Carcom Oy  Elekma

Polkupyörä Topicci

  • 1000 Vastauksia
  • 352714 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12379
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #435 : 14.05.2015, 08:44:43 »
Jostain vuosien tauon jälkeen syttyi kipinä jotta voisi kait tuota kunnostaan alkaa pitämään huolta noin niinku pyöräillen. Edellinen pyörä jäi varastoon 2008 kun kortin sai...

Nyt uusi fillari hakusessa, joten vinkkejä otetaan vastaan.
*Budjekti alle 800€
*85% soratiellä ajoa
*Kesäinen kilometri tavoite ~2tkm
*Jäykkä peräinen
*Laadukas, jotta olisi pyörää useaksi vuodeksi.
noilla vaatimuksilla voisi melkein suositella 29" maastopyörää. Jäykkäperäinen kohtuu osilla niin menee tuohon budjettiin.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 773
  • www.vrcf.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #436 : 14.05.2015, 10:05:42 »
Samaa suosittelen minäkin. Jos ei maastoon halua mennä ollenkaan, niin suosittelen myös samantien enemmän tai vähemmän kiinteitä lokareita. Ja jos fillarissa ei ostohetkellä ole jo hyvin rullaavia renkaita, niin sellaiset nostavat hymyn korviin sorateillä rullaillessa :)

Poissa kilikali

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 266
  • www.vrcf.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #437 : 14.05.2015, 10:19:42 »
Tuollainen lähti kirpparilta mukaan. Onpahan jo vähän varustauduttu, jos Iivana alkaa vyörymään meitä kohti  :D


Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5857
  • www.vrcf.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #438 : 14.05.2015, 11:28:45 »
Tuollainen lähti kirpparilta mukaan. Onpahan jo vähän varustauduttu, jos Iivana alkaa vyörymään meitä kohti  :D

(Kuva poistettu lainauksesta.)
Loistava valinta! 2007 vuodesta asti olen ajanut armeijafillarilla . Vakaa js mukavs ajettava ;)

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #439 : 14.05.2015, 12:09:45 »
Tuollainen lähti kirpparilta mukaan. Onpahan jo vähän varustauduttu, jos Iivana alkaa vyörymään meitä kohti  :D

(Kuva poistettu lainauksesta.)
Yksi tuttu ajelee tuollaisella joka päivä 40-70km lenkkejä... Paino putosi alle vuodessa 25kg
Entinen crossikuski, jaloissa pattia, sitä tolla tarvitseekin. ;D
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa petskula

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • www.vrcf.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #440 : 14.05.2015, 12:43:09 »
Kyllähän sitä tuollakin matka taittuu. En ylipäätään ymmärrä sitä, että mitä kovakuntoisempi (tai sellaisena itseään pitävä) sotkija, sitä kevytkulkuisempi hiilikuituhirmu pitää olla. Ja kondomihousut jalassa [emoji15]


Tapatalkista iKälättimellä

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #441 : 14.05.2015, 12:54:32 »
noilla vaatimuksilla voisi melkein suositella 29" maastopyörää. Jäykkäperäinen kohtuu osilla niin menee tuohon budjettiin.
Olisiko jotain linkkiä vai jotain merkkiä mitä kannattaisi ehtiä?

Sekä onko tuossa hintaluokassa jarruissa tai etujoustossa jotain merkkiä jota tulisi välttää?

Samaa suosittelen minäkin. Jos ei maastoon halua mennä ollenkaan, niin suosittelen myös samantien enemmän tai vähemmän kiinteitä lokareita. Ja jos fillarissa ei ostohetkellä ole jo hyvin rullaavia renkaita, niin sellaiset nostavat hymyn korviin sorateillä rullaillessa :)
Eihän se huono idea olisi. Millainen rengas olisi paras rullaavuudeltaa hiekka / sorotiella? Kuitenkaan mitään ihan kapeaa kumia ei viitsi laittaa kun se uppoaa tiehen kun on ainakin vielä aika pehmoisessa kunnossa.

Olen katsonut myös ns. hybridipyöriä, mutta jostain luin jotta maastopyörä soveltuisi paremmin käyttööni ja täältäkin kaksi ääntä sille saaneena suuntaan katseeni siis sinne.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1181
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #442 : 14.05.2015, 13:15:57 »
Olen katsonut myös ns. hybridipyöriä, mutta jostain luin jotta maastopyörä soveltuisi paremmin käyttööni ja täältäkin kaksi ääntä sille saaneena suuntaan katseeni siis sinne.

Heitän kolmannen äänen. Hybridi on useimmiten vain huono maasturi kapeilla renkailla ja niin pitkillä välityksillä ettei isolla eturattaalla jaksa kukaan käyttää pakkaa loppuun. Samalla rahalla saa paremmilla osilla olevan maasturin (syy tähän on minulle epäselvä) joka kuitenkin kulkee asvaltilla melkein, ellei täysin, samat ja asvaltin ulkopuolella reilusti paremmin. Jos aikoo ajaa talvella niin hybridiin ei usein edes saa mahtumaan järkevän kokoisia nastarenkaita.

Renkaiksi jotain kevyesti kuvioitua leveysluokassa 50 mm niin hyvin menee. Itse kokeilin viime kesänä omalla maasturilla ensin 50 mm maastorenkaat ja sen jälkeen 35 mm "tavalliset" renkaat, nopeusero nolla mutta kapeammilla oli aivan hirveä ajaa kun renkaista ei saanut tärinänvaimennuksia yhtään.

Jarrut on yleensä aina jo noissa hinnoissa hydrauliset levyt, kaikki kelpaa tavallisen ihmisen käyttöön. Suntourin keuloja yleensä kehotetaan välttämään mutta kyllä niilläkin ajaa, sivusta katsoneena kun sellaisilla on taitettu matkaa kolme vuotta ja joku 7000-8000 km eikä vielä ole mitään erityistä valittamista ollut. Eihän ne tietenkään kolme kertaa kalliimmille pärjää mutta jos budjetti on mikä on niin parempi ostaa siihen mahtuva pyörä kuin olla ostamatta ollenkaan. Sen keulan voi kuitenkin vaihtaa jos alkaa nyppiä liikaa.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12379
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #443 : 14.05.2015, 14:51:54 »
Samaa kuin Greycap, hybridi fillari on kompromissi jossa on kaikkien pyörien huonot puolet. Maastopyörä ei ole ehkä paras sorateille, mutta se ei kahavda vaikka siinä olisi sitä upottavaa muraakin ja tarvittaessa pääsee kovalla alustalla +40 vauhteihinkin.

Jarruissa noissa ei ole suuria eroja, sama mitkä hydrauliset levyjarrut toimii ja tehoa löytyy että tarvittaessa perä nousee. Enemmän sitten katsoa että vaihteet ja keula on kohtuullinen. Huonosta keulasta ei ole hyöty, nostaa vain painoa. Huonot vaihteet taas johtaa siihen että vaihdot on epämääräiset ja säätötarve on suuri. Tuolla budjetilla osissa kannattaa katsoa että on vähintään shimanon osilla slx osaa, tuurilla tarjous vehkeessä voi olla jopa xt sarjaa seassa. Sramin osista en tiedä miten menee.

Jos ei ole niiin hoppu että heti pitää saada tilaus niin kannattaa liikkeessä käydä kokeilemassa, jos ei muuten niin eri runkokokoja kokeilee. Kun hyvältä tuntuva löytyy niin kannattaa vaikka netistä katsoa ko. Mallin mitat. Sen jälkeen voi vaikka katsoa nettikaupoista vastaavan kokoisia. Netistä ostaessa pyöränmmerkistä tinkimällä voi saada parempaa osaa samaan hintaan.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #444 : 14.05.2015, 15:02:00 »
Kiitos jo tulleista vinkeistä ja tiedoista :)

Ei tässä kiire ole, joten tutkitaan rauhassa.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1181
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #445 : 14.05.2015, 15:39:13 »
Enemmän sitten katsoa että vaihteet ja keula on kohtuullinen. Huonosta keulasta ei ole hyöty, nostaa vain painoa. Huonot vaihteet taas johtaa siihen että vaihdot on epämääräiset ja säätötarve on suuri. Tuolla budjetilla osissa kannattaa katsoa että on vähintään shimanon osilla slx osaa, tuurilla tarjous vehkeessä voi olla jopa xt sarjaa seassa. Sramin osista en tiedä miten menee.

Tästä olen osittain samaa mieltä. Tuli nimittäin itselle aivan puun takaa miten hyvä uusi Acera on, toiminnallisuudeltaan en huomaa mitään eroa omaan '12 mallin SLX:ään ja ulkonäkökin niillä on epäilyttävän samankaltainen. Toki parempi on parempi mutta nykypalikoissa en enää pitäisi SLX:ää miniminä vaan laskisin sen rajan Deoreen ellei jopa vieläkin alemmas varsinkin jos käyttötarkoitus on "siistimpää" ajoa jossa vaihteen ei tarvitse vaihtua just nyt kesken täyden vedon. Sen verran omaa kokemusta SRAMin osista että tässä tapauksessa pysyisin kaukana, alin jolla tuntuu tekevän edes jotain on X7 ja sijoittaisin sen ehkä samalle viivalle tuon uuden Aceran kanssa, X9 on sitten jo SLX-tasoa. Harmi vaan että jo X7 tuntuu maksavan XT:n verran eli kyllähän sieltäkin laatua löytyy mutta hintalappu on vähän turhan isoilla numeroilla varustettu.

Ja tottahan se on että halpa keula on halpa mutta ihan rehellisesti sanottuna ne ei ole niin huonoja kuin mitä nettigurut antaa ymmärtää. Painoero ns. harrastajatason hyvän ja tuollaisen mitä yleensä halpana pidetään välillä on puolesta kilosta kiloon. Ja kun ei sitä pyörää jäykällä keulallakaan saa niin tilanne on usein että se on mikä on. Usein ne on toimivampia vähän painavamman kuskin alla, minulla on elastomeeri- ja rautajousikeulojen kanssa ongelmana että pituuden puolesta pitää olla M-koon pyörä jossa on myös sen mukaan valittu jousen jäykkyys mutta paino on S- ellei XS-sarjaa joten keula jää liian jäykäksi.

Jos ei ole niiin hoppu että heti pitää saada tilaus niin kannattaa liikkeessä käydä kokeilemassa, jos ei muuten niin eri runkokokoja kokeilee. Kun hyvältä tuntuva löytyy niin kannattaa vaikka netistä katsoa ko. Mallin mitat. Sen jälkeen voi vaikka katsoa nettikaupoista vastaavan kokoisia. Netistä ostaessa pyöränmmerkistä tinkimällä voi saada parempaa osaa samaan hintaan.

Tästä taas olen eri mieltä. Niin pienillä mittaeroilla tulee niin suuria ajettavuuseroja ettei uskoisikaan. Minulla on ollut nyt kaksi 29" jäykkäperämaasturia joiden välillä yksikään varsinaisesti ajamiseen vaikuttava mitta ei eronnut yli 12 mm (chainstay, uudessa lyhyemmät) eikä yksikään kulma yli puolta astetta (keula, uudessa itse asiassa loivempi) mutta aivan erilaiset ajaa ja molemmat oli kuitenkin "samanlaisia" ja millien tarkkuudella samankokoisia. Jos olisin koeajanut yhden ja sitten mittojen perusteella tilannut toisen niin olisin ollut todella huuli pyöreänä että mitä ihmettä, ei tämä ole sinne päinkään mitä kokeilin.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2037
  • Näpräilijä
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #446 : 14.05.2015, 16:52:45 »
18'' Rungolla 26'' oleva 4series Trek tuli hommattua jokunen vuosi sitten, hinta luokka oli sopiva, mutta tuon vakio keula on mennyt kovaksi (saadettävä ja lukittava) siihen pitäisi tilalle joku hyvä ja sopivan hintainen max 150€ 100mm joustolla oleva keula hommata ennen kun lähetään kaverin kanssa testaamaan mihin kunto riittää Syöte MTB 2016:ssa  ;D Minä lähden sohvaperuna kunnosta nostamaan kuntoa ja kaveri on päästänyt läskillä sekä vähän matkaa täysjoustolla maastossa, joten erohan meillä on huima kunnon osalta. Onneks otettiin reilusti toleranssia niin saatan pysyä vähän lähempänä kaveria  :D Saattaa olla että mullakin kalusto vaihtuu vielä, mutta tarkotus ois päivittää tuo tota nykystä pyörää ja tulevaisuudessa hommata vaikka sitten se 27,5'' ellei itsetunto saa kauhee kolahdusta reissulla  :2funny:
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1181
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #447 : 14.05.2015, 17:05:37 »
18'' Rungolla 26'' oleva 4series Trek tuli hommattua jokunen vuosi sitten, hinta luokka oli sopiva, mutta tuon vakio keula on mennyt kovaksi (saadettävä ja lukittava) siihen pitäisi tilalle joku hyvä ja sopivan hintainen max 150€ 100mm joustolla oleva keula hommata ennen kun lähetään kaverin kanssa testaamaan mihin kunto riittää Syöte MTB 2016:ssa  ;D

Tuosta. https://www.bike-components.de/en/Rock-Shox/XC-30-TK-Coil-26-Federgabel-p35646/

Kauneusvirheenä vannejarrujen tapit, ei toki haittaa jos on vannejarrut mutta epäilen ettei ole.

Jos budjetti venyy edes vähän: https://www.bike-components.de/en/Rock-Shox/XC-32-TK-Solo-Air-PopLoc-Remote-26-Federgabel-p35653/

Tuo olisi jo aidosti säädettävä ja vielä etälukituksella joka on yllättävänkin näppärä varuste.

Ja pelkän kiekkokoon takia ei kannata 26" - 27,5" päivitystä tehdä koska se ero on varsin olematon. Sitten jos menee kalusto uusiksi muutenkin niin se on tietysti eri juttu.

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #448 : 14.05.2015, 20:12:20 »
Mitenhän tommonen?
http://www.suomenpolkupyoratukku.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=42_43&products_id=3348

Tinkastuna liikkeestä varmaan sais siihem 800€

Eihän se keula ole ylistetty, mutta viimeksi ajanut etujouston kanssa öö joku 10 vuotta sitten, joten ei kait se huonommaksi ole mennyt? Ja pääasiassa tietä hierotaan, joten isoja joustoja ei tarvitse.

Mut mites tuo kun suosittelitte 29 ja tuo 27,5... Ja mites rungon koko? Itsellä pituutta 178cm


Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1181
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #449 : 14.05.2015, 21:07:00 »
Keula on "coil" eli metallikierrejousella - jatkoon, ainakin minun mielestä. Yhden talven ja kaksi puolikasta kesää ajoin kierrejousikeulalla ja hyvä oli.

Rengaskoko? Ihan sama. Todellakin ihan yksi ja sama. Kyllähän sitä sanotaan että 27,5" on ketterämpi mutta vähemmän rullaava ja 29" kankeampi mutta rullaavampi, kuitenkin käytännössä oman nopeusennätykseni olen ajanut 26" kiekoilla ja vastaavasti tuo minun nykyinen 29" on varmaan näppärin käsitellä kaikista mitä olen omistanut. Ajo-ominaisuudet on enemmän kiinni geometriasta, rullaavuutta saa renkailla enemmän kuin millään muulla. Isopyöräistä suositeltiin lähinnä siksi että siihen saa ehkä vielä tässä vaiheessa helpommin katurengasta mutta eiköhän tuo valikoima laajene koko ajan. Itsekin ajan "hyvät kelit" 29erillä mutta talveksi ajattelin väsätä huonon kelin pyöräksi perinteisen 26" vaikka se täysin logiikan vastaisesti meneekin.

Runkokoko on vähän siinä rajoilla, riippuu muista mitoista joita tuossa ei kerrota. Jos se on vähän tavallista isommilla mitoilla tehty niin 17" saattaa hyvinkin mennä, jos taas nykytyylin mukaan pienehkö niin 19" voi olla parempi. Noissa kun ei ole mitään standardeja, koko kertoo vain satulaputken korkeuden ja kaiken muun valmistaja laittaa kuten haluaa. Minullakin on numeroiden mukaan 17,5" mutta tosiasiassa se on pidempi ja korkeampi kuin joidenkin valmistajien 19" rungot, satulaputki vain on lyhyt ja seisomakorkeus näin ollen matalampi. Yksi sana: koeajolle.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron