Elvytetään topicia parilla kuvalla ja videolla yhdestä hienoimmasta moottoriurheilusarjasta koskaan. Kyseessä on tietysti CAN-AM.

Chaparralia ei voinut ainakaan syyttää ideoimisen puutteesta, vai miltä nämä siivet, tai moottorikelkan moottori turbiinien kera luomassa downforcea tuottavan imun auton alle kuulostavat...



Ei kaunista, mutta helvetin hienoa laatikon ulkopuolella ajattelemista kun ei ole turhia sääntöjä rajoittamassa touhua.
http://www.youtube.com/watch?v=rWzUsW18k3c&feature=relatedhttp://www.youtube.com/watch?v=HZkUr5cG6wE&feature=fvwrelJatketaan ehkäpä koko CAN-AMin huipentumalla, kyseessähän on Porsche 917/30. Auton suorituskykyä ei varmastikaan voi täysin luvuilla edes selittää, mutta jos yrittää luvuiksi pukea niin 0-100km/h 1,9s, 0-160km/h 3,9s, 0-200km/h 10,9s ja huippunopeus yli
420km/h.

Nuo luvut saatiin aikaan putkirunkoisella autolla, jossa painoa oli 820kg ja moottorina 5.4l 12 sylinterinen boxer-moottori, joka kahdella ahtimella ruuditettuna tuotti aika-ajovireessä parhaimmillaan
1580 hevosvoimaa.http://www.youtube.com/watch?v=UYBtCJDQqqgAikamoinen laitos kun ajattelee, että tuo oli vuonna 1973.

Toisaalta tämä oli samalla myös auto mikä loppupeleissä oli ironisesti osasyynä tuon hienon kilpasarjan kuolemiseen, sillä voittaja-auto kaikissa kisoissa kaudella -73 oli 917/30. Öljykriisi ja asetetut rajoitukset kilpakaluston polttoaineenkulutukselle oli viimeinen niitti.
Jos tuo sarja olisi saanut jatkaa kehitystä ja pysynyt hengissä, en pitäisi mitenkään ihmeellisenä että noilla vehkeillä mentäisiin nykyään kovempaa kuin avopyöräisillä F1:llä.