Eikös nyt lukkojarrutus ole se tehokkain tapa pysähtyä. ABS;t keksittiin vain, jotta täysjarrutuksen aikana autoa voidaan ohjata.
Kyllä se suurin kitka on liikkumattomalla fillarilla, olkoot nasta, kitka tai kesärengas.
Takaisin fysiikantunnille sieltä

Lepokitka on suurempi kuin liikekitka. Lukkojarrutus => liikekitka, rullaava rengas => lepokitka.
(otetaan deformaatiot tässä vaiheessa pois ja pitäydytään yksinkertaisessa mallissa)
Ja siis sinällään olet oikeassa, suurin kitka on tienpintaan suhten liikkumattomalla fillarilla, eli fillarilla, joka pyörii, ei liu'u. Ainoa hyöty lukkojarrutuksessa on tosiaan jos auto kaivautuu maahan sen ansiosta, mutta se on aika harvinainen tapaus.
ABS:t keksittiin lentokoneiden pysäyttämiseen mahdollisimmin tehokkaasti. Toki samalla säästyy renkaita ja ohjautuvuus pysyy (tosin lentokoneessa aika vähäinen merkitys).
Suurin hidastuvuus saatiin muistaakseni 7%:n murrolla, eli rengas pyörii 7% hitaammin kuin "alusta", tuolloin on kaikki kohdallaan, leikkausvoimat, deformaatio, kitkakerroin...