Autodiagnoosi  Carcom Oy

VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli

  • 51 Vastauksia
  • 18993 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa KariL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • Asioilla on taipumus järjestyä.
Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
« Vastaus #15 : 24.11.2018, 20:11:48 »
Onko 4 sylinterisessä VEA moottorissa tasapainoitusakseli?
V70 D3 2011 180.000 km

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2236
  • Tampere - Pori
Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
« Vastaus #16 : 25.11.2018, 03:50:58 »
Onko 4 sylinterisessä VEA moottorissa tasapainoitusakseli?

Ei ole, akseleista muuten vaan on kuvat aiemmissa viesteissä  ;)
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa paavomp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
  • www.vrcf.fi
Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
« Vastaus #17 : 25.11.2018, 08:09:26 »
Onko 4 sylinterisessä VEA moottorissa tasapainoitusakseli?

D2/D3 moottorissa ei ole.

Poissa j_m_k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • www.vrcf.fi
Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
« Vastaus #18 : 27.11.2018, 18:04:08 »
Eli kun ikää ja kilometrejä kertyy niin kustannustehokkain korjaus on akselipaketin poistaminen..  ;D

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
« Vastaus #19 : 27.11.2018, 18:37:22 »
D2/D3 moottorissa ei ole.
Väittäisin että yhtään 4-sylinteristä moottoria ei ole tehty ilman tasapainotusakselia. Rakenteeltaan niitä on kylläkin erilaisia eri valmistajilla.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4207
Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
« Vastaus #20 : 27.11.2018, 20:31:53 »
Tuolla ainakin väitetään että niissä D2 ja D3 koneissa ei olis noita tasapainoakseleita:
http://australiancar.reviews/Volvo_VED4_VEA_Engine.php

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
« Vastaus #21 : 27.11.2018, 22:04:05 »
Tuolla ainakin väitetään että niissä D2 ja D3 koneissa ei olis noita tasapainoakseleita:
http://australiancar.reviews/Volvo_VED4_VEA_Engine.php
Niin näyttää lukevan ja kaikki mikä lukee internetissä on totta... Jotenkin vaan aina kuvitellu, että nelisylinteristä moottoria ei voi rakentaa ilman tasapainokoneistoa.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
« Vastaus #22 : 27.11.2018, 22:06:24 »
Niin näyttää lukevan ja kaikki mikä lukee internetissä on totta... Jotenkin vaan aina kuvitellu, että nelisylinteristä moottoria ei voi rakentaa ilman tasapainokoneistoa.
Onhan noita rakennettu koko maailman sivu ilman tasapainoja? Ja rakennetaan vielä tänä päivänäkin.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
« Vastaus #23 : 27.11.2018, 22:27:35 »
Onhan noita rakennettu koko maailman sivu ilman tasapainoja? Ja rakennetaan vielä tänä päivänäkin.
Ei kait sentään ilman tasapainoja. Kampiakseli tai vauhtipyörä hoitaa sitä virkaa, jos ei ole erillistä akselia.
Sattunut vaan olemaan ylimääräinen akseli niissä 4-sylinterisissä, joihin olen päässyt sisälle kurkkaamaan. Otanta pieni ja tunnustan tietämättömyyteni.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
« Vastaus #24 : 27.11.2018, 23:20:46 »
Ei kait sentään ilman tasapainoja. Kampiakseli tai vauhtipyörä hoitaa sitä virkaa, jos ei ole erillistä akselia.
No tämä totta tottakai! :D

Poissa MikaV60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
« Vastaus #25 : 14.12.2018, 14:54:43 »
Lontoonkielinen keskustelu samasta aiheesta:

https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?p=2451902


Poissa volvoville

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
« Vastaus #26 : 22.12.2018, 15:39:29 »
Onkos kukaan kokeillut tasapainoakselipaketin vaihtoa? Maksaa varmaan kiitettävästi moinen ja volvolta turha odottaa osallistumista? Alkaa vaan ketuttaan siinä määrin tuo kun ei saa ees katiskaa myytyä kun ujeltaa...
V70 D4 -14

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
« Vastaus #27 : 22.12.2018, 16:00:24 »
Onko nuo sitten liukulaakeroitu? Helppohan nuo olisi ollut päistään laakeroida kuulillakin ja silloinhan ei tarttis mitään öljykanavia yms. Aika lujaa muuten pyöriivät, 2xkammen rpm?

Mietin samaa. Jos pitäisi veikata niin ei ole liukulaakerit. Ja siksi kai nuo alkaakin ääntämään ;D Noille ei tule mitään ulkoista kuormaa niin hieman kumma että noin heppoinen kesto

Mutta ei tollasestä äänestä hyödytä stressata. Kyllä se sit ääntää ja het kunnolla kun on oikea vika
« Viimeksi muokattu: 22.12.2018, 16:06:55 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
« Vastaus #28 : 22.12.2018, 16:49:44 »
Onkos kukaan kokeillut tasapainoakselipaketin vaihtoa? Maksaa varmaan kiitettävästi moinen ja volvolta turha odottaa osallistumista? Alkaa vaan ketuttaan siinä määrin tuo kun ei saa ees katiskaa myytyä kun ujeltaa...
Ruotsissa purkuosa maksaa 200 euroa. Käsittääkseni tuo on melko helppo vaihtaa. Öljypohja pois ja tasapainokoneisto on heti siinä tyrkyllä. Vaihtotyön helppous on kyllä mutuilua, en ole tehnyt tuota.

Jos ujellus tulee hammaspyöristä, niin pelkkä koneiston vaihto ei auta vaan pitää vaihtaa myös rattaat. Sitten meni jo vaikeammaksi.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa volvoville

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
« Vastaus #29 : 27.01.2019, 08:59:16 »
Niin, tuli sitten kokeiltua tuon tasapanotusakselihässäkän vaihdattaminen kun v-käyrä saavutti lakipisteensä.

Ihan Volvo liikkeessä teetettynä, kun itse olen auttamaton tumpelo näissä. Liike luonnollisesti ei tiennyt tällaisesta mitään ja suureen ääneen mainosti ettei ota vastuuta korjaantuuko ujellus tällä toimenpiteellä kun ei ole heidän diagnosoimansa. No eipä yksikään Volvo edustaja ollut diagnoosia tähän päivään asti antanut, ei myöskään ko. liike. Kysytty oli.

Anyway kikkare vaihdettiin ja vot, ujellus katosi 92,7 prosenttisesti. Ensimmäistä kertaa kuulee ne kaikki muut sivuäänet mitä moottorista/vaihteistosta kantautuu 1000-2000rpm välillä, niitäkin riittää. Myös dieselin raksutuksen kuulee ensimmäisen kerran tuolla kierrosvälillä. Joku pieni vielä kuuluu mutta liittyykö enää tuohon tasapainoakseleihin, en tiedä.

Palikka maksoi ~450e liikkeessä, työt toinen mokoma plus normaali oljynvaihtokustannus päälle. Ei halpaa. Mutta kivan juuttikassin Volvo teksteillä sai huollon terveisinä   :D

Että jos joku tätä pohtii niin tiedoksi. Potilas oli V70 D4 A8 2014.

PS. Yksi jännä juttu tuosta vaihdosta seurasi sivuäänien katoamisen lisäksi. Tuosta hetkellisen kulutuksen lukemasta katosi yli puoli litraa sataselle. Ennen pyöri 5-6 välillä ja nyt 4,5-5,5 välillä. Siis tuossa jokapäiväisellä työmatkalla, sama tie, sama ajotapa, samat olosuhteet. Eikä näin ole muiden öljynvaihtojen kohdalla käynyt.
V70 D4 -14

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo