Kulkukoira  Proturbo

Italiamallin C70 T5 -99

  • 18 Vastauksia
  • 6662 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuusoT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • C70 T5 Italia
    • Kuvasivusto
Vs: Italiamallin C70 T5 -99
« Vastaus #15 : 03.09.2024, 10:53:52 »
Lauantaipäivä kuluikin rattoisasti autoa hinkatessa. Ensin perusteellinen pesu (vesisateessa :buck2:) sitten auto kuivamaan talliin ja lopuksi kävin pinnat vielä läpi Ipalla.
Iltapäivästä kun pinnat oli kuivaneet ja kaikki epäpuhtaudet ja pölyhiukkaset poistettu, hieroin Qyeonin MOHS Evo pinnoitteen maalipinnoille. Myös ovien välit tuli pinnoitettua. Pinnoitteen asetuttua vahasin vielä Collinite 915 vahalla. Kyllä alkoi kiiltämään 8)





Maanantaina poikkesin Ahvenistolla harrasteajoneuvotapahtumassa. Kyseessä siis kesäkuukausina joka maanantai klo 16-19 varikkoalueella järjestettävästä avoimesta ja maksuttomasta harrastetapahtumasta. Autoja oli paikalla arviolta +200 ja säätkin salli. Volvoja ei kovin montaa edustettuna ollut ja nähdäkseni tämä oli ainoa C70 :pomo:



« Viimeksi muokattu: 03.09.2024, 11:02:24 kirjoittanut JuusoT »
Ex. Volvo C70 2.4 -99
Ex. Volvo V70 2.4T Ocean Race -02
MB Sprinter 319 w906
Volvo C70 T5 Italia -99

Poissa JuusoT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • C70 T5 Italia
    • Kuvasivusto
Vs: Italiamallin C70 T5 -99
« Vastaus #16 : 07.02.2025, 22:19:07 »
Noniin hetkeen ei ole taas kirjoiteltu. Kaikenlaisia käänteitä on tapahtunut ja harrastelu on lähtenyt aika isostikin eteenpäin auton tekniikkapuolen kanssa.
Tulossa pitkä kirjoitus, joten ottakaa hyvä asento ja vaikka kupponen kahvia. ;D

Jaan tämän kyllä ehkä suosiolla useampaan eri osakokonaisuuteen :)

Sitten asiaan.


Osa 1. "Purku" - syksy 2024

Autolla ajeltiin kuivien kesärengaskelien loppuun asti. Taisi viimeiset ajot olla 19 lokakuuta ja siitä auto seisontaan. Viimeisten viikkojen aikana alkoi kuulua nopeasti paheneva hankaava/metallinen ääni jostain ratin ja etupuskurin välistä. Tarkempaa paikkaa äänelle ei osattu paikantaa, mutta epäilykset kohdistui muita paikkoja pois-sulkemalla vaihdelaatikkoon. Ääni oli pahimmillaan kiihdyttäessä pienillä vaihteilla, mutta sen sai kuuluville ihan paikallaankin kytkintä vasten vedättämällä. Pakkivaihde ollen ainoa, jolla ääntä ei erottanut.

Talven mittaa oli ajatuksena purkaa moottoria muutenkin ja korjata ainakin vuotavat venttiilivarren kumit. Myös tilavuuden nosto 2.0 -> 2.3 houkutti ja oli useasti mielessä. Ja kerran koneen aukaisisi, olisi näppärä vahvistaa alakerta samalla vaivalla H-profiili kiertokangilla.

Hetken asiaa tuumailtua päädyin metsästämään 2.3 B5234T konetta, josta rakentaa uusi mylly vanhan odotellessa pellin alla.

Käytetty kone löytyikin varsin pian ja kohtuulliseen rahaan. Paketin mukana tuli myös M56 manuaalilaatikko, jota ajattelin voivani hyödyntää sikälimikäli totean auton alkuperäisen olevan rikki.
Uusi kone haettiin hallille ja alettiin purkaa. Tässä vaiheessa on todettava etten ole koskaan aiemmin auton moottoria purkanut, saati kasannut. Jakopääremontti on ehkä "haastavin" remppa mitä auton tekniikkaan tullut tehtyä. Crossipyöriä ja vanhoja kelkkoja moottoreineen on tullut kyllä useampia purettua ja kasattua ihan hyvällä menestyksellä, joten ajatus oli ettei tämäkään sen kummoisempaa ole ::) Onhan tämä lisäksi mahdottoman mielenkiintoista ja samalla tulee taas lisää oppia.

Uusi B5234T3 kone oli peräisin hieman tuoreemmasta V70 T5 mallista. Ostohetkellä en vielä hahmottanut olisiko kone vanhempaa N sukupolvea vaiko jo uudempi RN.
Ostokonetta purettiin sillä ajatuksella, että vanha saisi pysyä autossa niin kauan kunnes uusi olisi valmis ja siinä vaiheessa tehtäisiin vain nopea vaihto laskemalla vanha apurunkoineen alas ja uusi paikoilleen. Mutta...

Melko nopeasti selvisi, että ostettu kone olikin aika kulunut ja ollut huonolla huollolla. Huhupuheiden mukaan "vain" n. 270tkm ajettu.
Sylintereissä oli lähes kaikissa syvät pystynaarmut ja joka paikka missä kulkee öljyä, oli paksun karstan peitossa. Varmaankin ollut viime ajat kauppakassina huonolla huollolla, halvoilla öljyillä ja pitkillä vaihtoväleillä. Onneksi ei ollut kallis ostos niin ei mahdottomasti harmittanut. Käytännössä koko paketti tuli maksamaan suunnilleen ehjän M56 manuaalilaatikon verran.





Kansikin aika hurjassa kunnossa ja paininkupeissa erikoista syöpymää. Liekö ollut joskus vettä koneessa varastoinnin aikana tms.



Melko nopeasti tein päätöksen, että hylkään alkuperäisen suunnitelman ainakin tämän koneen lohkon ja kannen osalta. Olisihan tuon saattanut vielä pelastaa poraamalla, mutta sitten olisi tarvinnut ylikokomännät ja budjetti olisi nopeasti karannut. Kansi hieman harmittaa kun tuo olisi ollut kovilla nostajilla, joiden olen kuullut olevan parempi vaihtoehto virityskäytössä. Uudempi RN kansi olisi myös ilmeisesti hieman paremmin virtaava, joskaan sillä nyt ei tällaisessa suurta merkitystä varmasti ole.
Sinällään kannessa ei varmaankaan ole mitään lopullisesti rikki, mutta isomman työn se kuitenkin vaatisi, jos sitä haluaisi käyttää jatkossa.

Ostetun koneen puretut romut sivuun ja sitten auton, sekä siellä lepäävän B5204T koneen kimppuun. Hieman jännitti alkaa nyppimään johtoja, letkuja ja muita haitoilla olevia komponentteja pois. "Tuleekohan tästä ikinä enää käyntikuntoista liikkuvaa autoa" - ajattelin.
Ei auttanut muuta kuin härkää sarvista ja työntouhuun. Parin päivän aherruksen jälkeen näky oli tämä:





Tässä vaiheessa viimeistään täytyy kiittää isääni. Ilman näin hyviä tiloja ja työkaluja ei tulisi tällaiseen ikinä ryhdyttyä. Toisaalta häntä voi syyttää tällaisten harrastusten pariin ajamisesta ;D

Takaisin asiaan.

Kone laskettiin apurunkoineen päivineen alakautta lattialle. Tai oikeastaan kone ja apurunko pysyi paikoillaan ja muu auto nostettiin nostimella ylös. Kaikenkaikkiaan yllättävänkin näppärä toimenpide. Ainoastaan ohjausakseli teetti ylimääräistä pään raapimista kun nivelen boori oli ruostunut jumiin eikä suostunut liikkumaan ei sitten millään. Onneksi keksin löysätä ohjausaksen ylikautta jalkatilasta ja sitten koko paketti putosikin kivasti irtaalleen autosta.
Tässä vaiheessa oli jo yksi "Tinavitonen" purettu joten räikkä ja pulttimopo auki asentoon ja nopeasti osia toisistaan irralleen. Tässä vaiheessa oli myös oletuksena, että olen purkamassa vanhemman generaation "N" moottoria. Tätä ajatusta tuki myös kannen "venttiilikopasta" puuttuvat Torx tulpat. Netistä luettuna tämä viittaisi hydraulisiin venttiilinnostajakuppeihin, joita käytetty vanhemmissa koneissa.
Kantta irroittaessa koettiin projektin ensimäinen oikea isompi takaisku kun yksi kansipulteista katkesi avatessa. Muuan Heinonen Drift Team videoista oppineena tiesin, mitä tämä tarkoittaa jos katkennutta pulttia ei saisi ongittua lohkosta ulos.
Kylmä hiki otsalla kaverin kanssa onkimaan pultin nysää lohkosta. Onneksi pultti oli katketessaan löystynyt ja nysä lähti pyörimään ruuvarilla pyörittelemällä. Lopuksi porattiin pultin päähän pieni kolo ja lyötiin sopivan kokoinen Torx hylsy kiinni nysän onkimisen helpottamiseksi.

Victory! 



Tässä vaiheessa huokaistiin helpotuksesta myös lohkon kunnon osalta. Sylinterit vaikutti olevan todella hyvässä kunnossa. Jopa alkuperäiset hoonausjäljet oli näkyvillä, eikä sylinterien yläosissa tuntunut kulumaa tai "rappua"
Olihan kone täysin käyntikuntoinen ja tuntui vetävän ihan hyvin, mutta jännitti sen kunto kuitenkin hieman. Tällähän oli kuitenkin ajettu n. 330tkm avaushetkellä.
Moottorin kunnostakin voi kyllä päätellä auton olleen pitkään harrastekäytössä ja varmasti ajettu paljon laadukkaammilla öljyillä ja lyhyemmällä vaihtovälillä kuin tavan kauppakasseilla yleensä. Yleisilme todella paljon siistimpi kuin 2.3 ostomoottorissa.

Alakertaa purkaessa selvisi, että tämäkin on ainakin lohkon osalta uudempaa RN versiota. Olen ymmärtänyt, että helpoin tapa erottaa RN kone on runkolinjan "huohotuskanavat". N koneistä nämä puuttuvat.



Erona ostettuun 2.3 koneeseen tässä 2.0 koneessa on lohkon ulkopuolelta tulevat öljysumut. 2.3 koneessa ne oli kiinni sylinterien alaosassa, eikä sumuille ole tarkistuskansia lohkon ulkopuolella.

Äkkiseltään tällä osaamisella laakerit ja muuten yleinen kunto tässä 2.0 koneessa vaikutti varsin asialliselta. Kansikin oli pintapuolisesti katselmoituna ehjän oloinen (Poislukien venttiilivarren kumit, jotka falskanneet melkoisesti öljyä pakokanaviin)



Pakosarjakin tainnut olla löysällä tai tiivisteet palaneet:



Olkoot tämä osa 1 ja jatketaan seuraavassa.
« Viimeksi muokattu: 07.02.2025, 22:43:35 kirjoittanut JuusoT »
Ex. Volvo C70 2.4 -99
Ex. Volvo V70 2.4T Ocean Race -02
MB Sprinter 319 w906
Volvo C70 T5 Italia -99

Poissa JuusoT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • C70 T5 Italia
    • Kuvasivusto
Vs: Italiamallin C70 T5 -99
« Vastaus #17 : 27.02.2025, 09:52:58 »
Osa 2. "Ihmettelyä" - Talvi 2024

Nyt kun kone oli purettu pieniin osiin, päästiin vihdoin suunnittelemaan millä laajuudella uutta konetta ehostettaisiin. Selvää oli, että kansi menee tarkistettavaksi ja samalla vuotaneet venttiilivarren kumit vaihdettaisiin. Sehän oli se alkuperäinen vika, jonka takia tähän remonttiin ylipäänsä ryhdyttiin.
Kuten mainittu tämä on ensimäinen auton moottori mikä on tullut purettua jakopäätä pidemmälle. Syksyn mittaa heräsi mielenkiinto perehtyä tekniikkaan syvemmin ja ottaa projekti osittain myös uuden oppimisen kannalta.
Aikaisemmin olen lukenut foorumilta ja muualta netistä näistä tinakoneista aika paljon. Innoittajana täytyy mainita myös Youtubesta GarageVlogs ja Heinonen Drift Team. Tekniikka ja eri viritysreseptit oli projektia aloittaessa teoriatasolla aika hyvin hallussa, eli enää puuttui käytäntö ::)

Päätin syksyn aikana, että nyt kun koko kone otetaan pois autosta niin puran sen kokonaan ja samalla vahvistan alakerran tulevaisuutta ajatellen. Ei sitten tarvitse tehdä tuplatyötä jos joskus alkaa tehot kiinnostaa. Nämä tinakoneethan on melko helppoja viritysaihioita kun moni vakio-osa on jo lähtöjään ylimitoitettu ja kestää helposti jopa tehojen tuplaantumisen. Kiertokankien tiesin olevan heikoin kohta mekaanisessa kestävyydessä, joten sellaisia aloin metsästää ensimäisenä.

Kiertokanget ja männät
Aikaisemmin ostettu 2.3 B5234T kone paljastui olevan uudempaa RN generaatiota, joka tarkoitti tässä tapauksessa 147mm kiertokangen mittaa. Ilmeisesti RN koneita on myös yleisemmällä "vanhalla" 139.5mm kiertokangella.
Ajatus oli hyödyntää "Romukoneesta" mahdollisimman paljon osia, jotta sen hankinta ei olisi ollut aivan turha. Aloin siis metsästää 147mm kiertokankia, että voisin käyttää romukoneen matalia 28.4mm puristuskorkeudella olevia mäntiä. Koko projektin tärkein osa, eli kampiakseli vaikutti olevan tuossa romukoneessa hyvässä kunnossa. 2.3 kampiakseli on 90mm iskulla kun 2.0 Italokoneen on 77mm.

Melko pian selvisi, että 147mm mittaiset kanget oli ne "harvinaisimmat" ja olisi käytännössä pitänyt tilata ulkomailta. Kuitenkin hirveällä tuurilla vastaan tuli ruotsalaisen ACM:n 147mm kanget. Olivat yksityisellä harrastajalla avatussa paketissa, mutta käyttämättömät. Mittaustodistuksen mukaan myös valmiiksi tasapainotetut ja mitatut. Mukana tuli ARP pultit ja rasva eikä hintakaan ollut paha.

Kiertokanki ja mäntäpaketin varmistuttua tilasin KL racingilta ison kasan pikkuosia mm. männänrenkaat, kansipultit, laakerit ja yläpään tiivistesarjan, sekä pyöränlaakerit ja vaihdelaatikon työsylinterin.


Vasemmalla 2.3 147mm kanki ja oikealla 2.0 139.5mm kanki


Vasemmalla 2.3 mäntä 28.4mm puristuskorkeudella. Oikealla 2.0 mäntä 42mm puristuskorkeudella.

Kytkin
Toinen heikko kohta tehojen nostoa ajatellen oli vakio kytkin. Kummastakin koneesta paljastui purettaessa kaksoismassavauhtipyörä ja vakio LUK:n valmistama kytkinasetelma. Näiden tilalle aloin metsästää kestävämpää kytkinpakettia. Foorumilta olin lueskellut, että etuvetoihin Audin Sachs SRE 707 asetelma olisi helposti muokattavissa ja kestäisi massakytkinlevyllä n. 550nm väännön. Sintterilevyä en halunnut sen luonteen takia.
Netistä löytyikin jälleen yksityiseltä käyttämätön SRE 707 asetelma ja T5r kytkinlevy + vanhemman 850:n kova vauhtipyörä. Vauhtipyörä olisi vaatinut jaonmuutokset asetelman kohdistustappeihin, että 707 asetelma olisi sopinut paikoilleen. Ehdin jo melkein koneistamolle kunnes netissä käveli vastaan käyttämätön PO-metal valmistama laadukas tinakoneen vauhtipyörä, jossa oli valmiiksi jako 707 asetelmalle ja tasapainotus tehtynä. Ei ollut edellisellä omistajalla ehtinyt kiinni asti, joten tämäkin käyttämätön.
Vauhtipyörään oli tehty myös n. 1mm upotus asetelmalle, jotta Volvon hieman ohuempi levy olisi sopiva.


SRE 707, T5r jousitettu kytkinlevy ja PO-Metal vauhtipyötä

707 asetelma vaikuttaa kyllä varsin asialliselta vakioihin verrattuna. Nyt on hyvä luotto, että tällä kestää ottaa sen mitä etuvedosta ylipäänsä on fiksua ottaa, eikä ainakaan kytkimen pitäisi lipsua 8)

Laatikko
Yksi murheenkryyni oli tuo auton vaihdelaatikko. Syksyllä voimistunut hankaava metallinen ääni oli paljastunut vaihdelaatikkoon, joten seuraavaksi kävin sen kimppuun. Ostetun 2.3 koneen mukana tullut laatikko oli uudempaa mallia ja siinä oli paksumpi kytkinakseli. Tällä akselille en löytänyt sopivaa kovan vauhtipyörän vaatimaa jousitettua kytkinlevyä, joten oli hyödynnettävä jälleen auton omaa laatikkoa.
Nopeasti selvisi, että M56 laatikkoon ei ole tarjolla muita vaihto-osia kuin laakerisarjaa ja stefoja. Netistä ei ihan hirveästi löydy tietoa tästä laatikosta muutenkaan. Ilmeisen harvinaista, että näitä jaksetaan purkaa tai ehostaa kuntoon. Johtunee tuosta varaosien olemattomasta saatavuudesta.

Itseäni kyseinen toimenpide kuitenkin kiinnosti ihan uuden oppimisenkin takia. Kiinnosti myös mitä sieltä oli hajalla ja olisiko korjattavissa kun aika pahaa ääntä piti.
Sen verran luin ohjeita, että kytkinpuoli alaspäin ja kopan pultit auki niin laatikko olisi auki, eikä näin tehtynä pitäisi singahdella mitään osia naamalle. Eli loota auki ja ihmettelemään...
Äkkivilkaisulla kaikki laakerit, vaihteensiirtäjät ym. olivat ok kunnossa, joskin hieman jo kuluneen näköisiä. Oikein mitään järkevää selitystä pahalle ääntelylle en keksinyt tässä kohdin. Tilasin laatikkoon laakerisarjan: https://www.kentso.fi/fi/product/volvo-m56-vaihdelaatikon-laakerisarja/000-VOLVOM56 ja jäin odottelemaan.
Pohdin myös Quaifen lukon asentamista, mutta se saisi nyt jäädä budjettisyistä laittamatta. Ei tuo ole paha rasti tulevaisuudessa jos tuntuu, että sellaista tarvitaan.


Avattu M56L2K laatikko



Hauska sattuma tätä kirjoittaessa. Topikissa moottorikoodin mukainen lukijamäärä ;D

« Viimeksi muokattu: 27.02.2025, 10:12:43 kirjoittanut JuusoT »
Ex. Volvo C70 2.4 -99
Ex. Volvo V70 2.4T Ocean Race -02
MB Sprinter 319 w906
Volvo C70 T5 Italia -99

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 14940
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Italiamallin C70 T5 -99
« Vastaus #18 : 28.02.2025, 09:08:07 »
Olen tuosdta laatikon avauksesta samaa mieltä sen kun tajuaa ei siinä ole mitään ihmeellistä.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.
YouTube

 

Carcom Oy  Elekma