Aika vaikea näyttää että noin on juuri tapahtunut. Mut ei mitään. Pidetään renkaat kunnossa ja kokonsa puolesta sopivina myös loskalle ja pysytellään poissa niistä valleista.
Eipäs olekkaan niin vaikeaa.... Hitunen CSI-toimia ja totuus on selvinnyt. Tienpintareita ja bussipysäkkejä tutkimalla pystyy päättelemään paljon. Samaten siitä, kuinka homogeeninen tulos on.

Omat natsarenkaat on priimakunnossa ja sisäänajettuna maltillisesti, ehkä hitusen leveät (195/65/15) mutta kantavuusluokkavaatimus pakotti. Emännän vehkeen renkaat ovat hyvässä pinnassa mutta muutaman vuoden ikäisiä (nastat).
Mitä tuohon lumeen tulee, tulkaa katsomaan miten sille käy täällä missä liikennettä on hivenen keskiarvoa enemmän. Säätilan voi vapaasti valita, plus-miinus asteilla valintansa mukaan.
Lumi sataa vaikka esimerkin -0,5 asteessa:
-Tie -20 = pinta tamppautuu/kiillottuu.
-Tie -1 = ensin tamppautuu / kiillottuu ja hetken kuluttua muuttuu liikenteen alla loskaksi
Tulispa se -10, ettei suola enää pure..
Kiillottumista ei kyllä tapahdu, jos seassa on natsoilla ajavia. Kaupungeissa on kyllä erittäin huolellisesti kiillotettuja kohtia, esim. Bussipysäkit...
Jos maantiellä se tie on aurattu säällisesti, niin kyllähän se on ihan loistava pinta ajaa...

Sanoisin, ettei -1 C lämpötilassa loskaantumista tapahdu ilman suolan apuja, koska faasimuunnokseen tarvitaan kuitenkin melkoisesti energiaa ja vaikka rekan renkaat luovuttavat yllättäviä lämpömääriä tiehen, niin silti se faasimuunnos (jäästä vedeksi) lämpötilan muuttumatta hitustakaan vaatii 333 kJ/kg, joka vastaa "vaivaista" 333kW tehoa jokaista kilogrammaa kohden, jotta edes olomuoto muuttuu lämpötilan muuttumatta.
Mutta, mutta... Tässä on pieni kikka kolmonen veden omituisissa ominaisuuksissa. Pienikin energialisä voimistaa sublimaatiota, jolloin jää muuttuu vesihöyryksi sulamatta lainkaan... Ilmiön huomaa erityisesti keväällä, kun aurinko alkaa porottamaan. Sama juttu kuin pyykin kuivuminen pakkasessa.
Kuivaa se motarikin, vaikka viime talvena se oli vitivalkoinen (suolaa) pientareilta ja muutoin kuiva -30C pakkasessa. Tosin tässä on se suolan paska piirre, kun se ei halua luopua siitä vedestä, ilman suurempaa väkivaltaa (energiaa).
Eli suola vastustaa voimakkaasti tuota kuivumista.