut.
Akku kun oli kunnossa, heti hörähti käyntiin.
Itellä kans monesta 20V vaparista 1gen moottorista hyvät kokemukset käynnistymisestä pakkasilla. Jos vaan akku on normaali niin aina lähtee.
-
Kunhan akussa vaan riittää potkua ja startti on kunnossa niin lähteehän se. Toki jossain kohtaa menee sitten raja kun dieselpolttoaine alkaa jähmettyä...
Noi TDI-koneet on myös melkoisia sepelimyllyjä kun kylmästä kiskoo käyntiin. :D
Ei ole kyllä tuota lämpöisenäkin traktorilta kuulostavaa pataa ikävä vaikka kestävässä maineessa onkin. Kyllähän se muistaakseni aina käyntiin lähti kun lämmitti. Mutta bensalinjalla jatketaan.
-
Yksi tärkeä tekijä on varmaan myös öljyjen kehitys, verrattuna vaikka 20-30 vuotta taaksepäin. Hyvä nykyöljy ei ole kuin liisteriä koneessa pakkasilla.
-
Oljyhomma selittää asiaa aika paljon.
Käynnistelin tosiaan noita dieseleitä kauan sitten Helsingissä.
Eikä silloin ollut edes tolppia pihoissa,kun harvoissa taloissa.
Mersun sai käyntiin hyvin 24 voltilla.
Lähti käyntiin heti.
Tein sen kerran.
Mitään ei hajonnut.
Tajusin luultavasti,ettei kannattanut hehkuttaa.
-
Taavi on oikeassa ja väitän, että palikat ovat nykyisin luotettavampia, paremmin mitoitettuja ja akut parempia, sekä polttoaine paremmin pakkasta kestävää.
Omat käynnistymisongelmat ovat johtuneet rikkonaisista hehkuista, joita meni ennen usein, jäätyneestä polttoaineesta ja virran loppumisesta ja kaikkien esiintymistiheys on vähentynyt huomattavasti 80-luvun lopun jälkeen kun tekniikka on parantunut.
-
-20 ja lähti ku palmun alta ilman et oli eberiä käytetty :D
-
-20 ja lähti ku palmun alta ilman et oli eberiä käytetty :D
Koneen kestoahan tuommoiset startit pidemmän päälle koettelee, -20 asteessa öljyn pumpattavuuskin on jo heikennyt merkittävästi vaikka olisikin ns. talviöljyt koneessa, joten kylmäkäytön merkitys on aika suuri.
Itteä kyllä säälittää jo -5 asteessa ladata autoa kylmiltään tulille joten auto on melkein aina joko roikassa tai Ardic saa lämmittää. Vielä kun Ardic kuluttaa vaikkapa sen tunnin aikana saman verran polttoainetta kuin mitä siinä kylmäkäynnistyksessä kuluu ylimääräistä :)
-
Isän 940 (2.3T) oli joskus lainassa ja kahdesti kunnolla kylmästä piti käynnistää, eli -28 ja -32. Ihmettelin yhtä tai kahta ylimääräistä "vou" ääntä, kun pari tuntia oli roikassa ollut. Lähti kyllä ensimmäisellä käyntiin, mutta ylimääräisen pyöräytyksen syyksi selvisi, että lohkon vastus sökö, mitä ei tietenkään sisälämppärin toimiessa heti hoksannut.
Jostain muistelen, että kylmäkäynnistys (-20 pakkasta ja yön yli seisonta) kuluttaa konetta yhtä paljon kuin 800km ajo?
-
Koneen kestoahan tuommoiset startit pidemmän päälle koettelee, -20 asteessa öljyn pumpattavuuskin on jo heikennyt merkittävästi vaikka olisikin ns. talviöljyt koneessa, joten kylmäkäytön merkitys on aika suuri.
Itteä kyllä säälittää jo -5 asteessa ladata autoa kylmiltään tulille joten auto on melkein aina joko roikassa tai Ardic saa lämmittää. Vielä kun Ardic kuluttaa vaikkapa sen tunnin aikana saman verran polttoainetta kuin mitä siinä kylmäkäynnistyksessä kuluu ylimääräistä :)
Se oli toi ukko ku ei malttanu olla testaamatta :P mut hyvä toi on tietää et lähtee jos en jostain syystä töissä pääse nappia painamaan ajoissa. Kakea tohon eberiin ei ole eikä mitään ajastimia, pitää autoon asti mennä nappia painamaan >:(
-
Just kävin 740se:n lyömässä tulille. Lähti tokalla starttauksella käyntiin, vaikka seissyt niillä sijoillaan jo neljättä viikkoa. Vähän itteeki ihmetytti että noin helpolla lähti. -23 näyttäs olevan pakkasta.
-
Yön yli seisoi pihalla -23 ja lähti ekan hehkutuksen jälkeen komiasti käyntiin.
-
740, b230f ja kaks päivää oli seissyt noissa -27 pakkasissa. Ilman roikkaa, hyvin hörähti käyntiin :) Vanha 740, b200e'llä lähti viime talvena ilman roikkaa paukkupakkasilla kuin palmun alta :) Tämä nykyinen vähän huonompi, riipasee sydämestä kun hihnat tms rääkäsee käynnistäessä pakkasilla :(
-
S60 olisi muuten kyllä hörähtänyt hienosti, mutta pakkanen uuvutti jo aiemmin temppuilleen akun lopullisesti.
Pikku jumppa pakkasessa ja vanha vara-akku tilalle. Ja suunnittelemaan uuden akun hankintaa.
-
OK.
Ilmeisesti nää modernimmat autot lähtee sitten aina käyntiin,kun on vaan akku kunnossa.
Moderni ja moderni. Munkin 850:lle tulee ensi viikolla 20 vuotta täyteen, eikä ole löytynyt sellaista pakkasta etteikö lähtisi käyntiin.
Perjantaina pitäisi taas kokeilla, kun on seissyt viikon näissä pakkasissa. ;)
-
Tänäaamuna Kittilässä -35, ei lämmitysmahdollisuutta, 50 tunnin seisominen mökin pihassa. Ei se enää ihan niin maireasti pyörittänyt, mutta tulille hörähti eka starttauksella. :-\
-
Onkohan sillä mitään väliä, että onko kylmässä päivän, kaksi tai viikon? Jos vaan kaikki ehtii kylmettyä. Faktaa kellään?
-
S60 D5 oli vähän nahkea käynnistymään tänään. ennen lähtöä ehti kuitenkin olemaan 30 minuuttia ardic päällä ja silti hehkutti pitkän tovin ja starttasi varmaan 5 sekunttia. akku oli yön latauksessa ja kylmää oli -29.
Yleensä jos on ollut puoli tuntia lämmityksessä niin ei hehkuta ja starttaa heti. Vaikea sanoa olisiko lähtenyt edes käyntiin ilman lämmitystä...
-
Talvikäyttis -97 V70 at 170hv tehomalli lähti aamulla -28 pakkasella käyntiin ilman mitään roikkia ja erillisiä lämppäreitä ja lämpöä riitti ohjaamossa erittäin hyvin aika nopeasti kun lähti liikkeelle ja kulutuskin pysyy näillä keleillä alle 8,5l/100km seka ajossa.
On kyllä viimisen päälle hyvä talviauto 8)
-96 äRRä nukkuu talviunta +6 asteen lämmössä tallissa ^-^
-
Oma 80 tdi seisoi yön yli -29 ja aamulla laitoin ardicin pöhisemään..puolen tunnin päästä käymään kuin palmun alta..
-
Onkohan sillä mitään väliä, että onko kylmässä päivän, kaksi tai viikon? Jos vaan kaikki ehtii kylmettyä. Faktaa kellään?
Akun lämpötila varmaan ratkaisee? Kunhan se on saavuttanut ulkolämpötilan tason, niin aivan sama, etenkin kun mitä kylmempää on sitä vähemmän akku itsepurkautuu.
Tosin, jos hälytin tms. vie jatkuvasti vähän virtaa akusta, sitten on merkitystä onko se päivän vai kolme viikkoa parkissa kylmässä.
-
Onkohan sillä mitään väliä, että onko kylmässä päivän, kaksi tai viikon? Jos vaan kaikki ehtii kylmettyä. Faktaa kellään?
Öljyfilmi pinnoilta pyrkii alaspäin ja pitemmän seisonnan jälkeen vähemmän voitelevaa pintaa jäljellä
-
Aamulla -28,9°C ja 945 B230FB ilman lämpöjä käyntiin.
"Keuh..keuh....keuh....keuh....pärskis"
-
Volvo S60 T6 AWD Summum Limited Edition by Heico Sportiv, vm. 2010, rapiat 106 tkm mittarissa, Castrolin suositusöljyt. Aamulla -32,1 C mittarissa. Yön ylläpitolaturissa (kiinteästi asennettu) ja aamulla jälkiasennettu Webasto päällä 35-40 min, jonka jälkeen käyntiin kuin "palmun alta". Paikallaankäyttöä 4-5 min ennen liikkeellelähtöä. Ohjaustehostin toimi erinomaisesti/pehmeästi ja automaatin toimintaa pidin hämmästyttävänkin hyvänä heti liikkeellelähdöstä saakka. Alustassa oli toki raikas keli huomioiden pientä aamujäykkyyttä ja hieman tavallista kovempaa lisä-ääntä hidastetöyssyissä, vaikka rauhallisesti ajoinkin. Mutta kokonaisuutena erinomainen pakkasherätys tältä sisäänajetulta T6-koneelta. :)
Tässäpä vielä videotallenne H-hetkestä (konehuoneen puolelta en jaksanut alkaa videoimaan): https://youtu.be/VPyX7vHNT30 (https://youtu.be/VPyX7vHNT30)
-
Oma S80 D5:lle löytyi tänä aamuna raja, jossa ei enää lähtenytkään käyntiin ilman apuvirtaa.
25 pakkasta ja yö ylläpitolaturissa kiinni. Ensimmäisellä käynnistyskerralla oli vielä pientä lupausta käynnistymisetä, mutta ei vain jaksanut. Tämän jälkeen olikin kyseessä vain akkuvarauksen purkaamisesta, ei mitään toivoa käynnistymisestä. Onneksi parkkipaikalla oli muitakin, ja sai apuvirtaa. Apuvirralla käynnistyi ongelmitta. Jos tuo webasto toimisi akkuvirralla, olisi todennäköisesti lähtenyt ongelmitta käyntiin. Työpäivän jälkeen ei 18 asteen pakkanen enää ollut mikään vastus, vaan lähti heti ensimmäisellä yrityksellä ilman ongelmia.
-
Mitäs virtaa sun websu käyttää jos ei akkuvirtaa? :pomo:
-
Kuvailet tyypillisiä eläkkeelle siirtymässä olevan akun oireita. :) Jos autossasi on orkkisakku, niin kannattaa kyllä kipaista pikimmiten akkuostoksille. Kyllä ei yhtälöllä nykyauto+Webasto paljoa viittä vuotta pidempään samalla akulla mennä. Eikä tarvitse välttämättä tuota Webastoakaan, kun tulee akulle vaihtotarve ja se on juurikin tuo max 5-6 vuotta.
Omassa vm. 2010 S60:ssä oli viime talvena n. 5-vuotiaan akun kanssa kovemmilla pakkasilla arpapeliä aamuisin, lähteekö käyntiin vai ei: välissä ei jaksanut edes yrittää startin pyörittämistä. Ylläpitolaturin asennuttamalla sai sitten tekohengitystä toviksi, mutta vasta vaihtamalla akku uuteen väistyivät ongelmat kokonaisuudessaan. Pari kommenttia ylempänä samaisen auton tämänaamuinen startti -32 C:ssa... S*
Oma S80 D5:lle löytyi tänä aamuna raja, jossa ei enää lähtenytkään käyntiin ilman apuvirtaa.
25 pakkasta ja yö ylläpitolaturissa kiinni. Ensimmäisellä käynnistyskerralla oli vielä pientä lupausta käynnistymisetä, mutta ei vain jaksanut. Tämän jälkeen olikin kyseessä vain akkuvarauksen purkaamisesta, ei mitään toivoa käynnistymisestä. Onneksi parkkipaikalla oli muitakin, ja sai apuvirtaa. Apuvirralla käynnistyi ongelmitta. Jos tuo webasto toimisi akkuvirralla, olisi todennäköisesti lähtenyt ongelmitta käyntiin. Työpäivän jälkeen ei 18 asteen pakkanen enää ollut mikään vastus, vaan lähti heti ensimmäisellä yrityksellä ilman ongelmia.
-
D5, ajettu 550tkm lähti 28 pakkasella käyntiin ilman lämmitystä. Ei nyt ihan kuin palmun alta, mutta lähti kuitenkin.
-
s80 2.5t, ajettu n.260tkm. Pari päivää ajamatta, -23, pari tuntia oli lohkossa. Ekalla käyntiin, tosin hieman nihkeästi.
-
Kuvailet tyypillisiä eläkkeelle siirtymässä olevan akun oireita. :) Jos autossasi on orkkisakku, niin kannattaa kyllä kipaista pikimmiten akkuostoksille. Kyllä ei yhtälöllä nykyauto+Webasto paljoa viittä vuotta pidempään samalla akulla mennä. Eikä tarvitse välttämättä tuota Webastoakaan, kun tulee akulle vaihtotarve ja se on juurikin tuo max 5-6 vuotta.
Akussa ei pitäisi olla vikaa, se on vaihdettu viime viikon tiistaina ensimmäisten ongelmien ilmaannuttua. Tuli jokin alhainen jännite-ilmoitus, ja akku vaihtui heti seuraavana päivänä uuteen Volvo-akkuun. Mutta huomenna on aika vikakoodien lukuun ja nähdään miten asiassa edetään. Toivottavasti ei kovinkaan kalliisti...
-
Volvo S60 T6 AWD Summum Limited Edition by Heico Sportiv, vm. 2010, rapiat 106 tkm mittarissa, Castrolin suositusöljyt. Aamulla -32,1 C mittarissa. Yön ylläpitolaturissa (kiinteästi asennettu) ja aamulla jälkiasennettu Webasto päällä 35-40 min, jonka jälkeen käyntiin kuin "palmun alta". Paikallaankäyttöä 4-5 min ennen liikkeellelähtöä. Ohjaustehostin toimi erinomaisesti/pehmeästi ja automaatin toimintaa pidin hämmästyttävänkin hyvänä heti liikkeellelähdöstä saakka. Alustassa oli toki raikas keli huomioiden pientä aamujäykkyyttä ja hieman tavallista kovempaa lisä-ääntä hidastetöyssyissä, vaikka rauhallisesti ajoinkin. Mutta kokonaisuutena erinomainen pakkasherätys tältä sisäänajetulta T6-koneelta. :)
Tässäpä vielä videotallenne H-hetkestä (konehuoneen puolelta en jaksanut alkaa videoimaan): https://youtu.be/VPyX7vHNT30 (https://youtu.be/VPyX7vHNT30)
aikalailla samanlaiset oli itselläkin tänä aamuna. Tai no auton äänet erilaiset kun dieseli. Taitaa olla tämän alueen töyssyissä vikaa kun itselläkin niissä kuului ääniä ;D. Vähän jännitti eka kunnon pakkasaamu dieselillä. Laturi ja webasto on hieno yhdistelmä :)
-
Okei, no sitten kuulostaa astetta kummallisemmalta. Purkaakohan johonkin varausta...? Noin "uusi" D5 ja tuore akku ei pitäisi olla pikkupakkasilla ongelma. Eri asia, jos kenkkuilee -40 läheisyydessä tai sitä raikkaammassa kelissä, mutta oudolta kuulostaa. Etenkin, kun sinulla yp-laturi käytössä. Ei tuo välttämättä kallis ongelma ole ja sitä toivomme. Kerrohan, mitä selviää jatkossa.
Pistää muuten silmään, kun osa kertoilee käynnistyskokemuksiaan pakkasessa ilman minkäänlaista lämmitystä; kyllä varmasti suurin osa toimivista, hyväkuntoisista autoista jopa ikäänkin katsomatta starttaa myös kovalla pakkasella, mutta ilman todella pakottavaa syytä en itse keksi, miksi pitäisi käynnistää ilman lämmittämistä. Itse lämmitän sekä diesel- että bensiini-Vollea välissä jopa nollan tuntumassa tai parin asteen plussakelissä. Tietääkseni se hieman vähemmän kuluttava ratkaisu autolle on ja ainakin päästöjä se alentaa. :idiot2:
Akussa ei pitäisi olla vikaa, se on vaihdettu viime viikon tiistaina ensimmäisten ongelmien ilmaannuttua. Tuli jokin alhainen jännite-ilmoitus, ja akku vaihtui heti seuraavana päivänä uuteen Volvo-akkuun. Mutta huomenna on aika vikakoodien lukuun ja nähdään miten asiassa edetään. Toivottavasti ei kovinkaan kalliisti...
-
Kuulostaa Ribbe hyvältä! Laturi & Webasto on kyllä kaikkiaan erinomainen kombo. Tosin, en voi moittia tuota meidän enemmän maantietä niellyttä V70 2.4D (-09) kera Volvon oman "Webaston" - vissiin Arctic-polttoainelämppäri tmv. Yli 198 tkm ajettu ja lämmittää erittäin tehokkaasti - itse asiassa matkustamon lämpimämmäksi kuin tuo aito Webasto toisessa autossa. Ajastin/lämppärin käynnistyminen takertelee harvakseltaan, mutta toistaiseksi ei ole vaatinut korjausta/huoltoa. Laukeaahan se jossain vaiheessa, se on melko selvä... Nyt ei pahimmilla pakkasilla ole tullut testattua, miten hörähtää diesel käyntiin. 8)
aikalailla samanlaiset oli itselläkin tänä aamuna. Tai no auton äänet erilaiset kun dieseli. Taitaa olla tämän alueen töyssyissä vikaa kun itselläkin niissä kuului ääniä ;D. Vähän jännitti eka kunnon pakkasaamu dieselillä. Laturi ja webasto on hieno yhdistelmä :)
-
Akun lämpötila varmaan ratkaisee? Kunhan se on saavuttanut ulkolämpötilan tason, niin aivan sama, etenkin kun mitä kylmempää on sitä vähemmän akku itsepurkautuu.
Tosin, jos hälytin tms. vie jatkuvasti vähän virtaa akusta, sitten on merkitystä onko se päivän vai kolme viikkoa parkissa kylmässä.
Jos akku tyhjenee, niin sehän jäätyy jo pikkupakkasillakin. Täysi taas kestää -60c
Öljyfilmi pinnoilta pyrkii alaspäin ja pitemmän seisonnan jälkeen vähemmän voitelevaa pintaa jäljellä
No tämä. V70 sano aamulla "ei öljynpainetta, pysäytä moottori" mutta piru kun just oli saanu kylmästä käyntiin ;D Viesti kyllä lähti heti, mutta olihan sitä öljyä lisättävä. Auto lauantaista asti seisonut etukenossa.
-
Hajonneen nokka akselin asentotunnistimen takia on v70 t5 seisonut joulusta asti tuossa pihalla..
Tänään tuossa -25 pakkasessa sain vihdoin ja viimein tunnistimen vaihdettua, aikaa meni noin tunti (välillä piti käydä käsiä lämmittelemässä :P) ja auto tuon ajan lohkolämppärissä.
On nää volvot vaan autoja 8), lähti yskimättä käyntiin jopa paremmin kun mun "harraste" honda kesäkeleillä :D
-
Tökkään kaukolla pakkaskeleillä webaston pöhisemään kahvia juodessa ja se saa 30-40min puhista. Työmatkaa on tunti maantietä joten akku saa latausta. Näillä pakkasilla (aamulla -27) annoin käydä vielä paikallaan muutaman minuutin ennen ajoon lähtöä. Eipä tuosta mistään oikein huomannut että oli niin kylmää, ehkä iskarit himpun jäykemmät. Ei nitinää eikä muutakaan ylimääräistä ääntä. Niin no vitosdieseli korisi kauniisti.
-
Kuulostaa Ribbe hyvältä! Laturi & Webasto on kyllä kaikkiaan erinomainen kombo. Tosin, en voi moittia tuota meidän enemmän maantietä niellyttä V70 2.4D (-09) kera Volvon oman "Webaston" - vissiin Arctic-polttoainelämppäri tmv. Yli 198 tkm ajettu ja lämmittää erittäin tehokkaasti - itse asiassa matkustamon lämpimämmäksi kuin tuo aito Webasto toisessa autossa. Ajastin/lämppärin käynnistyminen takertelee harvakseltaan, mutta toistaiseksi ei ole vaatinut korjausta/huoltoa. Laukeaahan se jossain vaiheessa, se on melko selvä... Nyt ei pahimmilla pakkasilla ole tullut testattua, miten hörähtää diesel käyntiin. 8)
vuosimallista päätellen on uudempaa korimallia tuo V70? Siellä on ihan aito Webasto jos tehdasasenteinen. Sen olen tänä syksynä näistä oppinu ;D. Tänä aamunakin oli sulattanu tuulilasilta ohuen kuuran. Aika hyvin kun -31 oli keittiön mittarissa lämpötila. Itsellä omassa on mittarissa nyt 2066660km. Syksyllä vaihdoin tuohon ja oston jälkeen piti webastoa korjata urakalla. Nyt käytännössä uusi laite.
-
vuosimallista päätellen on uudempaa korimallia tuo V70? Siellä on ihan aito Webasto jos tehdasasenteinen. Sen olen tänä syksynä näistä oppinu ;D. Tänä aamunakin oli sulattanu tuulilasilta ohuen kuuran. Aika hyvin kun -31 oli keittiön mittarissa lämpötila. Itsellä omassa on mittarissa nyt 2066660km. Syksyllä vaihdoin tuohon ja oston jälkeen piti webastoa korjata urakalla. Nyt käytännössä uusi laite.
Oisko kuitenki 206666, tuskin sillä kahta miljoonaa on ajettu ja sisäpaisti miljoonassa menee mittari nollille :P
-
Oisko kuitenki 206666, tuskin sillä kahta miljoonaa on ajettu ja sisäpaisti miljoonassa menee mittari nollille :P
yks kutonen liikaa. Eli saatanalliset luvut oli kun parkkiruutuun pysähdyin.
-
850-94 10V, 462tkm.
Lähti aamulla ilman tolppaa ykkösellä käyntiin, -28 näytti auton mittari.
-
Pistää muuten silmään, kun osa kertoilee käynnistyskokemuksiaan pakkasessa ilman minkäänlaista lämmitystä; kyllä varmasti suurin osa toimivista, hyväkuntoisista autoista jopa ikäänkin katsomatta starttaa myös kovalla pakkasella, mutta ilman todella pakottavaa syytä en itse keksi, miksi pitäisi käynnistää ilman lämmittämistä.
Mulla taasen pistää silmään nämä joilla on ollut webasto päällä pari tuntia ja akku latauksessa koko yön, että oikein hyvä auto kun lähti käyntiin. Kai sitä auto kuin auto lämpimänä lähtee kuin palmun alta? Jotain ideaa koko topikkiin tulee vasta kun raakana lyö pakkasesta käymään.
Tähän tyyliin :D
https://www.youtube.com/watch?v=QlvOuJ3pzhI
-
Pah.Vissiin startti entinen tai joku muu feelu kun ei tdi lähtenyt vaikka on uus akku ja eilen käyttelin sitä muutaman tunnin. Ei vaan jaksanut pyörittää.
-
Ensimmäistä kertaa ikinä Volvo jätti lähtemättä käyntiin (ilman syytä). Aina on 240, 740 ja 940 hörähtäneet, mutta V70 tuotti pettymyksen. Pakkastakin vain vajaat -28 ja nyt jo viitti alkaa temppuilemaan. Ei käynnisty lisälämmitin eikä liioin auto ite, vaikka hetken jaksaakin startti pyörittää konetta. Diesel on paska polttoaine ja / tai uudemmat Volvot on silkkaa skeidaa... Ei mikään mielipide, vaan omaan kokemukseen perustuva fakta :P
-
Diesel on paska polttoaine
Kiteytin olennaisen. Mutta toisaalta olenkin ollut aina sitä mieltä että diesel ei kuulu henkilöautoihin.
-
Ensimmäistä kertaa ikinä Volvo jätti lähtemättä käyntiin (ilman syytä). Aina on 240, 740 ja 940 hörähtäneet, mutta V70 tuotti pettymyksen. Pakkastakin vain vajaat -28 ja nyt jo viitti alkaa temppuilemaan. Ei käynnisty lisälämmitin eikä liioin auto ite, vaikka hetken jaksaakin startti pyörittää konetta. Diesel on paska polttoaine ja / tai uudemmat Volvot on silkkaa skeidaa... Ei mikään mielipide, vaan omaan kokemukseen perustuva fakta :P
Paskaan akkuun mulla aikanaan 740 hyyty ihan siinä missä S60 pari päivää sitten. :P
Merkittävä ero oli lähinnä siinä, että S60 sähköjärjestelmät sekoilivat, 740 vaan sanoi klassisen vou-vou-kevväämmällä. Täyteen ladattu akku ja kunnon Kaapelit (sic!) auttoivat molemmissa tapauksissa. :D
-
Tänään -27 pakkasta ja 2h auto roikassa lämpiämässä letkulämmittimen voimalla. Hyvin lähti käymään, mutta hieman aluksi tyhjäkäynti "rytkytti". Eilen -30 ja 2h roikassa + 30min webasto, voi sanoa, että lähti samaan malliin kun kesäkelilläkin.
-
Nyt on XC puolilämpimässä tallissa, joten varmaannii lähtee hyvin käyntiin, mutta eilen iltapäivällä kun tuolta raksalta piti lähteä kotiin, niin pari yötä n -28°C pakkasessa seisoneena ei jaksanut edes yrittääkään startata. Akku on vajaa 2 vuotta vanha Varta mutta nuukana ostin sen pienempitehoisen, joka tarkoitettu ilman pa-lämmitintä olevaan malliin ja eihän se kylmänä jaksanut startata. Akku sisälle leivinuunin päälle lämpiämään ja naapurista laturi lainaan, kun omat kamat on suurimmaksi osaksi vielä täällä kaupungissa, reilun tunnin päästä takaisin ja auto tulille. Ardiccia en edes yrittänyt laittaa päälle, kun sen jo arvasi, ettei se alhaisen akkujännitteen vuoksi lähde päälle, säteilylämmitin ei paljoa lämmitä. Ja seuraavan kerran muistettava ottaa laturit ja yksi lisäakkukin raksalle varuilta mukaan.
Aika usen, kun autoa seisottaa avain siinä toka asennossa, missä mm radio kuuluu, niin tullut näyttöön viesti alhaisesta akkujännitteestä ihan sulan kelin aikaankin, joten kaipa se 100Ah akku pitäis raskia laittaa.
-
Nyt on XC puolilämpimässä tallissa, joten varmaannii lähtee hyvin käyntiin, mutta eilen iltapäivällä kun tuolta raksalta piti lähteä kotiin, niin pari yötä n -28°C pakkasessa seisoneena ei jaksanut edes yrittääkään startata. Akku on vajaa 2 vuotta vanha Varta mutta nuukana ostin sen pienempitehoisen, joka tarkoitettu ilman pa-lämmitintä olevaan malliin ja eihän se kylmänä jaksanut startata. Akku sisälle leivinuunin päälle lämpiämään ja naapurista laturi lainaan, kun omat kamat on suurimmaksi osaksi vielä täällä kaupungissa, reilun tunnin päästä takaisin ja auto tulille. Ardiccia en edes yrittänyt laittaa päälle, kun sen jo arvasi, ettei se alhaisen akkujännitteen vuoksi lähde päälle, säteilylämmitin ei paljoa lämmitä. Ja seuraavan kerran muistettava ottaa laturit ja yksi lisäakkukin raksalle varuilta mukaan.
Aika usen, kun autoa seisottaa avain siinä toka asennossa, missä mm radio kuuluu, niin tullut näyttöön viesti alhaisesta akkujännitteestä ihan sulan kelin aikaankin, joten kaipa se 100Ah akku pitäis raskia laittaa.
Lataakohan sun auto ihan oikein. tosin ei se mitenkään ole ennen kuulumatonta että tuonikänen akku kuolee..
-
Tällainen tupakansytytin pistokkeeseen BILTEMA, 43332, 10.99e. Näyttää jännitteen. :pomo:
-
Mulla taasen pistää silmään nämä joilla on ollut webasto päällä pari tuntia ja akku latauksessa koko yön, että oikein hyvä auto kun lähti käyntiin. Kai sitä auto kuin auto lämpimänä lähtee kuin palmun alta? Jotain ideaa koko topikkiin tulee vasta kun raakana lyö pakkasesta käymään.
Tähän tyyliin :D
https://www.youtube.com/watch?v=QlvOuJ3pzhI
Aina ei lähde kuin palmun alta vaikka onkin lämmityksessä
https://www.youtube.com/watch?v=Npg1yiMLYxc
ja sama laitos ilman esilämmitystä puolta lämpimämmässä kelissä
https://www.youtube.com/watch?v=JTCkUnpzShc
;D
-
Ensimmäistä kertaa ikinä Volvo jätti lähtemättä käyntiin (ilman syytä). Aina on 240, 740 ja 940 hörähtäneet, mutta V70 tuotti pettymyksen. Pakkastakin vain vajaat -28 ja nyt jo viitti alkaa temppuilemaan. Ei käynnisty lisälämmitin eikä liioin auto ite, vaikka hetken jaksaakin startti pyörittää konetta. Diesel on paska polttoaine ja / tai uudemmat Volvot on silkkaa skeidaa... Ei mikään mielipide, vaan omaan kokemukseen perustuva fakta :P
Sinullahan on nyt 940 takaisin ajossa, laitat farkun pohtimaan elämän ihmeellisyyksiä parkkiin kesää odotellen 8) Olisi varmaan bensana paremmin lähtenyt, akku vaan kunnossa.
Oma ysi lähti ihan nätisti parin päivän seisottuaan kylmässä hallissa ja pakkaset yli -30, lämmityksessä yli 3h ja pidin tyhjäkäynnillä jonkun 20-30min, sitten nätisti liikkeelle. Bensa V 70 ollut lomalla marraskuun alusta lähtien, se on aina lähtenyt nätisti (paitsi kerran kuoli akku, olisi pitänyt aiemmin ostaa uusi eli oma moka!). Mutta talviominaisuuksissa ei ole koskaan valittamista ollut.
-
Oma ysi lähti ihan nätisti parin päivän seisottuaan kylmässä hallissa ja pakkaset yli -30, lämmityksessä yli 3h ja pidin tyhjäkäynnillä jonkun 20-30min, sitten nätisti liikkeelle.
3h lämmityksen jälkeen 20-30 min tyhjäkäynti on jo melkoista liioittelua...
-
...jos, säteily. :pomo:
-
Paskaan akkuun mulla aikanaan 740 hyyty ihan siinä missä S60 pari päivää sitten. :P
Merkittävä ero oli lähinnä siinä, että S60 sähköjärjestelmät sekoilivat, 740 vaan sanoi klassisen vou-vou-kevväämmällä. Täyteen ladattu akku ja kunnon Kaapelit (sic!) auttoivat molemmissa tapauksissa. :D
Onneksi parjattu ja epäluotettava D24 to the rescue vaan toimii siis saatiin tuo v70 henkiin. Sensijaan tuohon sähköjärjestelmien sekoiluun myös osittain se v70 nahkea startti juontuu, mitähän ihmettä tommosen kanssa tekis jos oikeesti tarttis mehtän keskeltä päästä johonkin kun ei se anna saattaa konetta tulille. Kolmeen kertaan piti mennä lämmittelemään ja antamaan v70 patterin latautumista kun koneen alettua kerätä kierroksia tietokone keskeytti starttaamisen ja kone sammui... Uskallan väittää että jokaisella näistä kerroista olis jäänyt käyntiin jos vaikka 5 sek olis antanu jauhattaa starttia mukana. Onneks nuo vanhat rysät vaan toimii.
Tästä voineekin päätellä, että parjattu D24 toimii pakkasessakin kun se vaan on kunnossa :P (toinen ei lähde kun pumppu pienen inhimillisen virheen takia hampaan verran pielessä).
-
3h lämmityksen jälkeen 20-30 min tyhjäkäynti on jo melkoista liioittelua...
Ajelin eilen 1,5h lämmitetyllä Audilla, jossa on hydraulinen ohjaustehostus. Vaikka tuli ajettua 10 km, ohjaus oli jäykkä kuin 760:sen ohjaus ilman ohjaustehostusta. Oli yhtä jäykkä lumella, paikallaan ja ajossa, eli ei ollut rikki tehostaja. Tuntui jopa vaaralliselta ajaa, hirvenväistö olisi ollut mahdotonta. Tuossa mielessä pitkäkin lämmitys voi olla järkevää?
X3:ssa sähköhydraulinen (?) on yhtä kevyt ollut nyt pakkasillakin kuin nollakelissä, ainoa ero kovassa pakkasessa lähdössä on se, että ohjaustunto on heikompi kuin lämpöisenä.
-
Nais ihmiseltä (tyhmä) kysymys: onko Eber polttoaine riippuvainen ? Aamuyöllä 4 aikaan ku pakkasta oli rapeat yli 25 ja bensaa vajaa neljännestankki ei eber lähteny lämmittämään... Mut auto lähti kyllä onneks käymään silti.
-
Nais ihmiseltä (tyhmä) kysymys: onko Eber polttoaine riippuvainen ? Aamuyöllä 4 aikaan ku pakkasta oli rapeat yli 25 ja bensaa vajaa neljännestankki ei eber lähteny lämmittämään... Mut auto lähti kyllä onneks käymään silti.
on polttoaine riippuvainen tietenkin kun käyttää polttoainetta. Noilla main on se raja milloin ei enää lähde lämmitin käyntiin.
-
on polttoaine riippuvainen tietenkin kun käyttää polttoainetta. Noilla main on se raja milloin ei enää lähde lämmitin käyntiin.
No mähän tossa laitoin että tyhmä kysymys :D Nyt sitte toinen tyhmä kysymys heti perään: mitä tosta lämppäristä sitten on hyötyy jos se ei pakkasella lähde lämmittämään ::)
-
No mähän tossa laitoin että tyhmä kysymys :D Nyt sitte toinen tyhmä kysymys heti perään: mitä tosta lämppäristä sitten on hyötyy jos se ei pakkasella lähde lämmittämään ::)
lähtee se jos on polttoainetta tankissa :). Tuo on vain semmoinen turvaraja ettei lämmitin vetäse tankkia tyhjäksi. Ei sillä että se mikään juoppo olisi, mutta näin valmistaja tehny. Muutenkin kannattaa pakkasilla pitää tankkia aika täynnä. Ainakin ennen näin opetettu ettei kerry kondenssivettä tankkiin silloin.
-
Ajelin eilen 1,5h lämmitetyllä Audilla, jossa on hydraulinen ohjaustehostus. Vaikka tuli ajettua 10 km, ohjaus oli jäykkä kuin 760:sen ohjaus ilman ohjaustehostusta. Oli yhtä jäykkä lumella, paikallaan ja ajossa, eli ei ollut rikki tehostaja. Tuntui jopa vaaralliselta ajaa, hirvenväistö olisi ollut mahdotonta. Tuossa mielessä pitkäkin lämmitys voi olla järkevää?
X3:ssa sähköhydraulinen (?) on yhtä kevyt ollut nyt pakkasillakin kuin nollakelissä, ainoa ero kovassa pakkasessa lähdössä on se, että ohjaustunto on heikompi kuin lämpöisenä.
Väittäisin että varoen ajamaan lähteminen on sekä parempi autolle että myös "notkistaa" tekniikan nopeammin kuin pelkkä tyhjäkäynti pitkään.
-
lähtee se jos on polttoainetta tankissa :). Tuo on vain semmoinen turvaraja ettei lämmitin vetäse tankkia tyhjäksi. Ei sillä että se mikään juoppo olisi, mutta näin valmistaja tehny. Muutenkin kannattaa pakkasilla pitää tankkia aika täynnä. Ainakin ennen näin opetettu ettei kerry kondenssivettä tankkiin silloin.
Aaa ok
-
Työkaveri on ainakin nyt kahtena päivänä ottanut bemarinsa sisälle käymään vähintään tunniksi päivän päätteeksi.
Joku syy hänellä oli, muistaakseni jokin paikka kohmeessa (ainakin tehostin) huonojen öljyjen tjsp takia.
Minua ei moinen haittaa pätkääkään. Minullakin saattaa auto kovilla pakkasilla pyöriä 20-30min tilanteesta riippuen ennen aamuista liikkeelle lähtöä.
-
3h lämmityksen jälkeen 20-30 min tyhjäkäynti on jo melkoista liioittelua...
Piti siirtää auto hallista ja olin kuitenkin lähdössä, ei jaksanut sammuttaa...
Olipahan lämmin auto valmiina! :pomo:
-
Väittäisin että varoen ajamaan lähteminen on sekä parempi autolle että myös "notkistaa" tekniikan nopeammin kuin pelkkä tyhjäkäynti pitkään.
Voitelun kannalta ilman muuta parempi, että auto lämpenee ajossa, kuin käy tyhjäkäyntiä pitkään.
Itse käytän kovilla pakkasilla hetken aikaa tyhjäkäyntiä vaikka lämmittimen päässä onkin. 20-30 menee jo liioittelun puolelle, vaikka käynnistettäisiin kylmänä :pomo:
-
144 ei lähde käyntiin ilman lämmitystä, jos pakkasta on yli 20c.
Tai no lähtee jos antaa lisävirtaa ja starttaa pitkään.
Vois parantua käynnistys uusilla öljyillä.
Tyhjäkäyntiä käytän korkeintaan 15min.
Nousee lämmöt nopeammin ajossa.
-
Voitelun kannalta ilman muuta parempi, että auto lämpenee ajossa, kuin käy tyhjäkäyntiä pitkään.
Itse käytän kovilla pakkasilla hetken aikaa tyhjäkäyntiä vaikka lämmittimen päässä onkin. 20-30 menee jo liioittelun puolelle, vaikka käynnistettäisiin kylmänä :pomo:
No voin ihan hyvällä sydämmellä sanoa ettei todellakaan mene ainakaan 1.2 Fiatilla liioittelun puolelle.
-22°C, nippanappa käymään naputuksen, ujelluksen ja kolinan kera. Kolina ja ujellus hävisi liki samointein koneen käynnistyttyä. Puhallin minimille ja lämmöt täysille. 30 minuuttia myöhemmin lämpömittarin mukaan koneen lämpö noin 60°C ja ajossa koneen ääni edelleen lievästi karkea. Notkistui kyllä ja karkeus hävisi ajoon lähdettyäni, mutta kymmenisen minuuttia meni että sisälle tuli lämmintä ja moottori oli 90°C.
Volvohan nyt vastaavanlaisessa kelissä alkaa tupakin aikana puhaltamaan haaleaa ja kymmenen minuutin ajon jälkeen lämmöt 90°C ja sisälle puhaltaa tulikuumaa ilmaa. :D
Fiatin ongelma on pieni polttoainepihi moottori 2,5 litraisen moottorin konehuoneessa ja helvetin korkea öljypohja. Öljy jäähtyy aivan rutosti pohjassa ja piskuisen alumiinikoneen ympärillä käy huju, jäähtyy. Maantiellä tasainen 80km/h lämmöt täysillä alkaa moottorin lämmöt laskemaan. Termari ehjä...
Kieltämättä sitä välillä miettii, kuinka typerän helppoa autoilu talvella voi olla. Puolikuntoinen 25 -vuotias volvo on parempi kuin 17-vuotias täydessä iskussa oleva fiat. Eiümmarra.... :idiot2:
Mutta sepä siitä. Kyllä tuommoiset -30 - -40 lämpötilat alkavat olemaan jo sellaisia ettei moottorin kylmänä tarvis lähteäkkään. On se niin raakaa touhua että lastu lentää ja paikat tutisee hampaissa, olipa auto ihan mikä hyvänsä...
-
144 ei lähde käyntiin ilman lämmitystä, jos pakkasta on yli 20c.
Tai no lähtee jos antaa lisävirtaa ja starttaa pitkään.
Vois parantua käynnistys uusilla öljyillä.
Tyhjäkäyntiä käytän korkeintaan 15min.
Nousee lämmöt nopeammin ajossa.
Minun entinen 145 B20:llä oli aivan uskomaton tapaus: -34 kadun varresta lähes kuolleella akulla: Juuri ja juuri jaksoi kierroksen pari pyöräyttää, ja sehän riitti: viu----viu---------------viu------------------------viu-PRUMMM!!! Bensaakin meni se 20-30 litraa sataselle kun työmatka oli vain viitisen kilometriä ::)
(https://lh3.googleusercontent.com/-U1nFOsqazHw/TqPoZ_kRi1I/AAAAAAAAA0Y/q1CP4M6BdMQ/s800-Ic42/20110224_003.jpg)
-
Minun entinen 145 B20:llä oli aivan uskomaton tapaus: -34 kadun varresta lähes kuolleella akulla: Juuri ja juuri jaksoi kierroksen pari pyöräyttää, ja sehän riitti: viu----viu---------------viu------------------------viu-PRUMMM!!! Bensaakin meni se 20-30 litraa sataselle kun työmatka oli vain viitisen kilometriä ::)
(https://lh3.googleusercontent.com/-U1nFOsqazHw/TqPoZ_kRi1I/AAAAAAAAA0Y/q1CP4M6BdMQ/s800-Ic42/20110224_003.jpg)
Mulla pyörii kylmänä jotenkin raskaasti.
Lämpimänä toimii hyvin.
Veikkaan että öljyt on huonot, niin kuin aikaisemmin kirjoitin.
-
Hyvin vain tuo 740 230ft herää vaikka pakkasmittari näytti -32 ja ilman roikkaa ku ei ole viime talven jäljiltä vielä löytäny roikkaa ;D Ja seisontaa takana yli puoli vuorokautta ainaki et eli luultavimmn myös moottori alko olemaan sen -30 lämpönen.
-
Alkuviikosta jouduin käynnistämään tuon 2.5T:n pari kertaa täysin kylmiltään -25 asteen pakkasessa, kerran kahden päivän seisomisen jälkeen. Lähti kuin sen kuuluisan palmun alta. ::) Toki tuon kylmäkäynnistyksen huomasi siitä, että moottori pysyi käynnistyksen jälkeen varmaan minuutin verran siellä 1500rpm tienoilla. Mikä tuon merkitys on muuten? :idiot2: Miksi tuo ulvoo aina käynnistyksen jälkeen noilla kierroksilla? Luulisi että kylmälle koneelle on aivan tarpeeksi ne tyhjäkäyntikierrokset...
-
Alkuviikosta jouduin käynnistämään tuon 2.5T:n pari kertaa täysin kylmiltään -25 asteen pakkasessa, kerran kahden päivän seisomisen jälkeen. Lähti kuin sen kuuluisan palmun alta. ::) Toki tuon kylmäkäynnistyksen huomasi siitä, että moottori pysyi käynnistyksen jälkeen varmaan minuutin verran siellä 1500rpm tienoilla. Mikä tuon merkitys on muuten? :idiot2: Miksi tuo ulvoo aina käynnistyksen jälkeen noilla kierroksilla? Luulisi että kylmälle koneelle on aivan tarpeeksi ne tyhjäkäyntikierrokset...
Kai sillä on tarkoitus lämmittää kattia nopeammin ja päästöjä pienentää tmv. ekosettiä, paha sanoa. Itse annan aina kierrosten laskea kesälläkin ennen liikkeelle lähtöä.
-
144 ei lähde käyntiin ilman lämmitystä, jos pakkasta on yli 20c.
Tai no lähtee jos antaa lisävirtaa ja starttaa pitkään.
Mulla lähti 144 B20A käyntiin toissa päivänä pari päivää seisseenä ilman tolppaa -28 astetta.
Akku ei tykkää pakkasesta ja vanhan malliln startti syö paljon virtaa.
-
Okei, no sitten kuulostaa astetta kummallisemmalta. Purkaakohan johonkin varausta...? Noin "uusi" D5 ja tuore akku ei pitäisi olla pikkupakkasilla ongelma. Eri asia, jos kenkkuilee -40 läheisyydessä tai sitä raikkaammassa kelissä, mutta oudolta kuulostaa. Etenkin, kun sinulla yp-laturi käytössä. Ei tuo välttämättä kallis ongelma ole ja sitä toivomme. Kerrohan, mitä selviää jatkossa.
Aamulla 20 asteen pakkasessa käynnistyi ongelmitta, ei nyt kuin palmun alta, mutta lähti käyntiin. Webasto ei tahtonut pysyä käynnissä pakkokäynnistyksellä, ajastusta en edes yrittäny. Aamupäivästä nokivasara oli vikakoodien luvussa. Vikakoodeja löytyi, mutta testerin mukaan webasto toimi oikein ja pysyi käynnissä, akku oli testerin mukaan kunnossa, jännitemittarin mukaan laturikin latasi vähintäänkin riittävästi. Huollossa oltiin ymmällään. Lopputuloksena oli, vikakoodit nollattiin ja aiheutetaan uudet vikakoodit, ja yritetään uudelleen.
Ylläpitolaturin toimintaa epäiltiin, että toimiikohan tuo edes. Voiko tuon toimintaa testata vain yleismittarilla nouseeko akun jännite, kun laittaa ylläpitolaturin tulille. Vai miten tuon toiminnan toteaa? Calixin ylläpitolaturi, jos sillä on merkitystä.
OT: Kylläpä tuntui lämpimältä, kun pakkanen laski tuonne 10 pakkasasteen tienoille. Ihan kuin olisi ollut leuto keväinen keli.
-
Ei lähtenyt tänä aamuna kolmenkymmenen pakkasesta mutta uskoisin että huomenaamuna starttaa kyllä. Vanha kuoli ja uusi löytää paikkansa huomenaamulla takakontista:
(http://i527.photobucket.com/albums/cc358/Puusilma1/DSC_00871_zpsikxctjvy.jpg) (http://s527.photobucket.com/user/Puusilma1/media/DSC_00871_zpsikxctjvy.jpg.html)
-
Aamulla 20 asteen pakkasessa käynnistyi ongelmitta, ei nyt kuin palmun alta, mutta lähti käyntiin. Webasto ei tahtonut pysyä käynnissä pakkokäynnistyksellä, ajastusta en edes yrittäny. Aamupäivästä nokivasara oli vikakoodien luvussa. Vikakoodeja löytyi, mutta testerin mukaan webasto toimi oikein ja pysyi käynnissä, akku oli testerin mukaan kunnossa, jännitemittarin mukaan laturikin latasi vähintäänkin riittävästi. Huollossa oltiin ymmällään. Lopputuloksena oli, vikakoodit nollattiin ja aiheutetaan uudet vikakoodit, ja yritetään uudelleen.
Ylläpitolaturin toimintaa epäiltiin, että toimiikohan tuo edes. Voiko tuon toimintaa testata vain yleismittarilla nouseeko akun jännite, kun laittaa ylläpitolaturin tulille. Vai miten tuon toiminnan toteaa? Calixin ylläpitolaturi, jos sillä on merkitystä.
OT: Kylläpä tuntui lämpimältä, kun pakkanen laski tuonne 10 pakkasasteen tienoille. Ihan kuin olisi ollut leuto keväinen keli.
Volttimittari akkuun kiinni, ja sitten töpseli seinään. Pitää volttien nousta jos lataa.
-
Ei lähtenyt tänä aamuna kolmenkymmenen pakkasesta mutta uskoisin että huomenaamuna starttaa kyllä. Vanha kuoli ja uusi löytää paikkansa huomenaamulla takakontista:
(http://i527.photobucket.com/albums/cc358/Puusilma1/DSC_00871_zpsikxctjvy.jpg) (http://s527.photobucket.com/user/Puusilma1/media/DSC_00871_zpsikxctjvy.jpg.html)
Hyvät on lukemat. :pomo:
-
Hyvät on lukemat. :pomo:
Diesel ja lisälämmitin niin pienempi ei oikein ollut edes vaihtoehto. Samankokoinen Bosh kesti kaksi ja puoli vuotta. Olis se nyt vähän kauemminkin voinut kestää mut ja jos laakista vainaa niin pakkohan se on uusi hakea jos ajella meinaa.
-
Kai sillä on tarkoitus lämmittää kattia nopeammin ja päästöjä pienentää tmv. ekosettiä, paha sanoa. Itse annan aina kierrosten laskea kesälläkin ennen liikkeelle lähtöä.
Selvä kiitoksia! :) Itsekkin annan aina kierrosten pudota ennen liikkeellelähtöä.
-
Selvä kiitoksia! :) Itsekkin annan aina kierrosten pudota ennen liikkeellelähtöä.
Sen verran tyhjäkäyntiä lieneekin järkevää. Muutamasta sekuntista maksimissaan minuuttiin-pariin, siinä ajassa noi kierrokset laskee. Sen pidemmästä tuskin on mitään hyötyä, kevyessä ajossa auto lämpenee paremmin kuin tyhjäkäynnillä.
-
Paskaan akkuun mulla aikanaan 740 hyyty ihan siinä missä S60 pari päivää sitten. :P
Harmi ettei mun V70 hyytyny paskan akun takia.
Nyt on vaihdettuna pa-suodatin (huolto-ohjelman mukaan huollettu tähän asti, nyt ylimääräinen vaihto) ja siihen loppui jatkuva vikatilaan meneminen kaasun pohjaan painaessa, mutta ardic käy edelleen vain auton käydessä ja kone tuntuu lähtevän tulille todella nihkeästi. Akku on noin 1.5v vanha Volvo Original tuote, joten sen pitäisi olla kunnossa.
Onneksi sain ostettua takaisin vanhan 940 Turboni, niin matka jatkuu vaikka manneöljy jäätyy 8)
-
Diesel ja lisälämmitin niin pienempi ei oikein ollut edes vaihtoehto. Samankokoinen Bosh kesti kaksi ja puoli vuotta. Olis se nyt vähän kauemminkin voinut kestää mut ja jos laakista vainaa niin pakkohan se on uusi hakea jos ajella meinaa.
Jahas, mulla on just pari vuotta vanha Bosch samaa kalipeeria... Ainakin tähän mennessä on jaksanut mutta kyllä mä sen verran vainoharhainen olen että noilla -25 --> pakkasilla kävin ajamassa hieman ylimääräistä lenkkiä kun Ardicci oli pöhissyt melkein tunnin ja kauppaan 4km matkaa. En tiedä jeesasiko mutta on ainakin yritetty ja tähän mennessä lähtenyt kuin sen kuuluisan palmun alta *kopkop*.
-
Kerran viikossa pitää käydä 20 min ajomatkan päässä kaupassa. Kaupassa kannattaa viivähtää aimo tovi, niin akku lämpiää, ja latautuu paluumatkalla. Kylmä akku ei anna, eikä varsinkaan ota sähköä.
-
Mitäs raati on mieltä noista "apukäynnistimistä" joita mm. biltema ja motonet myy. Onko noiden kanssa touhutessa vaara rikkoa auton sähköjärjestelmiä,vai ovatko nuo verrattavissa toisella autolla annettavaan apuvirtaan. Olisi hyvä apu aamuyön tunteina hiljaisella parkkipaikalla, kun ei tarvitse odotella josko joku naapureista olisi lähdössä töihin käynnistyvällä autolla.
Eli siis tälläisia:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akkutyokalut-ja--tarvikkeet/Apukaynnistin-12-V-1100-A-2000023191/
http://www.motonet.fi/fi/tuote/455602/MTX-Automotive-Apukaynnistin-12V
http://www.motonet.fi/fi/tuote/455598/Bahco-BBL12-800-apukaynnistin-12V-800CA
-
Aika monesti tojotakorjaajana ollessa sai vaihtoautoja käynnistellä buusterin kanssa eikä niissä ollu mitää. Jostai syystä jos hosuu napoja väärinpäi ni sitte voi tulla kallis paukku (tosin sillonhan nyt on ihan sama teetkö sen buusterilla, kaapeleilla vai laturilla), ite en kokeillu mut työkaveri vahingossa sohas ja se riitti tekemään tuhoja.
Ite aiheeseen, seiska kyllä viime viikollakii lähti hyvi käyntii -24 -> pakkasilla roikan perästä, yhen startin joutu tekemää jostai -26 ilman mitää ku tuli yllätyksenä et pitääkii lähtee käymää kaupassa, tehostin vaikeroi alkuun mut kyllä sekii notkistu.
-
Ohjeiden mukaan antaa apuvirtaa, niin ei ne mitään riko. Hyviä kapistuksia ja melkein sen yhden käyttökerran jälkeen maksanut itsensä takaisin. Akkujakin saa uusia, eli ei kertakäyttövehkeiksi jää. 1000A käynnistysvirta 18ah akusta on kyllä jänniä mainospuheita.
-
Ohjeiden mukaan antaa apuvirtaa, niin ei ne mitään riko. Hyviä kapistuksia ja melkein sen yhden käyttökerran jälkeen maksanut itsensä takaisin. Akkujakin saa uusia, eli ei kertakäyttövehkeiksi jää. 1000A käynnistysvirta 18ah akusta on kyllä jänniä mainospuheita.
Hyvä kuulla etteivät riko paikkoja käytettäessä. Mitähän noiden hankinnassa olisi otettava huomioon. Riittääkö tuollainen hinnat alkaen vai olisiko samantien katseltava kalliimpia ja paremmin varusteltumpia malleja.
-
Hyvä kuulla etteivät riko paikkoja käytettäessä. Mitähän noiden hankinnassa olisi otettava huomioon. Riittääkö tuollainen hinnat alkaen vai olisiko samantien katseltava kalliimpia ja paremmin varusteltumpia malleja.
Satasen luokassa saa kotikäyttöön hyvän. Kannattaa sen verran vertailla, ettei kaapelit ole ihan ohutta ja mieluiten taipuisaa materiaalia. Varusteista kompuran tarpeellisuutta kannattaa miettiä.
-
2 kertaa alussa on 2003 V70 D5 jättänyt käynnistymättä, autokaupan pihassa ja sen jälkeen ekoilla pakkasilla, rele vaan naksui kun akku oli tyhjä. Akuksi sen jälkeen 100ah Varta ja sillä on 4. talvi menossa. Ajo on moottoritiepainotteista, Ardic on aina +5C keleistä alaspäin esilämmityksenä, täysi ohjelma tosin vaan kerran parissa viikossa. Eli 15-30 minuuttia yleensä lämmitetään koska niin kovaa pakkasta ei ole vielä ollut että vartti ei olisi riittänyt sujuvaan käynnistykseen. Kerran meinasin kylmäkäynnistää kun ardic ei ollut startannut -24:ssä, mutta en raaskinut kun äänet kuulosti niin surkeilta ja pistin ardicin päälle 10 minuutiksi. Akkulaturia pidän viikottain yön yli sen mukaan mitä on tullut Ardicia käytettyä.
Edellistalven lopulla Ardic paloi puhki ja silloin tuli kylmäkäynnistettyä -12 asteessa helpohkosti https://youtu.be/AX0dN6nQzos (https://youtu.be/AX0dN6nQzos) muutaman kerran.
Tossa sitten vertailun vuoksi Ardic 30min ja sitten käynnistys -12 asteessa, hassu sivuääni tosin tullut sittemmin, mietin onko hehkun tai suuttimen kulumaa https://youtu.be/jLCkjlJNG0Y (https://youtu.be/jLCkjlJNG0Y)
-
Onko sinisellä enää akkutarjouksia, vai loppuivatko ne? Olis aika uusia patteri kun on alkuperäinen paikallaan. Käynnisti kyllä näillä pakkasilla, mutta on lähes kymmenvuotias akku. Parempi vaihtaa ennenkuin hyytyy. Bensavehkeeseen ei onneksi tarvi ostaakkaan semmosta akkua että jouset niiaa kun paikalleen nostaa.
Eipä noita tiheään joudu ostaa kun ei ole bensalämmitintä, ja ajot semmoisia että ehtii ladata. Edelliseenkin ostin auton kymmenvuotislahjaksi akun alkuperäisen tilalle, navasta katoin vuosiluvun.
-
Onko sinisellä enää akkutarjouksia, vai loppuivatko ne? Olis aika uusia patteri kun on alkuperäinen paikallaan. Käynnisti kyllä näillä pakkasilla, mutta on lähes kymmenvuotias akku. Parempi vaihtaa ennenkuin hyytyy. Bensavehkeeseen ei onneksi tarvi ostaakkaan semmosta akkua että jouset niiaa kun paikalleen nostaa.
Eipä noita tiheään joudu ostaa kun ei ole bensalämmitintä, ja ajot semmoisia että ehtii ladata. Edelliseenkin ostin auton kymmenvuotislahjaksi akun alkuperäisen tilalle, navasta katoin vuosiluvun.
Edellinen tarjous loppui 31.12.2015 ja uus ei ole vielä alkanut.
-
Kiitos vastauksesta! Häätyy vissin sitte nyt sopivasti tarjousten välissä ostaa uusi. Nyt vilkasin viimesimmän volvoviestin niin näky olevan 60 Ah akku 110 €
-
Laitoin ardickin tilalle letkulämppärin kiertovesipumpulla. Eilen 8 tuntia lämmitti töissä, ja oli vajaa neljänneksessä lämpömittari kun starttasin
-
Ei suoranaisesti Volvoa, mutta itselle jäi aamulla kakkosauto käyttöön. Ulkona -28,5 pakkasta ja autoon mennessä huomasin, että ajastinkello oli lakannut pyörimästä 01:30 kohdalla. Auto ihan kalikkana mutta pakko oli töihin päästä. Avain lukkoon, varovainen kääntö ja muutaman vaivanloisen pyörähdyksen jälkeen auto (1.6 bensa) käynnissä :o
Pikkusen hirvitti muutama minuutti kuunnella jääkylmän koneen käyntiä, mutta aika nopeaa se siitä tasaantui. Lämmintä ei tosin alkanut tulla kun vasta aika lähettä työpaikaa, mutta toppavaatteet pelasti :P
-
V 70 seisonut katoksessa marraskuun alusta lähtien ja hyvin tuo 3h lämmityksen jälkeen lähti käymään, akkuna 100ah Bosch. Heitin noin tunnin lenkkiä, että kunnolla lämpiää ja uutta virtaa.
S 90 olen uutta akkua miettinyt. Nykyinen Exide Premium 72ah tjsp., ehkä samaa tilalle. Tuohon ei taida 100ah mahtua...
-
Koeajossa ollut V70 D5 moottorilla, -20 ja pari tuntia säteilylämppärissä lähti apuvirralla tulille(Akku vuosimallia 2008 tai vanhempi) vaikkakin kaikki 5 hehkua pimeänä. -28 kun oli pakkasta niin ei enää lähtenyt ilman hehkuja, mutta vartin verran Ardicilla lämmitystä niin tärähti käyntiin :D
-
Mitäs raati on mieltä noista "apukäynnistimistä" joita mm. biltema ja motonet myy. Onko noiden kanssa touhutessa vaara rikkoa auton sähköjärjestelmiä,vai ovatko nuo verrattavissa toisella autolla annettavaan apuvirtaan. Olisi hyvä apu aamuyön tunteina hiljaisella parkkipaikalla, kun ei tarvitse odotella josko joku naapureista olisi lähdössä töihin käynnistyvällä autolla.
Eli siis tälläisia:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akkutyokalut-ja--tarvikkeet/Apukaynnistin-12-V-1100-A-2000023191/
http://www.motonet.fi/fi/tuote/455602/MTX-Automotive-Apukaynnistin-12V
http://www.motonet.fi/fi/tuote/455598/Bahco-BBL12-800-apukaynnistin-12V-800CA
Veneessä ainakin toiminut hyvin. Huomioi vaan, että piuhat on tarpeeksi pitkät, joissain on aika lyhyet ja sitten ei buusteria välttämättä saa fiksusti konehuoneeseen lepäämään jos yksin käynnistelee.
-
S60 D5 oli vähän nahkea käynnistymään tänään. ennen lähtöä ehti kuitenkin olemaan 30 minuuttia ardic päällä ja silti hehkutti pitkän tovin ja starttasi varmaan 5 sekunttia. akku oli yön latauksessa ja kylmää oli -29.
Yleensä jos on ollut puoli tuntia lämmityksessä niin ei hehkuta ja starttaa heti. Vaikea sanoa olisiko lähtenyt edes käyntiin ilman lämmitystä...
Sama oli tänä aamuna. Lämmitystä himpun vajaa puoli tuntia, täysi hehkutus ja varmaan kuuden sekunti starttaus. Kahdesti yritti vajailla lähte käymään ennen kuin jäi pyörimään. Lisälämmitinkin sammui starttauksessa, mitä ei yleensä tee. Toki tänä yönä ei ollut laturissa auto. Tuvan mittaissa taisi olla -27.5, joten aika kriittisillä pakkasilla mennään. Kylmemmässä täytynee alkaa pitämään laturissa ja täysi aika lämmittimessä.
-
https://youtu.be/7VyDnmZnl0g
-
Mitäs raati on mieltä noista "apukäynnistimistä" joita mm. biltema ja motonet myy. Onko noiden kanssa touhutessa vaara rikkoa auton sähköjärjestelmiä,vai ovatko nuo verrattavissa toisella autolla annettavaan apuvirtaan. Olisi hyvä apu aamuyön tunteina hiljaisella parkkipaikalla, kun ei tarvitse odotella josko joku naapureista olisi lähdössä töihin käynnistyvällä autolla.
Eli siis tälläisia:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akkutyokalut-ja--tarvikkeet/Apukaynnistin-12-V-1100-A-2000023191/
http://www.motonet.fi/fi/tuote/455602/MTX-Automotive-Apukaynnistin-12V
http://www.motonet.fi/fi/tuote/455598/Bahco-BBL12-800-apukaynnistin-12V-800CA
Mulla oli joskus vuosia sitten tuollainen, tosin aika onneton halpakaupan malli. Bensakoneellisen 740 kanssa toimi aikansa ihan ok, mutta kun ekan kerran sillä yritin antaa apuvirtaa pakkasilla 850 dieseliin, mitään ei tapahtunut.
Meinasin ostaa uuden, mutta teinkin toisenlaisen ratkaisun. Hankin erillisen ja edullisen irtoakun, joku 60Ah perusakku. Sekä kunnon paksut käynnistyskaapelit. Aina kun olen lähtenyt pakkasilla pidempään työreissuun jossa ei tiedä miten saa lämmitykseen auton, niin akku ja kaapelit kulkee mukana. Pari kertaa tuo on pelastanutkin. Sillä kertaa kun startti antautui ei auttanut sekään. :D
-
Ajokaverilla oli yöllä vähän tekniikkamurheita joten tuurin vaihto ei lennosta onnistunutkaan suunniteltuun aikaan. Seiska oli lämmityksessä klo 1-3, käyntiin piti kääntää vasta kuudelta. Aivan normaalimittainen startti ja käymään kuin kesällä. Pakkasta vain -31. Aika mukava kun on se keltainen optima pellin alla, ei tarvi miettiä lähteekö, tai ei ainakaan jää siitä kiinni ettei pyörisi...
-
Tosiasiahan on että nämä v!tun volvon romut ei lähde käyntiin vaikka itkis nussis ja kuolemanunta näkis...
Tämän takia kannatti ehdottomasti rekisteröityä O0
Seolikin nopea poisto ;D
-
Ei lähtenyt tänä aamuna kolmenkymmenen pakkasesta mutta uskoisin että huomenaamuna starttaa kyllä. Vanha kuoli ja uusi löytää paikkansa huomenaamulla takakontista:
(http://i527.photobucket.com/albums/cc358/Puusilma1/DSC_00871_zpsikxctjvy.jpg) (http://s527.photobucket.com/user/Puusilma1/media/DSC_00871_zpsikxctjvy.jpg.html)
Itsellä sama akku jo kolmatta vuotta menossa (V70 D5) ja hyvin on toiminut tähän asti.
CTekin Polar-ylläpitolaturi huolehtii auton ollessa parkissa että pysyy akku täydessä latingissa.
Tänään tosin piti käydä asioilla ja auto seissyt parkissa 2päivää pakkasten ollessa -20'C kylmemmällä puolella.
Tänä aamuna näytti -27'C, kun kävin laittamassa Ardicin käyntiin.
45min myöhemmin niin hehkutti vielä tovinaikaa mutta lähti hyvin käyntiin ja lämmintä alkoi tulemaan kun lähti liikkeelle.
On nää Volvot omasta mielestäni kuin tehty ajettavaksi pakkaskeleillä. 8)
-
Tämän takia kannatti ehdottomasti rekisteröityä O0
Seolikin nopea poisto ;D
eli ei kielteisiä kommenteja. :o
-
eli ei kielteisiä kommenteja. :o
Ei, kyse ei ole tästä, vaan siitä miten asian esittää/ilmaisee.
Ja tämä taas tälläerää OT:sta.
-
Mutta tuo oli niin "hieno" avautuminen, että huumoriksi olisi voinut jättää. Näen sieluni silmin, miten jantteri ei viitsinyt akkua uusia, ei lähtenyt Volvo tulille ja kiukun voimalla sormet täristen reggaa foorumille ja avautuu... ;D
No joo, asiaan:
https://youtu.be/7VyDnmZnl0g
Auts, sattui. Samoin säälin tänään pikku-Toyotaa, kun -27:stä kylmiltään sen kanssa lähdin. Jähmeä oli. Hyvä kun alun sompailujen jälkeen ei tarvinnut isoilla teillä juuri vaihdekeppiin koskea ennen ihan loppumatkaa, niin melkein säikähdin, miten liukkaasti meni pienempi vaihde silmään, kun oli ehtinyt lämmetä.
Hyvin on autot käynnistyny pakkasilla. Viimeksi noin 15 vuotta sitten ei lähtenyt pikkupakkasella kasipätkä, kun jostain söi akun yön aikana ihan tyhjäksi.
Pakkasten vuoksi on jäänyt lähtemättä vain kerran. Sekin oli ensiauto joskus 20 v sitten 30-asteen pakkasella, kun akku oli päässyt huonoksi. Sen jälkeen on akut pidetty kunnossa, enkä ainakaan muista yhtään ongelmaa pakkasen vuoksi. Muutenkin käynnistymättä on jättänyt vain Honda, mutta se nyt olikin Honda, niin ihmekös tuo.
-
Lainaus käyttäjältä: pennola - 07.01.2016, 16:38:59
Okei, no sitten kuulostaa astetta kummallisemmalta. Purkaakohan johonkin varausta...? Noin "uusi" D5 ja tuore akku ei pitäisi olla pikkupakkasilla ongelma. Eri asia, jos kenkkuilee -40 läheisyydessä tai sitä raikkaammassa kelissä, mutta oudolta kuulostaa. Etenkin, kun sinulla yp-laturi käytössä. Ei tuo välttämättä kallis ongelma ole ja sitä toivomme. Kerrohan, mitä selviää jatkossa.
Aamulla 20 asteen pakkasessa käynnistyi ongelmitta, ei nyt kuin palmun alta, mutta lähti käyntiin. Webasto ei tahtonut pysyä käynnissä pakkokäynnistyksellä, ajastusta en edes yrittäny. Aamupäivästä nokivasara oli vikakoodien luvussa. Vikakoodeja löytyi, mutta testerin mukaan webasto toimi oikein ja pysyi käynnissä, akku oli testerin mukaan kunnossa, jännitemittarin mukaan laturikin latasi vähintäänkin riittävästi. Huollossa oltiin ymmällään. Lopputuloksena oli, vikakoodit nollattiin ja aiheutetaan uudet vikakoodit, ja yritetään uudelleen.
Ylläpitolaturin toimintaa epäiltiin, että toimiikohan tuo edes. Voiko tuon toimintaa testata vain yleismittarilla nouseeko akun jännite, kun laittaa ylläpitolaturin tulille. Vai miten tuon toiminnan toteaa? Calixin ylläpitolaturi, jos sillä on merkitystä.
OT: Kylläpä tuntui lämpimältä, kun pakkanen laski tuonne 10 pakkasasteen tienoille. Ihan kuin olisi ollut leuto keväinen keli.
Palataan hieman asiaan.
Syy webaston heikkoon toimivuuteen löytyi. Vesipumpun tunnit olivat tulleet täyteen. Jotta ei aivan kahvirahoilla olisi päässyt oli samalla hehkutulppa ottanut itseensä ja senkin joutui uusimaan, ja jotta päivä olisi täydellinen oli webaston pakoputkikin ottanut itseensä ja olisi hyvä vaihtaa uuteen. Tällä reissulla saatin vaihdettua tuo hehkutulppa ja muut roinat jäävät parin viikon päähän seuraavaan kertaan. Ihanan kallista... mutta elämä on.
Jotakin mielenkiintoista kävi vikakoodien luennan yhteydessä ilmi, webastoa on käytetty n. 2100 tuntia, eli hieman alle 88 vuorokautta. Eli ole ollut turhana painona mukana vaan sitä on myös käytetty.
-
Ebaysta saa 500€ uuden webaston, ei kannata hirveesti vanhoja remppailla
-
Pikkasen nolo juttu että Fiatin ohella TM:n talvitestissä ei V60cc lähtenyt käyntiin -30 asteessa. ELK
No jaettu toinen sija silti.
-
Pikkasen nolo juttu että Fiatin ohella TM:n talvitestissä ei V60cc lähtenyt käyntiin -30 asteessa. ELK
No jaettu toinen sija silti.
Taisi ovet vielä jäätyä :D
-
Taisi ovet vielä jäätyä :D
Ai niin sekin vielä! :D
-
Ostin eilen elämäni ensimmäisen Volvon, XC60 D5 summum vm. -11. Ei ole koskaan ollu autossa webastoa niin siihen liittyen muutama kysymys. Autossa on myös pistoke johdolle, mistä saan selville onko tuon johdon takana akkulaturia, lohkolämmitin vai molemmat? Ajan noin 15min työmatkaa päivittäin, kannattaako käyttää silloin webastoa vai mahdollista lohkolämmitintä? Ja jos laturia ei ole niin noin lyhyellä ajolla sellainen varmaan kannattaa webaston rinnalle hankkia?
-
Lohkoa, jos on kerran mahdollisuus. Volttimittarilla jos ei näy laturia heti. Piuha kiinni ja mittaamaan. Eron kyllä huomaa jos on laturi.
-
Lohkoa, jos on kerran mahdollisuus. Volttimittarilla jos ei näy laturia heti. Piuha kiinni ja mittaamaan. Eron kyllä huomaa jos on laturi.
Kiitos tiedosta. Minulla on tuo erillinen laturi, joka näyttää akun jännitteen, eli saan varmaan silläkin mitattua tuon eron. Eli mittaan jännitteen ennen ja jälkeen kun laitan pistokkeen seinään.
Muistan jostain lukeneeni että esim. BMW:llä näkee auton sarjanumerolla varusteet, joita siihen on tullut tehtaalta mukana (netissä). Onko Volvolla jotain samanlaista mahdollisuutta? Tosin tuo pistokehan voi olla myös jälkikäteen asennettu, joten tuo tieto ei varmaa vastausta anna.
-
D24 Vapari seiso pari viikkoa 0-20 pakkasessa... Näin se lähti ilman lämmitystä ainaki -5. Katsotaan sitten kun tulee kunnon pakkaset seuraavan kerran... ::)
https://www.youtube.com/watch?v=vKC_IS4K77c
Lisää videota kys. volvosta koitan keksiä kunhan kerkiän. Vuodelta 88, 201tkm. :)
-
Perkule.
Oma volvo lähtee kyllä -29 pakkasissa loistavasti käymään, mut emännän E11 corolla pistää vähän vastaan.
Käynnistyy kyllä kuin palmun alta säässä kuin säässä, mut jos on yli -15 pakkasta niin ei käy yhtään ensimmäisien minuuttien aikana tyhjää ollenkaan :facepalm:
Hakee hakee vaan tyhjäkäyntiä ja ei pysy tasaisesti käynnissä, seilaa 500rpm ja 2000rpm väliä pari sekkaa ja sammuu, kaasulla kun pitää sen 4min niin sit käy normisti.
Tulpat, IMM, öljyt, kaikki suodattimet vaihdettu ja muuten käy kuin kello ja toimii :idiot2:
Imuvuodotkin katottu, mut sitä ei ole kun muuten toimii ja käy hyvin, mut muuta ei tule mieleeni kuin oisko syynä E10 bensa?
-
Voi hyvinkin tuo 95E10 tehdä tuon.