Ny tuli postista bsr:n 1.0bar kello. Mutta voi jeesus ei näytä ihan 5min hommalta tuo vaihto. Ilmanputsarilta tuleva letku varmaan on ainakin pakko purkaa tieltä. Onko ton kellon asennukseen jossain (kuvallista)ohjeistusta?
Voi siihen mennä varttikin!

Ekaksi irroita se ilmanputsarilta turbolle menevä putki. Niin näet hukkaportin kellon kaksi kiinnityspulttia.
Se, kuinka paljon aikaa kellon vaihtoon menee riippuu täysin siitä, kuinka ruosteessa se hukkaportin tangon lukitussokka on. Helpoimmillaan se irtoaa helposti tai on kokonaan ruostunut pois (kuten itsellä). Jos se on jäminyt kiinni, niin sen irti saaminen on se tärkein kohta hukkaportin kellon irroituksessa. Älä vääntele sitä hukkaportin vipua kovin voimallisesti, ettei kävisi vahinkoa.
Homma pitää tehdä ala kautta, sillä yläpuolelta et siihen käsiksi pääse irroittamatta turboa.
Jos se sokka on täys-ruosteessa, niin sahaa ja viilaa sen tyngät pois, koska uuden hukkiksen kanssa sitä ei tarvita.
Kun sokka on irti, niin homma on helppo. Kaksi pulttia auki turbon etupuolelta ja hukkiksen letku pois kompurapesästä tai hukkaportista. Ja kas niin, hukkis on irti.

Kun katselet paikkoja hetken ajatuksella, niin et tarvise mitään kuvallista asennusohjetta, vaan pärjäät selostuksella.
Omassa merikontissa sokka on kadonnut jokus aikoja sitten ja koko ahtojen nosto prokkis lähti sitä kautta liikkeelle, kun alle kahden viikon kuluessa auton ostosta hukkiksen tanko irtosi paikaltaan. Virittelin ensin siihen lisäjousen ja sitten toisen ja kolmannen... Lopulta hankin uusia hukkaportin kelloja.
Kun hukkiksen asentaa paikalleen, niin säädä siihen noin 5-10mm esikiristystä, niin se hukkiksen tanko pysyy paikallaan ilman sitä sokkaakin. Ainakin itselläni on BSR:n kellot pysyneet paikallaan ilman mitään ongelmia jo yli 50tkm.
