Futurez  Kulkukoira

T5 moottori nakuttaa?!

  • 56 Vastauksia
  • 38388 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Catalust

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • V70 vm04 D5 @1,6bar
Vs: T5 moottori nakuttaa?!
« Vastaus #30 : 19.11.2011, 16:34:55 »
olisit hyvä mies koneistanu sen kannenkin täydellisesti, niin olis tullu hyvä... Jos on viitseliäsyyttä hommata kunnon veivit ym. niin toi kannen viimeistely olisi ollut vain murto-osa kokonais budjetista.........
...3" RST hönkivä kiisseli... ...42,5/56 Garrett... ...600x300x76 cooleri... ...213hv noilla vakio suuttimilla sai... ...nälkä kasvaa kuitenkin syödessä... ;)

Poissa Lähikauppias

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 moottori nakuttaa?!
« Vastaus #31 : 19.11.2011, 19:58:20 »
olisit hyvä mies koneistanu sen kannenkin täydellisesti, niin olis tullu hyvä... Jos on viitseliäsyyttä hommata kunnon veivit ym. niin toi kannen viimeistely olisi ollut vain murto-osa kokonais budjetista.........

Joo kannen tarkistin kun näytti siltä että sille on jotakin joskus tehty. Suoruuden mittasin FAROlla ja 0.04mm löytyi heittoa suoruudessa. Seetipinnat ja ohjurit tarkistin ja ne olivat uuden veroiset.

Todennäköisesti vielä kesällä otan kannen pois, vaihdan silloin cometicin kansipahvin ja uudet venttiilit ohjureineen ja kaikkineen.
Syy miksi en nyt kaikkea tuota laittanut oli puoliksi aika ja motivaatio. Auto on siis kolariauto jonka nokka on lintassa, airbageja pamahdellut ja tuulilasi paskana. Tuo moottori on siis vaan yksi monesta korjauskohteesta ja yritän nyt saada sen edes rekisteriin ennenkuin alan "ehjiä" paikkoja parantelemaan.


Poissa Lähikauppias

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 moottori nakuttaa?!
« Vastaus #32 : 11.12.2011, 13:36:03 »
Pientä päivitystä tännekkin.

Lähtötilanne: http://www.youtube.com/watch?v=IV0OzyrrR4w
Uudet vermeet: http://www.youtube.com/watch?v=Yq4gqQ2Tbfc

Päästelin auton nyt alustanmittaukseen siirtokilvillä ja kyllä se aika mukavasti vie.

Airbagien kanssa tulee seuraava asuminen. Apukuskin airbag ja kuskinvyön kiristin on pamahtanut. Joku huhu kertoo että jos 3 asiaa kajahtaa niin airbagin ohjainboksi menee rikki. Pitäisi ny testata onko tuo oma boksi rikki. Uusi airbagi on paikallaan, mutta en tohdi kytkeä sitä kiinni ennekuin saan täyden varmuuden ettei se tule heti kojelaudasta uudelleen läpi. Eli jääkö se anturi pohjaan kun törmäys tapahtuu vai palautuuko se "neutraaliin" asentoon?


Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1820
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: T5 moottori nakuttaa?!
« Vastaus #33 : 11.12.2011, 13:45:41 »
Joku huhu kertoo että jos 3 asiaa kajahtaa niin airbagin ohjainboksi menee rikki. Pitäisi ny testata onko tuo oma boksi rikki. Uusi airbagi on paikallaan, mutta en tohdi kytkeä sitä kiinni ennekuin saan täyden varmuuden ettei se tule heti kojelaudasta uudelleen läpi. Eli jääkö se anturi pohjaan kun törmäys tapahtuu vai palautuuko se "neutraaliin" asentoon?
Huhu nimenomaan.. Airbag ohjainboxi on rikki vaan, jos se antaa vikakoodin tarkista tämä ennen, kun kytket uusia turvalaitteita.
Ja jos ei ole kun lauvenneiden bagejen koodit niin ihan huoletta vaan uudet kiinni ja koodien nollaukseen.

Poissa Lähikauppias

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 moottori nakuttaa?!
« Vastaus #34 : 11.12.2011, 14:47:01 »
Huhu nimenomaan.. Airbag ohjainboxi on rikki vaan, jos se antaa vikakoodin tarkista tämä ennen, kun kytket uusia turvalaitteita.
Ja jos ei ole kun lauvenneiden bagejen koodit niin ihan huoletta vaan uudet kiinni ja koodien nollaukseen.

Joo tarkistin ne vikakoodit ennenkuin aloin hommiin, ja aibagin ohjainyksikkö näytti 3 vikaakodia muistaakseni. Airbag lauennut, airbagin vastus liian alhainen ja kuskin vyönkiristimen vastus liian alhainen.
Eli pitää vaan nyt kytkeä se airbagi kiinni ja käyttää vikakoodien nollauksessa vielä (ei ilmeisesti onnistu sillä käsi obd2 lukulaitteella).

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1820
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: T5 moottori nakuttaa?!
« Vastaus #35 : 11.12.2011, 14:56:51 »
Joo tarkistin ne vikakoodit ennenkuin aloin hommiin, ja aibagin ohjainyksikkö näytti 3 vikaakodia muistaakseni. Airbag lauennut, airbagin vastus liian alhainen ja kuskin vyönkiristimen vastus liian alhainen.
Eli pitää vaan nyt kytkeä se airbagi kiinni ja käyttää vikakoodien nollauksessa vielä (ei ilmeisesti onnistu sillä käsi obd2 lukulaitteella).
Jos on sellanen obd2 laite joka poistaa airbag vikakoodit niin menee ihan kotikonstein..

Poissa Lähikauppias

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 moottori nakuttaa?!
« Vastaus #36 : 11.12.2011, 15:01:17 »
Se olisi kyllä hyvä juttu. Säästyisi taas 50e siinäkin. Pitää testata.

Turvalaitteiden tarkistus tällä alueella onnistuu ilmeisesti vain Käyttöautolla. Hinta on 150e tai 100e jos purkaa kaiken niin valmiiksi että airbagit on helposti näkyvillä. Viiden minuutin toteamisesta aika suolainen hinta, mutta ei voi muutakaan.


Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: T5 moottori nakuttaa?!
« Vastaus #37 : 11.12.2011, 19:26:02 »
Se olisi kyllä hyvä juttu. Säästyisi taas 50e siinäkin. Pitää testata.

Turvalaitteiden tarkistus tällä alueella onnistuu ilmeisesti vain Käyttöautolla. Hinta on 150e tai 100e jos purkaa kaiken niin valmiiksi että airbagit on helposti näkyvillä. Viiden minuutin toteamisesta aika suolainen hinta, mutta ei voi muutakaan.

Täältä saisit koodien nollauksen ja katsastuksessa vaadittavan turvalaitetestauspöytäkirjan ja sen testauksen yhteensä satasella. On vaan paikkakunnasta kiinni, viittiikö esim. Poriin ajella. Mahdollisesti vaadittava alustamittauskin onnistuu.

Poissa Lähikauppias

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 moottori nakuttaa?!
« Vastaus #38 : 11.12.2011, 19:54:56 »
Täältä saisit koodien nollauksen ja katsastuksessa vaadittavan turvalaitetestauspöytäkirjan ja sen testauksen yhteensä satasella. On vaan paikkakunnasta kiinni, viittiikö esim. Poriin ajella. Mahdollisesti vaadittava alustamittauskin onnistuu.

Valitettavasti ei taida onnistua. Alustanmittaus (ja mahdollinen oikaisu) tulee yhdeltä hepulta muutamalla satasella ja ajomatkaa Poriin täältä Seinäjoelta on liikaa :). Kiitos tarjouksesta kuitenkin!

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: T5 moottori nakuttaa?!
« Vastaus #39 : 11.12.2011, 19:58:49 »
Valitettavasti ei taida onnistua. Alustanmittaus (ja mahdollinen oikaisu) tulee yhdeltä hepulta muutamalla satasella ja ajomatkaa Poriin täältä Seinäjoelta on liikaa :). Kiitos tarjouksesta kuitenkin!

Tuosta moottoriremontin hinnasta piti kysäistä, mitä se operaatio kaikkineen tuli maksamaan?

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: T5 moottori nakuttaa?!
« Vastaus #40 : 11.12.2011, 21:15:07 »
Siksihän tuo homma maksaa, että sen paperin kirjoittaminen tuo myös huomattavan vastuun siitä turvajärjestelmästä ja sen toimintakuntoisuudesta.
Jos jostain asiasta täytyy ottaa vastuuta, ei sitä monikaan ihan korvauksetta tee.
5 minuuttia riittää auton sisään ja ulos ajoon, testerinkin ehtii vielä kytkeä kiinni jne. mutta ei sillä ajalla vielä turvajärjestelmää ole läpi käyty :)


Täältä saisit koodien nollauksen ja katsastuksessa vaadittavan turvalaitetestauspöytäkirjan ja sen testauksen yhteensä satasella. On vaan paikkakunnasta kiinni, viittiikö esim. Poriin ajella. Mahdollisesti vaadittava alustamittauskin onnistuu.

Liekös tuo silleen, että joka pommin ja paukun piuha tarvii nypätään irti ja tarkastetaan, että kustakin tulee vikakoodi, muutenhan ei voi todeta, että onko jonnekkin päin johdosarjaa laitettu vastus huijaamaan (Paitsi toki yksikönkin liitin irroitettuna ja mittarilla mittaamalla)

Poissa Lähikauppias

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 moottori nakuttaa?!
« Vastaus #41 : 11.12.2011, 22:12:05 »
Tuosta moottoriremontin hinnasta piti kysäistä, mitä se operaatio kaikkineen tuli maksamaan?

Ei ole kuitteja tässä, mutta päästäni kun muistelen niin:
-470€ kiertokanget (5kpl)
-170€ männänrenkaat (5kpl)
-190€ laakeriliuskat (5kpl)
-20€ kansipultit (12kpl)
-80€ kansipahvi

Eli yli 900€ maksoi koneen ehjäys.

Siksihän tuo homma maksaa, että sen paperin kirjoittaminen tuo myös huomattavan vastuun siitä turvajärjestelmästä ja sen toimintakuntoisuudesta.
Jos jostain asiasta täytyy ottaa vastuuta, ei sitä monikaan ihan korvauksetta tee.

Tuttava käytti tuossa käyttöautolla sen tarkistuksessa ja heillä oli vielä eri auton airbagin ohjainboksi. Eli boxi piti koodata ja tarkastus tehdä sen päälle hinta 100€+150€. Aikaa kului noin 15 minuuttia.
Onhan siinä vastuunsa ja siksi muut eivät sitä täällä sjoella kuulema teekkään. Matalamäen auto sitä mainosti jossain vaiheessa tekevänsä, mutta kommenttina kuului vain "no en minä ny niitä muille ala tekemään, ittelleni teen jos tarvii".

Eikö se airbagi vain anna tietyn vastuksen ja boksi siitä tulkitsee onko airbag ehjä? Eli jos vanhan airbagin sisään laittaa vastuksen ja leikkaa sen kankaan irti että bagi näyttää päälle hyvältä niin menisikö täydestä? En itse nyt tietenkää semmoisella autolla haluaisi ajaa :)



Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: T5 moottori nakuttaa?!
« Vastaus #42 : 11.12.2011, 22:36:02 »
Eikö se airbagi vain anna tietyn vastuksen ja boksi siitä tulkitsee onko airbag ehjä? Eli jos vanhan airbagin sisään laittaa vastuksen ja leikkaa sen kankaan irti että bagi näyttää päälle hyvältä niin menisikö täydestä? En itse nyt tietenkää semmoisella autolla haluaisi ajaa :)

Turvatyynyn diagnoosi perustuu sen tyynyn resistanssiin, kerroit siis juuri yhden asian, mikä vastuu siihen allekirjoitettuun paperiin sisältyy... joidenkin rautalankavirittäjien viritykset, nimenomaan.
Juuri tuollaiset viritelmät sieltä pitäisi tarkastuksessa kyetä huomaamaan.

Siksipä katsastuksessa voidaan vaikkapa vaatia kuitteja korjaukseen käytetyistä osista tai muuta selvitystä niiden alkuperästä.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: T5 moottori nakuttaa?!
« Vastaus #43 : 12.12.2011, 00:06:00 »
Siksihän tuo homma maksaa, että sen paperin kirjoittaminen tuo myös huomattavan vastuun siitä turvajärjestelmästä ja sen toimintakuntoisuudesta.
Jos jostain asiasta täytyy ottaa vastuuta, ei sitä monikaan ihan korvauksetta tee.
5 minuuttia riittää auton sisään ja ulos ajoon, testerinkin ehtii vielä kytkeä kiinni jne. mutta ei sillä ajalla vielä turvajärjestelmää ole läpi käyty :)

Ei tuo todellakaan ole viiden minuutin homma koska turvavöihin ja verhoihin pitää yleensä päästä näkemään ja helpottaa, jos ne listat ja muovit on valmiiksi irroitettu. Esim. turvavöistä näkee, onko kiristin toiminut vai ei. Se menee usein jumiinkin. Kun tietää, mitä autolle on sattunut, niin jokaista ei aina tule katsottua. Matkustajan airbagin tilallakin voisi käyttää lastenistuinlukkoa piilotettuna. Muusta työnjäljestä voi myös päätellä millä budjetilla korjaus on tehty ja sen mukaan tehdään tarkempi tarkastus. Selvä vastuu kieltämättä siis siirtyy sen paperin kirjoittajalle eikä niitä ilman oikeaa tarkistustyötä tehdä. Tässäkin voisi jo selventää hommaa katsomalla kolaroidun auton valokuvia. AVK:n autoissa on nykyään myös lueteltu havaitut lauenneet turvalaitteet.

Poissa Lähikauppias

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 moottori nakuttaa?!
« Vastaus #44 : 12.12.2011, 11:21:22 »
Kerron sitten tarkemmin kuinka tuo testi menee. Osat on ostettu yksityiseltä ihmiseltä, joten kuitteja ei ole esittää.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy