Milloinhan liukkautta aletaan hallitsemaan jollain muulla keinoin, kuin tutuilla suola/hiekka -menetelmillä.
Ihmeen vähän liikenneväyliä on katettu, keskustassa jalkäkäytäviä on jo jonkun verran lämmitetty. Tietysti hinta on melkoinen. Hehe.
Perskutta!
Kumpa loviisan ja olkiluodon hukkalämpöä käytettäisiin tieden lämmittämiseen! :hello:
Jos sitä käytettäisiin vaikka 1kW/km (1W/m), niin pelkästään loviisan hukkalämmöllä lämmittäisi (pitäisi sulana) 1012000 km tietä pelkästään yhden reaktorin hukkalämmöllä, joka nyt painetaan mereen!

Ja vaikka sitä lämpöä käyttäisi 10kW/km, niin silti se riittäisi 101200km sulana pitoon!

Ai niin.... Tämähän ei käy ydinvoimakammoisille ituhipeille!

Kyllähän kiitoteitä pidetään sulina muilla konsteilla:
http://www.finavia.fi/ymparisto/vesi/kiitoteidenliukkaudentorjunta
Urea kait olisi muuten hyvää tavaraa, mutta kun se on turhan typpipitoinen aine ja sikäli varsin tehokas lannoite. Itsekin heittelin pöntöllisen urearakeita nurmikolle perustusvaiheessa kasvua vauhdittamaan. Eli rehevöittää liikaa vesistöjä ja pilaa pohjavesiä jos sitä alettaisiin kylvämään tiestölle. Muista tuossa finavian sivuilla luetelluista aineista en osaa sanoa, arvaan että ainakin hinta muodostuu ongelmaksi. Suola on halpaa.
Kiitoteitä harjataan/aurataan yms. sekuntiluokan hoitokuvioilla! Lisäksi talvisin siellä liikkuu erittäin ahkerasti kitkanmittaus-asema, jolla määritetään se kiitoradan liukkauden poistotarve.
Juu, urea on erinomainen lannoite!
Asetaatit ja formiaatit ovat hyviä jään sulattajia mutta kalliita suolaan nähden!
Itse lentokoneet kastellaan sitten glykolilla (sama aine, mitä meillä on jäähdytysjärjestelmässä). Siitä on omat ongelmansa (kuten D5GT linkkasikin).
Puhalluskalustoa ei meillä Suomessa tiettävästi ole käytössä sen tehottomuuden vuoksi. Sitä lienee käytetään sotilaskentillä missä tulee lunta ajoittain pirusti.