Tuli pudottua Vdash-kaninkoloon syksyn mittaan Volvo V50:n kanssa.
Kaapelit
Tilasin Aliexpressista tosiaan 30 € oranssin Mongoose JLR-kopiokaapelin. En kuitenkaan saanut yrittämisestä huolimatta sitä ikinä pelaamaan. Tuli sitten airbag-järjestelmään oikea vikakin, niin tilasin D5T5:lta sinisen super J2354 -kopiokaapelin á 170 €, joka toimii sekä Vidan että Vdashin kanssa täydellisesti. Eri kopiokaapeleiden eroista oli ihan hyvä selvitys:
https://svdns.info/2024/04/25/fake-dice-j2534-its-getting-worse/. Eli pitäisi tietää, että mitä mikropiiriä sieltä sisältä löytyy. Atmel paras, IC5/IC6 kopiot tosiaan toimii tai ei.
CEM PIN
Tästä on edelleen D5T5:n sivuilla, että joko a) VDD-donglella b) CEM:n lähetys Tsekkeihin c) Vdash Pro/verified dealerin tykö. Mikään näistä ei innostanut, ja löysin avoimen lähdekoodin projektin CEM pin-koodin aukaisuun:
https://github.com/vtl/volvo-cem-cracker. Eli tilasin SN65HVD230 CAN lähetin/vastaanottimet 2x / 10 €. Alkuperäinen ajatus oli, että kytken nuo ESP32:een ja valmiina olleeseen OBD2-liittimeen. Kuitenkin enemmän asiaan perehtyessäni tuli törmättyä siihen, että ESP32 suorituskyky ei tule riittämään. Avaustekniikka perustuu siihen, että kokeillaan eri PIN-koodeja muuttaen vain yhtä tavua kerrallaan, ja vertaillaan vastausaikaa CEM:ltä. Kokeilemalla kaikki yhdistelmät avaaminen veisi CAN-väylän hitaudesta johtuen n. 120 vuotta, mutta kun ongelma saadaan ratkaistua tavu kerrallaan, niin se viekin ainoastaan n. 20 minuuttia. Ja tuo vastausaikojen erojen huomaaminen vaatii suorituskykyä, joten tilasin siis Teensy 4.0:n á 40 €.
Kun osat olivat hyppysissä ja kolvi jäähtynyt, niin kokeilemaan autoon. Pyyhkijät alkoivat heti villiksi, joten vaati vielä OBD2-liittimen virheellisten kytkentöjen korjaamisen. Tämän jälkeen tavut alkoivat siirtyä CAN-väylään. Kuitenkin 3. tavu jäi avaamatta, ja ohjelma kertoikin 38 minuutin jälkeen, että PIN-koodia ei saatu avattua. GitHub:in issueista löytyi vinkki, että CEM:n osanumeron päättyessä -719/-720 tulisi käyttää OnePass branchia. Varmistin Vidalla vielä CEM:n osanumeron olevan -719 loppuinen, ja kokeilin tuolla OnePass-ohjelmalla. PIN löytyikin nyt alta 15 minuutin.
VDASH
En tiedä olinko mennyt tuon CEM:n PIN-koodin kanssa perse edellä puuhun, kun yksi ensimmäisiä toimintoja mitä Vdash:ista löytyi oli CEM PIN-koodin purkaminen. Jos joku tietää, että tämä onnistuu P1 Volvoon Vdashilla itse, huolimatta aiemmin mainitusta D5T5:n listauksesta, niin kommentoikoon alle.

Kuitenkin lisäsin Teensyllä kaivetun PIN-koodin Vdashin asetuksiin. Tilasin Ovokolta tässä vaiheessa cruisen+radion napit ja ajotietokoneen viiksen 45 €. Paketti saapui tänään, ja sormet syyhysivät päästä asentamaan. Airbag irti ratin takana olevista rei'istä ja vilkkuviikseen pääsi käsiksi raottamalla rattiakselin ympärysmuoveja kolmen ruuvin irroituksen jälkeen. Lisäksi ostin D5T5:lta suomen kielen mittaristoon plus radioon 48 € ja flat configin omaan autoon vuodeksi 87 €, eli mahdollisuuden muokata CEM:n konfiguraatiota.
Muutama minuutti kortin höyläämisen jälkeen Volvo on nyt aikaisemmasta poiketen suomenkielinen, varustettu kulutusmittarilla sekä vakionopeudensäätimellä.
