Joskus tuli kasattua jostain rakennussarjasta käsiskooppi. Leluhan se on, mutta välttänee tuollaisessa touhussa. Katsoo nyt mitä auto/varoitusvalo sanoo kun saa tuon uuden pallon sinne asennettua.
Tässä tuli nyt pari iltaa askarreltua päiväajovalojen kanssa. Tässä yksilössä ei moisia ole, kun Saksassa ei sellaisia tunnettu. 0-asennossa autossa ei siis pala mikään valo. Suomeen maahantuoduissa yksilöissä valot oli jo tehtaalta rullatessa toiminnassa, ja 0-asennossa palaa takaparkit ja edessä pitäisi palaa parkkiumpiossa olevan lampun molemmat langat.
Ideana on, ettei luukkulamppuja tarvitse availla päiväsaikaan. Tästäkin sai poliisin kanssa aikanaan parikin kertaa vääntää, kun en suostunut laittamaan "valoja päälle", kun ne kerran oli jo päällä. Yleensä uskoivat siinä vaiheessa, kun rekisteriotteesta maininta päiväajovaloista löytyi. Nykyisin ei liene enää ongelma.
Jotta päästään tässä vehkeessä samaan lopputulokseen kuin normaalissa suomiautossa, tarvitaan:
- Valokytkimeen asetusten muutos
- Päiväajovalon releen tyypin tarkistus
- Kolminapaiset lampunpitimet umpioon
Valokytkimen kanssa ajattelin mennä helpoimman kautta, ja tilata valmiiksi oikeilla asetuksilla olevan kytkimen. No eihän se putkeen mennyt, kun varaosa tuli Saksasta missä ei näitä oikeilla asetuksilla olevia kytkimiä ole. Myyjä tietysti vakuutteli että juuri tällainen kytkin olisi nyt käsillä

Totuus tietysti paljastui kun uuden kytkimen lykin paikalleen.
No, menetys ei nyt ollut kymppiä suurempi mutta kuitenkin. Olisin joka tapauksessa yhden kytkimen tarvinnut varaosiksi, jotta saan yhden toimivan rakennettua omin kätösin.
En tiedä minkälaisia virityksiä valokytkimet yleensä ovat, mutta tässä on ainakin omaperäinen kötöstys.

Tässä kuvassa kytkin on kiinni
Tässä avattuna. Tosin tilanne on lavastettu, ja muutos tässä jo tehty. Tässä lavastamaton tilanne avaamisen jälkeen:

Akseli on jousikuormitettu kahdella jousella, joiden päässä on pieni kuula. Lisäksi jokaisen "käsipainon" alla on jousi, ja kun kytkimen avaa, ampuvat jouset tietysti ulos. Nuo käsipainot minäkin jaksoin nostaa, ja yksi noista siis puuttui. Toisesta kytkimestä varastin osat tähän. Saksalaisessa versiossa oli noita käsipainoja siis 3kpl vakiona. Hetken noita sai paikoilleen sovitella,kun jousen pituus on noin 3-4mm ja halkaisija noin 1,5mm.
Uusi kytkin paikalleen autoon, mutta mitään ihmeempää muutosta ei tapahtunut. Tarkistin päiväajovalon releen, mutta ko. rele puuttui kokonaan. Parkit toimii siis ilman sitäkin. Luovuttaja-autosta sitä ei vielä kukaan ollut nyysinyt, joten se siirtyi tähän.

Nyt 0-asennossa virrat päällä parkit syttyivät palamaan, ja mittaristo ryhtyi herjaamaan palaneesta lampusta. Tämä oli hyvä merkki, eli rele toimii (kuvasta näkyy muuten myös nyt toimiva ajotietokone). Etuparkeissa oli vielä vääränlaiset polttimot, ja polttimonpitimet, eli ne vielä vaihtoon:

Vaihdon yhteydessä huomasin, että molempien lisäpitkien linssit tippuvat pian kyydistä, ja heijastuspinta alkoi olla elämää nähnyt.
Vaihdoin toisesta projektista toiset tilalle väliaikaisesti. Ehdotuksia heijastuspintojen entisöintiin? Alumiiniteippi?
Johdot autossa ovat valmiiksi sellaiset, että päiväajovalot toimivat, eli vain polttimot ja niiden pitimet piti vaihtaa. Ongelmana tuossa noin 25w lämpökuormassa on pidemmällä aikavälillä parkkiumpion kypsyminen. Se haurastuu lämmöstä. Ledit tulossa tähän tilalle siis vielä.

Toimii! Vieressä varaosa-auto. Se sai myös toimia luovuttajana, kun käsijarrukahvan kehys oli hajalla
Sekin tuli kuntoon.
Jäi tuosta edellisestä päivityksestä näköjään pois maininta, että laitoin rispaantuneen turvavyön tilalle "uuden".
Pieni teaser vielä loppuun, kiitos @foxterrier
Kestää vähän aikaa muuten puhelimella näpytellä näitä päivityksiä...