Proturbo  Autodiagnoosi

Millasia käynnistymään pakkasella ?

  • 133 Vastauksia
  • 47845 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

tarzan

  • Vieras
Vs: Millasia käynnistymään pakkasella ?
« Vastaus #75 : 08.01.2016, 16:13:15 »
on polttoaine riippuvainen tietenkin kun käyttää polttoainetta. Noilla main on se raja milloin ei enää lähde lämmitin käyntiin.
No mähän tossa laitoin että tyhmä kysymys :D Nyt sitte toinen tyhmä kysymys heti perään:  mitä tosta lämppäristä sitten on hyötyy jos se ei pakkasella lähde lämmittämään  ::)

Paikalla Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12714
Vs: Millasia käynnistymään pakkasella ?
« Vastaus #76 : 08.01.2016, 16:16:41 »
No mähän tossa laitoin että tyhmä kysymys :D Nyt sitte toinen tyhmä kysymys heti perään:  mitä tosta lämppäristä sitten on hyötyy jos se ei pakkasella lähde lämmittämään  ::)
lähtee se jos on polttoainetta tankissa :). Tuo on vain semmoinen turvaraja ettei lämmitin vetäse tankkia tyhjäksi. Ei sillä että se mikään juoppo olisi, mutta näin valmistaja tehny. Muutenkin kannattaa pakkasilla pitää tankkia aika täynnä. Ainakin ennen näin opetettu ettei kerry kondenssivettä tankkiin silloin.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Millasia käynnistymään pakkasella ?
« Vastaus #77 : 08.01.2016, 16:23:36 »
Ajelin eilen 1,5h lämmitetyllä Audilla, jossa on hydraulinen ohjaustehostus. Vaikka tuli ajettua 10 km, ohjaus oli jäykkä kuin 760:sen ohjaus ilman ohjaustehostusta. Oli yhtä jäykkä lumella, paikallaan ja ajossa, eli ei ollut rikki tehostaja. Tuntui jopa vaaralliselta ajaa, hirvenväistö olisi ollut mahdotonta. Tuossa mielessä pitkäkin lämmitys voi olla järkevää?

X3:ssa sähköhydraulinen (?) on yhtä kevyt ollut nyt pakkasillakin kuin nollakelissä, ainoa ero kovassa pakkasessa lähdössä on se, että ohjaustunto on heikompi kuin lämpöisenä.

Väittäisin että varoen ajamaan lähteminen on sekä parempi autolle että myös "notkistaa" tekniikan nopeammin kuin pelkkä tyhjäkäynti pitkään.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

tarzan

  • Vieras
Vs: Millasia käynnistymään pakkasella ?
« Vastaus #78 : 08.01.2016, 16:26:42 »
lähtee se jos on polttoainetta tankissa :). Tuo on vain semmoinen turvaraja ettei lämmitin vetäse tankkia tyhjäksi. Ei sillä että se mikään juoppo olisi, mutta näin valmistaja tehny. Muutenkin kannattaa pakkasilla pitää tankkia aika täynnä. Ainakin ennen näin opetettu ettei kerry kondenssivettä tankkiin silloin.
Aaa ok
« Viimeksi muokattu: 04.01.2018, 10:29:01 kirjoittanut tarzan »

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Millasia käynnistymään pakkasella ?
« Vastaus #79 : 08.01.2016, 17:01:52 »
Työkaveri on ainakin nyt kahtena päivänä ottanut bemarinsa sisälle käymään vähintään tunniksi päivän päätteeksi.

Joku syy hänellä oli, muistaakseni jokin paikka kohmeessa (ainakin tehostin) huonojen öljyjen tjsp takia.


Minua ei moinen haittaa pätkääkään. Minullakin saattaa auto kovilla pakkasilla pyöriä 20-30min tilanteesta riippuen ennen aamuista liikkeelle lähtöä.

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
Vs: Millasia käynnistymään pakkasella ?
« Vastaus #80 : 08.01.2016, 17:56:11 »
3h lämmityksen jälkeen 20-30 min tyhjäkäynti on jo melkoista liioittelua...

Piti siirtää auto hallista ja olin kuitenkin lähdössä, ei jaksanut sammuttaa...

Olipahan lämmin auto valmiina! :pomo:
a car you can believe in

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4141
  • www.vrcf.fi
Vs: Millasia käynnistymään pakkasella ?
« Vastaus #81 : 08.01.2016, 18:04:56 »
Väittäisin että varoen ajamaan lähteminen on sekä parempi autolle että myös "notkistaa" tekniikan nopeammin kuin pelkkä tyhjäkäynti pitkään.
Voitelun kannalta ilman muuta parempi, että auto lämpenee ajossa, kuin käy tyhjäkäyntiä pitkään.
Itse käytän kovilla pakkasilla hetken aikaa tyhjäkäyntiä vaikka lämmittimen päässä onkin. 20-30 menee jo liioittelun puolelle, vaikka käynnistettäisiin kylmänä :pomo:
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Millasia käynnistymään pakkasella ?
« Vastaus #82 : 08.01.2016, 18:21:48 »
144 ei lähde käyntiin ilman lämmitystä, jos pakkasta on yli 20c.
Tai no lähtee jos antaa lisävirtaa ja starttaa pitkään.

Vois parantua käynnistys uusilla öljyillä.


Tyhjäkäyntiä käytän korkeintaan 15min.
Nousee lämmöt nopeammin ajossa.

V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Millasia käynnistymään pakkasella ?
« Vastaus #83 : 08.01.2016, 18:22:07 »
Voitelun kannalta ilman muuta parempi, että auto lämpenee ajossa, kuin käy tyhjäkäyntiä pitkään.
Itse käytän kovilla pakkasilla hetken aikaa tyhjäkäyntiä vaikka lämmittimen päässä onkin. 20-30 menee jo liioittelun puolelle, vaikka käynnistettäisiin kylmänä :pomo:
No voin ihan hyvällä sydämmellä sanoa ettei todellakaan mene ainakaan 1.2 Fiatilla liioittelun puolelle.
-22°C, nippanappa käymään naputuksen, ujelluksen ja kolinan kera. Kolina ja ujellus hävisi liki samointein koneen käynnistyttyä. Puhallin minimille ja lämmöt täysille. 30 minuuttia myöhemmin lämpömittarin mukaan koneen lämpö noin 60°C ja ajossa koneen ääni edelleen lievästi karkea. Notkistui kyllä ja karkeus hävisi ajoon lähdettyäni, mutta kymmenisen minuuttia meni että sisälle tuli lämmintä ja moottori oli 90°C.

Volvohan nyt vastaavanlaisessa kelissä alkaa tupakin aikana puhaltamaan haaleaa ja kymmenen minuutin ajon jälkeen lämmöt 90°C ja sisälle puhaltaa tulikuumaa ilmaa. :D

Fiatin ongelma on pieni polttoainepihi moottori 2,5 litraisen moottorin konehuoneessa ja helvetin korkea öljypohja. Öljy jäähtyy aivan rutosti pohjassa ja piskuisen alumiinikoneen ympärillä käy huju, jäähtyy. Maantiellä tasainen 80km/h lämmöt täysillä alkaa moottorin lämmöt laskemaan. Termari ehjä...


Kieltämättä sitä välillä miettii, kuinka typerän helppoa autoilu talvella voi olla. Puolikuntoinen 25 -vuotias volvo on parempi kuin 17-vuotias täydessä iskussa oleva fiat. Eiümmarra....  :idiot2:


Mutta sepä siitä. Kyllä tuommoiset -30 - -40 lämpötilat alkavat olemaan jo sellaisia ettei moottorin kylmänä tarvis lähteäkkään. On se niin raakaa touhua että lastu lentää ja paikat tutisee hampaissa, olipa auto ihan mikä hyvänsä...

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Millasia käynnistymään pakkasella ?
« Vastaus #84 : 08.01.2016, 18:55:40 »
144 ei lähde käyntiin ilman lämmitystä, jos pakkasta on yli 20c.
Tai no lähtee jos antaa lisävirtaa ja starttaa pitkään.

Vois parantua käynnistys uusilla öljyillä.


Tyhjäkäyntiä käytän korkeintaan 15min.
Nousee lämmöt nopeammin ajossa.

Minun entinen 145 B20:llä oli aivan uskomaton tapaus: -34 kadun varresta lähes kuolleella akulla: Juuri ja juuri jaksoi kierroksen pari pyöräyttää, ja sehän riitti: viu----viu---------------viu------------------------viu-PRUMMM!!!  Bensaakin meni se 20-30 litraa sataselle kun työmatka oli vain viitisen kilometriä ::)


Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Millasia käynnistymään pakkasella ?
« Vastaus #85 : 08.01.2016, 19:00:31 »
Minun entinen 145 B20:llä oli aivan uskomaton tapaus: -34 kadun varresta lähes kuolleella akulla: Juuri ja juuri jaksoi kierroksen pari pyöräyttää, ja sehän riitti: viu----viu---------------viu------------------------viu-PRUMMM!!!  Bensaakin meni se 20-30 litraa sataselle kun työmatka oli vain viitisen kilometriä ::)

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Mulla pyörii kylmänä jotenkin raskaasti.
Lämpimänä toimii hyvin.

Veikkaan että öljyt on huonot, niin kuin aikaisemmin kirjoitin.
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa mikkoko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
Vs: Millasia käynnistymään pakkasella ?
« Vastaus #86 : 08.01.2016, 19:22:23 »
Hyvin vain tuo 740 230ft herää vaikka pakkasmittari näytti -32 ja ilman roikkaa ku ei ole viime talven jäljiltä vielä löytäny roikkaa  ;D Ja seisontaa takana yli puoli vuorokautta ainaki et eli luultavimmn myös moottori alko olemaan sen -30 lämpönen.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3367
Vs: Millasia käynnistymään pakkasella ?
« Vastaus #87 : 08.01.2016, 19:57:33 »
Alkuviikosta jouduin käynnistämään tuon 2.5T:n pari kertaa täysin kylmiltään -25 asteen pakkasessa, kerran kahden päivän seisomisen jälkeen. Lähti kuin sen kuuluisan palmun alta. ::) Toki tuon kylmäkäynnistyksen huomasi siitä, että moottori pysyi käynnistyksen jälkeen varmaan minuutin verran siellä 1500rpm tienoilla. Mikä tuon merkitys on muuten?  :idiot2: Miksi tuo ulvoo aina käynnistyksen jälkeen noilla kierroksilla? Luulisi että kylmälle koneelle on aivan tarpeeksi ne tyhjäkäyntikierrokset...

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
Vs: Millasia käynnistymään pakkasella ?
« Vastaus #88 : 08.01.2016, 20:48:45 »
Alkuviikosta jouduin käynnistämään tuon 2.5T:n pari kertaa täysin kylmiltään -25 asteen pakkasessa, kerran kahden päivän seisomisen jälkeen. Lähti kuin sen kuuluisan palmun alta. ::) Toki tuon kylmäkäynnistyksen huomasi siitä, että moottori pysyi käynnistyksen jälkeen varmaan minuutin verran siellä 1500rpm tienoilla. Mikä tuon merkitys on muuten?  :idiot2: Miksi tuo ulvoo aina käynnistyksen jälkeen noilla kierroksilla? Luulisi että kylmälle koneelle on aivan tarpeeksi ne tyhjäkäyntikierrokset...

Kai sillä on tarkoitus lämmittää kattia nopeammin ja päästöjä pienentää tmv. ekosettiä, paha sanoa. Itse annan aina kierrosten laskea kesälläkin ennen liikkeelle lähtöä.
a car you can believe in

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 710
  • www.vrcf.fi
Vs: Millasia käynnistymään pakkasella ?
« Vastaus #89 : 08.01.2016, 22:25:59 »
144 ei lähde käyntiin ilman lämmitystä, jos pakkasta on yli 20c.
Tai no lähtee jos antaa lisävirtaa ja starttaa pitkään.
Mulla lähti 144 B20A käyntiin toissa päivänä pari päivää seisseenä ilman tolppaa -28 astetta.
Akku ei tykkää pakkasesta ja vanhan malliln startti syö paljon virtaa.
144-70

 

RallyBaron  Samppasport