Elekma  Autoracing

744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"

  • 44 Vastauksia
  • 4952 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1270
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #30 : 19.06.2020, 13:29:30 »
Viime päivien urakkana oli kiina-DGV:n sovitus. Aloitin purkamalla ja suurentamalla kiinnitysreiät 10-millisiksi:





Yllättävän tiukkaa tavaraa oli porattavaksi/hiottavaksi (huonoilla välineillä...)

Sitten ihmettelemään että miten tuon saa uudelleen kasattua:









Muuten valujälki on melko hyvän näköistä, mutta suodattimen alta löytyi rosoa:



Kiihdytyspumppu antaa lisähuikkaa vain ensiökurkkuun (toisessa haarassa ei ole reikää, näkyy jos zoomaa kuvaa):



Läppäakselien kokoaminen ja rasvaus:



Pehmeäkantaisia ruuveja lukitteen kanssa kasattuna, olipa hankalat avata... Pari ruuvia meni uusiksi kun kanta nylppääntyi/piti tuhota...

Siinäpä pohdiskeltavaa:



Ihan järkevästi toimiva siitä tuli:



Kiihdytyspumppu (tässä kuvassa näkyy toinen huonon valujäljen kohta, pienen o-renkaan vasemmalla puolella):





Tässä versiossa on (rimpulan oloinen) vaijeriryyppy:





Ryyppymekanismiin kuuluu käsitykseni mukaan alipainetoiminen kevennin, joka ilmeisesti koneen käynnistyttyä avaa hieman ryyppyläppiä. Siihen liittyy tuo aiemmin mainittu pieni o-rengas, joka tiivistää sen mainitsemani valurosoisen ryypyn keventimen kanavan...

Puolikkaat yhteen, kaasari imusarjaan, plenumi päälle, ryyppivaijeri kiinni ja kaasuvivuston versio 1.0:







Kaasarin ja imusarjan väliin laitoin orkkiskaasuttimen bakeliittipalikan ja bilteman 0.8 tiivistematosta leikatut tiivisteet:



Ensisavut otettu, helposti käynnistyi ja yllättävän nätisti kävi - vaikka tyhjäkäynti olikin täysin hukassa. Kaasupolkimen liike tuntui aika lyhyeltä, saa nähdä tarviiko tuota vivustoa vielä miettiä uusiksi vai onko ihan ajettava tuollaisenaan...

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1270
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #31 : 21.06.2020, 23:53:31 »
Ilmanotto ja huohotus patentoitu, ja loputkin konehuoneesta vielä puuttuneet osat sain paikoilleen:



Oem-tyylinen valokalustus sovitettu paikoilleen ja auto sai vihdoin pyörät alleen:



Stance on aika keuliva, katotaan asettuuko vai pitääkö tuolle keksiä jotain.  Mutta onhan tuo nyt silti sen verran hieno retropeli, että piti ihan hetki pyöriä pihalla ihastelemassa autoa eri puolilta S*

Säädin kaasarin tuon ohjeen mukaan:
http://www.redlineweber.com/html/Tech/carburetor_set_up_and_lean_best_.htm

Tyhjäkäyntisuutin tuntuisi olevan oikean kokoinen, sain tuon ohjeen mukaisesti tyhjäkäynnin säädettyä nätiksi. Ajamaankin pystyy, ainakin sen mitä pystyin tuossa "takapihalla" kokeilemaan - punainen lappu tuulilasissa ei oikein houkuttele säätölenkille vielä lähtemään... Kaasupoljin tuntuu (kenties hieman lyhyttä kokonaisliikematkaa lukuunottamatta) varsin luonnolliselta, liikkeellelähdöt ovat helppoja ja autoa pystyy oikein hienosti ajamaan hitaasti - kaasuvivuston geometria taisi vahingossa onnistua ihan riittävän hyvin, joskin lopullinen totuus selvinnee vasta kun pääsee tien päälle.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1270
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #32 : 03.07.2020, 16:53:22 »
Muutamia fiksailuja vielä suoritin ja pääsin vihdoin käyttämään autoa leimalla. Huomautettavaa ei löytynyt, joten punainen lappu tuulilasista sai lähteä roskikseen ja ajoaikaa tuli vuoden verran.

Jarruista irtosi riittävät lukemat:
2.0 / 2.1 Etu
1.6 / 1.5 Taka
1.5 / 1.2 Seisonta
2.7 / 2.6 Kokonaisjarruvoima

Päästöt:
CO 0.18
CO2 12.9
HC 177
O2 3.06

Iskarit:
58 / 54 Etu
66 / 62 Taka

DGV:n suuttimia pistin tilaukseen Mopo-sportilta. Isompaa tarttis saada kun joutuu ajelemaan ryyppy osittain päällä ettei mene laihalle... Muuten tuntuu toimivan hienosti, menee suoraan eikä ravista. Ylimääräisiä ääniäkään ei mielestäni kuulu mistään, kone pitää tuolla tekemälläni kierrätyspakoputkistolla ja patentti-ilmanotolla just sopivaa säksätystä ja mörinää ja pörinää S*

Biltemassa kävin katsastusreissulla, piti napata kuva kun maiseman värimaailma sattui niin hyvin kohdalleen:



Puuhailu auton parissa ehkä vähän rauhoittuu nyt - ei lopu kuitenkaan, olen kerännyt pitkän listan tekemistä...

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1270
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #33 : 05.07.2020, 17:46:40 »
Olen ajellut nyt tällä ~146 km, tankattukin kerran täyteen. Positiivisina ylläreinä bensamittari näyttää toimivan, samoin moottorin lämpömittari. Pahempia vuotojakaan ei ole ilmennyt.

Vaihdoin äsken tulpat, ihan vaan sen takia että voi lisätä senkin huoltopäiväkirjaan.

Vanhat olivat Bosch WR7DC+ (Russia), ihan hyvän näköiset mielestäni:



Tilalle Volvolaiset (Made in Mexico):


Poissa Tucci

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #34 : 05.07.2020, 18:21:10 »
Olen ajellut nyt tällä ~146 km, tankattukin kerran täyteen. Positiivisina ylläreinä bensamittari näyttää toimivan, samoin moottorin lämpömittari. Pahempia vuotojakaan ei ole ilmennyt.

Vaihdoin äsken tulpat, ihan vaan sen takia että voi lisätä senkin huoltopäiväkirjaan.

Vanhat olivat Bosch WR7DC+ (Russia), ihan hyvän näköiset mielestäni:



Tilalle Volvolaiset (Made in Mexico):


:tykkää:
Volvon omilla tulpilla voi ajaa 60tkm. surutta.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1270
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #35 : 07.07.2020, 00:15:34 »
Päivitin aloitusviestiin kuvan ja aloitin listaamaan huoltopäiväkirjaa sinne.

Moposportin tilaus saapui tänään, eli pääsin tekemään suutinjumppaa. Tuossa pikainen sketsi mitä kaasarista löytyi vakiona:



Kaasutin FAJS DGV:
- Kurkut 26 / 27 mm
- Seosputket F50 / F50
- Tyhjäkäyntisuuttimet 60 / 50
- Pääsuuttimet 140 / 140
- Ilmasuuttimet 170 / 160
- Kiihdytyspumppu 50
- Neulaventtiili 200

PLX:n näytön mukaan yo. kokoonpanolla seokset menivät välillä reippaasti laihalle eli punaiselle ja nykimistäkin esiintyi - ryyppy osittain päällä toimi melko hyvin.

Aloitin testaamisen vaihtamalla ensiöpuolen pääsuuttimen 140 => 145, ja samantien koeajolle. Koneen lämmettyä ryyppy kokonaan pois päältä, ja innolla tekemään kiihdytyksiä. Tuntui toimivan yllättävänkin hyvin, mittari pysyi  vihreä - oranssi -alueella koko ajan ja nykimisiä ei esiintynyt. Tasakaasulla junnatessa seokset asettuivat 14.7:n tuntumaan ja koko lenkin ajan veti nätisti ja tuntui todella paljon pirteämmältä verrattuna B200F+AW70-yhdistelmään... Jos noinkin hyvin toimii ja polttoaineen kulutus vaikuttaa järkevältä, niin ei välttämättä tarvitse enää ainakaan kauheasti säädellä.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1270
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #36 : 10.07.2020, 15:58:53 »
Väliraportti, toka tankkaus: 19,56 litraa ja 211,7 km = 9,24 l/100km

Pääasiassa 33km työmatkaa suuntaansa, todellinen nopeus isolla tiellä siinä satasen molemmin puolin vaihdellen. Ja tuosta matkasta molemmissa päissä sellaset 1-2 km taajamaa.  Samassa ajossa kartanolla (B200F ja AW70) ei meinannu alle 12 litran päästä, eli en pitäisi pahana tämän kulutusta.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1270
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #37 : 21.07.2020, 22:03:07 »
Tommonen ledibaari olis jäämässä ylimääräiseksi ja puskurissakin olisi reiät valmiina, joten mallailin pötkylää keulalle:



Pitää syksymmällä miettiä uudemman kerran...

Tappelin kattotelineet pois ja laitoin aiheeseen sopivat, hyvin hienovaraiset tarratuunaukset:



Laitetaan vielä vähän lähempääkin kuva:


Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1270
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #38 : 25.07.2020, 16:00:49 »
Tankkausraportti, 3 tankkausta lisää:
10,06
8,37
9,42

About samaa ajoa koko ajan, liekö auton asento tankatessa vaihdellut...

Keskiarvo koko omistusajalta 9,48 (ajettu 1459 km).

Paikalla Juho_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 665
  • vapari
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #39 : 25.07.2020, 18:29:06 »
No ei tuo mikään paha kulutus tosiaan oo.
Ja päästötkin paremmat mitä B200F koskemattomalla lh2.4, hc:ta lukuunottamatta jonka sain yllättävän alas ilman kattia (parhaimmillaan 57ppm). :D

Lainaus
PLX:n näytön mukaan yo. kokoonpanolla seokset menivät välillä reippaasti laihalle eli punaiselle ja nykimistäkin esiintyi
Mitä lukemat karkeesti oli, kun alkoi nykimään laihan seoksen vuoksi jos muistat?

Saiko tuossa muuten käännettyä lisää perusennakkoa jakajasta?
« Viimeksi muokattu: 25.07.2020, 18:32:46 kirjoittanut Juho_ »
Imgur | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo 240 -90 | B200F+M47
Volvo V40 2.0T -02 | B4204T3

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1270
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #40 : 25.07.2020, 22:09:23 »
Juu, yllättävän hyvin tuo kiina-DGV toimii, enkä tosiaan ole mitään muita säätöjä tehnyt kuin tyhjäkäyntiseoksen ja -nopeuden ruuvannut kohdilleen ja ensiöpuolen pääsuuttimen vaihtanut 140 -> 145. PLX:n asteikko oletuksena on AFR 10-20 ja ledejä on 16 kpl. Karkeasti arvioituna ledit menis kai noin:
5 kpl vihreä - AFR 10-13
6 kpl oranssi - AFR 13-17
5 kpl punainen - AFR 17-20

Mitä tuota nyt ajon aikana olen vilkuillut, niin täyskaasukiihdytyksessä pysyttelee vihreällä, ehkä n. AFR 12-13 ja vetää puhtaasti. Tasakaasulla pysyttelee oranssin alueen puolenvälin tienoilla. Punaista jos vilahtaa - lähinnä kylmällä koneella kiihdytellessä - niin tuntuu myös kyllä heti nyykähtämisenä. Lämpimänäkin jos runttaa kaasun tosi nopeasti pohjaan syttyy kyllä luultavasti kaikki punaledit ihan hetkeksi ja veto lakkaa ihan silmänräpäyksen ajaksi, lähtee kyllä siitä sitten hetikohta puhtaasti vetämään.

Jakajan kääntämisestä en osaa sanoa, en kyllä ole tuohon renixin sielunelämään tutustunut - ei sille vissiin voi tehdä muuta kuin toivoa että ei lakkaa toimimasta? ;D

Ja päästötkin paremmat mitä B200F koskemattomalla lh2.4, hc:ta lukuunottamatta jonka sain yllättävän alas ilman kattia (parhaimmillaan 57ppm). :D

Eli perimätieto pitänee paikkansa - vinokoneen saa menemään päästöistä läpi vähän huonommallakin katilla, ellei jopa pelkillä kuorilla :D

Paikalla Juho_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 665
  • vapari
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #41 : 25.07.2020, 23:08:57 »
Lainaus
Lämpimänäkin jos runttaa kaasun tosi nopeasti pohjaan syttyy kyllä luultavasti kaikki punaledit ihan hetkeksi ja veto lakkaa ihan silmänräpäyksen ajaksi, lähtee kyllä siitä sitten hetikohta puhtaasti vetämään.
Isompi kiihdytyspumpun suutin vois auttaa?
Kun kuulostaa siltä, että ongelma on vaan kun kaasua painetaan (nopeasti).

Mietin vaan sitä, että polttoaineen kulutusta ajatellen parempi toki ajella laihemmalla seoksella pienellä kuormalla.
Ja aikaisemmalla ennakolla sais lisää sitkeyttä koneeseen :)

Kyllä kunnossa oleva vinokone katillisen päästörajoista läpi menee muuten ilman kattia, mut happiarvon vuoksi joutuu sit vähän kikkailemaa jos haluu päästöistä läpi ja sekin vaan "lambda" arvon takia. ::)
Imgur | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo 240 -90 | B200F+M47
Volvo V40 2.0T -02 | B4204T3

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1270
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #42 : 26.07.2020, 13:26:59 »
Varmaan joo, pitää kattoa jaksaako tuolle enää mitään tehdä... Alkaa olla jo lihasmuistissa rauhallinen kaasun painaminen :P

Nyt lienee aika optimi, kun tosiaan kokoa pienempi pääsuutin ei ole enää ajokelpoinen...

Poissa Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4408
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #43 : 31.07.2020, 21:53:54 »
Jälleen seuraamisen arvoinen topic samalla nimimerkillä. :D


Kannattaa tuota kiihdytyspumpun suutinta miettiä ja kokeilla siihen pykälää isompaa vielä, kun suuttimet eivät ole "homehtuneet" kiinni. Talvella voi olla joissain tilanteissa ikävä, kun kone kyykähtää ja yskäsee moisen takia.

Kiihdytyspumppuvammainen kaasutin on rasittava ajaa. :D
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1270
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GL -86 "kasarikaasarikalsari"
« Vastaus #44 : 08.08.2020, 23:34:17 »
Kiitokset vinkeistä ja mielenkiintoisesta pohdinnasta -H-

Kylmänä toimisi muuten tosi hyvin ilman ryyppyä / kevyellä ryypyllä, mutta kiihdytykseen lähtiessä nyykähtää pahasti - sen takia joutuu ryypyttämään enemmän kuin näppituntumalta mieli tekisi, seosmittarin asteikko loppuu kesken rikkaasta päästä... Lämpimänä tosiaan melko lailla ajokelpoinen, kuten edellä olen koettanut kuvailla...

Laitoin tilaukseen mm. pari seuraavaa kokoa kiihdytyssuuttimia eli numerot 55 ja 60, paikallaan pitäisi olla viiskymppinen. Kokeillaan noilla miten käytös muuttuu vai muuttuuko mitenkään.

Mainitaan vielä, että nyt kun olen ajellut lisää ja seuraillut tuota seosmittaria sivusilmällä niin olen huomannut, että PLX:n oranssin ja punaisen valon raja tuntuisi aika tarkasti olevan se, missä alkaa veto muuttumaan epäpuhtaaksi.

Ja tuollainen puuhasetti tuli aeromotorsilta lomapäivien ratoksi:



Tai en minä noita kaikkia nyt meinannut laittaa - ensimmäisenä listalla olisivat sytkäosat, jakopää ja vesipumppu.

 

Samppasport  Futurez