Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: völvöxc60 - 01.01.2018, 10:25:48
-
Joskus täälläkin keskusteltu tuosta auton tyhjäkäyttämisestä. Oma mielipiteeni oli silloin, että se on turhaa. Mahdollisimman nopeasti liikkeelle, niin auto lämpiää nopeammin.
Tyhjäkäynti voi lyhentää merkittävästi elektronisella polttoaineen ruiskutuksella varustettujen moottoreiden käyttöikää.
Käytännössä lähes kaikissa nykyautoissa polttoainetaloutta hallitaan elektronisilla järjestelmillä.
Moni autoilija uskoo kuitenkin yhä, ettei kylmällä moottorilla pitäisi lähteä suoraan liikkeelle.
Lämmittäminen tyhjäkäynnillä sopii vain vanhanaikaisille kaasutinmoottoreille. Ja niissäkin tuhoa voi aiheuttaa käyttämällä liian paljon ryyppyä.
Ongelma johtuu siitä, että bensiini kaasuuntuu huonosti kylmässä. Jotta moottori kävisi, elektronisella polttoaineen ohjausjärjestelmällä varustettu auto painaa palotilaan rikkaampaa seosta, josta luultavasti palaa vain osa. Loppu valuu sylinteriin ja muun muassa männänrenkaille, joista se liuottaa pois voiteluöljyä. Bensiini on erinomainen liuotin.
Bensiinimoottori polttoainetalous palaa normaaliksi vasta, kun moottorin lämpötila on noussut reilusti plussan puolelle.
Paras tapa on käynnistää moottori ja lähteä viivyttelemättä liikkeelle. Ikkunat tosin kannattaa sitä ennen puhdistaa lumesta ja jäästä.
Liikkuvan auton moottori lämpiää paljon nopeammin kuin paikallaan seisovan kulkuneuvon kone.
http://www.popularmechanics.com/cars/a19086/warming-up-your-car-in-the-cold-just-harms-engine/
-
Joo-o... Aina kun olen "pakastimesta vedetyllä" moottorilla lähtenyt liikenteeseen (olipa auto melkein mikä hyvänsä), niin ei se moottori terveeltä kuullosta.
Paskapuhetta sanonma. -20 asteessa moottori nousee kuitenkin jo tyhjäkäynnilläkin melko nopeasti plussalle.
-
Fiksut autoilijat lämmittävät moottorinsa ennen ajoa webastolla tms.
Olen senkin kokenut, että kylmällä traktorilla lähdettiin heti vetämään raskasta kuormaa. Se leikkasi kiinni alle 5 min ajolla. Männät lämpölaajeni nopeammin kuin lohko. Eli kohtuus on syytä muistaa kuormitettaessa kylmää konetta.
-
Minä pidän autoa aina talvisin hetken tyhjäkäynnillä ennen ajoon lähtöä.
Siis silloin kun moottori on kylmä.
Autostani löytyy vain perus moottorinlämmitin. Käytän sitä apuna ettei tarvitse jääkylmällä moottorilla lähteä matkaan.
-
Sen verran tyhjäkäyntiä että ehtii lumet ja jäät putsailemaan on varmasti hyvä kompromissi tähänkin. Lohkolämmitin käytössä aina kun pystyy ja muistaa.
-
Kyllähän se lukee jo vanhempien volvojenkin ohjekirjassa että kylmällä moottorilla heti liikkeelle kevyesti kuormittaen. Oletan että valmistaja tietää parhaan tavan toimia jos sitä vielä painottaa ohjekirjassa. Ei pitäisi olla mitään vastaanväännettävää mututuntumalla ja uskomuksilla.
-
Viime talven ajoin päivittäin töihin 142 Volvolla.
Kyllä se vaatii hetken aikaa tyhjäkäyntiä ennen liikkeelle lähtöä.
Muuten sain kenguru kyytiä, joten jotain hyötyä siitä oli.
-
Auto käyntiin ja sisälle kahville kun lasit on sulanu niin liikkeelle.
-
Auto käyntiin ja sisälle kahville kun lasit on sulanu niin liikkeelle.
+1
-
Ainakin on 100% mukavampaa ja turvallisempaa lähteä liikkeelle autolla missä on +20 astetta sisälämpö ja moottori kauttaaltaan lämmin kun se on esilämmitetty 50 min polttonestekäyttöisellä lämmittimellä. :)
Toisekseen on tyhmää lähteä kylmällä moottorilla liikkeelle, haittoja voisi luetella pienen kirjan verran, sitten lakiin, auton tarpeeton tyhjäkäynti on kielletty mutta polttonestelämmittimellä saa lämmittää rajattomasti. Valitaan 2 pahasta parempi ja nautitaan autoilusta.
-
Tämäkin on nähty :2funny:
Mutta kukin tyylillään, ei ole minulta pois.
Tai siis toinen näistä 'esilämmittäjistä' jopa antoi meille. Siis koko perheelle...
Sopivalla tuulen suunnalla tuli pakokaasut talon ilmastoinnista sisään.
Onneksi matalapaine ja pohjoistuuli oli harvoin yhdessä :)
-
Samalla tavalla se polttoaine tiivistyy kylmiin sylinterin seinämiin ajon aikanakin ja pesee öljyä pois.
Jutun ajatus lienee se, että kuormitettaessa ajon aikana polttoainetta poltetaan enemmän ja siten moottori lämpiää nopeammin että tuo kylmän moottorin vaikutus jää lyhyemmäksi.
Toisaalta vajaalämpöisen moottorin kuormittaminen tuo omia riskejään.
Jossain esitettiin lukuja paljonko moottorin kylmäkäynnistys kuluttaa moottoria vastaavasti lämpimänä ajettuihin kilometreihin, luvut olivat sadoista kilometreistä tuhansiin.
Varmaan vaikea määritellä kun nykymateriaaleilla ja -öljyillä moottori ei kulu lämpimänä käytännössä ollenkaan ja kaikki kuluminen tulee kylmäkäynnistyksistä.
Muutenkin tämä kylmäkäynnistysongelma oli suurempi kaasuttimien aikakaudella jolloin seosta rikastettiin tolkuttomasti ja polttoainetta oli palamattomana palotilassa paljon enemmän nykyisten tarkasti ohjattujen ruiskujen aikakaudella.
Toisaalta sekin näkyy moottorien lämpiämisnopeudessa, uudet taloudelliset bensamoottoritkaan eivät lämpiä kaupunkiajossa kuten ei dieselitkään.
-
"Varmaan vaikea määritellä kun nykymateriaaleilla ja -öljyillä moottori ei kulu lämpimänä käytännössä ollenkaan ja kaikki kuluminen tulee kylmäkäynnistyksistä."
Eli ei sitten tarvitse ikinä enää huolehtia mistään kun ajetaan täydellisillä autoilla mitkä aina esilämmitetään? ;D ;D ;D
-
Mitenkäs kun jyräytän tuon 60-luvun suunnittelua olevan vinokoneen tulille -20°C lämpötilassa ja kytken D:n päälle (käsijarru päällä) ja häivyn sisälle kahville?
Moottori käy tyhjäkäyntiä, kevyellä kuormalla momentinmuunninta vasten...? ;D
Mutta eniveis, jos tyhjäkäyntiä ei yleisesti ottaen ole ihan mielettömiä määriä (useita tunteja päivässä), niin en usko olevan mitään haittaa moottorille. Eräs lähituttu on jostain 80-luvun alusta asti tehnyt aina niin, että pakkasilla kone käymään ja kahville sisälle. Jos ollut mahdollista (oma piha) tehdä ympäristörikos, niin auto pyörinyt kovemmilla pakkasilla 30-60minuuttia ennen liikkeelle lähtöä ihan koska voi (mitään varsinaista hyötyä noin pitkästä käynnistä ei enään ole).
Yhden hänen ajaman 1.6 -litraisen bensamoottorin avasin. Sylinterit, kiertokanget, nokka-akselit tehtaan ohjearvoissa. Kilometrejä mittarissa 586tkm.
Dieselin kanssa tilanne kokee pienen muutoksen, nekun harvemmin lämpeävät tyhjäkäynnillä juurikaan, vaikka antaisi käydä kuinka kauan tahansa. Sama ilmiö kyllä tulee ilmi pienemmillä bensapiheillä bensiinimoottoreilla.
Kevyt kuormitus kyllä auttaa moottoria saavuttamaan nopeammin toimintalämpötilan, samoiten sylinteripaine auttaa männänrenkaita toimimaan (tiivistymään) ja palaminen on yleensä parempaa kevyellä kuormalla. Tosin en siltikään ikinä tekisi kuten naapuri, että putsataan auto, istutaan sisään, laitetaan turvavyö, käännetään Volkkari tulille ja noin 2-3 sekuntia käynnistymisestä lähdetään liikkeelle. Näin, vaikka pakkasta olisi 20-30 astetta. Öljy ei yksinkertaisesti kerkeä notkistumaan ollenkaan eikä saavuttamaan kaikkia tarpeellisia paikkoja.
-
"Varmaan vaikea määritellä kun nykymateriaaleilla ja -öljyillä moottori ei kulu lämpimänä käytännössä ollenkaan ja kaikki kuluminen tulee kylmäkäynnistyksistä."
Eli ei sitten tarvitse ikinä enää huolehtia mistään kun ajetaan täydellisillä autoilla mitkä aina esilämmitetään? ;D ;D ;D
Noo, jos öljyt ja suodattimet vaihtaa ajoissa ja esilämmittää moottorin ettei kylmäkäynnistyksiä tule niin moottorin kulumisen takia ei tule ongelmia.
Vai onko jollakin kokemuksia 2000-luvun autosta jota on huollettu asianmukaisesti ja silti moottori on kulunut väljäksi?
Volvon tinavitoset kuluivat alkupään vuosimalleissa n. 300 tkm kohdilla mutta niissäkin taisi olla materiaalivirhe.
Sellaisen loppuunkuluneen 300 tkm ajetun koneen vuosimalli 1995 (ei kun oli -93, kuulemma) autosta olen nähnyt. Ja huoltokirjan mukaan oli asianmukaisesti huollettu.
K.o. autoon laitettiin sitten 2002-vuosimallin autosta moottori, liki 400 tkm ajettu ja kun käytettiin kansi auki niin moottori oli todella hyvässä kunnossa, ei kulumaa.
Ja huoltokirjan mukaan huollettu sekin.
Tästä alkuvuosimallien kulumisesta tinavitosessa muistaakseni oli täällä juttua.
800 tkm ajetun Toytota Camryn kone avattiin huvikseen kun autosta pellit hävisivät ja meni romikseen. Kone oli vielä hyvässä kunnossa, ei juuri kulumaa.
Ai niin, samoin kävi Honda Civicille, siinä mittarilukema oli 400 tkm, kone meni uusiokäyttöön ja uusi omistaja kommentoi konetta sen avattuaan että oli hyvässä kunnossa.
En sen kummemmin harrasta (saati tee työkseni) moottorien korjausta, mutta vaatimattomien kokemusteni perusteella sanoisin ettei sylinterien kulumisen takia koneremontteja tarvitse autoihin tehdä auton muun teknisen käyttöiän aikana.
-
Auto käyntiin ja sisälle kahville kun lasit on sulanu niin liikkeelle.
...kuka ryyppyä säätää? :-\
-
...kuka ryyppyä säätää? :-\
Herra Bosch, Siemens... Mitä näitä nyt on.
-
Se on iha sama onko ruisku vai kaasari. Joka tapauksessa käy sen hetken rikkaalla. Ja aina se kaasari on rikkaammalla kun ruisku.
Joka tapauksessa, moottori kuluu eniten juurikin starttauksissa ja kylmänä. Nykyöljyt on niin hyviä vain, että silläkään juurikaan väliä...
-
Omalla autolla lähtiessä polttoainelämmitin hoitaa esilämmityksen. Ehkä jos tänne päin joskus näitä alle -30 pakkasia eksyy, niin silloin voin tyhjäkäyttää lisänä 1-2min, jos ikkunoita joutuu esilämmityksestä huolimatta raappaamaan. Kyllä se moottorille parasta on heti lähteä pienellä kuormalla ajamaan, kun käyttää tyhjäkäynnillä. Pahimmillaan tuolla tyhjäkäynnillä voi öljynpaineet tehdä temput terävät voitelun suhteen.
-
No ei oo mulla n 10min lämmityksissä ennen ajoa koneita hajonnut.toisalta longlife öljyt on kovin kusetus että jos ne piet sitten rikkoo.
-
No ei oo mulla n 10min lämmityksissä ennen ajoa koneita hajonnut.toisalta longlife öljyt on kovin kusetus että jos ne piet sitten rikkoo.
Ei ne kovinta kusetusta ole! Nekin pitää vaihtaa viimeistään 10 000km ajon jälkeen ei 30 000km se on kovinta kusetusta. :D
-
Eli pelkkä nimi uudistu
-
No ei oo mulla n 10min lämmityksissä ennen ajoa koneita hajonnut.toisalta longlife öljyt on kovin kusetus että jos ne piet sitten rikkoo.
Tämä muuten...
Tossa pihassa seisoo yksi K4M -moottorinen Renault Megane. Kun ostin sen, kävi moottori ihan nättiä käyntiä, mitä nyt oli hiukan karhean kuuloinen. Öljynvaihtoväli on 30000km/24kk ja edellisestä vaihdosta oli kulunut 27tkm/25kk.
Vaihdoin siihen öljyt ja katsoin, että hyi helvata millaista kurapaskaa ja klönttejä tulee vanhan öljyn mukana pois. Otin VVT-pyörän solenoidin irti ja kanavat olivat hiukan pikeentyneet. Päätin tehdä kahdesti Forte-käsittelyn ja toisen käsittelyn öljy alkoikin olemaan jo puhtaampaa (ensimmäinen erä oli aivan pikimustaa ja paksua, vaikka oli pyörinyt moottorissa sen 20 minuuttia).
Mutta se ei pelastanut ongelmilta. Uusilla öljyillä ehdin pari päivää ajamaan, kunnes käynnistäessä alkoi VVT-pyörä rallattamaan ihan kunnolla. Ajossa ei mitään poikkeavaan esim. nokka-akselin asennossa (OBD:n livedatalla katsoin), mutta kun moottori seisoi yli pari tuntia, lähti käyntiin aina kovan rallattelun säestämänä.
Kun asiaa jaksaa tutkia/googlailla, käy ilmi että kyseessä on K4M -moottorin tyyppivika. Parhaillaan VVT:t hajonneet jo 50tkm kohdalla jolloin kyseessä on varmaankin valmistusvirhe, mutta muutoin järestään 200tkm kohdalla.
Paitsi niillä, jotka ovat tehneet ylimääräisiä öljynvaihtoja 15tkm/12kk välein (optio, ns. vuosiöljynvaihto). Esimerkiksi autoa ostamassa ollut vanhempi herrasmies kertoi, että hänellä on uudesta saakka ollut samalla moottorilla Laguna. Öljyt vaihdetaan 15tkm/12kk:n välein viimeistään. Mittarissa 427tkm ja alkuperäinen VVT-pyörä edelleen paikallaan.
-
Longlife ei oikein toimi kaikissa moottoreissa, alkaa karstottamaan juurikin moottoria. Mutta taas kuluttajat vaativat halpoja huoltokustannuksia (pitkät huoltovälit) niin ihan oma vika.
Tosin pari nelos ja V6 CDI mersun konetta yläkerrasta avannut ja niissä ollut ollenkaan karstaa yli 400tkm matkalta 30tkm öljynvaihdoilla, toista se on muissa moottoreissa. Ehkä öljymäärä vaikuttaa radikaalisti.
Öljyt kyllä kestää 15tkm ja vuosia (näillä öljynhinnoilla turha vedättää pidemmälle). Ei se tumma väri kerro siitä öljystä yhtään mitään muutakuin saanut lämpöä, harmi ettei suomessa ole kuluttajille halpoja labroja kuten jenkeissä.
-
Jep
Tumma väri kertoo sen että öljy edes kiertää.
Mutta 30-50e 10000välein ei minulla aiheuta harmaita hiuksia.
-
En tiedä onko täydellisesti oikein mutta itse olen toiminut niin että webasto/ardic päällä lähtöajan mukaan. Tämän jälkeen kevyellä kuormituksella liikenteeseen ja sen huomaa milloin laatikko toimii normaalisti, oli sitten automaatti tai manuaali. Jos joutunut täysin kylmänä pakkasella lähtemään niin pintakaasulla on menty pidemmän aikaa kunnes kaikki tuntuu toimivan ns. normaalisti ja moottorinkin lämmöt on kohillaan. Kyllä sen tuntee milloin voi alkaa antamaan monoa enemmän.
-
En tiedä onko täydellisesti oikein mutta itse olen toiminut niin että webasto/ardic päällä lähtöajan mukaan. Tämän jälkeen kevyellä kuormituksella liikenteeseen ja sen huomaa milloin laatikko toimii normaalisti, oli sitten automaatti tai manuaali. Jos joutunut täysin kylmänä pakkasella lähtemään niin pintakaasulla on menty pidemmän aikaa kunnes kaikki tuntuu toimivan ns. normaalisti ja moottorinkin lämmöt on kohillaan. Kyllä sen tuntee milloin voi alkaa antamaan monoa enemmän.
Jos ei täydellisesti oikein niin ehkä sitten vähiten väärin olet toiminut, jatka vaan samalla kaavalla ja aja ehjällä autolla edelleen. :) ;)
-
Kyllä se moottorille parasta on heti lähteä pienellä kuormalla ajamaan, kun käyttää tyhjäkäynnillä. Pahimmillaan tuolla tyhjäkäynnillä voi öljynpaineet tehdä temput terävät voitelun suhteen.
Jos öljynpaine tyhjäkäynnillä on ongelma (paineen puute) on moottorissa vakava suunnitteluvirhe, tukkoinen öljynsuodatin tai tajuttoman kulunut öljypumppu. Tietysti jos vaihteistoöljyä on työntänyt moottoriin, niin aluksi voi todellakin olla ongelmia öljynpaineen kanssa. :idiot2:
Moottorille on parasta antaa öljyn hetken kiertää ja moottorin lämmetä ja lähteä vasta sitten ajamaan kevyellä kuormalla.
Tyhjäkäynnillä kaikki laakerikuormitukset ovat pienimmillään oikein suunnitelluissa moottoreissa, kuten myös liukupintojen nopeudet toisiaan vasten, mikä tekee sitä kulumista.
Ruiskukoneissa ei kaasariaikakauden ongelmat sylinterien kulumisesta liiallisen polttoaineen vuoksi ole ongelma edes viinakoneissa. Sylinterin seinämille pisaroitunut polttoaine on se joskus muinoin moottoreita kuluttanut ongelma, mikä oli kaasareiden ominaisuus.
Mitä noihin auton valmistajan suosituksiin tulee, niin taustalla on ituhippeily ja polttoaineen kulutus.
Ikivanha vinokone on sisältä plus asteinen vajaassa minuutissa -25C lähtölämpötilasta, jopa viinalla.
Talvella minun taktiikkani on laittaa autoni käyntiin, raapata lasit, harjata auto ja lähteä sitten liikkeelle, oli auto lämmityksessä tai ei. Kun lämpömittari on asteikolla, moottori on +50C sisältä, jolloin se kestää hapettamista oikein hyvin. Laatikko lämpeää hitusen hitaammin, kuin kone.
-
Monessa traktorissa on pakkavaihteistolla toimiva pikavaihde, jolloin kylmänä ei saa lähteä heti ajamaan, koska laatikko luistaa ja pakkalevyt saattavat mennä pilalle. Tuossa Casessakin on 4-vaihteinen pikavaihde, jota täytyy pitää lämmityskäytöllä lämpötilasta riippumatta 10-20min 4-vaihde päällä. Tosin sama juttuhan koskee automaattivaihteistolla olevia autojakin, että laatikko saattaa luistaa kylmänä. Samoin koneet missä on paljon hydrauliikkaa täytyy aina pitää lämmityskäytöllä jonkin aikaa ennen työn alkamista. Nuo hydrauliöljytkin on kylmällä säällä myös pakkasen puolella, kuten varmaan auton moottoriöljytkin.
Autossakin huomaa että kylmänä ohjaus on paljon kankeampi.
-
Monessa traktorissa on pakkavaihteistolla toimiva pikavaihde, jolloin kylmänä ei saa lähteä heti ajamaan, koska laatikko luistaa ja pakkalevyt saattavat mennä pilalle. Tuossa Casessakin on 4-vaihteinen pikavaihde, jota täytyy pitää lämmityskäytöllä lämpötilasta riippumatta 10-20min 4-vaihde päällä. Tosin sama juttuhan koskee automaattivaihteistolla olevia autojakin, että laatikko saattaa luistaa kylmänä. Samoin koneet missä on paljon hydrauliikkaa täytyy aina pitää lämmityskäytöllä jonkin aikaa ennen työn alkamista. Nuo hydrauliöljytkin on kylmällä säällä myös pakkasen puolella, kuten varmaan auton moottoriöljytkin.
Autossakin huomaa että kylmänä ohjaus on paljon kankeampi.
Lähes kaikkia sähkösesti ohjattuja henkilöauton automaattiaskeja ohjataan tahalleen luistolla, että se öljy lämpeäisi.
-
Lähes kaikkia sähkösesti ohjattuja henkilöauton automaattiaskeja ohjataan tahalleen luistolla, että se öljy lämpeäisi.
Niin, turbiinia luistatetaan, koska se on tarkoitettu luistatettavaksi. Jos vaihdepakat luistaa enemmälti, niin täystuho on lähellä. Vaihteiden luisto on sama kuin ajaisi käsijarru päällä. Ei kestä kauan, kun kitkapinnat ylikuumenee ja laatikko joutaa metallinkeräykseen.
-
Niin, turbiinia luistatetaan, koska se on tarkoitettu luistatettavaksi. Jos vaihdepakat luistaa enemmälti, niin täystuho on lähellä. Vaihteiden luisto on sama kuin ajaisi käsijarru päällä. Ei kestä kauan, kun kitkapinnat ylikuumenee ja laatikko joutaa metallinkeräykseen.
Samalla tavalla on noista ST-mersuistakin rikottu automaattilaatikko, kun on paikallaan poltettu kumia liikaa ja laatikkoöljyt keittäneet/pakat palaneet. Samoin käy traktorin pikavaihteille, mikäli kylmänä lähdetään liian nopeasti ajamaan ja tuon takia noilla vanhoilla pikavaihteistoilla on huono maine, kun ei ole osattu lämmityskäyttää tarpeeksi ja poltettu pakat pilalle. Aika nahkeasti nuo muunninlaitteetkin liikkuvat kylmällä öljyllä.
Luiston kylmänä huomaa hyvin kun on pitkä viive vaihteen kytkennässä, tuossa traktorissa.
-
Öljynlämpötila on yksi sen merkittävimmistä omituisuuksiin vaikuttavista asioista. Ensin viskositeetin muodossa, seuraavaksi kemian kautta. Typettymistä on oikeasti vaikea seurata kotikonstein, sillä joka jantterin hanskalaatikosta tuskin löytyy PH:n mittaamiseen välineitä.
Puhumattakaan siitä, että öljynvaihtovälit ovat nyky-vehkeissä usein tolkuttoman ylipitkiä! :buck2:
Tosin saahan sillä myytyä autoja applen tyyliin, joka on ranskassa joutumassa "päivitysten" takia keltaiseen nesteeseen.....
Olen itse vaihtanut autoihini öljyt n. 10tkm välein, koska annan avosandaalia vehkeille keskimääräistä enemmän. Laatikkoölpät olen vaihdellut siinä 30-40tkm kohdilla. Peräöljytkin vaihdan 50tkm välein.
Huvittavinta oli se, että edellisessä moottorissani sylintereissä ei ollut kulumaa, männän renkaissa kylläkin. Toisaalta +400tkm mikaa on enemmän kuin moni moottori kestää läjässä käytössäni.... :3/4 jättää sen:
-
Minä kanssa starttaan esilämmitetyt autot ensin ja annan peilien lämmetä ja menen sitten putsaamaan lumet päältä. Hiacessa on vielä korotettu tyhjäkäynti kun sisätilalämppäri ei riitä tuulilasin alareunan avaamiseen. Automaattivolvoa taas mielellään käyttää sen minuutin niin pahimmat soraääneet konehuoneesta vaimenee ja sitten mennään pintakaasulla turbiinin vonkuessa ekan kilsan.
-
Talvikaudella käytän moottorinlämmitintä, sellaista joka lämmittää lohkon sisältä. Jos sattuu olemaan päivittäistä ajoa eikä auto seiso pidempään kun yön yli kylmässä tallissa, niin moottorin ollessa esilämmitetty, en käytä rikastinta lainkaan. Lämmityslaitteesta tulee heti lämmintä ilmaa ja lämpötilamittarin neula on noussut normaaliin, pystyasentoon melkein siinä ajassa kun suljen tallin ovet. Tottakai ensi kilometrit ajan korostetun rauhallisesti, että kaikki paikat lämpenevät tasaisesti. Täytyy muistaa, että perässä ja vaihteistossa on edelleen kylmää, vaikka moottorissa lämmin.
Joskus kun oli päivärytmi niin, että aamulla lähti tallista ja illalla kotiin niin, että auto seisoi parkkialueella ulkona päivän, niin silloin käytin rikastinta sen pienen hetken kun auton harjaamiseen lumesta kului ja sillä välin moottorin lämpötilakin nousi melko pitkälle. Harjaamisen aikana tosin työnsin rikastinta pienemmälle kun lämpeneminen sai aikaan kierrosluvun nousemisen. Sitten taas liikkeelle hiljalleen rauhallisesti. Ylipäätään tuon rikastimen kanssa yritän pärjätä niin vähäisellä käytöllä kuin suinkin enkä vedä sitä yleensä enempää päälle kuin sen, että kierrosluku on 1500 max, koneen ollessa ihan kylmä. Käsirikastin on siitä kiva, että se ei ole yhtään enempää päällä kun mitä haluan ja tarvitsen. Ölynvaihtoväli minulla kerran vuodessa, harrasteautolle tulee aika maltillisesti kilometrejä vuodessa. Ennen kun ajoa oli reilusti niin pidin vaihtovälinä alle 10.000km
-
Ruiskukoneissa ei edes oikeastaan huomaa koko kylmärikastusta, vaikka lähtisi kylmällä koneella liikkeelle. Vanhoilla B19A ja B200K, huomaa kylmän koneen kyllä nykimisestä ajossa, mikäli ryypyn ottaa liian aikaisin pois päältä ja samoin kone huutaa ryyppy päällä 1300-1500rpm, mitä ei ruiskukone tee. Tosin jotkin ruiskukoneet korottavat vähän tyhjäkäyntiä kylmällä koneella.
-
Mahtaakohan se imuilman esilämmitys-systeemi olla se, jonka ansiosta vinokone lämpeää niin nopeasti?
-
Mahtaakohan se imuilman esilämmitys-systeemi olla se, jonka ansiosta vinokone lämpeää niin nopeasti?
Epäilen. Minulta se lähti pois heti auton ostettuani ja lämpeää edelleen kiitettävän nopeasti.
-
Mahtaakohan se imuilman esilämmitys-systeemi olla se, jonka ansiosta vinokone lämpeää niin nopeasti?
Turbossa... Äi ole!
Epäilen. Minulta se lähti pois heti auton ostettuani ja lämpeää edelleen kiitettävän nopeasti.
Vaikka wiina palaa kylmempänä kuin hiilipitoisemmat polttoaineet, niin sen julmettu vesihöyryn määrä palokaasuissa siirtää lämpöä uskomattoman tehokkaasti (suuri ominaislämpökapasiteetti ja 42% korkeampi palokaasujen määrä stoikassa, kylmänä 100% enemmän kaasuja kuin bensalla).
-
Toi EGR on kyllä semmoinen dieselissä että voisi epäillä että tyhjäkäynnillä menee enemmän sontaa imusarjaan pakopuolelta ennen kuin se sulkeutuu, kuin heti ajamaan lähtemällä moottorin lämmittäessä.
-
Vaikka wiina palaa kylmempänä kuin hiilipitoisemmat polttoaineet, niin sen julmettu vesihöyryn määrä palokaasuissa siirtää lämpöä uskomattoman tehokkaasti (suuri ominaislämpökapasiteetti ja 42% korkeampi palokaasujen määrä stoikassa, kylmänä 100% enemmän kaasuja kuin bensalla).
Juujuu, mutta kuumeni bensallakin kiitettävän nopeasti.
Eiköhän kyseessä ole hyötysuhde ja sen huonous. Vinokone ei ole mikään laihaseos-talousihme, ainakaan vakiona. Tosin, ei se järin janoinen ole kokoonsa nähden, mutta kylmänä on varmaan polttoaine/sytkäpuolen kartat hyvin pitkälle lämpeämistä ajatellen tehty, tiettyyn rajaan asti.
Yksi pikkuinen (1.2 litrainen) bensiinimoottori oli semmoinen, että -25°C pakkasissa 80km/h ei vitosvaihteella (2800rpm) voinut ajella, koska lämmöt alkoivat laskemaan (termostaatti uusi 88°C ja koko maski vuorattu umpeen). Piti päästellä joko nelosella, kiihdytellä kokoajan tai sitten painella 100km/h.
Sama härveli saavutti mittarista katsottuna moottorin "normaalilämmön" lähtökohtiin nähden riittävän nopeasti (kaupunkiajossa noin 10-15 minuuttia noilla pakkasilla). Tosin jotta se lämpö saatiin sisälle, siihen menikin tunti. :o Volvoissa mitä olen istunut, alkaa sitä lämpöä tulemaan sisälle aika äkkiä käynnistyksen ja liikkeelle lähdön jälkeen.
Tänäaamuna, vaikkei ollut pakkasta kuin pari astetta, kuuntelin taas naapurin manöövereitä volkkarinsa kanssa. Aikalailla 5-6 sekuntia kävi käynnistyksen jälkeen, kunnes lähti liikkeelle. Ei lämmössä, auto seissyt kaksi päivää.
Kyllä se tuommoinen -09 autonkin moottori pitää sitä mekaanista ääntä ja aika rumasti, kuin noin lähdetään menemään. :(
Tulipa viimetalvelta eräs esmerkki mieleen. Sain koulukaverin kanssa tehtävän hakea varaosia koulun Priuksella. Prius laitettiin käyntiin (siis oikeasti moottori käymään) 10 minuuttia ennen lähtöä, koska pakkanen paukkui taas yli parissa kymmenessä. Kun lähdettiin, moottorin lämpö oli noussut "yhden palkin" (en osaa sanoa mitään, paljonko on. Sen avaruus-sukkulan tingelitangelinäyttö on mitä on). Pari kilometriä oli taajamaa, jolloin moottori pörisi tyhjäkäyntiä ja liikuttiin sähköllä, lämmöt eivät nousseet.
Sitten alkoi maantie ja prius sai happea. Moottori parkaisi sinne 4500rpm tuntumaan hetkeksi, jonka jälkeen jatkettiin 2500rpm muutama kilometri. Moottorin lämmöt nousivat heti normaaliin, sitten moottori sammuikin.
Sama efekti oli eräässä -12 Yariksessa. Kymmenen minuuttia tyhjäkäyntiä -10°C pakkasissa, eikä sisälle tule juurikaan lämpöä eikä lämmöt ole nousseet. Heti liikkeelle lähdettyä alkoi lämmön tulo lisääntymään ja moottoritielle liittymisen jälkeen alkoi lämmöt kohoamaan silmissä ja sisälle tuli lämmin.
Molemmilla Toyotilla on yksi yhteinen, lämmitysjärjestelmään liittyvä piirre. "Vesijäähdytetty" pakoputken alkuosa toiselle katalysaattorille asti, eli pakoputken/ensimmäisen katalysaattorin kuori on vesivaippa. :) Ja kyllä, toinen katalysaattori (tai siltä se ainakin näytti), vaikka bensakone.
-
Yksi pikkuinen (1.2 litrainen) bensiinimoottori oli semmoinen, että -25°C pakkasissa 80km/h ei vitosvaihteella (2800rpm) voinut ajella, koska lämmöt alkoivat laskemaan (termostaatti uusi 88°C ja koko maski vuorattu umpeen). Piti päästellä joko nelosella, kiihdytellä kokoajan tai sitten painella 100km/h.
Sama härveli saavutti mittarista katsottuna moottorin "normaalilämmön" lähtökohtiin nähden riittävän nopeasti (kaupunkiajossa noin 10-15 minuuttia noilla pakkasilla). Tosin jotta se lämpö saatiin sisälle, siihen menikin tunti. :o Volvoissa mitä olen istunut, alkaa sitä lämpöä tulemaan sisälle aika äkkiä käynnistyksen ja liikkeelle lähdön jälkeen.
Tää on uudemmissa aika normaalia.
Omistan ite nyt ekaa kertaa dieselin. Tän 2014 vuoden V70sen. Edellispäivä kun vein vanteet maalarille, lähdin tuossa ~19-19.30 aikaan illalla ajelemaan. Auto seissyt 2pv pihalla. +3 astetta lämmintä ulkona. Nyt oli mutta yleensä ei, eli tankin varanto sen verran heikko ettei webasto ollu käytettävissä (valopalaa) ~range 100km. Tuon seurauksena webasto ei käytössä.
Huomaamaani "ongelmaan" Eipä lämpene nämätkään. Käyttölämpötilan saavutti ~15km ajon jälkeen kun olin jo päästellyt 110km/h vauhtiakin tovin. Sisälle alkoi tulla lämmintä haalean sijasta vasta 10km/20min ajon jälkeen.
Normaalissa ajossa, webasto olisi lämmittäny auton 1/3 osaa jo ennen lähtöä, sisältä oltaisiin oltu krematorio lämmössä ja ~2km ajon jälkeen olisi ollut normaali lämpötila.
Eli ei lämpene uudemmat Volvotakaan ilman lämmitintä.
Edit: Ja minä en vuoraa keulaa :D
-
Tää on uudemmissa aika normaalia.
Omistan ite nyt ekaa kertaa dieselin. Tän 2014 vuoden V70sen. Edellispäivä kun vein vanteet maalarille, lähdin tuossa ~19-19.30 aikaan illalla ajelemaan. Auto seissyt 2pv pihalla. +3 astetta lämmintä ulkona. Nyt oli mutta yleensä ei, eli tankin varanto sen verran heikko ettei webasto ollu käytettävissä (valopalaa) ~range 100km. Tuon seurauksena webasto ei käytössä.
Huomaamaani "ongelmaan" Eipä lämpene nämätkään. Käyttölämpötilan saavutti ~15km ajon jälkeen kun olin jo päästellyt 110km/h vauhtiakin tovin. Sisälle alkoi tulla lämmintä haalean sijasta vasta 10km/20min ajon jälkeen.
Normaalissa ajossa, webasto olisi lämmittäny auton 1/3 osaa jo ennen lähtöä, sisältä oltaisiin oltu krematorio lämmössä ja ~2km ajon jälkeen olisi ollut normaali lämpötila.
Eli ei lämpene uudemmat Volvotakaan ilman lämmitintä.
Edit: Ja minä en vuoraa keulaa :D
Dieselissä tuo "ongelma" on ollut jo iät ajat, nykyään tosin voimistuneempana kokoajan polttoainetaloudellisuuden ja hyötysuhteen parantuessa. Mutta nykyään tuo ongelma vaivaa myös bensamoottorisia autoja, joidenka moottori on pieni ja kuristettu polttoainetaloutta silmällä pitäen.
Tämän topicin innoittaman piti aamulla katsoa, kuinka nopeasti se 60-lukuista suunnittelua oleva vinokone lämpenee etanolikäytössä. Yöllä noin asteen verran ollut pakkasta, josta noussut nollaan joka oli käynnistyshetkellä.
Mittari alkoi nousemaan reilun kolmen minuutin tyhjäkäynnin jälkeen, vaihde kytkettynä (D, eli pyörii momentinmuunninta vasten). Tuolloin lähdin liikkeelle:
(https://thumb.ibb.co/i6Z67G/DSC_0057_1.jpg) (https://ibb.co/i6Z67G)
Reipas pari kilometriä kaupunkia (yksi liikenneympyrä, pitkähkö alamäki, yhdet liikennevalot ja kilometrin suora joka nousee lopusta) ja lämpötila normaalissa:
(https://thumb.ibb.co/ibTYnG/DSC_0058.jpg) (https://ibb.co/ibTYnG)
Sisälle alkoi tulemaan haaleaa noin 50 sekuntia käynnistyksestä. Tuossa reippaan kolmen minuutin kuvassa sisälle tuleva ilma oli jo huomattavasti kättä lämpimämpää ja jälkimmäisessä kuvassa pienen ajon jälkeen tulikuumaa. :D
-
Mulla menee auton käynnistys yleensä näin:
Kun tiedän milloin olen lähdössä liikkeelle niin viittä tuntia ennen nostan autotallin sisälämpöä viidellä asteella.
Kahta tuntia ennen kytken lohkolämmittimen ja öljypohjan säteilylämmittimen päälle.
Lohkolämmitin lämmitää nestettä ja säteilylämmitin lämmittää öljyt valmiiksi.
Puoli tuntia ennen lähtöä laitan webaston päälle.
Varttia ennen lähtöä käynnistän moottorin ja ajan auton ulos tallista.
Samalla notkistelen vaihteistoöljyjä kokeilemalla vaihteita läpi.
Pari kertaa lievästi kokeilen miten auto ottaa kierroksia vapaalla.
Kun moottorin lämpötila on 90 astetta ja sisätilat ovat lämmenneet ja automaatti-ilmastoinnin puhallus on tasaantunut lähden varovasti liikkeelle ensin pienillä vaihteilla pienillä kierroksilla iskunvaimentimia herkistellen ja loivia mutkia tehden että öhjaustehostimen öljyt lämpenevät.
Noin puolen tunnin ajon jälkeen kytken automaatin D-asentoon ja nostan maantielläkin nopeuden 80-km/h -tasoon.
Näillä toimilla olen autoilla selvinnyt ilman että on tarvinnut sylinterejä porailla ylikokoihin.
-
Mulla menee auton käynnistys yleensä näin:
Kun tiedän milloin olen lähdössä liikkeelle niin viittä tuntia ennen nostan autotallin sisälämpöä viidellä asteella.
Kahta tuntia ennen kytken lohkolämmittimen ja öljypohjan säteilylämmittimen päälle.
Lohkolämmitin lämmitää nestettä ja säteilylämmitin lämmittää öljyt valmiiksi.
Puoli tuntia ennen lähtöä laitan webaston päälle.
Varttia ennen lähtöä käynnistän moottorin ja ajan auton ulos tallista.
Samalla notkistelen vaihteistoöljyjä kokeilemalla vaihteita läpi.
Pari kertaa lievästi kokeilen miten auto ottaa kierroksia vapaalla.
Kun moottorin lämpötila on 90 astetta ja sisätilat ovat lämmenneet ja automaatti-ilmastoinnin puhallus on tasaantunut lähden varovasti liikkeelle ensin pienillä vaihteilla pienillä kierroksilla iskunvaimentimia herkistellen ja loivia mutkia tehden että öhjaustehostimen öljyt lämpenevät.
Noin puolen tunnin ajon jälkeen kytken automaatin D-asentoon ja nostan maantielläkin nopeuden 80-km/h -tasoon.
Näillä toimilla olen autoilla selvinnyt ilman että on tarvinnut sylinterejä porailla ylikokoihin.
Tämä pitäisi liimata johonkin autokoulun oveen. :2funny:
-
Näillä toimilla olen autoilla selvinnyt ilman että on tarvinnut sylinterejä porailla ylikokoihin.
Ajan kysymys kun tolla tavallaa rääkkäät kylmää autoa :nohnoh
-
Mullon kyllä sen verran kiire että ihan tohon en taivu :hg:
-
Ajan kysymys kun tolla tavallaa rääkkäät kylmää autoa :nohnoh
Joo, pitäisi kyllä webastolla lämmittää käyntilämpöiseksi ennen käynnistystä...
Tästä lähtien nosta tallin lämpötilaa kymmenellä ja käytän webastoa tunnin.
-
Joo, pitäisi kyllä webastolla lämmittää käyntilämpöiseksi ennen käynnistystä...
Tästä lähtien nosta tallin lämpötilaa kymmenellä ja käytän webastoa tunnin.
Jonnekkin 60 asteen tuntumaan webasto taitaa jaksaa moottorin lämmittää vaikka pitäisi päällä koko päivän. Uskaltaakohan silloin käynnistää moottorin ja käyttää hetken tyhjäkäynnillä?
Vakavasti ottaen näillä etelän talvikeleillä 10-15 minuuttia webastoa riittää lämmittämään koneen kuumemmaksi kuin heinäkuussa ilman lämmitystä... Ehkä kerran on Tampereen tasalla ollut -10 astetta tänä talvena. Nollakeliä sitäkin enemmän.
-
Jonnekkin 60 asteen tuntumaan webasto taitaa jaksaa moottorin lämmittää vaikka pitäisi päällä koko päivän. Uskaltaakohan silloin käynnistää moottorin ja käyttää hetken tyhjäkäynnillä?
Vakavasti ottaen näillä etelän talvikeleillä 10-15 minuuttia webastoa riittää lämmittämään koneen kuumemmaksi kuin heinäkuussa ilman lämmitystä... Ehkä kerran on Tampereen tasalla ollut -10 astetta tänä talvena. Nollakeliä sitäkin enemmän.
Tosimies tyhjäkäyttää myös kesällä autoa ennen lähtöä. Tosin muutamana kesänä varmaan ollut ihan tarvettakin
-
Nopeat lämpötilanvaihtelut eivät kyllä yleensä ole hyvästä.. Se on tainnut populistimekaanikoilta sujuvasti unohtua että ovat saaneet haluamaansa näkyvyyttä.
-
Vanhat esikammio-dieselit lämpenevät talvella huomattavasti uudempia paremmin. Jopa D24TIC lämpesi yli -25 pakkasessa ihan ok, vaikka visko puhalsi koko ajan, eikä keulassakaan ollut mitään pahveja. Vanhat pajerot ja L200 lämpenee myös hyvin talvella ja käynnistyvät kovassakin pakkasessa hyvin (paremmin kuin VW tekeleet). Sama juttu 1.9D volkkarissa että tarkenee ihan hyvin. Mitsubishi ASX, taas ei lämpene myöskään yhtään mihinkään -20 kelissä.
muuten tuo traktorikin lämpenee nopeammin kuin jotkin autot ja sulattaa ikkunatkin yllättävän nopeasti.
-
Tosimies tyhjäkäyttää myös kesällä autoa ennen lähtöä. Tosin muutamana kesänä varmaan ollut ihan tarvettakin
Täältä ilmottautuu sitten yksi tosimies! :D 8) Tosiaan näin talviaikaan Ardic huutaa sen itse määrittelemänsä ajan ja 2 tuntia ennen lähtöä alkaa myös säteilijä toimimaan yhdessä akkulaturin kanssa. Kun koneen sitten jokseenkin lämpöisenä starttaan, niin aina ennen liikkeelle lähtöä muutaman minuutin tyhjäkäynti ja sitten erittäin rauhallisilla/pehmeillä liikkeillä liikenteeseen. 8)
Kesällä aina "kylmällä" koneella kanssa muutaman minuutin tyhjäkäynti ennen lähtöä ja sitten yllä mainitulla tavalla liikenteeseen...
Sama muutaman minuutin tyhjäkäynti on myös aina mukana ennen moottorin sammutusta. Painotan sanaa aina. :D Jos joku matkustaja tuosta mäkättää, niin sanon vaan että "mene sinä edeltä, tulen kohta". 8)
En tiedä voiko tätä pitää jonkinlaisena mittarina rauhallisille lämmitelyilleni, mutta vain tasan kerran olen havainnut momentinmuuntimen luistavan siihen tyyliin mitä se tekee kylmänä ollessaan. ::)
-
En tiedä, onko uusien laatikkojen ominaisuus tuo kylmänä luistaminen, vai onko minun wanha AW-71L wammautunut. Sen vaihdot on korostetun teräviä kylmillä öljyillä.
-
Traktorin pikavaihde (pakkavaihteisto), luistaa kylmänä todella paljon, ja on joltain -87 vuodelta peräisin. Vasta lämmettyään alkaa vaihtaa napakasti.
-
Enintään sen lumien puhdistamisen ajan auto käy tyhjää, harvemmin sitäkään koska Webasto. Siihen ei saa vakiokuntoinen (vakio-osilla kasattu) moottori hajota että kylmänä lähdetään kevyellä kuormituksella liikkeelle. Eri asia sitten joku takomännillä rakennettu kone jonka välykset kylmänä on vähän toista luokkaa. Siksi tuota pyörää tulee hetki käyteltyä kesälläkin kun kylmästä starttaa. Normaalin liikenteessä ajamisen jälkeenkin tuo jälkikäyttely on vähän niin ja näin, vaikka tulee itse monesti ihan hetki (5-10s) annettua turbollisten kamppeitten käydä.
-
Nopeat lämpötilanvaihtelut eivät kyllä yleensä ole hyvästä.. Se on tainnut populistimekaanikoilta sujuvasti unohtua että ovat saaneet haluamaansa näkyvyyttä.
Joo!
Menetelmillä jotka tuolla aiemmin olen esitellyt olen yrittänyt pehmentää nopeita lämpötilanvaihteluja ja minimoida kylmyyden vaikutuksen.
-
Joo!
Menetelmillä jotka tuolla aiemmin olen esitellyt olen yrittänyt pehmentää nopeita lämpötilanvaihteluja ja minimoida kylmyyden vaikutuksen.
Ellen väärin muista niin prätkän manuaalissakin suositeltiin tyhjäkäyttöä. Aika kireitähän ne on nykyään autojenkin moottorit. Kummallista muuten että S&S ei sammuta kylmää moottoria vaan antaa hursputtaa tyhjäkäyntiä :2funny:
-
Työ autoni Golf 1.2 tsi:n S&S sammuttaa kylmänäkin kun kääntää lämmitys laitteen puhaltimen nollaan.
Ja käynnistyy taas heti kun säätää takaisin päälle, tai lisää/vähemmän lämpöä? Siis kun on ensin pysähtynyt.
Deekusta paha sanoa kun melkein aina on ajoakussa virtaa ajon alkaessa.
T: Antti R.
-
Työ autoni Golf 1.2 tsi:n S&S sammuttaa kylmänäkin kun kääntää lämmitys laitteen puhaltimen nollaan.
Ja käynnistyy taas heti kun säätää takaisin päälle, tai lisää/vähemmän lämpöä? Siis kun on ensin pysähtynyt.
Deekusta paha sanoa kun melkein aina on ajoakussa virtaa ajon alkaessa.
T: Antti R.
Deeku ja Start/stop ???
-
Eikö joku uudempi Volvon diesel ollut nimetty myös D6 nimellä aikaisempien volvo 240 D6 (D24) lisäksi, ja siitä tullut tuo "deeku". Tai onhan varmaan D24 start/stop, jos sen kytkimellä sammuttaa jatkuvasti risteyksessä, tosin traktorimaisen alaväännön takia sekään ei aina onnistu helpolla, varsinkaan talvella.
Tuollainen V60 on ainakin ollut D6 koneellinen plug-in hybrid: http://www.autowiki.fi/index.php/Volvo_V60#V60_D6_AWD_Plug-in_Hybrid
Tuollaista V60 tuolla "deekulla" on nähtävästi tarkoitettu kun näkyy allekirjoituksessakin olevan V60 hybrid Polestar -14.
-
D24 on kyllä päässä ainoa oikea deeku, niin karsea laite se kyllä on :D
Transitissa esimerkiksi ei lämpene moottori tyhjäkäynnillä ollenkaan, lyö väkisin webaston päälle jos alle +5 astetta lämmintä. Ja jos alle 1/4 tankki polttoainetta, ei laita webastoa niin ei lämpene edes ajossa :buck2:
Vaikka "Unohtuu" välillä puoleksi tunniksi käyntiin pihalle kun laittaa lämpenemään, mutta ei se vaan lämpene :D tuntuu muutenkin hurjalta tuo 50tkm öljynvaihtoväli...
Eipä tuo Hiacekaan tykännyt huonoa pitkistä tyhjäkäynneistä kun laittoi aamulla lämpenemään ennen työkeikalle lähtöä, mutta sentään lämpesi
-
D24 on kyllä päässä ainoa oikea deeku, niin karsea laite se kyllä on :D
Transitissa esimerkiksi ei lämpene moottori tyhjäkäynnillä ollenkaan, lyö väkisin webaston päälle jos alle +5 astetta lämmintä. Ja jos alle 1/4 tankki polttoainetta, ei laita webastoa niin ei lämpene edes ajossa :buck2:
Vaikka "Unohtuu" välillä puoleksi tunniksi käyntiin pihalle kun laittaa lämpenemään, mutta ei se vaan lämpene :D tuntuu muutenkin hurjalta tuo 50tkm öljynvaihtoväli...
Eipä tuo Hiacekaan tykännyt huonoa pitkistä tyhjäkäynneistä kun laittoi aamulla lämpenemään ennen työkeikalle lähtöä, mutta sentään lämpesi
Transit mielestäni pitäisi nimetä uudelleen= Tran shit! Aina nuo on olleet kamalia vehkeitä, melua ja huolta tuottaa sille ken Transittiin luottaa! ;D >:( :D ;D :o
-
Transit mielestäni pitäisi nimetä uudelleen= Tran shit! Aina nuo on olleet kamalia vehkeitä, melua ja huolta tuottaa sille ken Transittiin luottaa! ;D >:( :D ;D :o
Pakko sanoa kun mainittiin Transiittia niin minulla on ollut niitä 2 kpl, toinen täyskokoinen -96 ja toinen pikkupätkä -99 eikä kummallakaan juuri mitään ongelmaa minun aikan paitsi ruoste. -10 asteessa ei edes hehkuttanut vielä mutta nätisti lähti käyntiin eikä kannet haljenneet vaikka lämmitys- / jäähdytyskäyttö jäi välillä vajaaksi.
Sisälämmityksestä vastasi molemmissa ilmawebasto.
Edit: Pajerossa taas kuuluu kannen vaihto melkein vuosihuoltoon. Ja niissähän on sentään koppi täynnä tarroja joissa käsketään tyhjäkäyttää sekä ennen ajoa että jälkeenkin.
-
Pakko sanoa kun mainittiin Transiittia niin minulla on ollut niitä 2 kpl, toinen täyskokoinen -96 ja toinen pikkupätkä -99 eikä kummallakaan juuri mitään ongelmaa minun aikan paitsi ruoste. -10 asteessa ei edes hehkuttanut vielä mutta nätisti lähti käyntiin eikä kannet haljenneet vaikka lämmitys- / jäähdytyskäyttö jäi välillä vajaaksi.
Sisälämmityksestä vastasi molemmissa ilmawebasto.
Edit: Pajerossa taas kuuluu kannen vaihto melkein vuosihuoltoon. Ja niissähän on sentään koppi täynnä tarroja joissa käsketään tyhjäkäyttää sekä ennen ajoa että jälkeenkin.
Pajerossa (ja ASX:ssä, kuten myös L200:ssa) on jostain syystä myös venttiilivälysten säätö huollon yhteydessä, oliko nyt 120tkm välein vielä nykyäänkin.
Minkähän takia? Onko näiden, heikon maineessa olevien Dieseleiden, yritetty jotain kikkailuja tms. kun ei kannet kestä yms. kivaa?
Dieselkone on edelleen mielestäni "työkone". Ihan turhaa lähteä tekemään se heiveröisesti. Ennemmin tekee kerralla kunnolla.
-
Aina hetki tyhjäkäyntiä ennen ajoon lähtöä, jopa kesällä kierrosten tasaantumista odottaen. Pari vuotta sitten pidin 34 asteen pakkasessa ysikymppiä 45min tyhjäkäynnillä 3h lämmityksen jälkeen.
-
Aina hetki tyhjäkäyntiä ennen ajoon lähtöä, jopa kesällä kierrosten tasaantumista odottaen. Pari vuotta sitten pidin 34 asteen pakkasessa ysikymppiä 45min tyhjäkäynnillä 3h lämmityksen jälkeen.
Millä esilämmitit? Lohkolämmitin? Polttonestelämmitin?
-
Pajerossa (ja ASX:ssä, kuten myös L200:ssa) on jostain syystä myös venttiilivälysten säätö huollon yhteydessä, oliko nyt 120tkm välein vielä nykyäänkin.
Minkähän takia? Onko näiden, heikon maineessa olevien Dieseleiden, yritetty jotain kikkailuja tms. kun ei kannet kestä yms. kivaa?
Ei, kun on vaan viimeisiä mohikaaneja jotka eivät käytä hydraulinostajia. Kannen halkeamat on esikammiokoneiden aikaa, uudet on vaan niin paskasta kierrätysromusta tehtyjä että syöpyvät pilalle...
-
Pimeänä olevat hehkut särkevät myös kansia esikammiokoneista. Oli sitten kyseessä mitsu, d24 tai mersun om kone.
-
Pajerossa (ja ASX:ssä, kuten myös L200:ssa) on jostain syystä myös venttiilivälysten säätö huollon yhteydessä, oliko nyt 120tkm välein vielä nykyäänkin.
Minkähän takia? Onko näiden, heikon maineessa olevien Dieseleiden, yritetty jotain kikkailuja tms. kun ei kannet kestä yms. kivaa?
Dieselkone on edelleen mielestäni "työkone". Ihan turhaa lähteä tekemään se heiveröisesti. Ennemmin tekee kerralla kunnolla.
Pajerossa on ventiilisäätö korkeintaan puolen tunnin homma ja jos 120 tkm pyysyy säädöissä niin ei paha! Vw 1,6D / TD - on oikeesti pakko säätää, menee välykset liian pieniksi. Ja tässä koneessa säädetään simmiprikoilla ja 30 tkm välein...
Kyllä Pajero on työkone kunhan lämmitykset ja jäähdytykset tapahtuu asianmukaisesti. Olen muutaman vuoden silloin tällöin seurannut tilannetta nettiautossa ja aika selkeä on kaava mielestäni, kolme eri ryhmää löytyy. 1. Kiirelliset remonttireiskat - kansi vaihtoon 100-200 tkm kohdalla. 2. Maalaisjärjelliset - vaihto 400 - 600 tkm kohdalla. 3. Papan silmäterä - vaihto vasta 800 tkm kohdallla.
-
Pajerossa on ventiilisäätö korkeintaan puolen tunnin homma
Varmaan riippuu pajerosta. Vm. 2014 ottaa ammattilaiselta 4-5h.
-
Varmaan riippuu pajerosta. Vm. 2014 ottaa ammattilaiselta 4-5h.
Juu, vanha kunnon 4D56 mielessä...
-
Juu, vanha kunnon 4D56 mielessä...
Noistahan tahtoo tulla tasapainoakseli lohkosta läpi, kannen hajoamisen lisäksi. Sekä Pajero/L200 runko ja kori mätänee melko nopeasti ennen kuin mittarissa edes yli 500tkm. Yhdessä -90 luvun L200 oli rungossa, sekä korissa reikiä ja se "putki" runkojen välissä, taka-akselin yläpuolella oli puhki ruostunut, vaikka mittarissa oli vasta 174tkm. Kuuleman mukaan vanha 2.3 dieselkone on vielä surkeampi kuin 2.5. Noissa on ollut kansivikoja jo uutena -90 luvun alussakin.
-
Noistahan tahtoo tulla tasapainoakseli lohkosta läpi, kannen hajoamisen lisäksi. Sekä Pajero/L200 runko ja kori mätänee melko nopeasti ennen kuin mittarissa edes yli 500tkm. Yhdessä -90 luvun L200 oli rungossa, sekä korissa reikiä ja se "putki" runkojen välissä, taka-akselin yläpuolella oli puhki ruostunut, vaikka mittarissa oli vasta 174tkm. Kuuleman mukaan vanha 2.3 dieselkone on vielä surkeampi kuin 2.5. Noissa on ollut kansivikoja jo uutena -90 luvun alussakin.
Samoiten vanhemmissa mitsun dieseleissä yleistä, että mäntä on halki.
-
Helmastako ne halkeaa kuten on joissakin D24-koneissa käynyt ?
-
Helmastako ne halkeaa kuten on joissakin D24-koneissa käynyt ?
Pitkittäin haljennut kaksi Pajeron mäntää 100% vakio Pajerosta. Pelkän kovan metelin takia avattu kone molemmissa tapauksissa, jännä ettei olleet räjähtäneet. Männänrenkaat lähinnä piti enään sitä kasassa. Jotain 500tkm niissä tais olla.
Ite niin hirveästi Pajeroiden kanssa pelannut, mutta diesel pajalla olin vuoden verran siellä niitä näki.
Kuulemma suht yleistä. Uudet kannet niihin tuli molempiin kun esikammiot oli halki.