Ahtimien ominaisuuksissa ja hyötysuhteissahan on kyllä tapahtunut paljon kehitystä ja siipikokojen suhdetta, pesien kokoa yms muuttamalla tietylle moottorityypille sopivaksi saadaan jotain hyötä, mutta samat fysiikan lait niissä pätevät edelleen. Eli perus nyrkkisääntönä kuitenkin että isoille tehoille sopiva ahdin ei herää alhaalta, eikä alhaalta heräävä ahdin riitä isoille tehoille.
Iso turbiini saa pienelläkin pakopaineella pienen kompressorin tekemään paljon painetta, mutta se tarvitsee paljon tavaraa lävitseen saavuttaakseen riittävän pyörintänopeuden ahdon tuottamiseen. Eli ei herää kovin hyvin.
Pieni turbiini taas kerää nopeasti pyörintänopeutta joka saa ison kompuran nopeasti liikkeelle, mutta tarvitsee taas paljon voimaa pyöriäkseen (eli pakopainetta) kun iso kompura yrittää tehdä ison ahtopaineen.
Siihen kun vielä sotketaan pakopesän koon vaikutus virtausnopeuteen ja yms niin mä oon ainakin ihan pihalla.
Siitä ongelmallisia nämä koneet on että perusmoottori on niin onneton ettei se herätä isoa ahdinta kovinkaan hyvin ja toisaalta taas esikammiokone ei (kuulemma) tykkää kovasta pakopaineesta.
Toisaalta kaikki on mun omaa päätelmää/arvailua, eli voin olla (ja todennäköisesti olenkin) väärässä.
Jokatapauksessa tuollaista he221:tä olisi mukava joskus kokeilla