Autodiagnoosi  Carcom Oy

S60 2.4T AUT -MAF VIKAKOODI vm. -01

  • 10 Vastauksia
  • 7549 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Raisa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
S60 2.4T AUT -MAF VIKAKOODI vm. -01
« : 29.10.2011, 18:53:46 »
Morjesta!

Otsikon mukainen vika ilmennyt Volvoon. Tarkempi vikakoodi ( P0100: Mass or Volume Air Flow "A" Circuit ).
Tänään MAF:n puhdistelin CRC:llä ( mass air flow sensor cleaner ), mutta siitä huolimatta vika ilmaantui takaisin.

Vikakuva:

- Puhdistuksen jälkeen tyhjäkäynti "seilaili" 800-1300 rpm välillä (tätä ei ennen puhdistus ollut)
- "Seilauksen" aikana kun kaasutti niin "seilailu" välillä loppui ja välillä jatkui/alkoi uudestaan

- Auton lämmittyä tyhjäkäynti vakioitui, ainoastaan seuraava ilmiö havaittavissa:
- Kaasuttaessa vapaalla kirrokset palaavat tuonne 800rpm tasolle käyvät hetkellisesti 1000 rpm:ssä jonka jälkeen                      vakioituvat 800 rpm tasolle. (Tämä ilmiö oli ennen puhdistustakin)

Voiko likainen kaasuläpänkotelo aiheuttaa tuollaista käyttäytymistä, vai olisiko viisainta vaihtaa MAF suosiolla?





Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: S60 2.4T AUT -MAF VIKAKOODI vm. -01
« Vastaus #1 : 29.10.2011, 22:32:11 »
Miten auto käyttäytyy kierroksilla? Nykiikö maantiellä tasaisesti ajettaessa tai kiihdyttäessä?
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Raisa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 2.4T AUT -MAF VIKAKOODI vm. -01
« Vastaus #2 : 29.10.2011, 23:03:41 »
Normaalissa ajossa ei tunnu olevan mitään ongelmaa, Ainoastaan tuo kierrosten "ryntäily" (800-->1000-1100 rpm) esim. liikennevaloihin hidastettaessa.
Vikakoodin nollasin aiemminkin ja päivän verran kesti ajella (noin 5-6 käynnistystä ja 100km) niin sama vikailmoitus palasi. Nyt tänään nollauksen jälkeen ajettu noin (50km ja 4 käynnistystä) vikavalo ei ole vielä syttynyt.
Kertalleen tänään tapahtui paikallaan olessa niin, että noin 5 min tyhjäkäynnin jälkeen alkoi tuon 800-->1300 rpm "seilailu", mutta kun kertaalleen painoi kaasua niin tasoittui ?!?



Poissa pylsja-1

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 2.4T AUT -MAF VIKAKOODI vm. -01
« Vastaus #3 : 30.10.2011, 11:44:52 »
mulla ainakiin hävis tuo ryntäily valoihin tullessa ,kun putsasi kaasuläppä kotelon.

Poissa Raisa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 2.4T AUT -MAF VIKAKOODI vm. -01
« Vastaus #4 : 30.10.2011, 13:56:02 »
Olisiko missään seikkaperäistä ohjetta tuon kaasuläppäkotelon puhdistamiseen? Mitä otetaan irti ja missäkin vaiheessa? Onnistuuko homma ns. "parkkipaikalla" vai tarviiko löytää jostakin sisätila homman tekemiseen? Tarvitseeko hommata tiivisteitä jotka tulisi vaihtaa samalla?


Poissa veeseitkyt72

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 2.4T AUT -MAF VIKAKOODI vm. -01
« Vastaus #5 : 30.10.2011, 20:05:52 »
Irrotat imuletkun ja puhdistussprayllä putsaat kaasuläpän ympäristön avaamalla kaasuläpän
 ei välttämättä tarvi irrottaa koko koteloa
v70 2,4 170hp -06

Poissa Raisa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 2.4T AUT -MAF VIKAKOODI vm. -01
« Vastaus #6 : 30.10.2011, 20:10:52 »
Irrotat imuletkun ja puhdistussprayllä putsaat kaasuläpän ympäristön avaamalla kaasuläpän
 ei välttämättä tarvi irrottaa koko koteloa

Ei taida olla turbollisessa ihan noin simppeli homma, vapaasti hengittävissä kylläkin onnistuu juuri noin.
Tallaisen löysin, joten täytynee ensi viikonloppuna alkaa hommiin ( http://www.box.net/services/ipaper_by_scribd/102/149940560/250d79/ETM_removal_cleaning/shared/cjh7pkl0cs ).


Poissa S 80 TDI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • Tie tähtiin kulkee kärsimysten kautta!
Vs: S60 2.4T AUT -MAF VIKAKOODI vm. -01
« Vastaus #7 : 02.11.2011, 10:29:38 »
Tämä on vain aavistus ja Volvon ominaisuuksia en tunne, mutta noiden turboautojen kanssa pelanneena kannattaa tarkastaa ahtoputkisto, liitokset ja mahdolliset halkeamat.
Pienikin "ahtovuoto" saa tyhjäkäynnin seilaamaan, tosin pitäisi kyllä vaikuttaa koneen muuhunkin käyttäytymiseen mikäli vuoto kasvaa ahtojen noustessa, mutta mitään et häviä jos tarkastat.
S80 -00 2.5D +635 000
200SX S13 -89 Sutii ihan kaasulla...
Carina E 1.6 -95

Poissa Raisa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 2.4T AUT -MAF VIKAKOODI vm. -01
« Vastaus #8 : 18.11.2011, 12:41:58 »
Kaasuläppä puhdistettu ja auto toimii kuin "junan vessa"   :)

Poissa kariais

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 2.4T AUT -MAF VIKAKOODI vm. -01
« Vastaus #9 : 05.07.2012, 10:06:55 »
Itsellä -03 D5 ja siinä oli myös tätä samaa vikaa, että heitti turbon "turvatilaan".
Vikakoodeja oli useita: 6805 Boost pressure control. Föow low, 1200 Intake Air Temperature (IAT) Sensor. Signal too high, 1300 Mass Air Flow (MAF) sensor. Flow too high.
Ajelin motarilla kolmosella ja kierroksilla mutta en saanut vikaa "korjatuksi". Sitten kävin maaseudulla ja pääsin isommalla vaihteella vähän kiihdyttelemään. Kun vika tuli päälle niin siitä huolimatta koitin saada vauhtia ja kun tuli 115 km/t niin vika kuittaantui itsestään. Ja eikun lämä pohjaan, jolloin heitti "vähän" mustaa putkesta ja vika päälle. Pudotin vauhdin alle satasen ja taas hiissasin nopeuden 115 km/t ja vika poistui. Taas sama rulijanssi. Toistelin joitain kertoja ja sille reissulle jäi vika. Nyt pystyy vetään motarin rampilla täydet kiihdytykset huoletta.
Samaan aikaan oli moottorissa kolinaa. Tai siis nivelet paukkasi ja käytin paikallisella hakemassa listan vaihdettavista koiranluista ja nivelistä. En ehtinyt niitä vaihdattamaan ja nyt, kun sain tuon turvatila-vian pois, loppui kolinakin tai enää jäi takapään koiranluu ja joku pikku ääni edessä muttei mitään sellaista kuin aiemmin.
Uskon vahvasti, että tuo alipaineongelma turbolla aiheutti samalla mottorin alle olevien alipaineen toimesta toimivien kumityynyjen toimimattomuuden ja siitä tuli tuo isompi kolahtelu. Se oli siis kolahdus, kun lähdit liikkeelle ja kolahdus, kun löysäsit kaasun ja alkoi moottorijarrutus.
Vikakoodit on nollattu eikä' ole uusia tullut. Nyt sitten uskaltaa odottaa syyskuun katsastusta.

Poissa Kaasuvolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 384
  • V70 2.4 Bi-Fuel 2006
Vs: S60 2.4T AUT -MAF VIKAKOODI vm. -01
« Vastaus #10 : 06.07.2012, 20:20:43 »
Tässä aika selkeät ohjeet läppäkotelon puhdistukseen: http://www.eerojaaskelainen.com/index.php?id=189
Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.

 

Proturbo  Autodiagnoosi