Tuosta "Raidin" kommentista tulee mieleen omat kokemukset, kun muinoin täytin 45, kortti tuolloin se ABC.
Silloin taisi olla eka etappi, kun kuskin kuntoa alettiin syynätä lääkärin toimesta 5v välein (näin muistelen..)
Olin saanut ekat lähentimeni (päätelasit), kun täytin 40v ja tuolloin pärjäsi oikein hyvin niillä
"Tiimari"-laseillakin (2mk/kpl), joita lojui sitten ihan jokapaikassa; -autossa, työpajalla yms., missä
nyt vaan ikinä piti jotain hiukan fiinimpää puuhata tai lukea.
Menin siis tuohon 45v-syyniin ja olihan se näkö tietysti jo muuttunut siitä 20v-tasolta.
En enää muista niitä näkökyvyn vaatimusrajoja, mutta lääkäri kysyi, ajelenko vielä kuormuria ?
Vastasin lekurille, etten juurikaan aktiivisesti, mutta ehkä joskus saattaa tulla tarvis ajellakin, miksi kysyt ?
Sanoi, että näkösi riittää hyvin ajelemaan henkilöautoa (AB) ilman laseja, mutta jos aiot ajella kuormuria (ABC),
hänen pitää ruksata tähän kuponkiin, että "ajaessa käytettävä silmälaseja".
Pyysin sitten ruksaamaan ne silmälasit jotta kortti pysyy ennallaan, mutta en enää tarkkaan muista, olisiko luokan
palauttaminen myöhemmin takaisin AB -> ABC aiheuttanut kenties isotkin offensiivit (autokoulua tms.) ?
Silloin vaan jäi kytemään mielikuva, että varsin puutteellisella näkökyvyllä saa näemmä ohjastaa henkilöautoa,
kuorma-autolla onkin sitten hyvä nähdä vähän paremmin... Tästäköhän ne lukuisat alleajot johtuvatkin ?
Tsekkasin juuri tuosta muoviläpyskästäni (A BE C), etten ainakaan itse osaa siitä löytää mitään merkkiä,
mistä voisi päätellä, tarvinko ajaessa laseja vai ei ?
Vai onkohan tämä nyt sitä nykyajan valinnanvapautta, että ei oo pakko jos ei haluu..
