Keula on "coil" eli metallikierrejousella - jatkoon, ainakin minun mielestä. Yhden talven ja kaksi puolikasta kesää ajoin kierrejousikeulalla ja hyvä oli.
Rengaskoko? Ihan sama. Todellakin ihan yksi ja sama. Kyllähän sitä sanotaan että 27,5" on ketterämpi mutta vähemmän rullaava ja 29" kankeampi mutta rullaavampi, kuitenkin käytännössä oman nopeusennätykseni olen ajanut 26" kiekoilla ja vastaavasti tuo minun nykyinen 29" on varmaan näppärin käsitellä kaikista mitä olen omistanut. Ajo-ominaisuudet on enemmän kiinni geometriasta, rullaavuutta saa renkailla enemmän kuin millään muulla. Isopyöräistä suositeltiin lähinnä siksi että siihen saa ehkä vielä tässä vaiheessa helpommin katurengasta mutta eiköhän tuo valikoima laajene koko ajan. Itsekin ajan "hyvät kelit" 29erillä mutta talveksi ajattelin väsätä huonon kelin pyöräksi perinteisen 26" vaikka se täysin logiikan vastaisesti meneekin.
Runkokoko on vähän siinä rajoilla, riippuu muista mitoista joita tuossa ei kerrota. Jos se on vähän tavallista isommilla mitoilla tehty niin 17" saattaa hyvinkin mennä, jos taas nykytyylin mukaan pienehkö niin 19" voi olla parempi. Noissa kun ei ole mitään standardeja, koko kertoo vain satulaputken korkeuden ja kaiken muun valmistaja laittaa kuten haluaa. Minullakin on numeroiden mukaan 17,5" mutta tosiasiassa se on pidempi ja korkeampi kuin joidenkin valmistajien 19" rungot, satulaputki vain on lyhyt ja seisomakorkeus näin ollen matalampi. Yksi sana: koeajolle.