Asiahan on täysin maalaisjärjelläkin ymmärrettävissä, joten en ymmärrä tätä pullikointia. Tietenkin voidaan spekuloida mikä on vaikutuksen suuruus, mutta selvää on, että nastaulkonema kasvaa testien aikana.
Tuossa nasta-raportissa näkyy olevan muutosta nastaulkonemassa enimmillään 0,1mm, joten 3% parannus on mahdollinen.
Nasta ylitys alussa mm 1,3 1,3 1,4
Nasta ylitys lopussa mm 1,3 1,4 1,4
Mutta kun pelkkien kitkojen testiradalla pito heikkenee enemmän kuin 25% ja nastalla se muutos pysyy alle 5% sisällä.

Eli kitkarenkaat aiheuttavat itsessään jo pidon heikkenemistä, jolloin se parhaan kitkarenkaan jarrutusmatka jäällä (55,6m) kasvaa olettamalla, että kitkan väheneminen pidentää jarrutusmatkaa saman prosenttiarvon, jolloin jarrutusmatkaksi tulee 69,5 metriä!

Muistutuksena, että toiseksi heikoin nastarengas jarruttaa 54,7m matkalla.
Mikä on enemmän kuin heikoimmiten menestyneen kitkarenkaan alunperin.
Eli mitä enemmän kitkarenkaita, sitä tehokkaammin kitkarenkaan pitoa syödään, eli ammutaan itseään jalkaan.
Ja onhan tuo mielenkiintoista, että loskaliirtotestiä ei enää ole, ja esimerkiksi että Ruotsissa testivoittaja on kitka, koska tuloslaskennassa ei käytetä painotuskertoimia.
Nehän voi TM-testeissä laittaa itse mieleisikseen.
Loskassa ajaminen on kuitenkin minulla suhteellisen harvinaista ja jäällä ajan huomattavasti useammin, jolloin minulle jää-ominaisuudet ovat äärimmäisen tärkeitä.
Jokainen valitkoon itselleen parhaiten sopivan renkaan on minun tahtoni. Sinun tahtosi on pakottaa kaikki toimimaan kuten sinä haluat. Tässä on se merkittävä ero meidän välilä.
Ja loskaliirto nyt on ylipäätään sellainen tilanne, että siihen on jouduttu osaamattomuuttaan tms. syystä. Yllätyksenä se ei tule.
Ja vastaava hieno nastakieltomerkki löytyy jopa sisämaasta Uppsalasta, jossa on jo ihan tuttuja talvia.
Radiostakin tuli juuri tieto, että Pirkan hiihto on peruttu kelin vuoksi.
No, uppsala on hankoniemen korkeudella ja selkeästi lännempänä, mikä vaikuttaa aika kovin keleihin siellä. Jos olisit sanonut, että kiirunassakin olisi tuollainen merkki, niin se olisi ollut enemmän vertailukelpoisempi.
Niin, vesisade aiheuttaa automaattisesti hiihtokilpailun peruuntumisen seuraavista syistä:
Lämpöaalto tuli ja vei mahdollisuuden lyhennetyltäkin Pirkan Hiihdolta. Pirkan Hiihdon johtokunta kokoontui nyt illalla vaikean paikan eteen ja huolellisten laturaporttien ja tulevien päivien sääennusteiden perusteella joutui tekemään päätöksen tapahtuman perumisesta. Paikoitellen jääkentäksi muuttunut reitti on myös turvallisuusriski, mikä vaikutti päätökseen. Osittain lumet ovat sulaneet reitiltä kokonaan.