Mondeo oli ihan mielenkiintoinen, laadukkaamman tuntuinen kokonaisuutena kuin edellinen versio. Oli melutasoltaan aika miellyttävä. Samoin esimerkiksi ratin nappien pinta oli jopa laadukkaamman oloista kuin XC90:ssä.
Ohjaus oli hyvää, samoin takakontin tilat. Sen sijaan takapenkin tilat olivat pettymys. Tässä todisteena kuva, kun kuskinpenkki on minulle sopivassa asennossa (ei edes ihan ääriasennossana):

Samoin mittaristo ja "kosketusnäyttö" oli sekava ja huonolukuinen. Automaatti-ilmastointi toimi todella oudosti, vaikka oli pilvistä ja +16 astetta ulkona. Välillä liian kylmää, välillä yhtäkkiä kovaa puhallusta ja lämpöä, ja sitten taas kovempaa puhallusta ja kylmää... siis todella susi.

Tarkan nopeuden sai selville vasta asettaessa vakkaria. Muuten oli visuaalisen avun suhteen arvailtava, että ajaako 51 vai 56 km/h.
Ulkonäkö on mielestäni onnistunut. Silti pieniä laatuongelmia on, kuten tämä kuva osoittaa, sisälokarin muovit tulevat ulos lokarinkaaresta:

150 heppainen diesel tuntui puhdittomalta. Testikaahaus motarin rampissa aiheutti yllättävän kovan puskuefektin, minkä jälkeen perä lähti hieman irti, mutta oli kyllä hallittavissa. Suuri ero nelivetoisiin koeajamiini autoihin, joissa ko. rampin saa ajaa kaasupohjassa ohjaten (enemmän tai vähemmän) sisäkurviin vaan.
Automaatti tuntui kankealta pysäköintivauhdeissa, perinteinen tomaatti toimii paremin.
Alusta toimi muuten hienosti, mutta ihan pienissä kohoamissa tai montuissa tuli liian kova tärähdys läpi, ja pientä nypytystä välillä esimerkiksi Lahdenväylällä. Joissakin isoissa kuopissa taka-akseli piti ääntä.
Takapenkin sivuilla olevat turvavyöt olivat todella hassut, niissä oli airbag mukana ja mm. vaikeutti turvaistuimen kytkentää kun Isofixitelakkaa ei ollut.
Samoin miinuksena vasemman jalan lepuutus "liian lähellä" vrt. polkimiin. Ja kuskinpuolen b-pilarista kuulunut pieni ääni koko ajan.
Silti hyvin varusteltuna ottaisin varmasti ennemmin tämän kuin vitossarjan bemarin (tai V70:n). Hintaan nähden siis erittäin paljon autoa.
Pitkällä ihmisellä a-pilari ja katto muutenkin tuntu tulevan aika lähelle. Katto olisi saanut olla vähän korkeammalla.
Yllättäen parhaat takajalkatilat ovat olleet meidän autossa, XC90:ssä ja 3-sarjan GT:ssä. Nämä farmarit ja Gran tourerit ovat olleet heikompi esitys.
Kulutus testilenkillä oli meidän auton luokkaa ja samaa luokkaa kuin vitossarjan nelivedolla, eli siihen nähden puhditon moottori ja kankea vaihteisto ei tuonut hyötyä.