Ateho  Elekma

Volvo 343 vm 1979

  • 65 Vastauksia
  • 8340 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa injector

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2284
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #15 : 31.05.2019, 01:04:03 »
Hieno ja vähä erikoisempi kohde  O0
Mielenkiinnolla seuraten  8)
240 White Cream, 940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, V70 Summum Business -06 Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Poissa Misiu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #16 : 02.06.2019, 09:00:03 »
Eilen alettiin kokoamaan moottoria, hoonattiin putket ja ehdittiin laittaa kampiakseli paikalleen ja 3/4 männistä :) Öljypumpun käytin auki ja tsekkasin päittäis -ja radiaalivälyksen. Onneksi sain moottoritelineen perhetutulta lainaksi, on se vaan huomattavasti mukavampi värkätä kun ei tarvitse missään likaisella lattialla siirrellä konetta. Jos näitä tulisi tehtyä enemmänkin niin tulisi aivan varmasti ostettua itsellekin!

Vielä pitää nelosen mäntä sen verran herkistellä että saa öljyrenkaan liikkumaan vapaasti, olisin melkein kyllä ostanut uudet männät ja männänrenkaat jos olisin jostain löytänyt niitä, mutta nyt mennään näillä.

Jotain kiinnileikkautumisen yritystä tuolla koneessa on ollut, kun katselin jälkiä, liekö tosiaan johtunut siitä kun aikoinaan se kuski ei tajunnut katsoa lämpömittaria ja se kansipahvi paloi niin eihän se hirveästi voitele sen jälkeen.

Ai niin, löysin ruostepaikan korista! Tuommoinen tulitikkuaskin kokoinen ruosteläikkä oli ilmestynyt vuosien aikana kuskin puolelle eturenkaan eteen  ??? Olikohan tullut parkkeerattua Mazda liian lähelle ja ruoste pääsi tarttumaan?  :'(

Mutta kohta on alakerta valmis sitten, nythän tämä etenee vauhdilla!

Jos jollain löytyy tietoa että mistä saisi moottorin tukikumit tähän ja mistä löytäisin alkuperäisen Volvon Model 5 radion niin olen kiitollinen!

Tästä on hyvä jatkaa :)






Paikalla tuomee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #17 : 02.06.2019, 12:45:26 »
Käytitkö sylinteriputkia irti?Että on varmasti putkien alapään tiivistykset kunnossa ja että putkien korko vrt. lohkon kansitasoon on varmasti ohjearvoissaan,ettei mene vedet ja öljyt sekaisin tai pala kansipahvi het uudelleen...
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa Misiu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #18 : 02.06.2019, 13:07:25 »
Tsekattiin tiivisteet ja katottiin että putket on oikealla paikallaan  :) Ja tosiaan tietysti samalla vaihdetaan kaikki tiivisteet ja stefat sun muut  :)

Samalla menee myös kytkinpaketti kokonaisuudessaan vaihtoon kun löytyi paketti halvalla  ;D

Poissa Misiu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #19 : 09.06.2019, 00:06:23 »
Olikin tänään vähän erilainen päivä työmaalla. Päätettiin kaverin kanssa pitää rokulipäivä moottorista ja aloitin auton sisätilojen putsauksen.

Alunperin oli ajatus että imuroin ja pyyhkäisen pinnat mutta se lähti vähän käsistä.

Lopputulos oli että kaikki kojelaudasta takakonttiin tuli otettua irti ja höyrypesin, käsinpesin ja painepesin oikeastaan kaiken.

Todennäköisesti tuo sisusta ei ole ollut noin puhdas tehtaalta lähdön jälkeen. Löytyyköhän jostain jotain tekstiilinsuoja-ainetta mikä estää tai edes hidastaa tulevaa likaantumista?

Emäntä oli ainakin innoissaan kun pääsee ehkä joskus oikeasti puhtaaseen autoon :)

Kuskin puolen turvavyön sain toimimaan kunnolla siinä kun putsailin turvavyötkin mutta vänkärin puolella tuli ongelmia. Alfamerin kirja ei kerro että miten se turvavyön rulla puretaan ja kasataan turvallisesti niin vinkkejä ja erityisesti räjäytyskuvia otetaan vastaan!

Suosittelen muuten tuommosta oikeaa höyrypesuria kaikille jotka värkkää näitten romujen kanssa! Toimii järjettömän hyvin!  S*
















Poissa Misiu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #20 : 13.06.2019, 11:05:16 »
Eilen laitoin paikalleen öljypumpun, nokka-akselin ja viimeisen männän. Seuraavaksi pitäisi kasata jakopää ja laittaa öljypohja kiinni.

Aukaisin samalla lattiasta ne vanhat äänieristeet ja katselin sen vänkärin puolen ruosteet ja ei ne pahat ole. Kaksi tulitikkuaskin kokoista reikää, mutta pitää hioa ja vilkaista mihin asti ne jatkuu.

Mistä sitä saa hyvää äänieristysmattoa halvalla? Biltema, Motonet vai joku muu? Samalla maalaan lattian sisäpuolen niin jos kengistä tuleva kosteus ei menis ainakaan suoraan peltiin.


Poissa jtor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #21 : 16.06.2019, 23:12:01 »
Siistin näköistä jälkeä sait tuon höyrypesurin kanssa aikaan. Omassa on myös siivoushommat edessä, mutta pitänee turvautua johonkin toiseen konstiin, kun ei satu höyrypesuria olevan käytössä.

Poissa Misiu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #22 : 23.06.2019, 23:33:21 »
Tänään meni alakerta paikoilleen, jakopää, öljypumppu (toiseen kertaan), öljypohja, jakopään kotelo sun muut.

Todettiin ainakin että jos tästä ei käyntikuntoista moottoria tule niin tulee siitä ainakin komea olohuoneen pöytä  S*

Nyt seuraavaa kertaa varten saakin ostaa jo sytytystulpat ja nesteet koneeseen, alkaa olla konehommat vähintäänkin loppusuoralla :)




Poissa Misiu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #23 : 29.06.2019, 00:54:06 »
Tänään projekti jatkui taas kun viikonloppu koitti!

Kasattiin kone oikeastaan loppuun, vielä virranjakaja, vesipumppu ja apulaitteet paikalleen niin saa alkaa sovittelemaan konetta omalle kohdalleen.

Venttilivälyksetkin on nyt tsekattuna ja tuohan alkaa yleisestikin näyttämään ihan auton moottorilta. Pitää vielä tutustua tuohon auton sytytyspuoleen, mulle on rehellisesti sähköpuoli aivan täyttä hepreaa. Tiedän sähköstä tasan sen että se on sinistä ja käy pirun kipeää.

Huomenna, jos hallitus antaa luvan, menen putsaamaan apulaitteita vähän siistimmän näköiseksi ja tekemään niitä muutamia ruostehommia.






Poissa Misiu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #24 : 29.06.2019, 18:40:19 »
Ja hommat jatkuu. Pistin vesipumpun paikalleen ja virranjakajakin löysi oman paikkansa. Seuraavaksi pitää tutkia että onko laturi missä kunnossa ja laittaa se seuraavaksi. Startti muistaakseni tulee kiinni kytkinkoppaan, joten se saa odotella vielä.

Tarkoitus oli laittaa myös imu- ja pakosarjat kiinni mutta ne pitäisi vielä puhdistaa, hioa ja maalata joten päätin säilyttää perhesovun ja tulla välillä kotiinkin  ::) Pakko kyllä sanoa että hyvin tuo emäntä tähän projektiin suhtautuu eikä kyllä yleensä ole kieltänyt lähtemästä  S*

Nyt kaivattaisiin myös raadin mielipidettä, vedänkö ilmanputsarin kotelon mustaksi vai kupariksi?  :-\






Poissa Misiu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #25 : 02.07.2019, 21:36:43 »
Viimeinkin sain ne moottorin tukikumit!  ELK Oli ne muuten työn ja tuskan takana!

Aiemmin kävin etsimässä Biltemasta, Motonetistä, Tarviketorilta, Wetterilta, Autodocista, KL-osista, Etralta, Skandixilta ja vissiin muualtakin. Joka paikassa joko loppu tai ei muuten löytynyt sopivaa. Tai sitten ne olisi maksaneet yli parisataa, ja ylpeys ei antanut periksi maksaa sen vertaa kahdesta kumitötteröstä jossa pultit päissä  :idiot2:

Vielä viimeisen kerran Bilteman Kempeleen hyllyn kävin läpi ja ta-fucking-daa. Siellähän ne lojui odottelemassa hakijaansa.

Mutta nyt seuraavaksi bensapumppu, laturi ja sarjat paikalleen ja kone kiinni. Toki sarjat pitää vielä maalata kuumuuden kestävällä maalilla.

Tuossa ne murheenkryynit nyt lepää.






Poissa Misiu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #26 : 03.07.2019, 20:32:32 »
Sarjat tuli puhdistettua ja maalattua. Tosin imusarjan vain puhdistin. Vähän tuli kyllä tehtyä hätäisesti ja laatu ei ole kyllä yhtään niin hyvää kuin olisin halunnut mutta pitää tehdä talvella uudestaan.  :(

Mutta onpahan jossain maalissa ja saa edes ajatuksen siitä mitä yritän hakea.


Poissa Misiu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #27 : 08.07.2019, 01:08:13 »
Projekti on lähempänä loppumistaan kuin mitä se on viimeiseen kahteenkymmeneen vuoteen ollutkaan kun moottori meni takaisin paikalleen!  8)

Samalla vaihdoin tosiaan kytkinlevyn, painelaakerin ja paineasetelman kun ne olivat nätisti vaihdettavissa. Ja tosiaan laitoin tietysti bensapumpun ja kaasuttimen paikoilleen. Olipa oma hommansa muuten puhdistaa kaasari vuosikymmenten liasta.

Seuraavaksi jäähdytin, vesiletkut, startti ja laturi ja käyntiin, ainakin toivottavasti. Vähän meinaa kieltämättä mietityttää että jos se ei käynnistykään tai jotain menee rikki, niin jaksaako tätä kolmatta kertaa tehdä uudelleen. Olisihan se nyt jollain tavalla toki tuttu kone.

Noh, pidetään toivoa yllä!


Poissa B30A

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 519
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #28 : 08.07.2019, 07:05:21 »
Toivotaan onnea ensikäynnistykselle. Kiva projekti, vanha auto saanee uuden vähän helpomman elämän.  O0

Mulla on tommosesta lyhyt kokemus takavuosilta, jostain 80-90-luvun taitteesta. Silloisen työnantajan tiimoilta jouduin kaverin kanssa sekaantumaan moiseen kun erään naisen Volvosta oli mennyt kone rikki. Tutkimusten jälkeen todettiin että pakoventtiili oli katkennut lennossa ja kone oli valmis.
Romikselta käytiin ostamassa Rellun vastaava kone ja eiku paikoilleen. Kaikki meni muuten hyvin mutta Rellun kaasuvivustot oli erilaiset joten ekalla käynnistyksellä koneessa oli heti reilu "peruskaasu"...  :P
Vanhasta koneesta vivustot ja hyvin toimi.

Tuohonaikaan, v.85-90 työmaalla oli monenkirjavaa autokalustoa. Työpaikka oli lentokoulun huoltopuoli mutta isäntä keräs kaikennäköisiä autoja ja kun osa asiakasporukastakin oli kovin kiinteästi touhuissa mukana niin niidenkin autoja rassailtiin.
Esimerkkinä kalustosta: 96 Saabeja oli monta, Opel Rekord, Honda Civic (tähänkin tehtiin koneremppa kun öljypumpun käytinpyörä nokasta kului loppuun ja voitelukin loppui), tämä mainittu 300-sarjan Volvo, 2 x korinvaihto 280C pystylamppu Mersuja joista toinen kaasarikone ja toinen ruisku, Nissan Cherryjä ja joku niistä 100-sarjan Y jotain Nissaneista, Nissan Skyline (tämä oli hieno ja edelleenkin kaduttaa ettei ollut mahista kaapata tätä itelle), 2x Nissan ZX300 (vapari ja turbo), sit oli 240 deekukin.  :)

Oi niitä aikoja.
RR P38A -97 4.x V8 bi-fuel 310tkm käyttöWC, RRC 3,9SE -90 302tkm "for sundays", Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (Lontoossa), RR P38A -95 raato, Rover 2000TC -72 projekti, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 520tkm(nyt lentää manuaalina), S70 2,5tdi -00 R.I.P. , Rellu Scenic 1,9dti -98 402tkm(ex), Volvo C303 -76, ex. Clean car, sick mind.

Poissa Misiu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #29 : 13.07.2019, 20:31:42 »
Tänään laitoin laturin, ilmanpuhdistimen, jäähdyttimen ja valtaosan letkuista paikalleen. Huomenna on sitten niin sanottu D-day, menen melkein aamusta jo tallille ja koitan katsella loput letkut paikalleen ja akku kiinni ja toivottavasti käyntiin.

Jos jollain on vastaava 343 pihalla niin viittittekö ottaa kuvia konehuoneesta niin että näkyisi kaikkien letkujen paikat ja laittaa yyveenä. Auttaisi paljon, letkuja kun ei missään kirjassa näytetä että mihin mikäkin menee.

Öljyt meni myös sisään ja apulaitehihna. Nyt ollaan ystävät jännän äärellä  ;D

 

Futurez  Proturbo