Elekma  Autoracing

480 Turbo -89 blakk, museoon?

  • 78 Vastauksia
  • 24396 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #60 : 18.05.2020, 10:27:42 »
Verhoomo Lunden Turku korjasi minulle kuskin nahkapenkin.
Hinta oli sopiva ja työn jälki hyvä.
Penkki irrallaan ilman muoviosia ie. sivumuovit jne. irroitettuna. Verhoiluun ei saanut koskea.
Soittele sinne.

Kiitos vinkistä, pitää ottaa yhteyttä.


edit: ainiin, ajelin töihin aamusella. Ei vaikutusta kylmällä kelillä tapahtuvaan +2000rpm tyhjäkäyntiin, ja sama tyhjäkäynnin heijaaminen jatkui myös koneen lämmettyä  ;D
« Viimeksi muokattu: 18.05.2020, 10:35:46 kirjoittanut DaKyy »

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #61 : 18.05.2020, 11:13:06 »
Ettei nyt olisi vain imuvuoto? Onko tässä kaasuläppäanturia? Jos läppä on säädetty väärin, voiko sen asentoa edes säätää?

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #62 : 18.05.2020, 11:34:14 »
Ettei nyt olisi vain imuvuoto? Onko tässä kaasuläppäanturia? Jos läppä on säädetty väärin, voiko sen asentoa edes säätää?

Imuvuodon puolelle alan itse kallistua. Tosiaan kun näillä nollakeleillä auton käynnistää, tyhjäkäynti nousee äkkiä sinne yli 2000 kieppeille. Kun auto on lämmöissä, se rauhoittuu siihen 1000 korville. Eli jokin lämpeää niin joku paikka tiivistyy. Muutaman minuutin lämpeämisellä ei oikein muuta paikkaa keksi kuin pakosarjan läheisyys.

Nyt kun tuo suuttimien jäähdytyshärveli on pois purettuna, on parempi näkö- ja suihkutusyhteys pako/imusarjalle. Ruiskin starttisuihketta pakosarjalle :nohnoh ja tyhjäkäynti sai selvästi oktaavin korotuksen. Ja tämä siis lämpimällä koneella.

Tässähän pako- ja imusarja menevät samalle koneen kyljelle, ja jakavat siis myös tiivisteen. Kai tälle joku tekninen nimityskin lie, mutta en tiedä.

Tod näk siis joko tiiviste pettänyt ja / tai imusarja on vähän kiero.

Tuo tiivisteen vaihto-operaatio on kyllä sen verran työläs, että saa nähdä puserranko vielä tälle kaudelle sen kuntoon. Tuosta kun joku pinnapultti porsii tai katkeaa, niin saa hetken taas puuhailla.
« Viimeksi muokattu: 18.05.2020, 11:50:14 kirjoittanut DaKyy »

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #63 : 18.05.2020, 13:48:43 »
Imuvuoto polttaa herkästi venttiilin.

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #64 : 27.07.2020, 15:29:32 »
Niinhän siinä sitten kävi, että piti ruveta tonkimaan sitä imuvuotoa. Eli imu- ja pakosarja piti irroittaa.

Imusarja irtoaa kahdessa osassa - irroitettu hammastanko

Samalla kun tuossa puuhaili, niin tuli irroitettua myös hammastanko, kun ohjauksessa oli klappia. Uusi ohjausvaihde odotteli vaihtoa uusilla raidetangon sisä- ja ulkopäilla sekä haitarikumeilla varustettuna. Samaan syssyyn tuli huomattua, että klappi johtuikin ohjausakselin nivelestä, eikä tuosta hammastangosta, joka aiemmin oli epäilyksen kohteena. Koko settihän on nyt tietysti pihalla leviänä, ettei paljoa ole metrejä tälle kesälle saatu. Toki, oli nuo hyvä laittaa kuntoon, varsinkin tuo ohjausakselin klappi oli hyvin mielenkiintoinen kiihdytyksessä, ja toinen raidetankokin näytti olevan banaanin muotoinen...


Pakosarjalla ei ole mahdottomasti tilaa mennä tulipeltiä kohden - Imusarjan tiivisteestä oli jo osa hävinnyt

No, vaikka en varsinaisesti imuvuotoa löytänyt, oli tuo tiiviste niin haperoa tavaraa, etten yhtään ihmettele jos sieltä on jotain vuotanut. Motonetin tiiviste oli sitten jotain ihan kuraa, eikä lainkaan sopiva tähän autoon. Imupuolen aukot liian pienet  >:( Piti sekin sitten ulkomailta tilata. Jottei homma turhaan helpottuisi, turbon ja pakosarjan välinen tiiviste on ilmeisesti jokin maailman harvinaisin, mutta Saabin mallistosta löytyi joku sinnepäin oleva, suhteellisen sopiva koko. Nyt enää tuota tiivistettä odotellaan saapuvaksi, niin pääsee kasailemaan auton taas ajokuntoon.



Pakosarjasta löytyi pari halkeamaa turbon laipan kohdalta - tiedä sitten onko mennyt imuvuodon vuoksi sen verran laihalle että on saanut lämpöä, vai tekeekö 30 vuotta ja 200tkm kuitenkin tehtävänsä

Pakosarjassa oli myös sanomista, kahdesta kohtaa haljennut, joten siihen piti tilalle kehittää vaihdokki. Onneksi irtokoneessa oli pakosarja ehjä, niin lykitään se sinne tilalle. Molemmat halkeamat oli turbon nielun kohdalla, liekö sitten käynyt laihalla, tai sitten mennyt vaan iän kanssa tuollaiseksi. En nyt lähtenyt tuota vanhaa korjauttamaan - mahtaako tuollainen valupakosarja kestää korjauksen jälkeen miten...


Onneksi on varaosia nurkat täynnä  :o

Ihan helpoin homma tuo purku ei kokonaisuudessaan ollut, aika paljon tavaraa piti ottaa tieltä pois että pääsi ylipäänsä pakosarjaan käsiksi. Kone paikallaan pakosarja ei mahdu pois paikaltaan, vaan taaimmainen moottorin kannake piti irroittaa, ja kenottaa konetta hieman ylöspäin, että turbo mahtuu kallistuksenvakaajan tangon ohitse kääntymään.


Tilaahan ei tosiaan mahdottomasti ole. Turbo kanittaa kallistuksenvakaajan tankoon.

edit: kuvat lisätty
« Viimeksi muokattu: 16.08.2020, 23:56:12 kirjoittanut DaKyy »

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #65 : 17.08.2020, 00:46:45 »

Imu ja pakosarjan tiivistepinnat tuli putsailtua ennen asennusta  - - Motonetin pahvitiiviste alla, parempi versio päällä

Jatketaan taas turinointia, moottoriremppa tuli saateltua loppuun erinäisten käänteiden jälkeen. Päädyin laittamaan turbon ja pakosarjan väliin Bilteman Saabin tiivisteen, vaikka halkaisija olikin kokonaista millin speksiä pienempi. Tokkopa tuolla nyt mahdottomasti tehoissa jäädään. Motonetin pakosarja/imusarjatiiviste oli niin heikko esitys, että hommasin tilalle kunnollisen.

Kun tiivistepinnat oli puhdistettu, vedin kaikki tiivisteet vielä kuparispraylla pariin otteeseen ennen asennusta. Niputus sujuikin ilman suurempia ongelmia. Ensikäynnistyksien yhteydessä en havainnut mitään outoa. Tyhjäkäynti oli palannut. Tästä lisää tuonnempana...


Ohjusakselissa oli sormin tuntuva klappi, josta epämääräisyys ohjauksessa johtui, varaosa-autosta toimiva tilalle.

Uusi (kunnostettu) hammastanko sai tosiaan vielä uudet raidetangon päät ja uudet haitarikumit. Lisäksi vaihdoin varaosa-autosta ohjausakselin päittäin tämän auton kanssa. Kun akseli oli käsissä, klapin tunsi ihan sormissa pyörittelemällä. No pääasia että tuo klapin aiheuttaja löytyi.

480:ssä on taka-akselina jäykkä versio, jossa on panhard-tanko. Madallettaessa geometria muuttuu sen verran, että tanko työntää taka-akselia hieman sivulle. Jossain vaiheessa tangosta oli tehty säädettävä, mutta säätönä oli käytetty raakaa voimaa. Tanko oli banaanin muotoinen.


Kuvassa ylimpänä normaali panhard-tanko, keskellä kertaalleen säädetty banaani-tanko ja alimpana hieman hillitymmin säädettävissä oleva tanko

Säädettävä panhard-tangolla ei ehkä tässä yhteydessä saavuteta muuta kuin lämmin mieli, mutta tuli tuo nyt laitettua. Saapahan akselin nyt ainakin siihen kohtaan mihin se kuuluukin.


Säädettävä tanko asennettuna, uniball nivelien päälle asennettu vielä suojakumit

Nyt auto oli taas pyörillään ja oli aika suorittaa koeajo. Melko pian kierroksia antaessani huomasin, ettei kaikki ole kuten pitää
https://photos.google.com/share/AF1QipNKyj5SPcgqxs-lbQi9DGL5kf380sTTtt3OUZElrmKjyvK7iWu1aaCQTLl9KET_Lg/photo/AF1QipPrkB7o1onlNTFz0DUjZ3RnEA0RKw_3sI2CyR8u?key=X2d3R0ItQWt5Zk1yMWtldHpFMDRfa250R1Exa2R3
Auto käyttäytyi samalla tavalla, kuin joskus testatessani mitä IMM:n irroittaminen vaikuttaa. Koitin siis eri IMM-moduuleita tuloksetta. Jotenkin tuntui selvältä, että jokin johdo tai letku oli jäänyt remontin yhteydessä irti, mutta mikä?
Keep It Simple Stupid-metodilla pääsin melko pian vian jäljille. Tai sitten siitä syystä että IMM:n johto ronklatessani, yksi kuudesta liittimeen menevästä johdosta jäi käteen.


Vian aiheuttajaksi paljastui kuumaliimalla tehty oikeaoppinen johdon kiinnittäminen liittimeen

Tosiaan joku aiemmista vehkeen kanssa ranettaneista oli koittanut kuumaliimalla saada johdot (niitä oli lopulta kaksi) pysymään liittimessä. Se ei tietenkään pidemmän päälle toimi. Tuon korjauksen jälkeen meno alkoi taas maistua, ja kone oli löytänyt tyhjäkäynnin. Myöhemmin löysin vielä yhden imuvuodon aktiivihiilisäiliön luona olevista alipaineletkuista. Se kylläkään ei enää merkittävästi vaikuttanut tyhjäkäyntiin, vaan ilmeisesti tyhjäkäyntimoottori sai sen vuodon kompensoitua. Heijaus tyhjäkäynnistä katosi kokonaan tämän remontin jälkeen.

Oli aika kääntyä sisustan puoleen. Muistin virkistämiseksi, liikkeelle viime vuonna lähdettiin tästä:

Tänä vuonna se näytti jo tältä:


Ja nyt kun sitä pikkaisen edes vilkaisin, se näytti tältä:


No, melko pian se onneksi näytti jo tältä:


Ratti siis vaihtui normaalista ratista (josta en koskaan ole oikein välittänyt), Volvon omaan lisävarusterattiin. Kyseessä Momon valmistama ratti, jota Volvo lähteistä riippuen kutsuu joko Daytonaksi tai Haagiksi. Lisävarustekatalogi ei antanut sille mitään erityistä nimeä. Satuin bongaamaan ratin täältä foorumilta myynnistä vanhalta tuttavuudelta, joka on myös 480:ä aikoinaan harrastanut.

Kuvissa näkyy myös radiona CR-906 joka ei sinällään kuulu aikakauden radioihin, mutta siitä myöhemmin luvassa lisää - sekin nimittäin vaihtui...


Vanhoista muovimatoista en napannut kuvia (näkynee aiemmissa kuvissa), mutta nekin vaihtuivat uusiin kangasmattoihin.

Kai tässä hetkeksi oli päivittelyjä ajan tasalle. Tai no, paljon on näidenkin jälkeen jo tapahtunut, mutta tätä viestiä on jo sen verran näpytelty, että jatketaan tuonnempana...

edit: kuvat ja bbcode kohdilleen
« Viimeksi muokattu: 17.08.2020, 10:43:57 kirjoittanut DaKyy »

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1095
  • www.vrcf.fi
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #66 : 17.08.2020, 01:14:19 »
Tämähän on kivannäköinen kojalaudaltaan.  :o En ole päässyt tätä Volvon mallia ikinä sen kummemmin ihmettelemään.

Näissä ei varmaan ole mitään turhia bägejä niin on suunnittelija voinut piirrellä vähän yksityiskohtiakin eikä pelkästääm iso laakea lätty jossa lukee SRS tai AIRBAG.  :buck2:

Asiallista puuhailua.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel(eläköityi), RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK, jäi sinne), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 raato, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 637tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu"(myyty), Mitsu Outlander PHEV -19 uusi käyttöWC, Clean car, sick mind.

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #67 : 19.08.2020, 20:51:42 »
Tämähän on kivannäköinen kojalaudaltaan.  :o En ole päässyt tätä Volvon mallia ikinä sen kummemmin ihmettelemään.

Näissä ei varmaan ole mitään turhia bägejä niin on suunnittelija voinut piirrellä vähän yksityiskohtiakin eikä pelkästääm iso laakea lätty jossa lukee SRS tai AIRBAG.  :buck2:

Asiallista puuhailua.
Tosiaan on vähän tavanomaisesta poikkeava kojelauta. Muistuttaa vähän Saabin hävittäjä-ohjaamokonseptia.

Olisko jollain heittää vinkkiä mahdollisesti Varsinais-Suomen alueella toimivista yrityksistä, jossa voisi teettää puskureihin ja kylkilistoihin orkkiskuosin mukaiset teipit? Teippi olisi 10-20mm leveää ja koko autoon sitä uponnee noin 6 metriä. Joitain liimaamattomia mallejakin olisi, mutta ovat mustia niin eivät oikein erotu...


Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #68 : 22.12.2020, 17:06:08 »
Vuosi tulee päätökseen ja autotalliinkin saatiin sen verran lisätilaa että pääsi tuon valkoisen kanssa samaan tupaan talvea pakoon.

Kaikenmoista jäi vielä tänne päivittämättä, mutta tässä pientä koostetta mitä tuli vielä puuhasteltua.

Kattoverhoilusta päällikangas oli alkanut irtoamaan liimauksistaan ja alkanut roikkumaan. Tuosta varaosa-autosta löytyi sattumoisin todella hyväkuntoinen verhoilu, ja tuli se puuhasteltua vanhan tilalle.

Ennen ja jälkeen:



Jossain vaiheessa joku oli huomannut, että takasivuvalojen tiivisteet alkoivat olla tiensä päässä. Mikä olisikaan parempi tiivistemateriaali kuin butyylimassa. No tietysti alkuperäiset tiivisteet, eli varaston perukoilta uudet vanhat tilalle.



Konttia tuli tutkittua ja huomasin, että muutama alkava ruostepaikka sieltä löytyy. Ei ollut enää pintaruostetta, vaan oli päässyt läpi asti - vaikkei se mikään ihme ole tämän ikäisessä vehkeessä.

Tässä vaiheessa en tuolle tehnyt muuta kuin kontin puolelta otin ruosteet pois, ja maalia päälle. Pitää alapuolelta päästä vielä käsiksi, niin saa tehtyä kunnon paikan. Ainakin yksi paikka vaatinee tankin tiputtamista, mutta katsotaan nyt mennäänkö siihen saakka

Kontin puolella kun oltiin, tuli asennettua alkuperäinen tavaratilan rullaverho paikalleen


Jatketaan vielä kontilla;


Vanha tavaratilan matto sai kyytiä. En tiedä mitä aineita siihen oli laskettu, mutta se oli todella koppurainen (yläkuva). Varaosa-auton pohjalta paljastui varsin ryöjäinen matto, mutta pesulla siitä sai kuin uuden. Hyvänä dokumentoijana jätin tietysti kuvan siitä ottamatta...

Pissapojan suutin oli johonkin kadonnut takalasilta. Vaikka takalasinpyyhin tässä melko turha onkin (eikä tällä hetkellä edes toimi), niin ajattelin kuitenkin tuonkin vaihtaa



Varaosa-autosta oli jo aiemmin löytynyt melkoinen aarre, nimittäin melko koskematon takapuskurin palkki. Takapuskurin palkit ovat näissä melkeimpä aina surkeassa kunnossa, ja uusia ei tietysti saa enää mistään. Mistään yksinkertaisimmasta päästä tuo ei muodoltaan ole, mutta joku kauppaa kyllä lasikuidusta tehtyä versiota reilulla 400€/kpl + rahti. Lasikuituinen versio toki harvemmin ruostuu, mutta mieluummin kyllä pidän metalliversion puskurissa  :o Volvon alkuperäisestä puskuripalkista 500€ on jo melko edullinen, jos puhutaan hyväkuntoisesta.
Varaosa-auton mukana tullut oli saanut vain pintaruostetta päällensä, joten hiekkapuhalluksen jälkeen piti laittaa vaan maalia päälle. Hyvänä dokumentoijana en tietysti ottanut kunnon kuvia palkista ennen toimenpidettä; tässä kuitenkin jotain:




1. Ennen hiekkapuhallusta
2. Hiekkapuhalluksen jälkeen, maalia odotellessa
3. Pohjamaalia päälle, pistin melkoisen monta kerrosta, kun kilikalilla tuli sutattua
4. Ja pintamaali, näitäkin taisi tulla jotain 4-5 kerrosta


Tätä lähdettiin vaihtamaan, yllättävän hyvässä kunnossa äkkiä katsoen, mutta olihan siinä älyttömästi paikkoja, eikä geometriakaan ihan ollut kohdallaan kun puskurin asento muuttui melkoisesti kun rungon vaihtoi

Lähemmässä tarkastelussa näkyy jo todellista kuntoa


Puskurin takaa yllättäen löytyi erinomaisessa kunnossa oleva pelti. Tämä on ilmeisesti ylimaalauksen yhteydessä tehty, ja asiallisesti on tehtykin.


Jostain minulle oli eksynyt uudet rekisterikilven valotkin. No ei vanhatkaan älyttömän huonossa kunnossa olleet, mutta samalla nuo tuli vaihdettua

Taas iskenyt vauhtisokeus, enkä ottanut kuvia kootusta puskurista irrallaan. Tässä kuitenkin kasauksesta pari kuvaa.

Puskuripalkin ja puskurin väliin tuleva vaahtomuovikappale - tähän on tarttunut vanhasta palkista ruostetahroja


Ja sitten se olikin jo koossa, joudutte nyt luottamaan sanaani ja uskomaan että palkki tosiaan vaihtui... :)

Keula tuli vielä syksyllä räjäytettyä auki, sillä ilmastoinnin lauhdutin oli tiensä päässä.


Samalla totesin, että myös keulan puskuripalkki alkoi olla valmista tavaraa. Löysin kunnostetun ja sinkissä uitetun yksilön eBaysta, ja laitoin sen tilaukseen. Siitä piti parisataa köyhtyä.
Aiemmin olin jo hommannut uuden lauhduttimen Volvo 440:stä, siinä uskossa että tuo olisi saman kokoinen kuin 480:n lauhdutin. No ei ollut. Tarvikeosana ei tarvitse edes etsiä ko. lauhdutinta, ei löydy mistään. Vielä en ole päättänyt mennäkkö tuolla liian isolla, ja poistaa nuo muovisuojat mitkä yo. kuvassakin näkyy, vai hommata alkuperäinen jostain.


Vanha lauhdutin oli melko mureaa tavaraa

Näpelöin keulan kasaan toistaiseksi ilman lauhdutinta ja ajelin vielä loppusyksystä autolla jonkin verran. Keulalle eksyi myös alkuperäiset lisäpitkät ja sumuvalot. Ja ei ole kalvoja näissä, vaan on ihan tehtaalta tulleet, hetken niitä sai kyllä metsästääkin, kun ainoastaan ranskan markkinoille noita on tuotettu. Mielestäni sopii hyvin mustan värin kanssa.

Puskurin sovituksessa vielä häikkää, katsotaan josko uusi puskuripalkki auttaisi tuossa

Jokin tässä lookissa vielä vaan pisti vastaan...

...nuo vanteet


Vanteet vaihtuivat orkkiksiin, nimeltään Vega

Vannevalinta osui tällä kertaa orkkisvanteisiin, joita minulla sattui olemaan parikin satsia. Kuvassa vasemmalla on Vesa-mallin vanteet, ja oikealla siis nuo tarvikevanteet jotka autossa ennen olivat paikallaan. Nämä Vesa malliset on tarkoitus myöhemmin tulla paikalleen tähän, ja siirtää nämä Vega malliset tuohon valkoiseen versioon. Vegat kun olivat mm. tuon orkkis-korisarjan kanssa toimitettu vannemalli.

Lopulta kävi vielä niin onnellisesti, että jostain yksisarvismaasta käveli vastaan Volvon orkkismankka SR-701. Se piti sitten tuon CR-906:n tilalle vielä väkertää. Äänipuolikin alkaa siis olla kunnossa, ko. soittimesta saa vielä sopivalla johdolla linjalähdöt ulos, joihin sitten kytkin vahvistimen. Vakiokajareiden tilalle vaihdoin vielä Focalin erillissarjan, joka upposi ovipahvien sisään niin, ettei sitä alkuperäisestä erotakaan

kuvan alareunassa näkyy vielä CD-401, eli cd-vaihtajan ohjauspaneeli. CD-401 oli alkuperäinen lisävaruste 400-sarjassa. CD-vaihtajaa autoon ei suinkaan tullut, vaan Yatour hoitaa vaihtajana leikkimisen. CD-401:stä ei löytynyt Yatourin tukemien soittimien listalta, mutta arvelin että sen pitäisi toimia, sillä CR-906 kanssa Yatour virallisesti toimii, ja liitin oli sama. Samoja cd-vaihtajia näissä on kuitenkin käytetty kuin CR-906 ja CD-401 kanssa



Tällaiseen tilanteeseen jäätiin 2020, ensi vuonna taas lisää!

Paikalla Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 14949
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #69 : 22.12.2020, 17:51:00 »
Mukava kuulla että nämä on kuosissaan edelleen...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.
YouTube

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12711
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #70 : 22.12.2020, 20:08:41 »
Hiton hieno  S*. Just sitä OEM henkistä laittoa mikä miellyttää omaa silmää. Ja uskon että varmasti hinta ei ainakaan laske kun pitää alkuperäisasussa / aikakaudelle tyypillisessä lookissa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa sofronieva

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 215
  • www.vrcf.fi
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #71 : 23.12.2020, 07:26:47 »
Tämä on kyllä todella hieno! Alkaa ko malli olla sen suuruinen harvinaisuus että voisi tämän entisöinnin kohdalla puhua jo kulttuuriteosta!

Poissa von Berg

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #72 : 23.12.2020, 07:56:53 »
Tää on upea kampe! Hienoa että tämmöset harvinaisuudet säilyy hyvissä käsissä, hyvää tekemistä.  :)
945 Turbo Classic -98 | V90 D4 Polestar R-Design -18 | Yamaha XV535 -89
(Ex: S60 D5 -12, S60 T5 -03, C70 T5 -99, 240 GL -87)

Poissa Korppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 76
  • www.vrcf.fi
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #73 : 02.01.2021, 17:45:03 »
Tämä on unelmapeli ja mukavaa ajanvietettä lukea ketjua.

Tuli 480:stä syksyllä haaveiltua ja pohdittua, kun niitä oli muutama myynnissä, mutta ketjua kun lukee niin tajuaa ettei omat taidot, tilat ja mielenkiinto riitä mihinkään. Parempi että päätyvät osaaviin käsiin.

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: 480 Turbo -89 blakk, museoon?
« Vastaus #74 : 23.07.2024, 20:23:32 »
Päivitystä auton nykytilanteeseen, kun päivittely jäänyt vähemmälle. Katsotaan meneekö foorumi rikki pitkästä postauksesta...

Pikakelausta vuoteen 2021...

Auto ollut tallin perukoilla kolmisen vuotta, 2021 autosta hajosi kytkinvaijerin pidike polkimen päästä, muovia kun oli. Auto jäi matkalle (toinen kerta elämässä kun 480 jätti tielle), ja hinuria odotellessa havaitsin hienoista savua keulan tietämillä.

Kytkinvaijerin pidike tuli vaihdettua, että sai auton ajettua kotiin. 300-sarjalaisessa on samanmoinen, mutta metallista tehty osa. Laittelin sellaisen tilalle.

Kotipihalla sitten ihmettelin tarkemmin tuota savun lähdettä - tai pikemminkin höyryn. Syyläri pikkuhiljaa tiputteli vettä, ja lähdin keulaa siitä purkamaan. Samalla kun keulan osat irroittelin, päätin puhdistaa ruosteet syylärin alta. Sen verran ruoste oli iskenyt, että tukipelti joka tuli syylärin, ilmastoinnin lauhduttimen ja ohjaustehostimen jäähdyttimen alle, oli ruosteessa.





Ilmastoinnin lauhduttimen olin purkanut jo aiemmin, nyt kunnostin vielä ohjaustehostimen jäähdyttimen, joka oli pahasti ruosteessa. Sinänsä auto tuskin ko. osaa edes tarvitsee, mutta laitoin kuitenkin kuntoon.



Samassa yhteydessä korjasin toisen luukkulampun joka ei enää auennut. Moottorin sisältä oli yksi diodi palanut. Sen vaihtamalla homma lähti taas toimimaan. Onneksi ei tarvinnut lähteä moottoria uusimaan, Volvo jakaa osan Ferrari 456:n kanssa, joten käytettyjen moottoreiden hinnat ovat usein jossain sfääreissä.

Takavalot alkoivat olla huonossa kunnossa. Tyyppivika tämäkin, tahtovat haalistua ja lopulta muuttuvat ensin haperoiksi ja sen jälkeen tomuksi. Viime vuosina uustuotanto on lähtenyt liikkeelle, ja uusia kuoria saa näihinkin. Ei nyt edullisesti, mutta kuitenkin. Vanhat valot pitää hajottaa, ja ottaa talteen alkuperäiset heijastimet jotka sitten liimataan näihin muovikuoriin alkuperäisille paikoilleen. Eipä huolta, näitä uusia heijastimia saa myös uustuotantona.

Tuli itselle siis laitettua myös uudet takavalot, ohessa muutama kuva

Valitettavasti lähtötilanteesta ei ole kuvaa. Tässä kuvassa vanha lasi/muovikuori on jo rikottu uuden tieltä.


Uusi kuori liimauksessa. Lisäksi piti käyttää puristimia, että kuori asettuu tarpeeksi tiiviisti. Heijastimet oli kiinnitetty jo aiemmin liimaamalla.


Ja kuva lopputuloksesta, likainen auto ei tee oikeutta.

Etupuskurin tukipalkki oli heikossa hapessa. Puskuri hieman roikkui ja ei ollut oikein elvytettävissä. Uusi käytetty tilalle euroopasta, ja sille pieni kunnostus.


Aika heikossa hapessa tämä palkki oli. Silti tästäkin saa talteen muoviklipsut, joilla uusipalkki kiinnitetään takaisin puskurin kuoreen.



Pitkälti tähän tilanteeseen auto jäi odottamaan inspiraatiota kolmeksi vuodeksi.

Pikakelausta vuoteen 2023...

Elokuussa 2023 kansainvälisen Volvo 480 yhdistyksen aktiivit ilmoittivat Volvo 480 mallien suurtapaamisesta vuoden 2024 keväällä. Ilmoittauduin heti, olihan tuollainen tapaaminen ollut pitkään haaveissa. Ilmoittautuminen nyt kuitenkin kaikessa kiireessä jo unohtuikin. Kunnes...

Pikakelausta vuoteen 2024...

Kevään korvilla Volvo 480 kerhon aktiivit muistuttivat käsiohjelman muodossa tulevasta tapahtumasta. Tämähän oli oikeasti ottanut tuulta alleen. Lähes sata ilmoittautunutta... Käsiohjelmaa selatessani havahduin siihen, että järjestäjät olivat laittaneet siihen Suomen lipun muiden jatkoksi, ja minähän olin siis ainoa suomalainen joka oli ilmoittautunut. Tässä oltiin siis suomen kunniaa häpäisemässä, jos paikalle ei saavuta ;D
Tapahtuma tultaisiin järjestämään 17-19.5 Saksassa, Brüggen-nimisessä kylässä lähellä Hollannin rajaa toukokuun puolivälissä. Numeroiden valossa tämä tarkoitti Volvo-raasulle 1600 kilometrin taivalta, yhteen suuntaan (tottahan sitä Ruotsin läpi ajetaan, eikä nössöillä Travemunden kautta).



Kuukausi vaihtui huhtikuulle, mutta talvi ei hellittänyt otettaan. Kuun lopussahan tuli vielä kunnon lumikaaos, joka ei ainakaan helpottanut pihamaalla, taivasalla turaamista.

Vauhti kiihtyy

Tässähän sitä sitten oltiin, kuukausi vaihtui toukokuulle, ja Volvo edelleen keula purettuna. Laivaliput oli jo hankittu ja matkajärjestelyt tehty hyvissä ajoin, ennen kuin edes ensisavuja oli autosta otettu. Usko oli siis ainakin vahva.

Lopulta kasaushommiin ryhdyttiin vain reilu viikko ennen lähtöä. Putsailin keulan ruosteesta, ja laitoin maalit päälle. Valitettavasti kuvailu jäi kakkoseksi, ja vain jotain otoksia jäi puhelimeen. Olin aikojen saatossa keräillyt vaihtosyyläreitä parikin kappaletta, Turbo-malleista löytyy leveämpää syyläriä kuin vapareista. Lisäksi alkuperäiset on aikalailla puolisen tuumaa jykevämpiä kuin tarvikesyylärit.


Ruosteet putsattuna, ja ruosteensyöjää laiteltu paikkaansa.

Nyt sitten keulaa kasaan kun maalit oli vähän ehtineet kuivahtaa ja uusi (käytetty) syyläri oli paikallaan. Kasauksessa meni muutama tunti kun rauhallisesti teki, mutta samana iltana pääsi kuitenkin savut autosta jo ottamaan. Nesteet koneeseen ja kovaa ajoa... Tämähän perhana käynnistyi kuin palmun alta kolmen vuoden seisonnasta... Mutta "uusi" syyläri perkele vuotaa enemmän kuin se risa... Tuliko tehtyä virhe kun ei laittanut suorilta vaan uutta syyläriä :buck2: Motonetin tarjonnasta melkein tietää, että tähän malliin ei hyllystä syyläriä löydy, ja tilaamallakin tehnee tiukkaa. No ei ollut edes tilattavissa.


Tässä jo keulaa koottuna, pellit maalattiin mattamustalla ennen kuin asennettiin syylärit ja välijäähy.


Ja vielä ilmastoinnin lauhdutin paikalleen. Kuvasta puuttuu vielä ohjaustehostimen jäähdytin, joka tuli myös kunnostettua. Sille rakensin uudet kiinnikkeet kun vanhat olivat syöpyneet pois.

Aikaa reissulle lähtöön oli siis tässä kohtaa tasan 6 päivää.

Mutta mullahan on hyllyssä toinenkin syyläri... Vehkeet leviäksi ja uutta syyläriä tilalle. Nyt alkaa mennä jo rutiinilla. Ja rutiinillahan tämä toinenkin vuosi, enemmän kuin ensimmäinen. Olisihan tämän voinut tarkistaa ennen koko rumbaa, että vuotaako nämä vai ei. Otin ensimmäisen syylärin työn alle, ja plastic weldillä koitin hillitä vuotoa. Syyläri vuosi neljästä eri paikasta. Korjausten jälkeen vuosi yhä, mutta vähemmän. Epätoivo alkaa iskeä, tähänkö reissu kaatuu.

10.5, perjantaina vielä uutta syyläriä tilaukseen Virosta, eli alle viikkoa ennen kuin pitäisi lähteä matkaan. Tilaukseen mukaan toive että perkele nyt nopeasti. Lähti samana päivänä matkaan. Iparts.fi syvä kumarrus...

Keula kasaan puskuria myöten, vaikka tiedossa jo että keula vielä otetaan auki ennen reissua. Vuotavalla syylärillä hakemaan päästömittauksesta paperit perjantaina , ja katsastus varattuna maanantaille.

Uusi syyläri saapui maanantaina, ja hirveällä sykkeellä keula jälleen auki ja uusi syyläri paikalleen. Nyt keulan purku, syylärin vaihto ja keulan kasaus meni jo reilussa tunnissa, kun kolme vuotta meni odotellessa inspiraatiota. Illalla vihdoin katsastukseen. Katsastuksessa ei enää ilmennyt mitään ihmeempää, leima tuli paperiin. Eipä muuta kuin pakkaamaan! Tämähän onnistuu sittenkin! Torstai-iltana, 16.5 olisi lähtö Turusta Kapellskärin satamaan Ruotsiin. Tässä ehtisi autoa testaamaan pari päivää, ennen pidempää siivua. Ihmeempiä vuotoja ei enää ollut, kaikki toimii!


Tällaisena lähdettiin katsastusreissuun


Ja nyt sai jo kilvenkin lyödä paikalleen

Keula kohti Saksaa


Keskiviikkona, päivää ennen lähtöä otin auton työmatkalle. Ehdin tunnin verran ajaa, kunnes lämppärin kennolle menevä vesiletku halkeaa. Vedet lentävät suoraan turbolle jolloin onneksi havaitsen heti konepellin alta tukevasta höyrystä vesivuodon. Alle kilometrin päässä oli korjaamo, joka tilanteeni selitettyä ottaa auton päiväksi työn alle ja pääsen itse jatkamaan työpäivää. Onni onnettomuudessa, letku oli näkösällä eikä vaatinut erityisesti purkamista. Tälläkö pitäisi uskaltaa lähteä yli 3000 km:n viikonlopunreissulle? Yksin? No helposti. Korjaamo fiksasi paikalle pätkän letkua ja sain hakea auton vielä saman päivän aikana. Itse en olisi ehtinyt saamaan autoa kotiin ja fiksaamaan seuraavalle päivälle.

Torstaina aamulla vein auton vielä kevyeen fiksiin jossa maalipinta myllytettiin kertaalleen, sai hieman siistittyä nuutunutta vanhusta. Työpäivän jälkeen Illalla ajoin Volvon laivaan, ja matka Saksaan alkoi.


Satamassa vuoroa odotellessa




Perjantaina aamuvarhaisella klo 06 auto laivasta ulos Kapellskärin satamassa, ja nokka kohti Saksaa. Ensimmäisen sadan kilometrin jälkeen saattoi hieman huokaista helpotuksesta, auto toimi mallikkaasti, ja lämmöt pysyivät kurissa. Matka-, ja trippimittari lopettivat kuitenkin toimintansa noilla paikkeilla. Tyyppivikana mittariston ratas antaa periksi jossain vaiheessa elinkaarta, tässä tapauksessa noin 211tkm:n jälkeen ja 36 vuotta tehtaalta ulos rullaamisen jälkeen.


Jossain Ruotsissa tankkaamassa

Tuttuja tienpäällä

Ruotsin läpi ajeltiin melko haipakkaa, ja Tanskan salmen siltoja lähestyttäessä alkoi ensimmäiset merkit ruuhkista ilmestyä. Google lupaili matka ajaksi 16-18 tuntia. Kaikkineen tuo väli Ruotsista Saksaan nyt ei mitään mahdottomia ahaa-elämyksiä tarjoillut. Hampurin kohdilla tuli pieni piristys, kun taustapeileihin ilmestyi tällainen yksilö




Autobaanalla hetken aikaa jonossa/rinnakkain/ylösalaisin ajeltuamme tiemme kuitenkin erosivat - mitä ilmeisemmin hän ei ollut matkalla samaan tapahtumaan.

Perillä Saksan Brüggenissä olin kuitenkin noin puoli yhdentoista maissa illalla. Matka-aika oli siis noin 16,5 tuntia. Ruoka, ja tankkaustauoissa ei kauaa nokka tuhissut. Autobaanaa tuli myös testattua, mutta kaikkea en uskaltanut tiskiin laittaa. Jotain peruuttamatonta nuo yli 180kmh nopeudet kuitenkin autolle aiheuttivat, mutta niistä tuonnempana lisää.

Taidan olla oikeassa paikassa?

Vastassa hotellilla minua tervehti iloinen joukko kanssaharrastajia, jotka järjestään tulivat kyselemään olenko minä se hullu suomalainen. Olin selvästi kauimpaa paikalle saapuneista, kakkoseksi jääneiden Puolalaisten matkan pituus jäi alle tuhanteen kilometriin.

Melko pian nukkumatti vaati veronsa ja unta oli saatava.

Lauantai valkeni ja piti käydä vielä hotellin pihalla kurkistamassa päivänvalossa autoja joita paikalle oli saapunut. Hihasta tuli nykimään saksalainen Michael. Journalisti ja vannoutunut 480 harrastaja
Hän halusi haastatella minua juttuun joka julkaistaisiin myöhemmin Skandixin sivuilla. Suostuin tietysti omat näkemykseni aiheesta kertomaan.


Näkymä maanantaiaamulta

HEISSAN!

Ruotsin vahvistukset saapuivat lauantaiaamuna hotellille, he olivat lähteneet jo torstaina liikkeelle eteläisestä Ruotsista, mutta ajoivat maksimissaan 8 tuntia päivässä. Velliperseet :) Tervehdin tietysti tuttavallisesti HEISSAN SVÄRJE POIJKAR!! Kun he saapuivat, ja erehtyivät tietysti luulemaan että tämä suomipoika hallitsisi heidän äidinkielensä. Joutuivat pettymään karvaasti. Heillä oli myöhemmin yhdessä autossa startin kanssa ongelmia, olivat kolmella autolla liikkeellä. Syylliseksi paljastui kuitenkin kenkkuileva saksalainen jälkiasennettu ajonesto, eikä suinkaan startti joka sekin vaihdettiin talkoovoimin autoon hotellin parkkipaikalla. Apu oli kuitenkin lähellä.

Aamiaisen jälkeen oli luvassa matka Hollannin puolelle Eindhoveniin, jossa olisi luvassa haastattelu auton suunnittelu-tiimin kanssa. Pääsuunnittelija John de Vries, Rob Koch ja Corien Pompe.

Paikalle saapui 480:n esikuvan, 1800ES kartanopyhimyksen lisäksi lähes 100 480-mallin autoa. Pääsimme tutustumaan muiden autoihin ja tietysti vaihtamaan ajatuksia harrastajien kesken.





Yhtenä erikoisuutena paikanpäällä oli 480 Cabrion yksi prototyyppi. Se oli lainattu yksityisestä kokoelmasta tähän tilaisuuteen



Haastattelu, alla olevista linkeistä nähtävillä suunnittelutiimin haastattelu kokonaisuudessaan. Täältä selviää mistä 850:n T5R:n keltainen väri on kotoisin :)
https://youtu.be/aTkungTKz-U?si=PheO59o0WklGHphe
https://youtu.be/5HBVIE5J7dA?si=cI4yTos9rSP9gQ4H

Iltapäivällä sadepilvet alkoivat kertyä taivaalle, ja seuraava siirtymä pitikin ajella osin vesisateessa. Lähdimme yhdessä koossa siirtymään Hollannin ja Saksan rajalle ruokailemaan. Joku oli saapunut paikalle hävittäjällä. Minun takana ajelleet tulivat sanomaan, että auto savuttaa jonkin verran. Kurkkasin auton alle, ja tosiaan vaihdelaatikon ja koneen välissä oli öljyinen läikkä. Ilmeisesti kampiakselin stefa oli ottanut eilisestä rääkistä kipeää, ja vuosi nyt tavallista enemmän. Öljyä ei juuri ollut vähentynyt, ja jäähdytinnesteet olivat tallella - eikä seassa ollut öljyä. Ei toistaiseksi suurempaa huolta.





Illallisen lomassa pääsin tutustumaan kanssaharrastajiin, ja tosiaan porukassa oli väkeä vauvasta vaariin.

Kävin lauantai illalla fillaroimassa Brüggen keskustassa, pieni, idyllinen saksalaiskylä joka oli äkkiä nähty. Minulla oli auton takakontissa taittopyörä matkassa. Olin varautunut siis siihen että jollain muulla kyydillä tullaan kotiin kuin tällä :D


 
Öljyä, öljyä
Sunnuntaille oli vielä luvassa yhteisajelua vähän siellä sun täällä, kävimme vierailemassa kylän markkinoilla josta oheiset kuvat.





Sieltä ajoimme vielä raviradalle kuvauttamaan autot virallisen lakanan edessä. Järjestäjillä oli hieman karua kerrottavaa tulevasta bbq-illastamme. Hotellimme, jossa itsekin olin majoittunut, oli ajautunut pienehköihin maksuvaikeuksiin. Huomasin tämän itse sunnuntaiaamuna, kun hotellille maksu onnistui enää käteistä käyttäen. Mitään moitittavaa en kyllä hotellista löytänyt, mutta akuutti kassavaje oli aiheuttanut sen, ettei hotelli saanut meille illalliselle järjestettyä henkilökuntaa. Järjestäjät vetivät kuitenkin ässän hihastaan, ja pääsisimme jollekin golf-kentän clubille pitämään tilaisuuden. Kyseinen hotelli on tätä nykyä konkurssissa, että tuuri kyllä kävi.


Raviradalla Saksan Krefeldissä. Vai olikohan tää kuitenkin laukkarata…

Sade alkoi taas muistutella itsestään. Ja siirtyminen juhla/lähtöillalliselle tapahtui kunnon sateessa. Illallinen saatiin nautiskeltua hienoissa puitteissa ja oli aika tehdä lähtöä kotia kohti. Hyvästelin uudet tuttavuudet ja kiittelin järjestäjät hyvin sujuneista kinkereistä. Autolle talsiessa huomasin vetisessä maassa muutaman metrin välein öljytipan, jotka vääjäämättä johtivat omalle autolleni.


Juhlapaikka Nettetalissa, Saksassa

Tarkistin öljymäärän ja tällä kertaa se ei ollutkaan enää täysi. Annoin autolle parin desin hörpyn öljyä, mitään hälyyttävää tässä vaiheessa ei vielä ollut. Lähdin kotimatkalle yötä vasten, tarkoituksena ehtiä vielä sunnuntain puolella Tanskaan. Ensimmäisellä tankkauksella parin sadan kilometrin jälkeen tarkistin öljymäärän. Nyt oltiin hälyttävästi jo öljytikun puolivälissä. Lurautin autoon loput 0,5l öljypurkista, joka ei juurikaan vaikuttanut mittatikun asteikkoon. Kävin ostamassa neljän litran potun öljyä, ja lähdin jatkamaan matkaa. Ajatukset tässä kohtaa kieltämättä laukkasivat. Pimeässä ja vesisateessa en nähnyt mitä takana tapahtui, pystyin tarkkailemaan kulutusta lähinnä öljytikusta. Pysähyin kertaalleen lisäämään öljyä, mutta merkittävästi sitä ei enää viileän illan aikana hävinnyt. Pysähdyin Saksan ja Tanskan rajalle Flensburgin kaupungin liepeille ja vedin muutaman tunnin tirsat autossa.

Minulla olisi maanantaina hyvin aikaa ajella takaisin Kapellskäriin. Ruuhkia ei olisi tiedossa, ei muuta kuin hetkeksi ostoksille Flensburgiin... Mutta eihän täällä ole mikään mestaa auki. Jokin paikallinen juhlapyhä \o/


Flensburgissa, jossain kadun varressa

Savukone

No tämä oli onni onnettomuudessa, nimittäin jos olisin jäänyt tuonne maleksimaan, en olisi laivaan ehtinyt. Päivän lämmitessä, niin myös Volvon öljyt lähtivät lämpeämään. Ja notkistumaan. Ja vuotamaan. Vielä sunnuntaina riitti että välillä tarkisti öljytason kun tankkasi auton. Nyt öljyä piti ryhtyä tankkaamaan. Kriittiseksi homma kääntyi ruotsin puolella. Auto savutti silminhavaittavasti ja noin 100km:n välein pysähdyin tarkistamaan öljytilanteen. Useamman öljykanisterinkin ostin. Alkoi taistelu aikaa vastaan, Kapellskärin satamassa pitäisi olla ennen iltayhdeksää, ja navigaattori alkoi hyvissä ajoin näyttää, että tällä vauhdilla siihen en tulisi ehtimään. Laivan check-in sulkeutuu siis yhdeksältä ja laiva lähtee kymmeneltä. Yritin tavoittaa Finnlinesin väkeä, että onnistuuko myöhempi saapuminen, mutta mistään ei enää löytynyt numeroa, johon olisi jonkun saanut vastaamaan kun aspa oli jo kiinni. Realistisena vaihtoehtona alkoi olla leikin jättäminen kesken ja hinauksen tilaaminen autolle. Tämä ei houkutellut vaihtoehtona, jotenkin auto pitäisi saada Suomeen. Peikkona myös kummitteli vaihdelaatikon puoleisen stefan vaihdon hinta jossain ruotsalaisessa korjaamossa. Epäilen että halvalla sitä ei olisi saanut teetettyä.



Öljyllä kuorrutettu perä, jossain päin Ruotsia


Öljynkulutuksen takia olin laskenut ajonopeutta, jos olisi paahtanut nopeusrajoituksen mukaan, kulutus olisi ollut suurempi. Iltaa kohden lämpötila alkoi laskea, ja sitä myöten myös öljynkulutus. Päätin riskeerata ja nostaa ajonopeutta. Loppupätkällä öljyä ei enää tarvinnut lisätä, vaikka säännöllisin väliajoin auton takapäästä alkoi savu nousemaan. Mikäli poliisi olisi tämän toiminnan havainnut, olisi leikki jäänyt siihen paikkaan. Ehdin kuin ehdinkin laivaan, ja taisin olla toiseksi viimeisenä jonossa odottelemassa laivaan pääsyä. Sen jälkeen alkoikin jännittämään, minkälaisen alueen auto merkkaa alleen, ja pääseekö sen jälkeen laivaan laisinkaan. Eipä se kuitenkaan ollut enää ongelma pimenevässä illassa, vaan laivaan päästiin ilman ongelmia.

Tullista huomenta

Helpottuneena vetäydyin yöpuulle, seikkailu alkoi olla lopuillaan ja näyttäisi siltä että kotiin saakka päästään yhtenä kappaleena.
Tiistai-aamuna kuitenkin laivasta lähtiessäni Tulli olikin yllättävän kiinnostunut yksinään matkaavasta herrasmiehestä, joka oli lähtenyt autolla Torstai-iltana matkaan ja oli nyt jo Tiistai-aamuna löytänyt tiensä takaisin satamaan. "Mikäs homma? Missäs kävit?" Illalla juodun lonkeron haihduttua jo kauan aikaa sitten aivoni terästäytyivät sen verran, että älysin jättää Hollannin mainitsematta ensisijaisena matkakohteenani. "Saksasta oon tulossa, siellä oli tämmöinen harrastajakokoontuminen". Tärisevin käsin esittelin brosyyriä joka minulle oli tapahtumassa annettu. "Jaa... Kai tällaisiakin jotkut sitten harrastaa..." Tarkempaan analyysiin en sentään tämän jälkeen joutunut, vaan totesivat ilmeisesti vian olevan vain päässä.

Ja niin päättyi tämä retki, kotiin siis päästiin ja auto nyt jo korjattuna ajossa. Vika ei suinkaan ollut kampiakselin stefa, vaan turbon öljykierron paluuputki joka oli haljennut. Eipä sillekään tienpäällä ihmeitä olisi pystynyt tekemään, mutta ehkä jonkunlaisen patentin olisi saanut tehtyä jos sen olisi huomannut. Öljyä kului tosiaan melkoisesti ja pakko sanoa että hävetti ajaa tuollainen matka käryttävällä autolla. Onneksi sentään moottoritietä suurin osa, ettei sinne käryyn tarvinnut kenenkään jäädä taakse kärvistelemään. Tästäkin seikkailusta opittiin jotain. Ehkä :)


Maalissa. Muutama öljypurnukka meni.

https://youtu.be/LZFmVsjPCMc?si=KNWK9CJQkfyYvFMV
Tässä vielä jonkun kooste tapahtumasta!

Sen verran vielä, että valitettavasti en päässyt VRCF:n miittiin, mutta onneksi 480 edustus oli paikalla! Vielä jossain tapahtumissa tulee tänä vuonna käytyä, Ahvenistolla tuli käytyä jokunen viikko sitten.
« Viimeksi muokattu: 23.07.2024, 20:46:00 kirjoittanut DaKyy »

 

Kulkukoira  Proturbo