Voitelun kannalta ilman muuta parempi, että auto lämpenee ajossa, kuin käy tyhjäkäyntiä pitkään.
Itse käytän kovilla pakkasilla hetken aikaa tyhjäkäyntiä vaikka lämmittimen päässä onkin. 20-30 menee jo liioittelun puolelle, vaikka käynnistettäisiin kylmänä 
No voin ihan hyvällä sydämmellä sanoa ettei todellakaan mene ainakaan 1.2 Fiatilla liioittelun puolelle.
-22°C, nippanappa käymään naputuksen, ujelluksen ja kolinan kera. Kolina ja ujellus hävisi liki samointein koneen käynnistyttyä. Puhallin minimille ja lämmöt täysille. 30 minuuttia myöhemmin lämpömittarin mukaan koneen lämpö noin 60°C ja ajossa koneen ääni edelleen lievästi karkea. Notkistui kyllä ja karkeus hävisi ajoon lähdettyäni, mutta kymmenisen minuuttia meni että sisälle tuli lämmintä ja moottori oli 90°C.
Volvohan nyt vastaavanlaisessa kelissä alkaa tupakin aikana puhaltamaan haaleaa ja kymmenen minuutin ajon jälkeen lämmöt 90°C ja sisälle puhaltaa tulikuumaa ilmaa.

Fiatin ongelma on pieni polttoainepihi moottori 2,5 litraisen moottorin konehuoneessa ja helvetin korkea öljypohja. Öljy jäähtyy aivan rutosti pohjassa ja piskuisen alumiinikoneen ympärillä käy huju, jäähtyy. Maantiellä tasainen 80km/h lämmöt täysillä alkaa moottorin lämmöt laskemaan. Termari ehjä...
Kieltämättä sitä välillä miettii, kuinka typerän helppoa autoilu talvella voi olla. Puolikuntoinen 25 -vuotias volvo on parempi kuin 17-vuotias täydessä iskussa oleva fiat. Eiümmarra....

Mutta sepä siitä. Kyllä tuommoiset -30 - -40 lämpötilat alkavat olemaan jo sellaisia ettei moottorin kylmänä tarvis lähteäkkään. On se niin raakaa touhua että lastu lentää ja paikat tutisee hampaissa, olipa auto ihan mikä hyvänsä...