Proturbo  Autodiagnoosi

745 -89 B6304, myyty

  • 39 Vastauksia
  • 14855 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8032
  • Sairaan nopee
    • Videoita
745 -89 B6304, myyty
« : 28.09.2011, 00:12:26 »
Laitetaas joku raato tännekin. Pientä välipuuhastelua ennen kuin 242:n konetta alkaa niputtamaan.
Viikko sitten tiistaina tuli vastaan tämmöinen koppa ja ensimmäisenä tuli mieleen tehdä toiseksi talviautoksi 242:n rinnalle. Tekniikka alunperin B200E ja manuaali, vaihdettu AW71 jossain vaiheessa.


Sen verran ulkonäkö muuttunut oston jäljiltä, että pyörät ovat erit, maskin vaihdoin, siistin sisältä ja laitoin kurakaukalot. Vanhaan maskiin oli joku laittanut tiheäsilmäisen kirkkaan rautaverkon "parantamaan näköä".

Olin toissaviikonloppuna irrottanut -96 purkuautosta 6304:n ja lootan pakettina ja viime viikon maanantaina oli kansi avattuna irtaallaan. Meinasin ensin että laitan kuntoon ja tuuppaan 242:een, mutta tämän korin myötä sovitustyö helpottui kummasti :) Koneessa ei muuta vikaa ollut kuin yksi palanut pakoventtiili kutospytyssä. Vaihdoin molemmat pakovenat sinne. Kanaviin kulmien tasoitus, venttiileille läppäys, uudet ohjurikumit ja nippuun. Perjantaina aloitin töiden jälkeen elimensiirron ja illalla oli kardaania myöten paketti paikallaan. Koko aikana en tullut edes irrottaneeksi lootaa koneesta.

Viikonloppu meni sähköjä räplätessä ja sunnuntai-ilta pakoputken kanssa. Putkisto on takapöntölle asti 3", takapönttö ja häntä 2,5". Vois se vähän hiljaisempikin olla, mutta eiköhän se siitä. Tällä viikolla ollut sitten muuta pientä viimeistelyhommaa ja illalla ajelin sillä kotiin. Puutoslistalla on enää moottorin- ja vaihteistonohjauksen puolesta nopeusmittarilta lähtevä signaali. Shifteriksi sai käymään suoraan AW71:n kepin kun kutosen lootasta löytyi kiinnikepaikkakin valmiina tukitangolle.


Pestävä vielä...

Korissa ei ihmeitä, muutama pieni reikä vain perinteisissä paikoissa(kuvissa). Kattoluukku pelaa asentojen välistä topparia lukuunottamatta eikä edes vuoda rankallakaan sateella kuin hieman sisäkatonkostukkeeksi. Etupalkki ja hammastanko on puhtauden perusteella vaihdettu vuosi-pari sitten, jämäkämmät jouset samoin.

Kuvat ja loput alikansioissa.

Kovin ois tilaa koneen oikealla puolen ja sinne tulee täytettä, toivottavasti piakkoin :) Alakerta on täysin vakio avaamaton ~350tkm ajettu, joten sen mukaisesti mennään. Jousista lähtee pois pikkaisen, mutta muuten ei ihmeitä tapahdu alustalle.

Niinjoo. Tässä jotain käyntivideota. Racechronon livenäyttö ei ihan pysy vedossa perässä, mutta tulee hyvänä kakkosena :P
« Viimeksi muokattu: 12.11.2020, 20:29:39 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4207
Vs: 745 -89 B6304
« Vastaus #1 : 28.09.2011, 11:05:25 »
Kirjotuksillas saat kaiken tuon homman tuntumaan niin helpolta  :)
Kun jossain vaiheessa kyllästyt tähän tai jotain, ilmoittele niin katotaan jos saatais väännettyä jotain kauppaa.

Poissa Sato|

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 381
Vs: 745 -89 B6304
« Vastaus #2 : 28.09.2011, 19:59:53 »
Tuleeko remmi kylkeen? :)
S80 D5 AWD -10 | 940 Turbo -96 | 242DL -82 | 960 16v Turbo -90

Poissa Sjtv

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 669
  • PRV is lifestyle <3
Vs: 745 -89 B6304
« Vastaus #3 : 28.09.2011, 20:15:43 »
Tuohon kysymykseen voisin vastata mä nykytiedon perusteella että ei ole remmiä tulossa kylkeen.
745,745,765,945,XC70,Raksapaku

"Vehkeiden epäluotettavuus on suoraan suhteessa siihen kuinka paljon niissä on itsetehtyjä, muista autoista otettuja, kuorma-auton tai virityskäyttöön tarkoitettuja osia."

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: 745 -89 B6304
« Vastaus #4 : 28.09.2011, 21:08:24 »
Remmithän on yleensä koneen etupäässä, ei kyljessä
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8032
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 -89 B6304
« Vastaus #5 : 28.09.2011, 23:06:31 »
Parisataa kilsaa ajoa takana ja vielä se pelaa.

Kirjotuksillas saat kaiken tuon homman tuntumaan niin helpolta  :)
Kun jossain vaiheessa kyllästyt tähän tai jotain, ilmoittele niin katotaan jos saatais väännettyä jotain kauppaa.
Eihän tässä ole vielä käytetty karkean arvion perusteella kuin noin 70h kannen operointi mukaanlukien niin sehän on naps ja kops ;D Eihän sitä tiedä jos tää menee kesäksi säilöön ja palaa liikenteeseen uudestaan ensi syksynä jos on selvinny tästä talvesta ensin.

Jousista nipsasin ympäriinsä 1,25 kierrosta ja asettui hyvin lievään etukenoon joka sopii oikein hyvin. Jos huomenna ehtis kuvaamaan valoisalla. Oikean vakaajatangon korjasin, oli "yllättäen" katkennut ruosteen syömänä, kuskin ovipahvin ja sisäkahvan pohjan vaihdoin ja sen semmoista. Eilen vaihdoin apparin lasinnostimen ja kuskillekin ois vaihdettava vissiin kun ei nosta loppuun asti ihan suorassa.

Jarruissa oli aika voimakasta tutinaa jarruttaessa, vaihdoin sitten purkuautosta hyvät palat, levyt ja käsijarruhilut niin asettui sekin. Eteen päivittäis jossain välissä jarrut isompiin niin ei tartte sepustella enempiä muutoskatsastuksessa. Nopeustieto ois ilmeisesti aika tärkeä laatikolle hiljaisissa nopeuksissa ja varsinkin liikkeellelähdön jälkeen. Arpoo vähän toimintaansa eikä maantielläkään tarjoa nelosta ollenkaan. Vikakoodien nollauksen jälkeen käytti päälle 60km/h vauhdissa muutaman kerran nelosellakin kun haki että mitähän vaihdetta käytettäs. Koittas ens alkuun vaikka laittaa 960 nopeusmittarin kojelaudan sisään jotta sais tietoa eteenpäin. Ruiskuboksi ei ainakaan vikavaloa sytytä nopeustiedon puuttumisen takia.

Sjtv:n nykytiedot lisukkeista pitää edelleen paikkansa :)
« Viimeksi muokattu: 28.09.2011, 23:13:53 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Teme

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 -89 B6304
« Vastaus #6 : 28.09.2011, 23:11:22 »
Tähän voi sanoa ainoastaan sen, että mikä tahansa on helppoa kun sen osaa.

Vieressä kerran kävin kattomassa, ja kyllä Lankku osaa. Siis oikeesti oikee tietotaitolaari.
Mä ajan vain,
Mun Volvollain.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5836
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 -89 B6304
« Vastaus #7 : 28.09.2011, 23:40:40 »
Huh mikä työtahti :idiot2:. Tälläiseen projektiin normaali aika on vähintään vuosi miettimistä, kaks kuukautta koneen huoltoon ja siitä puolivuotta päälle niin jo on käynnissä.

-H- P>

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8032
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 -89 B6304
« Vastaus #8 : 01.10.2011, 02:02:41 »
Noniin, nyt joutaa päivittämäänkin tilannetta välillä.

Etusatulat jumittavat hieman. Vaikka männät menevät sisään yhdellä kädellä isohkoilla siirtopihdeillä, eivät ne tunnu palautuvan ajossa painamisen jälkeen kunnolla. Tarttis vaihtaa kumisarjat. Taakse kaivelin 18mm vakaajan ja mittaristoon ranetin 960 nopeusmittarin 740 mittaritaustalla. Neula täytyy asettaa paikoilleen uudestaan, nyt näyttää maantienopeuksissa turhan paljon alle todellisen. Eihän niissä asteikotkaan täysin kohtaa, mutta sais edes sinnepäin. Hieman siinä oli puuhaa, mutta kun vaan kytkennät sai kunnolla selville(kiitos TVS:lle helpdeskistä) niin lähti toimimaan hyvin. Edelleen vaan uupuu lootalta nopeustieto, joten sitä ois metsästeltävä varmaan alkuviikosta. Samalla ois laitettava 960 lämpömittari. Tuolla kuvatukset operaatiosta ja lopputuloksesta.

Sain jopa kuvankin otettua eilen päivällä ulkopuolelta. Pesemättähän se on edelleen ::) Noille vanteille meinasin pyöräyttää talvirenkaatkin, sopii ulkonäköön hyvin. Ylimaalattu joskus, maalipinta vaikuttas kaikin puolin hyvältä. Mitä nyt muutamia kiveniskuja siellä täällä. Puuttuvasta toisesta lambdasta ruiskuboksi herjailee näköjään vasta noin 70km ajon jälkeen. Ja loota vaihtaa kyllä neloselle, mutta jättää lukkoturbiinin kytkemättä.

Pienenä tarkennuksena, että em. 70 tuntia sisältää siihen mennessä kaiken tähän liittyneen touhuamisen :)

Vaihdoin chopatun kanssa pyöriä ja nyt alla on hetkellisesti Polarikset. Ei ne oikein tämän värisessä laitteessa nykyisen värisinä sykähdytä puoliksikaan niin paljoa kuin chopatussa.

Huikkoster, eehkä on lievää impulsiivisuutta havaittavissa siinä miten herkästi näihin ryhtyy ;D


Ja tähän ne kaikki asiat jotka unohti kirjottaa.
« Viimeksi muokattu: 12.11.2020, 20:30:23 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 745 -89 B6304
« Vastaus #9 : 01.10.2011, 11:39:27 »
kiitos TVS:lle helpdeskistä

Sain jopa kuvankin
-H-

Kerrankin sulla on autossa lentokorkeus kohillaan, tuohan on pienellä alaosien paikkamaaluulla ja maskinvaihdolla suorastaan hieno.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Joni_S

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
Vs: 745 -89 B6304
« Vastaus #10 : 01.10.2011, 17:26:54 »
Onko nuo pellit etuvetovolvojen 16' ?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8032
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 -89 B6304
« Vastaus #11 : 01.10.2011, 18:07:23 »
Onko nuo pellit etuvetovolvojen 16' ?
Onhan ne.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Joni_S

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
Vs: 745 -89 B6304
« Vastaus #12 : 02.10.2011, 14:13:21 »
Onhan ne.

Nuo on ilmeisesti käännetty? Vai meneekö ne heittämällä paikalleen  ???


Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8032
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 -89 B6304
« Vastaus #13 : 02.10.2011, 23:25:08 »
Mitä sitä kääntämään kun kehää siirtämällä saa sopivat.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8032
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 -89 B6304
« Vastaus #14 : 03.10.2011, 23:12:18 »
Kaikkea pientä tullut puuhasteltua taas ja ajoa tullut koneenvaihdon jälkeen noin 700km. Kenkää saa enempivähempi ja pelaa hyvin.
Nokka-akselien etustefat on nyt vaihdettu. Meinasin että vanhat menevät vielä kun eivät olleet vuotaneet mutta noh. Molempien vaihto eri kerroilla vielä, koska viime viikolla ei ollut toista samalla kertaa laittaa. Tietysti jäi se vuotavampi paikoilleen ja ajoa tuli ennen vaihtoa jonkun verran. Hyvin oli heittänyt öljyä kun takaluukussakin oli täplää reilusti. Eipä vaihdossa mene onneksi kuin puoli tuntia vähäisen purkutarpeen takia.

Putkisto on turhan kovaääninen pitkää matkaa ajellessa. Koneen kylkeen tulevat lisukkeet vaimentavat toivottavasti sopivasti, vaimennan kontinpohjaa ja sivuposkia joka tapauksessa samalla kun vaihdan siirtopumpun. Tänään purin kontin verhoiluita ja olisin vaihtanut pumpun, mutta muistin vasta ennen linjojen aukaisua, että ei varmaan parane kun tankissa on noin 50l bensaa ;D
Muutenkin putsailin sisustaa ja taas on mukavamman näköinen. Kontinpohjan paneelit ois vaihdettava, menty rei'ittämään ne kajareita varten. Vedin 6x9" johdotkin pois kokonaan. Pari fotoa kontista täällä päivämäärän mukaan merkittynä.

2.5T/T6 suuttimia ois tulollaan satsi ja ahdistuspuoli on puolittain kunnossa. 1kpl 13C mitsuja on hallussa ja remppasarja Ebaysta siihen on tulossa. Toista vielä kaipailis ehjää tai sellaista jonka sais elvytettyä perus laakeri & tiivistesarjalla.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Elekma  Autoracing