TamCar  KKD Motorsport

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3527 Vastauksia
  • 446887 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9483
  • Press Space Bar to continue!
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3465 : 15.03.2019, 13:56:00 »
Juuri kun luulit, että tämä vääntö on tältä kaudelta ohi, niin YLE lisää löylyä! :D

https://yle.fi/uutiset/3-10689503

"Nastarenkaat ovat selvästi yliedustettuna talvikauden kuolemaan johtaneissa liikenneonnettomuuksissa, selviää tutkivan viestintäkonsultin Jouko Lahden OTIN:n eli Onnettomuustietoinstituutin onnettomuustietorekisteristä laskemasta aineistosta."

Nastoilla siis ajetaan herkemmin pahoja kolareita kuin kitkoilla.
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1129
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3466 : 15.03.2019, 14:07:31 »
Ihan noin mutuna arvelisin että kitkojen osuus kaupungeissa on huomattavasti suurempi kuin maaseudulla ja kuolonkolarin ajaminen kaupunkiolosuhteissa vaatii nykyään jo aika lailla yritystä.

Poissa völvöxc60

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4117
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3467 : 15.03.2019, 14:10:16 »
Juuri kun luulit, että tämä vääntö on tältä kaudelta ohi, niin YLE lisää löylyä! :D

https://yle.fi/uutiset/3-10689503

"Nastarenkaat ovat selvästi yliedustettuna talvikauden kuolemaan johtaneissa liikenneonnettomuuksissa, selviää tutkivan viestintäkonsultin Jouko Lahden OTIN:n eli Onnettomuustietoinstituutin onnettomuustietorekisteristä laskemasta aineistosta."

Nastoilla siis ajetaan herkemmin pahoja kolareita kuin kitkoilla.
Ilmeisesti kitkakuskit on raitistunut ja juopot on siirtynyt käyttämään nastarenkaita ;D
XC40 D3 R-Design autom.

Paikalla paku97

  • :hello:
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2128
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3468 : 15.03.2019, 14:41:38 »
....kitkoilla ajetaan hiljempaa. :'(
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -03

Poissa völvöxc60

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4117
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3469 : 15.03.2019, 14:56:54 »
....kitkoilla ajetaan hiljempaa. :'(
Voisiko tuosta päätellä sitten, että syytä olis nastoillakin ajaa hiljempaa, kun 97,4% onnettomuuksista aiheutti nastoilla ajelevat :pomo:


Kolmen vuoden tarkastelujaksolla 2015-2017 kaikista onnettomuuksista vain 3,6 prosenttia ajettiin kitkarenkailla. Talvikelissä onnettomuuksista ajettiin kitkarenkailla enää vain 2,6 prosenttia.
XC40 D3 R-Design autom.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 996
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3470 : 15.03.2019, 15:32:24 »
Juuri kun luulit, että tämä vääntö on tältä kaudelta ohi, niin YLE lisää löylyä! :D

https://yle.fi/uutiset/3-10689503

"Nastarenkaat ovat selvästi yliedustettuna talvikauden kuolemaan johtaneissa liikenneonnettomuuksissa, selviää tutkivan viestintäkonsultin Jouko Lahden OTIN:n eli Onnettomuustietoinstituutin onnettomuustietorekisteristä laskemasta aineistosta."

Nastoilla siis ajetaan herkemmin pahoja kolareita kuin kitkoilla.

Minua kiinnostaisi mikä merkitys on halvoilla talvirenkailla... Nauroin että en kerkeä edes postata tätä ku se on jo täällä, kun kuulin tutkimuksesta radio rock:llä  ;).

Toinen mikä tuli mieleen on, että mikä on autojen ikäjakauma noissa kolareissa missä käytetty kitkoja/nastoja. Tämä kertoisi jo jotain myös minkälaisia turvajärjestelmiä autoista löytyy, koska aamulla radio rock:lla todettiin, että luistonestolla on tänä päivänä suurempi merkitys estää kolareita, kuin abs-jarruilla.
« Viimeksi muokattu: 15.03.2019, 15:35:40 kirjoittanut -karppa- »
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku vajaa 300 ja yli 400.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9483
  • Press Space Bar to continue!
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3471 : 15.03.2019, 15:39:10 »
Minua kiinnostaisi mikä merkitys on halvoilla talvirenkailla... Nauroin että en kerkeä edes postata tätä ku se on jo täällä, kun kuulin tutkimuksesta radio rock:llä  ;).

Toinen mikä tuli mieleen on, että mikä on autojen ikäjakauma noissa kolareissa missä käytetty kitkoja/nastoja. Tämä kertoisi jo jotain myös minkälaisia turvajärjestelmiä autoista löytyy, koska aamulla radio rock:lla todettiin, että luistonestolla on tänä päivänä suurempi merkitys estää kolareita, kuin abs-jarruilla.

Tuohan ei nyt varsinainen tutkimus ollut vaan pikemminkin selvitys/laskelma tilastoihin nojaten.

Selvityksen tekijä itsekin toteaa, että asiaa pitäisi tutkia tarkemmin.
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 996
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3472 : 15.03.2019, 15:41:28 »
Tuohan ei nyt varsinainen tutkimus ollut vaan pikemminkin selvitys/laskelma tilastoihin nojaten.

Selvityksen tekijä itsekin toteaa, että asiaa pitäisi tutkia tarkemmin.

Jep. Eikä uutta tutkimusta ole tulossa ennen 2020, joten voidaan vääntää uuteen tieliikennelakiin saakka tästä  ;). Odotan oikein innolla, että ihmiset saavat itse päättää milloin käyttävät talvirenkaita ja milloin eivät.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku vajaa 300 ja yli 400.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1049
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3473 : 15.03.2019, 16:26:44 »
Imekää nastapölyänne!! :D :D




Ja näin selviää, että ne kuluneet kitkat toimii nykyään paremmin kuin kuluneet nastat.

 *taavih->

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 996
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3474 : 15.03.2019, 18:02:43 »
Ja näin selviää, että ne kuluneet kitkat toimii nykyään paremmin kuin kuluneet nastat.

Mistä se fakta löytyy?
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku vajaa 300 ja yli 400.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4349
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3475 : 15.03.2019, 18:06:54 »
Kitkarenkailla ajavat tiedostaa keskimäärin paremmin esim turvavälin merkityksen
945 -98 Classic, Toyota Yaris 1.3 vvt-i -00
Ex: 960 2.5 -95 ,245 GLT -90, 244 B21ET -86, VW Golf 1,4 16v -00, Tunturi Supersport -82

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9483
  • Press Space Bar to continue!
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3476 : 15.03.2019, 18:17:02 »
Kenties tästä voi vetää sen johtopäätöksen, että kitkat on ajajan valinta, nastat on turvallisemmat kuljettajan paikalla istuvalle matkustajalle? :D

(itsellänihän on siis nastat alla)
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1215
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3477 : 15.03.2019, 18:24:45 »
Eikö tuo tilasto vain tarkoita, että evoluutio on jo korjannut pois huonot kitkarengaskuskit. Nyt luonto hoitaa pois huonoja nastarengaskuskeja...

Tai renkailla ei ole juurikaan osuutta kuolonkolareihin tai että kitkarenkailla ajetaan suhteessa vähemmän ja pienemmillä nopeuksilla tai kitkarengaskuskit eivät pääse huonolla kelillä pihasta pois tappamaan itseään jne. jne. Vaihtoehtoja kehityksen selitykseksi riittää.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa TimoV8

  • Kaksonen Sr. - EcoBoost
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2280
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3478 : 15.03.2019, 20:27:24 »
Kitkarenkailla ajavat tiedostaa keskimäärin paremmin esim turvavälin merkityksen

Tottakai, koska niillä ei auto tahdo pysähtyä!

Luota minuun -tiedän mitä teen!

Poissa Aukki

  • Master (evp)
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 777
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3479 : 15.03.2019, 20:32:44 »
Montako prosenttia onnettomuuksista aiheutti ajoneuvon kuljettaja?

 *kahvia->

 

KKD Motorsport  Samppasport