Mitä tapahtuis jos laittaisin A kepin ihan vakioon fk mottiin. Kun näitä ilmeisen paljon käytetään tehokkaissa turbokoneissa. Ajatuksena saada eloa tuonne alipaine alueelle eli alle 2500rpm vai onko tuo alkuperäinen parempi tuolla alueella. Paineita en ole ajatellu nostaa ainakaan ennen parempaa välijäähdytintä (tää on näitä aaltoenergia malleja ilmastoinnilla joille ei helteet sovi).
Entä miten paljon olis vaikutusta säädettävällä nokkapyörällä jos käyttää A tai T nokkaa, ajoittais nokkaa aikasemmalle? Normaalissa nätissä ajossa kun ei koskaan kierrä yli 3000 kun automaatti jo vaihtaa isommalle.
Viritys ei oo tässä nyt pääasia vaan käyttömukavuuden lisäys, jos siinä samalla tulee lisä heppoja niin tulkoon.
Turhaa vakion FK:n ajoviimapaineilla on nokkaa lähteä muuttamaan, sillä se on hyvin alavääntöinen mutta alle 9 puristussuhteilla ja ajoviimapaineilla ei ihmeitä saada pannusta irti.
Minä ratkaisin tuon FK:n ylenpalttisen hengettömyyden paineiden nostolla ja liian herkän vaihtamisen kick-down vaijerin löysäyksellä noin 1cm löysyydelle (vapaaliike). Tällöin pääsee nauttimaan vinokoneen väännöstä ilman kierrättämistä.
Jos pidät paineet 0,6 bar tai hitusen alle, niin vääntöä tulee mukavasti alas lisää ja silti kone säilyttää sähkömoottorimaisen olemuksen. Etkä tarvise tehdä mitään muita muutoksia koneeseen/apulaitteisiin/putkistoon tai moottorinohjaukseen.
http://www.doc-power.com/index.php?page=products&group=95 ja tuolta se 0,6 bar kello tai jostain markkinapaikalta FT:n vakiokello, niin johan vääntöä löytyy. Koska kiihdytettäessä laatikko päästää koneen suoraan suurimmalle väännölle. Tämä on sitä käyttömukavuutta!

Se kick-down vaijerin löysäys tekee sen, ettei kone vaihda niin herkästi isommalle ja sitä vääntöä voi hyödyntää.
Noilla eväillä laskin polttoaineen kulutusta toista litraa ajotapoja muuttamatta. Minulla vaihtaa laatikko neloselle tuossa 46km/h nopeudessa pinta kaasulla. Kierroksia pannussa tällöin alle 1500rpm.
Jos nälkä kasvaa syödessä, niin 0,8 bar ja lastut, niin koneeseen tulee "luonnetta" ja se alkaa jo hitusen riuhtomaan. :hello:
Tosin tällöin voit unohtaa sen vakio coolerin varsinkin kesäkeleillä jos käytät ilmastointia.
Ilolla ja KL-racingin coolerilla, löysätyllä kick-down vaijerilla, kaasupoljinta ei enää märällä kelillä näissä lämpötiloissa saa vakiorengastuksella painaa liikkeellelähdettäessä kick-downin rajalle tai yli (noin 2/3 kaasusta) ripeästi, tai seurauksena on helposti pidon katoaminen (käytännössä aina).
Ilo alkaa kilosta ja riemu kahdesta!
