Kuitenkin toistat koko ajan että se tulee sittenkin. Minun pointti on etten nauti ajosta 3000-7000 rpm kierroksilla joten tykkään dieselistä kun konetta ei tarvitse huudattaa vaan 1200-2000 rpm riittää hyvin normiajoon
Eli perinteinen 2 l TURBOdiesel vs. joku 1,6 l bensavapari.
Turbolla se dieselin vääntö tehdään. Vaparilla ajo vaati lehmän hermot. Vaan jos laitetaan turbo bensakoneeseenkin, niin erot katoavat. Vääntökin on liki sama, jos samankokoisia verrataan. Yleensä ei eli on vastakkain 2 l diesel ja 1,4 l bensa. Jolloin teho likimain sama.
Teho = vääntömomentti x kierrosluku. Bensakone vie tässä, koska kiertää kovempaa. Tai ainakin ennen kiersi. Nykyään lähestyneet dieseleitä siinäkin, että maksimit saattaa jo löytyä 5000 rpm nurkilta, kun noita vapareita piti kierrättää ainakin 6000 rpm.
"Enemmän tehoa alempana". No ei ole, kun teho on vääntö x kierrosluku. Jos kone pyörii hitaammin, tämä pitää kompensoida kasvattamalla vääntöä.
Väännöllä kiihtyy. No ei kiihdy. Jos on samantehoinen bensa ja diesel, niin suorituskykykin aika tasan ... tosin bensavehje yleensä vie voiton 0-100 kisassa (kevyempi jne.)
Koska diesel pyörii hitaammin, siinä pitää olla pidemmät välitykset. Esim. kokonaisvälitys 4. vaihteella vaihteella 3.5:1 vs. 4,03:1 D/B. Jos diesel pyörii 1200 rpm ja tuuttaa tällöin 250 Nm, niin bensakoneella samalla ajonopeudella 1382 rpm ja n. 180 Nm.
Mutta voimansiirto kun muuttaa pyörimisnopeutta, niin samalla myös renkaille menevä momentti kasvaa välityssuhteen mukaisesti: 875 / 725 Nm. Eroa on, mutta vähemmän kuin pelkästään moottorien speksejä (350 vs. 250 Nm) vertaamalla. Ja tässä kuitenkin vastakkain 2,0 l diesel vs. 1,4 l bensa ja jälkimmäinen vielä "kierroskone", jossa max. vääntö vasti 2500 rpm... sellaisiakin löytyy, missä maksimit jo 1500 alkaen.
Saman voi todeta myös tehoja vertaamalla. D tuuttaa ao. tilanteessa noin 31 kW ja bensakone 26 kW. Aika kaukana ollaan molempien maksimista (129/125 kW).
Asiaan vaikuttaa myös vaihteiston välitykset. Laskuesimerkissäni D on lyhyemmäksi välitetty eli 4. vaihde riittää 150 vauhtiin, kun B venyy liki 180 asti. Tämä antaa dieselille etua teho/vääntölaskelmiin - kierrosluku oli 30 % max. tehon kierroksista, kun bensakoneella se oli vain 25 %. Ja edelleen siis 2,0 vs 1,4 l. Jos litrat tasan, ei ole epäselvää, kumpi vie.