Kevättä! Aiheeseen ei ole otettu kantaa ainakaan 180 päivään, joten auto seisoi talven taas, ja mitään ei saatu aikaan

Leimalla käynti oli ohjelmassa näin kevään korvalla, ja hylkäyshän sieltä tuli, "oikean poikittaistukivarren vasen pikkupusla halki" taisi olla virallisesti. No, ei siinä auttanut, tilasin skandixilta ~500€ hintaan kaikki vähänkään taka-akseliin tai sen kiinnittämiseen liittyvät osat, ideana oli samalla vaivalla remontoida kaikki.
(Onneksi tuli tilattua jarruputkia ja letkuja..)
Hypätäänpä tuohon remonttiin, volvon ohje oli, mutta se käsitteli vasenta puolta, joten aloitin sieltä. Ohje käskee irrottaa takajousen, ja akseli jää ikäänkuin iskunvaimentimella roikkumaan ilmaan. (Tässä vaiheessa samalla tuli jarruletku vaihdettua auto->akseli)
Ruuvailua ja kaasulla polttamista, ei ihmeempiä, muutakuin kasaan ja toinen puoli käsittelyyn samalla idealla.
Mutta oikeanpuolen akselipuolisko onkin erilainen.. sisempi nivel on eräänlaisen syvennyksen sisällä, joka vaatikin että vasemman puolen sisänivel piti irrottaa. Ehkä ? Mutta niin sen toteutin, samalla totesin että akselinpuolikkaiden välissä oleva jarruletku oli aika kireällä, kun taistelin tuota oikeanpuoleista niveltä irti. Jarruletkun ja putken kohtaloiksi tuli rautasaha, olivat varmaan alkuperäisiä, niin ruosteessa, ettei avaimet käyneet. Tulihan se tehtyä lopulta..


Tämä volvo työkalu 9995497 on mielestäni melkein välttämätön hankinta, jos aikoo nuo etummaiset nivelet vaihtaa. Oliko n. 60€ skandixilla. Vaihtoon ei mene montakaan minuuttia, tai internetissä nähtyjä vaijeritaljalla nivelrn vetämistä yms. On tämä aikalailla turvallisempi vaihtoehto. Samalla työkalulla nivel saadaan asennettua suoraan ilman hakkaamista/kiroilua/sokeutumista/henkisiä vaurioita.

(Käsijarruvaijeri varmaan tarvii uusia..)