Eli nokialla siis konsepti ollut olemassa jo pari vuotta. 
Ehkä tuosta siis jossain lähitulevaisuudessa jotain kuullaan. Tai sitten ei.
Teknisesti hitusen kallis systeemi, mutta tulee varmaankin kuluttajien saataville jonain päivänä.
Suurin ongelmahan tuossa on tuottaa se nastojen liikkuttamiseen tarvittava voima ilman, että autoon tarvitsee tehdä muutoksia.
Se taas lisää renkaan painoa yms. ja tekee siitä kalliin, jos kaikki pitää sisäänrakentaa itse renkaaseen.
Ai, siis nastat ei toiminut, mutta kitkat ei olisi toiminut myöskään, joten paskat on?
Jo se, että pidät ketjuja kontissa, kertoo, että mistä on kyse.
Kitkoilla vauhti ainoastaan kiihtyi mäessä kaljama-keleillä. Nastoilla sen saa jopa pysähtymään, vaikka se työn ja tuskan takana onkin.
Ketjut minulla on mukana samasta syystä kuin 5L polttoainekanisterikin.
taavin ei tarvitse vastata tähän!

Tai ajo/takavalo/vilkku-polttimotkin, kuten sytkäpääte, jakajan kansi, pyörijä ja sytkäpiuhat ja tulpat. Tai ensiapupakkaus ja vararengas. Tai sateenvarjo kuskin penkin alla tai pari taskulamppua hanskalokerossa varaparistoineen. Tai hinausköysi ja apukaapelit. Tai perustyökalut autossa apulaitehihnojen keralla.
Tai monitoimityökalu vyölläni tai taskulamppu takin taskussa.
Eli minä varaudun asioihin, ettei tarvitse ihmetellä, mistä saa apua jos/kun sattuu ja tapahtuu.
Lisäys: kuinka monella on muuten nastat kengissä? On jo monta vuotta pitänyt hankkia kengät, joissa on piilonastat tai sitten erilliset kiinnitettävät pitoesteet. "oh the irony", kun kusiluikkareilla lipsutellaan jäistä parkkipaikkaa autolle ja sitten kaadutaankin ja rikotaan lonkka, kun autossa kyllä oli nastat mutta kengissä ei 
Arvaappas miten on?
Käytän säännöllisesti talvikenkiä talviaikaan. Kusiluikkareilla en näissä keleissä mene kuin huoneesta hotellin baariin.
Aiemmin esitetty mietelmä nastarenkaiden kehityksen pysähtymisestä on mielenkiintoinen. Jos markkina jostain syystä pienenee kannattamattomaksi investoinniksi, ei mene kuin muutama vuosi, kun kitkarenkaiden kehitys ajaa nastoista ohi.
Jos misukka on näin tehnyt, se on heidän valintansa.
Maailmassa on vielä markkinoita noille nastakumeille ja esim. nokian renkaat käyttävät vielä merkittävästi rahaa nastakumien kehittämiseen. Tuskin tulee lopettamaan touhua niin pitkään aikaan kun nastoja saa käyttää maailmassa.