Tervehdys, Volvojen ja muiden laatumerkkien ystävät!
Piti kirjautua foorumille, kun XC60 on alkanut kiinnostaa. Ja tämä keskustelu sattui loistavasti yhteen omien speksien kanssa. Koeajettu on Q5, X3 ja XC60. GLKkin on ollut listalla, mutta sitä en ole vielä ajanut.
Ihan aluksi kiitos ja kumarrus
Rodionille perusteellisesta koeajoraportista ja valintakriteereiden avaamisesta. Niistä on suunnaton hyöty, kun itse vertailen aivan samoja autoja.
Kiinnostavaa on, miten sittenkin mieltymykset voivat mennä jossain kohden ristiin. Kun koeajoin kahta eri X3ta, koin molempien ajokäytöksessä häiritsevimmäksi uraherkkyyden, myös pitkittäissaumojen selvän vaikutuksen ohjaukseen. Kieli keskellä suuta piti mennä ruuhkaliikenteessä siellä, missä oli tehty urapaikkauksia, ja koko ajan sai olla hiukan paimentamassa ohjausta. Paljon kiitosta saanut BMWn 8-pykäläinen, perinteisellä momentinmuuntimella toteutettu automaatti ei sekään saa itseltäni varauksetonta ylistystä. Johtuu varmaan nykyisestä kuminauha-multitronic-kokemuksestani, mutta kun esim. kylmänä lähdin pintakaasulla kiihdyttelemään, huomasi jokaisen vaihdon (joita siis tuli tuhkatiheään) selvästi, toisin kuin multilla. Toki olen toiminnallisesti tykästynyt myös VAGn S tronicciin/DSGhen, jossa myös vaihtaminen tuntuu selvästi. Jotenkin se vaan on miellyttävämpi, en osaa tarkemmin kuvata. Volvon geartronic puolestaan luistattaa vaihtaessaan sen verran reippaasti, että siirtyminen nopeusalueelta toiselle tapahtuu tosi jouhevasti. Tykkään, mutta tiedän, että sekä menovettä että tehoja hukkaantuu. Kaikella on hintansa.
Tuo tavanomaisuuden / tylsyyden tuntu, josta joku taisi täälläkin mainita, riippuu kovin monesta tekijästä. Luulen, että usein kyse on myös siitä, että kun on tottunut vakiomerkin tai -merkkien tiettyihin piirteisiin, ne tuntuvat tylsiltä, kun kaikki on samoin kuin aina ennenkin. Siksi merkin vaihto saattaa tuoda uusia, positiivisia fiiliksiä ilman, että on kysymys kummemmista teknisistä innovaatioista tai hienouksista.
Olen ajanut Q5ta sekä bensana että dieselinä useita kertoja, joten auto on tullut jo tutuksi. Tuntuukin, että siihen pitäisi hankkia isolla rahalla lisukkeita, että auto tuntuisi edelleen kiinnostavalta. Ei siinä mitään, laatupeli niin tekniikan kuin kokoonpanonkin osalta. BMW ja Volvo puolestaan ovat olleet aivan uusia tuttavuuksia. Vain jonkin kerran olen niitä kumpaakaan aiemmin ajanut, ja vain lyhyen koeajon verran. Nytkin on myönnettävä, että XC60n koeajo jäi lyhyeksi, noin puolen tunnin pyrähdykseksi, kun X3 oli lainassa yön yli, ja sai rauhassa siihen tutustua.
Se, mitä täällä on sanottu autojen laadusta, on selvää. Laatupelejä kaikki. Niin, ja tuo Tiguan: siihenkin olen tutustunut, ja olen samaa mieltä, että kyseessä on hiukan eri luokan auto, joka ei suoraan kuulu tähän vertailuun. Laadun osalta tullaan pienenpieniin yksityiskohtiin, joilla joko on tai sitten ei merkitystä. Bemarissa noita olivat esim. joystick-tyyppinen automaatin kepukka, josta kaksine nappuloineen en pitänyt. Samoin napein toimiva vakionopeudensäädin edellytti katseen siirtämistä nappeihin - ainakin kokemattomalla (sama systeemi siis Volvossa) - ei hyvä. Viiksi on parempi. Bemun kaasupoljin on piiiitkä peltiläpyskä, joka vaatii tottumista. Sekä poljinten että alakerran suunnasta kuului X3ssa muutaman kerran naksahteluita, joista en pitänyt. Niillä tuskin on sinänsä mitään merkitystä, mutta kuitenkin.
Koska siinä vaiheessa, kun X3ta ajoin, tähtäimessä oli vielä bensa-auto, en erityisemmin kiinnittänyt huomiota koeajettavan 20d:n suorituskykyyn. Näin jälkeenpäin koen, että moottori tarjosi kokoonsa ja auton painoon nähden aivan riittävän suorituskyvyn, mutta kyllä siitä paras terävyys puuttui. Volvon D5 oli kuminauhalaatikollakin selvästi puhdikkaampi, onhan siinä noin 30 hv enemmän tehoa.
Omalla kohdalla alkukarsinta tapahtuu ulkonäön perusteella. On vaikea kiinnostua autosta, jonka ulkonäkö ei miellytä. Nyt on käynyt toisin. Esillä olevista tarjokkaista silmääni sopivimpia olisivat Q5 ja GLK (sic!), sitten tulevat järjestyksessä X3 ja XC60. Vaimo kritisoi selkein sanoin pihaan tuomani X3n ulkonäköä, mutta XC60 ei saanut yhtä jyrkkää tuomiota. Nämä SUVit ovat sen verran yksilöllisen näköisiä, että jokainen niistä vaatii totuttelua. Siksi tuskin koskaan pystyn hankkimaan aivan uutta automallia, kun ne usein tuppaavat näyttämään aluksi kammottavilta (hyvänä esimerkkinä ed. korimallin BMWn 5-sarja), mutta pikkuhiljaa, kun silmä tottuu, voisi mallin nähdä hyvinkin kotipihassa. Vertailtavasta sarjasta tämä sopii eriktyisesti XC60een. Joku vertasi auton muotoa kiimaiseen anrttukissaan, mikä oli erittäin osuvasti sanottu

. Ylipäänsä en ole vieläkään oppinut täysin hyväsymään nykysuuntausta, jossa sivuikkunat kapenevat voimakkaasti taaksepäin mentäessä. Usein myös kattolinja laskeutuu selvästi. Tämä ei yhtä selvästi päde XC60een, vaan siinä efekti syntyy ikkunoiden alareunalinjaa voimakkaasti nostamalla, mistä puolestaan seuraa vyötärölinjan hyvin huomattava nousu auton takaosassa. Sekin piirre, josta en voi sanoa pitäväni.
Ehkä voisi ajatella, että mieltymyksilläni olisi vahva vaste X3ssa. Toisaalta on , toisaalta ei. Vanha X3 ei olisi tullut rumuutensa vuoksi kysymykseen, uusi on siitä selvästi parannettu painos. Koska BMW edelleen mitoittaa keulan suoran rivikuutosen vaatimuksia vastaavaksi, se pyrkii pokkauksineen muotoutumaan useissa malleissa, kuten ykkössarjassa ja X3ssa, jotenkin "nokkavaksi". X3n sivuprofiili on siedettävä, samoin perä. Ulkonäön vuoksi se ei minulta kauppaan jäisi, kuten ei mikään esillä olevista verrokeista.
Koska autokaupassa on aina kyse kokonaisuudesta, jossa jokainen pisteyttää eri tekijät omilla painokerrtoimillaan, olen etenemässä asiassa siten, että hankin vielä lisäkokemusta XC60stä ja GLKsta, jonka jälkeen pyrin painotetulla pisteytyksellä tekemään oman valintani.
Mitä väreihin tulee, onnittelen Rodionia loistavasta värivalinnasta! Jos valintani olisi X3, se olisi saman värinen. Audilla on aika tylsä värikartta, joka myötäilee keskieurooppalaisia mieltymyksiä, siellä kun aniharva auto on muuta kuin harmaan eri sävyjä akselilla valkoinen -- musta. Jokin tumma sininen on ollut mielessä, se sopisi sekä Audiin että Volvoon. Vai sopisiko? Jos XC60n saa jollakin murretulla punaisen sävyllä, sekin voisi olla näyttävä.
Palataan pian.