Proturbo  Autodiagnoosi

940 B230FK outo nestekierto-ongelma.

  • 43 Vastauksia
  • 20850 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
« : 05.10.2011, 08:54:37 »
Teki matkalla kotia aika oudon tempun, huomasin että ECC puhaltaakin vaan kylmää, väänsin lämmön täysille ja edelleen sama, ihan kuin olisi nesteet vähissä ettei kiertäisi lämppärillä asti. No, seurailin mielenkiintosena lämpömittaria jossa aluksi ei tapahtunut mitään outoa, mutta hetken päästä se lähtikin kipuamaan keskirajan yli.

Olin jo vilkuilemassa että seuraavasta risteyksestä vedän parkkiin ja katon onko nesteet kadonnut jonnekkin, kun huomasin yhtäkkiä että rupeskin ECC puskemaan kuumaa ja samalla lämpömittari palas takaisin normaaliin.

Kotona vilkasin että nesteet oli edelleen puolessa välissä paisaria, eli nestemäärä ei ollut muuttunut mihinkään, ainut mikä oli outoa oli se että korkki oli vähän löysällä.

Tämän jälkeen ei ole toiste (vielä) tehnyt, vaikka samaa matkaakin tulee ajeltua, nesteitä ei oo hävinny eikä muutakaan kummallista tullut vastaan. Mistähän ihmeestä tommonen mahtaa johtua?

Poissa Aabelix

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
    • sääaseman kanssa värkkäilyä jo vuodesta 1999
Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
« Vastaus #1 : 05.10.2011, 17:06:19 »
Testaappa termostaatti ettei jumittele, ja edullinen se on uusiakin, ja mitään muuta kun wahleria sinne ei kannata laittaa. Toki tuo irtonainen korkkikin kyllä voi vaikuttaa  :)
« Viimeksi muokattu: 05.10.2011, 17:08:47 kirjoittanut Aabelix »
useita volvoja, ja vielä lisää volvoja, harrasteena -93 940 vapari B230 H-nokalla + "Jusen" piristämät boxit... yms. pientä

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
« Vastaus #2 : 05.10.2011, 19:15:30 »
Testaappa termostaatti ettei jumittele, ja edullinen se on uusiakin, ja mitään muuta kun wahleria sinne ei kannata laittaa. Toki tuo irtonainen korkkikin kyllä voi vaikuttaa  :)

Korkki ei ollut irtonainen vaan hieman löysässä.

Mutta juu, riipasin kotimatkalla sinisen kautta ja hain uuden termarin, suapi nähdä. Tuntu kyllä liikkuvan suht ongelmattomasti tuo vanhakin.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
« Vastaus #3 : 11.10.2011, 22:30:10 »
Noniin, näin viikkoa myöhemmin teki taas saman. Lämmintä ei tullut, lämmöt kerkes nousta vähän vajaa 3/4 mittarilla ja sitten palas takasin puoleen väliin ja lämmintä rupes taas tulemaan. Uudella originaalilla termarilla siis. Että täh?

Edelleen nesteitäkin normaali määrä.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9573
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
« Vastaus #4 : 11.10.2011, 23:18:34 »
Ihan kuin siellä ei vesi kiertäisi ollenkaan? Talvella tää johtuisi siitä, että neste on hileenä, mutta eihän nyt ole vielä kylmäkään. Termarin jumitus ei selitä lämmön puuttumista kabiinista. Vesipumppu ei pyöri? Tai voiko moska vesikanavassa tukkia sekä koneen että lämppärin vesikierron? Jos tää tapahtuu seisseellä autolla ajoon lähtiessä niin voisiko olla että moska sedimentoituu seistessä niin että se tukkii kanavan ja moska lähtee liikkeelle vasta kun motti jo melkein keittää?

Syylärinesteessähän ei ole merkkejä öljystä eikä pakokaasusta?
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
« Vastaus #5 : 11.10.2011, 23:24:27 »
Noniin, näin viikkoa myöhemmin teki taas saman. Lämmintä ei tullut, lämmöt kerkes nousta vähän vajaa 3/4 mittarilla ja sitten palas takasin puoleen väliin ja lämmintä rupes taas tulemaan. Uudella originaalilla termarilla siis. Että täh?

Edelleen nesteitäkin normaali määrä.


Itse oon joskus havainnu saman nimenomaan uudella termarilla...ihan niinkun olis vähän uutuudenkankeutta. Eli nousee karvan yli normaalilämmön, ja putoaa sitten normaaliin ja tasaantuu.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
« Vastaus #6 : 12.10.2011, 08:50:23 »
Ihan kuin siellä ei vesi kiertäisi ollenkaan? Talvella tää johtuisi siitä, että neste on hileenä, mutta eihän nyt ole vielä kylmäkään. Termarin jumitus ei selitä lämmön puuttumista kabiinista. Vesipumppu ei pyöri? Tai voiko moska vesikanavassa tukkia sekä koneen että lämppärin vesikierron? Jos tää tapahtuu seisseellä autolla ajoon lähtiessä niin voisiko olla että moska sedimentoituu seistessä niin että se tukkii kanavan ja moska lähtee liikkeelle vasta kun motti jo melkein keittää?

Syylärinesteessähän ei ole merkkejä öljystä eikä pakokaasusta?

Mietin samaakin että voisiko olla jotain scheisseä järjestelmässä. Nesteet näyttää kyllä siltä ettei ole ikinä vaihdettu :) Siltä ei kyllä vaikuta että ois kansipahvi tms mennyt, eli ei kupli pakokaasut paisarissa eikä lillu öljyä pinnalla. Mutta paskaselta se vesi kyllä muuten näyttää.

Ja siis, uus termari vaihdettu juuri tuon takia, eli ei johdu termostaatista kyllä tuo. Ja nousee aika paljon enemmän kuin karvan verran yli normaalilämmön :)
Normaalissa tilanteessa pysyy sitkeesti juuri puolivälissä, paitsi sillon kun tekee tämän temppuilun.

Ja tänä aamuna teki taas saman, outoa.

Poissa melkomaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • Selvähän se on, kännissä se on.
    • http://melkomaa.imgur.com/
Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
« Vastaus #7 : 12.10.2011, 09:39:49 »
nesteet vaihtoon vaan. vesipumppu kannattaa myös tarkistaa niinkuin edellä mainnittu.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9573
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
« Vastaus #8 : 12.10.2011, 09:41:50 »
Melkeinpä ehdottaisin jäähdytysjärjestelmän huuhtelua ainakin runsaalla vedellä, mieluummin vielä sen päälle pesuaineen kanssa.
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
« Vastaus #9 : 12.10.2011, 10:13:24 »
Huuhtelu juu täytyy tehdä.

Tosin ihmetyttää että miten vesipumppu voisi tuommoista taas tehdä, sehän melkein vaatisi että välillä ei pyöri ja välillä ei.

hevonen

  • Vieras
Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
« Vastaus #10 : 12.10.2011, 10:25:52 »
Veikkaus on pieni pahvivuoto ja tekee ilmalukon.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5847
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
« Vastaus #11 : 12.10.2011, 10:37:31 »
Minäkin epäilen että kansipahvi vaihtoon. Kokeile kuumana että onko ylävesiletku kova. Minulla ei vuoda pahvi ja se on lähes yhtä pehmeä kuin kylmänäkin.

hevonen

  • Vieras
Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
« Vastaus #12 : 12.10.2011, 11:26:22 »
Minäkin epäilen että kansipahvi vaihtoon. Kokeile kuumana että onko ylävesiletku kova. Minulla ei vuoda pahvi ja se on lähes yhtä pehmeä kuin kylmänäkin.
Sitten sulla kyllä valskaa paineen jostakin, vaikkapa paisarin korkista. Noissahan on 150Kpa (1.5 bar) korkki ja sen ylittävän paineen korkin kuuluu vasta päästää. Kyllä ne letkut melko kovia on normaalistikin noilla paineilla.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5847
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
« Vastaus #13 : 12.10.2011, 12:03:53 »
Niinnojoo, ajatus jäi kyllä nyt puolitiehen :-[. Vesipumppu vuotaa pari litraa / 1000km joten tuskinpa se pitää kilopascaleitakaan sisällä :D.
No onko vesiletku poikkeuksellisen kova? Tai mitä tapahtuu paisuntasäiliössä jos antaa käydä pitempään tyhjäkäynnillä? :)

hevonen

  • Vieras
Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
« Vastaus #14 : 12.10.2011, 13:34:51 »
Ehdottaisin hellävaraisesti vesipumpun vaihto-operaatiota. Hosumatta tehtynä tunti ja tarvikepumppu jotain 30€ abaut.

 

Proturbo  Autodiagnoosi