Carcom Oy  Elekma

Rodion koeajaa: Volvo vain yhtenä vaihtoehtona

  • 575 Vastauksia
  • 230254 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6035
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: Uusi auto hankinnassa: Volvo vain yhtenä vaihtoehtona
« Vastaus #540 : 09.07.2015, 12:39:00 »

Olen huomannut, että monissa lehdissä ja televisiossakin autoista tarinoidaan lähinnä speksejä. Vaikka nehän ovat sellaisia, joita jokainen meistä voi lukea esitteestä tai nettisivuilta. "Tähän saa neljää eri moottorivaihtoehtoa, jotka ovat... lisäksi saatavilla on manuaali- ja automaattivaihteisto. Varustelutasoja on kolme, minkä lisäksi..."


Se Autoliiton matkailulehti "Moottori" on ihan hirveetä paskaa tämän suhteen...

Tällä hetkellä ostaisin omalla rahalla 3-srj:n GT:n, jos ei olisi siunaantunut tuota jälkikasvua (vaunujen konttiin mahduttaminen vaatii lastauksen kattoon asti). Tämä on niin sliikki auto, että pitäisi olla kuitenkin bensaversio ja neliveto ja toki normaaleilla renkailla, ei runflatteja!


A5 Sportback mun mielestä parempi ja paremman näköinen vaihtoehto kuin toi 3-sarjalainen GT-hirvitys, vaikka on huomattavasti vanhempi malli.
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi auto hankinnassa: Volvo vain yhtenä vaihtoehtona
« Vastaus #541 : 09.07.2015, 12:49:49 »
Olikos sulla etuveto vai neliveto?

4-veto vanhoilla 169g päästöillä, joka vastaa ilmoitettua 6,4l yhdistettyä kulutusta ( maantiellä 5,4l)
Ovat saaneet pudotettua uudemmassa 149g. Ilmeisesti Star/Stop systeemi tullut keskikulutusta hämäämään testeissä ::)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Rodion koeajaa: Volvo vain yhtenä vaihtoehtona
« Vastaus #542 : 09.07.2015, 12:56:37 »
Noh, pakko oli sitten muuttaa topicin otsikkoa kun kerran oikein luvankin sain! :D

Mut oikeasti, keep up the good work! Vaikken itse ole mitään sellaista autoa ostamassa lähitulevaisuudessa mitä koeajat, niin hauska näitä on silti lukea. Ja kuten todettua, ne speksit saa luettua kyllä esitteistäkin, enemmän kiinnostaa juuri tällaiset arjen huomiot mitä teet.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Uusi auto hankinnassa: Volvo vain yhtenä vaihtoehtona
« Vastaus #543 : 09.07.2015, 13:07:09 »
4-veto vanhoilla 169g päästöillä, joka vastaa ilmoitettua 6,4l yhdistettyä kulutusta ( maantiellä 5,4l)
Ovat saaneet pudotettua uudemmassa 149g. Ilmeisesti Star/Stop systeemi tullut keskikulutusta hämäämään testeissä ::)

Ok, todellista kulutusta katselinkin tuosta spritmonitor-linkistäsi. Jos olisi ollut "vain" etuvetoinen, olisi ollut aika kova kulutus, mutta nythän tuo on ihan hyvä kulutus.

Koskien A5:sta, se on mielestäni liian matala. 3 GT on siitä hyvä, että se on selvästi korkeampi kuin normaali 3-sarja, mutta ei liian korkea. Mahtava ajaa ja hyvät takapenkkitilat.
« Viimeksi muokattu: 09.07.2015, 13:08:55 kirjoittanut Rodion »

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12515
Vs: Rodion koeajaa: Volvo vain yhtenä vaihtoehtona
« Vastaus #544 : 09.07.2015, 13:16:15 »
BMW:n GT:t olisi muuten varmasti hyviä, mutta ne on niiiiiin rumia  :buck2:
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi auto hankinnassa: Volvo vain yhtenä vaihtoehtona
« Vastaus #545 : 09.07.2015, 13:24:00 »
Ok, todellista kulutusta katselinkin tuosta spritmonitor-linkistäsi. Jos olisi ollut "vain" etuvetoinen, olisi ollut aika kova kulutus, mutta nythän tuo on ihan hyvä kulutus.

Polttoainelämmitin tuo osansa tuohon kulutukseen. Onneksi saan minuutilleen tuon lämmittimen käyntiin tässä autossa.
Vanhassa oli vain ajastin mikä haisteli ulkoilmaa, niin jopa tunnin oli päällä, jos ei osannut ajastaa lähtöä myöhäisemmäksi ::)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Rodion koeajaa: Volvo vain yhtenä vaihtoehtona
« Vastaus #546 : 09.07.2015, 13:46:57 »
BMW:n GT:t olisi muuten varmasti hyviä, mutta ne on niiiiiin rumia  :buck2:

Vitonen on rumahko, mutta kolmonen on mielestäni sopusuhtainen. Vähän vanhaa 70-lukujen autojen muotoa siinä.



Etenkin oikeanlaisilla väreillä toimii todella hyvin.




Toki mielipideasioita...

Poissa volvo nro 5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: Rodion koeajaa: Volvo vain yhtenä vaihtoehtona
« Vastaus #547 : 09.07.2015, 21:27:57 »

Ei ole kaikilla automerkeillä omia laattoja  :o Näitä laitoin erään autoliikkeen BMW-osastolle. Ovat laattatehtaalta tilanneet täysin oman laattamallin joka on joka puolella maailmaa sama bemari-kaupoissa, kuten parketit joissa lukee myös pohjassa BMW. Työ ja materiaalit käytiin Saksanmaalta asti tarkistamassa, aika perfektionisti tuo saksanpoika ja -tyttö. Työmaan aikana oli liikkeessä se nelivetokiertue, tuntui minun Volvo-vanhus kuluneelta ku katsoi kiertueen hienoimpia autoja  :hello:
« Viimeksi muokattu: 09.07.2015, 21:37:16 kirjoittanut volvo nro 5 »
Paljon näitä on tehty, mutta harvoin ne on onnistunu...

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi auto hankinnassa: Volvo vain yhtenä vaihtoehtona
« Vastaus #548 : 09.07.2015, 23:55:34 »
Ohjaus oli hyvää, samoin takakontin tilat. Sen sijaan takapenkin tilat olivat pettymys.

Jos(ja ilmeisesti kun) takatiloilla on jotain merkitystä, C-mursun koeajo on aika turhaa. En muista milloin viimeksi olisin yhtä ahtaassa ulkomitoiltaan tuon kokoluokan autossa istunut. Kyllä tuli Toijjotan väljyyttä ikävä, kun tuollaiseen sillipurkkiin ahtauduin. Vanhaan Micraankin mahtuu paremmin.

Testaa luxus-tojota eli Lexus hybridinä, se olisi mielenkiintoista luettavaa. Alkanut näin keski-ikään vajonneena huomaamaton pappa-luxus itseäni houkuttelemaan.

Tietty Lexuksen kitumaasturi on kyllä omaan makuun aika lattea esitys, jos sen siis pitää olla sen tyylinen auto.

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Uusi auto hankinnassa: Volvo vain yhtenä vaihtoehtona
« Vastaus #549 : 10.07.2015, 01:59:59 »
Jos(ja ilmeisesti kun) takatiloilla on jotain merkitystä, C-mursun koeajo on aika turhaa. En muista milloin viimeksi olisin yhtä ahtaassa ulkomitoiltaan tuon kokoluokan autossa istunut. Kyllä tuli Toijjotan väljyyttä ikävä, kun tuollaiseen sillipurkkiin ahtauduin. Vanhaan Micraankin mahtuu paremmin.
Sehän tuossa ihmetyttääkin, että miten W124 alustan mittoihin on saatu noin vähän tilaa?

BMW teki F30 korin selvästi tilavammaksi samoihin kuoriin.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Rodion koeajaa: Volvo vain yhtenä vaihtoehtona
« Vastaus #550 : 14.07.2015, 11:55:57 »
Ensi viikolla sitten Land Rover Discovery Sport.


Mondeosta tuli vielä yksi juttu mieleen: lämppärin puhaltimen suulakkeita kojelaudassa ei voinut "säätää" puhallustehon osalta. Niitä pystyi vaan suuntaamaan tai sitten laittamaan kokonaan pois puhaltamasta. Oli tuollainen Fiateistakin tuttu tyyli, eli yhdessä ääriasennossa suutin on "sulki":



Tuon seurauksena se pelleilevä ilmastointi oli vielä kahta pahempi, koska kuskin suunnan puhallusta ei voinut pakottaa pieneksi, vaan piti joko suunnata muualle tai sulkea kokonaan.

Näin sen pitäisi olla:




Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Rodion koeajaa: Volvo vain yhtenä vaihtoehtona
« Vastaus #551 : 21.07.2015, 17:06:02 »
Ajettua: Land Rover Discovery Sport, SD4 Aut. SE 5+2.

Plussaa: maantieajettavuus, maasto-ominaisuudet
Miinusta: hinta suhteessa laaduntuntuun, puhtia vievä automaatti, ohjaustunto


Nyt tuli ajettua testilenkki ja kokeiltua elämää tämän Discovery Sportin kanssa. Odotin tätä oikeastaan aika paljon, ajattelin, että tässä voisi olla sellainen auto, josta tykkään. Ulkonäkö on kohtalaisen hyvä, merkillä on historiaa tällä saralla ja ei tule joka nurkalla vastaan.

Noh, ensiksi tutustuin sisätiloihin, ja etupenkit olivat ihan mukavat, jokseenkin vaan halvan oloiset ilman nahkaverhoilua. Mutta ehdottomasti Volvon jälkeen perusjakkaroiksi hyvät. Omassa X3:ssa olevat perusnahkajakkarat eivät ole näin hyvät kokonaisuutena (mutta minkäs teet, kun on liian iso 3-sarjan sporttipenkkeihin).

Kojelaudassa, keskikonsolissa ja monessa muussakin paikassa on käytetty halvan oloista kovaa muovia. Tulee ihan mieleen jopa Hiace. Samoin mittaristo on todella halvan oloinen muuten kuin mittariston keskellä olevan infonäytön osalta. Se on ihan ok, joskin parempi resoluutio tekisi terää.

Keskellä kojelautaa on kosketysnäyttö, joka oli kyllä aika ankea ja halvan oloinen. Se oli suomeksi kyllä, siitä pisteet, mutta monessa kohtaa suomennos katkesi törkeästi tai oli lyhennetty tarpeettomasti (testaus??).

Ilmastointi tuntui olevan suoraan Mondeosta: jälleen jatkuvasti liian kovaa puhallusta... ja kun turhauduin asiaan ja laitoin manuaalivoimakkuuden puhallukselle, oli ykköstaso ok, mutta jo kakkostasolla puhalsi liian kovaa! Todella huonosti toimi ja tästä iso miinus.

Autossa ei ollut juuri lisävarusteita, ja se toki teki auton hieman ankeaksi.

Tässä muutama huomio kuvien kera.



Autolla oli ajettu vasta 10 000km, mutta jo oli penkin säätövipu hajonnut. Hehheh, laatua.





Ei keskikyynärnojaa etupenkkien välissä. Muutaman kerran meinasin nojata itseni kumoon tuossa, kun on tottunut, että aina siinä kyynärnoja on. Jarrupolkimen takana näkyy joku irtojohto. Takapenkille ei tuuletussuulakkeita.




Takapenkin tilat silloin, kun kuskinpenkki on "asennossani". Ei ruhtinaallisesti. Pääntilaa vähemmän kuin meillä, vaikka tässäkään ei ollut panoraamakattoa. Polvet nousee aika ylös, melkein näkyy ikkunasta ulos polvet :) Ahtaan oloinen ja tavallisen oloinen tila.




Takaoven osalta, ja muidenkin ovien, tuntui siltä, että on suunniteltu ovi hienoksi ja sitten tajuttu. Ei muoviämpäri, tässä tarvitsee olla diskanttikaiutin ja lasinnostimetkin... mihinkäs ne pannaan? Eli mielestäni ergonomisesti ja tyylillisesti epäonnistunut sijoittelu lasinnostimen osalta ja äänentoiston suhteen diskantti on tuon kahvan takana. Äänentoistossa diskantit pitäisi tulla suoraan korvaa mieluiten silmien tasalta...





Autossa piti olla joku magneettisilpulla toimiva iskareiden säätö... valikkoa tähän ei ollut ja olisin jäänyt kaipaamaan "comfrot"-asetusta. Terävät kuopat ja poikittaissaumat tulivat oudosti läpi ja niissä alusta piti myös ääntä. Samoin soratiellä sora ropisi premium-autoksi liian kovaa.

Maantiellä, maastossa (mökkitiellä, jättömaalla), ja motarilla alusta toimi hyvin ja oli mielestäni mukava.

Ehkä osaksi renkaiden syy tuo pintaepämukavuus.

Rengasäänet olivat kohtuulliset, en sanoisi, että siitä jäisi hankinta kiinni, joskin hiljaisempiakin autoja on. Moottorin ääni kuului yllättävän kovasti läpi, traktorimainen fiilis. Ja matalilla alle 1500 kierroksilla tärinäkin välittyi turhan kovasti ohjaamoon. Työkalumainen tältäkin osin.

Testilenkillä dieseliä kului yllättävän paljon, seitsemän litraa sataselle, eli meni XC90:n kanssa samoihin. Työmatkallakin katsoin, että menee paria litraa enemmän kuin meidän autossa.

Testilenkkiin kuuluvassa ramppikiihdytyksessä auto lähti puskemaan aika tavalla eikä kaasu ja ohjaus sisäkurviin oikein auttanut, vaan puskeminen jatkui. Perä ei kuitenkaan lähtenyt irti. Parempi siis kuin etuveto-Mondeo, mutta nelivetoisille Bemareille tai XC90:lle ei vastusta ramppiajettavuudessa.

Yksi outous vielä: vakionopeudensäädintä ei voinut säätää kuin kaksi askelta kerrallaan eikä siinä tuntunut olevan minkäänlaista pikahyppyä. Eli 30km/h jos halusi lisää vauhtia, piti naputella plussaa viisitoista kertaa. Ja en siis voinut ajaa haluamaani rajoitus +5km/h mittarissa, koska vaihtoehtona vakkarilla oli +4 tai +6 :)

Tässä vielä tuo mittaristo, jossa nuo pyöreät mittarit muistuttava halpaa japanilaista:





Autossa kuului lähes aina, kun oli vähänkin epätasaista (eli kehätiet ja kaikki asvaltit, jos ei ollut ihan uutta asvalttia), outoa rapinaa / kolinaa, jonka paikallistin tulevan kojelaudan sisästä. Todella harmillinen ääni eikä sitä saanut mitenkään pois. Tältäkin osin jäi halpa maku suuhun autosta.


Moottori tuntui ihan puhdikkaalta kyllä, mutta automaattivaihteisto tuntui sellaiselta vanhalta lootalta, joka syö kaiken tehon. Yllätys olikin suuri, kun automyyjä sanoi, että siinä on kyllä ihan moderni 9-vaihteinen loota. Vaihdehetki oli hidas ja lähtö hidasta (kuin Volvon vanhemmissa lootissa, joita oli XC60 ja V70 mm.).


Tässä kuva jossa auto on parhaimmillaan:





Ja tässä:





Kun nyt sitten koeajon päätteeksi löysin hintalapun autosta, niin yllätys oli suuri. Olin kaiken edelläkuvatun perusteella olettanut, että tämä olisi noin 10 000 euroa halvempi kuin mitä meidän nykyinen X3 oli, eli sellainen 55 000 euroa. Noh, eipäs ollutkaan, vaan hintaa oli:





Yli 70 000 euroa!

Ok, auto on 7-paikkainen, mutta tilat eivät ole, takakontinkaan, osalta yhtään suuremmat kuin meillä, laatuvaikutelma ja laatu tuntuu surkeammalta, jos haluaisi nahkaa ja vähän lisää varusteita, pitäisi latoa vielä enemmän rahaa tiskiin ja silloin kyllä XC90 olisi paljon houkuttelevampi vaihtoehto.

Sanoisin, että kaikenkaikkiaan "ihan kiva", mutta ei riitä.

Vanhalla kirsikalla jatketaan ajelua, ei ollut Discovery Sportista saamaan sitä fiilistä, että tämä on niin paljon parempi kuin nykyinen, että on aika raottaa lompakkoa.

(saimmeko niin hyvän diilin nykyisestä, että tuntuu ettei niin hyvää enää saa samaan rahaan?!?)

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6035
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: Rodion koeajaa: Volvo vain yhtenä vaihtoehtona
« Vastaus #552 : 21.07.2015, 17:34:59 »
Discovery Sport taidetaan laskea samaan luokkaan kuin Q5, X3, GLC, XC60...
XC90, Q7, X5, GLE vertailukohdaksi pitäisi ottaa Range Rover Sport. Hintahan tosin pompsahtaa reilusti tohon verrattuna.
Tosin mihin väliin se normi Disco sit tungetaan? Disco Sporttiha on entinen Freelander. ??? :idiot2:
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Rodion koeajaa: Volvo vain yhtenä vaihtoehtona
« Vastaus #553 : 21.07.2015, 17:58:30 »
XC90, Q7, X5, GLE vertailukohdaksi pitäisi ottaa Range Rover Sport. Hintahan tosin pompsahtaa reilusti tohon verrattuna.
Tosin mihin väliin se normi Disco sit tungetaan? Disco Sporttiha on entinen Freelander. ??? :idiot2:

Jos tuo kuitenkin varusteltuna menee lähemmäksi XC90:n hintaa kuin meidän auton hintaa, niin silloin XC90 houkuttaa kyllä enemmän ja toimii hintamielessä verrokkina.

Ranger Rover Sport taas on liikkeessä katsottujen hintojen perusteella sellaiset 140 000 euroa, eli lähes jonkun X5 M50d:n hintainen.

Olikohan se vanha Freelander edukkaampi sitten, kun odotukseni oli X3:sta edullisemmasta autosta :)

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6035
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: Rodion koeajaa: Volvo vain yhtenä vaihtoehtona
« Vastaus #554 : 21.07.2015, 18:09:02 »
Jos tuo kuitenkin varusteltuna menee lähemmäksi XC90:n hintaa kuin meidän auton hintaa, niin silloin XC90 houkuttaa kyllä enemmän ja toimii hintamielessä verrokkina.

Ranger Rover Sport taas on liikkeessä katsottujen hintojen perusteella sellaiset 140 000 euroa, eli lähes jonkun X5 M50d:n hintainen.

Olikohan se vanha Freelander edukkaampi sitten, kun odotukseni oli X3:sta edullisemmasta autosta :)
Mun mielestä se oli halvempi. Ainakin se eka sukupolvi oli "edullinen", toisesta ei varmuutta.
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

 

Elekma  Autoracing