Carcom Oy  Elekma

Vieläkö seuraava autosi on diesel?

  • 161 Vastauksia
  • 49477 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1915
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #90 : 13.02.2021, 14:18:28 »
Niin, käytännössä dieselkoneeseen voidaan tuutata reilummin ahtoja, kun nakutusvaaraa ei ole. Onhan se bensakoneenkin ahtaminen isolla paineella mahdollista, mutta silloin pitää laskea puristussuhdetta joka pilaa taloudellisuuden.

Se moottorin tuottama vääntömomentti muuttuu vaan merkityksettömäksi suureeksi kun teho ajetaan voimansiirron läpi erilaisin kertoimin, välityssuhteet valitaan aina sen moottorin mukaan.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #91 : 13.02.2021, 14:37:33 »
Se moottorin tuottama vääntömomentti muuttuu vaan merkityksettömäksi suureeksi kun teho ajetaan voimansiirron läpi erilaisin kertoimin, välityssuhteet valitaan aina sen moottorin mukaan.
Jep ja sitten jos on tuollainen alhaalta täydellisen hengetön ja muutenkin kiertämisestä tykkäävä 1.4 vapaasti hengittävä bensakone kuin minulla, niin voi että on liukkaalla liikkeelle lähtö "miellyttävää".
Ykkönen on todella lyhyt, mutta moottori sammuu ilman kaasua. Pienikin kaasun antaminen saa vetävät sutimaan. Kakkoselle vaihto saa moottorin sammumaan liian aikaisin tehtynä. :D

Poissa ZimKörk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #92 : 13.02.2021, 15:10:24 »
Jule, toistat edelleen juuri sen mitä sanoinkin. Jos minä pidän dieselin väännöstä siksi että teho tulee alemmalla kierrosluvulla, eli juurikin 2000 vs 4000 rpm niin se että joku sanoo tuon olevan valetta/legendaa väittää siis että se ei tule alemmalla kierrosluvulla. Kuitenkin toistat koko ajan että se tulee sittenkin. Minun pointti on etten nauti ajosta 3000-7000 rpm kierroksilla joten tykkään dieselistä kun konetta ei tarvitse huudattaa vaan 1200-2000 rpm riittää hyvin normiajoon. Minusta 4000-5000 rpm pyörivä moottori kuulostaa samalta kuin joku huutaisi normaalissa keskustelussa, tekee mieli sanoa että puhu hiljempaa. Sama fiilis tulee  bensakoneella kiihdyttäessä - "miksi se huutaa". Pidän siitä että teho tulee dieselillä niin että moottori ei korota ääntään. Se on eleetöntä ja sivistynyttä. Toki sillä ehdolla että auto on ylipäätään malli jossa dieselin säksätys ei kuulu sisälle, eli ei alimman hyllyn traktori.  8)
« Viimeksi muokattu: 13.02.2021, 15:23:28 kirjoittanut ZimKörk »

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5849
  • www.vrcf.fi
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #93 : 13.02.2021, 15:18:44 »
Riita poikki ja B230F vinokone käyttöön. Bensakone joka on käytökseltään kuin diesel.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #94 : 13.02.2021, 15:27:52 »
Riita poikki ja B230F vinokone käyttöön. Bensakone joka on käytökseltään kuin diesel.
Noh noh, ei saa tulla pilaamaan toisten leikkejä :nohnoh

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1915
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #95 : 13.02.2021, 15:29:34 »
Jule, toistat edelleen juuri sen mitä sanoinkin. Jos minä pidän dieselin väännöstä siksi että teho tulee alemmalla kierrosluvulla, eli juurikin 2000 vs 4000 rpm niin se että joku sanoo tuon olevan valetta/legendaa väittää siis että se ei tule alemmalla kierrosluvulla. Kuitenkin toistat koko ajan että se tulee sittenkin. Minun pointti on etten nauti ajosta 3000-7000 rpm kierroksilla joten tykkään dieselistä kun konetta ei tarvitse huudattaa vaan 1200-2000 rpm riittää hyvin normiajoon. Minusta 4000-5000 rpm pyörivä moottori kuulostaa samalta kuin joku huutaisi normaalissa keskustelussa, tekee mieli sanoa että puhu hiljempaa. Sama fiilis tulee  bensakoneella kiihdyttäessä - "miksi se huutaa". Pidän siitä että teho tulee dieselillä niin että moottori ei korota ääntään. Se on eleetöntä ja sivistynyttä. Toki sillä ehdolla että auto on ylipäätään malli jossa dieselin säksätys ei kuulu sisälle, eli ei alimman hyllyn traktori.  8)

Joo, ja mäkin tykkään mielummin ajella dieselillä.

Mä vittuilen vaan sen "vääntö" sanan käytöstä, ei se ole se vääntö se olennainen, vaan teho jota se diesel tuottaa luonnollisesti myös matalammilla kierroksilla.

Sinänsä tietysti turhaa vänkääämistä, eihän sillä sanan varsinaisella merkityksellä ole väliä, vaan sillä mitä sillä sanalla tarkoitetaan. :juhau:

Poissa ZimKörk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #96 : 13.02.2021, 15:30:34 »
Haha, joo. Eikä tehdä kärpäsestä härkästä. Se että sanon ajavani mieluummin kiisselillä, ei ole mikään "bensakoneet on syvältä" lausunto, köyhä on iloinen kun on edes mistä valita. Sähköautoon ei vielä oma lompakko taivu niin kinastellaan sitten jostain traktorien kierrosluvuista ajankuluksi  :2funny:

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1915
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #97 : 13.02.2021, 15:35:53 »
Haha, joo. Eikä tehdä kärpäsestä härkästä. Se että sanon ajavani mieluummin kiisselillä, ei ole mikään "bensakoneet on syvältä" lausunto, köyhä on iloinen kun on edes mistä valita. Sähköautoon ei vielä oma lompakko taivu niin kinastellaan sitten jostain traktorien kierrosluvuista ajankuluksi  :2funny:

Meijän traktorissa on rajoitin 2300rpm.. eikä sitä oikein edes voi matalilla kierroksilla rasittaa, muuten kuin sopivasti hydrauliikalla kiusaamalla. 8)

E: Asia alkoi kinostumaan, joten kaivoin netistä tuosta traktorin koneesta tietoja. Perkins 1004.4T koneen rajoitin piäisi olla 2600rpm... taitaa varvikello vähän huijata kun parivuotta sitten jouduttiin vaihtamaan laturi ja sen hihnapyörä.
« Viimeksi muokattu: 13.02.2021, 16:59:07 kirjoittanut Jule »

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #98 : 13.02.2021, 15:39:05 »
Miun bensa-autossa on rajoitin 6750rpm eikä mitääb tapahdu vaikka päivittäin sinne asti mennään. Märäntyneen munan haju ja sininen pöllähdys vaan.
Nollasin ECUn laskurit vuosi sitten. Joulukuuhun mennessä oli ECUn mukaan moottori ollut rajoittimella melkein kaksi tuntia ja ylikierroksilla melkein puoli tuntia.
Kierrättäminen olisi kivaa jos jotain tapahtuisi.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #99 : 13.02.2021, 16:57:10 »
Vieläkö seuraava autosi on diesel, kaikesta huolimatta?

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #100 : 13.02.2021, 17:17:39 »
Vieläkö seuraava autosi on diesel, kaikesta huolimatta?
Olen tähän vastannut jo:
Ei vieläkään.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 184
  • www.vrcf.fi
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #101 : 13.02.2021, 17:31:25 »
Kuitenkin toistat koko ajan että se tulee sittenkin. Minun pointti on etten nauti ajosta 3000-7000 rpm kierroksilla joten tykkään dieselistä kun konetta ei tarvitse huudattaa vaan 1200-2000 rpm riittää hyvin normiajoon
Eli perinteinen 2 l TURBOdiesel vs. joku 1,6 l bensavapari.

Turbolla se dieselin vääntö tehdään. Vaparilla ajo vaati lehmän hermot. Vaan jos laitetaan turbo bensakoneeseenkin, niin erot katoavat. Vääntökin on liki sama, jos samankokoisia verrataan. Yleensä ei eli on vastakkain 2 l diesel ja 1,4 l bensa. Jolloin teho likimain sama.

Teho = vääntömomentti x kierrosluku. Bensakone vie tässä, koska kiertää kovempaa. Tai ainakin ennen kiersi. Nykyään lähestyneet dieseleitä siinäkin, että maksimit saattaa jo löytyä 5000 rpm nurkilta, kun noita vapareita piti kierrättää ainakin 6000 rpm.

"Enemmän tehoa alempana". No ei ole, kun teho on vääntö x kierrosluku. Jos kone pyörii hitaammin, tämä pitää kompensoida kasvattamalla vääntöä.

Väännöllä kiihtyy. No ei kiihdy. Jos on samantehoinen bensa ja diesel, niin suorituskykykin aika tasan ... tosin bensavehje yleensä vie voiton 0-100 kisassa (kevyempi jne.)

Koska diesel pyörii hitaammin, siinä pitää olla pidemmät välitykset. Esim. kokonaisvälitys 4. vaihteella vaihteella 3.5:1 vs. 4,03:1 D/B. Jos diesel pyörii 1200 rpm ja tuuttaa tällöin 250 Nm, niin bensakoneella samalla ajonopeudella 1382 rpm ja n. 180 Nm.

Mutta voimansiirto kun muuttaa pyörimisnopeutta, niin samalla myös renkaille menevä momentti kasvaa välityssuhteen mukaisesti: 875 / 725 Nm. Eroa on, mutta vähemmän kuin pelkästään moottorien speksejä (350 vs. 250 Nm) vertaamalla. Ja tässä kuitenkin vastakkain 2,0 l diesel vs. 1,4 l bensa ja jälkimmäinen vielä "kierroskone", jossa max. vääntö vasti 2500 rpm... sellaisiakin löytyy, missä maksimit jo 1500 alkaen.

Saman voi todeta myös tehoja vertaamalla. D tuuttaa ao. tilanteessa noin 31 kW ja bensakone 26 kW. Aika kaukana ollaan molempien maksimista (129/125 kW).

Asiaan vaikuttaa myös vaihteiston välitykset. Laskuesimerkissäni D on lyhyemmäksi välitetty eli 4. vaihde riittää 150 vauhtiin, kun B venyy liki 180 asti. Tämä antaa dieselille etua teho/vääntölaskelmiin - kierrosluku oli 30 % max. tehon kierroksista, kun bensakoneella se oli vain 25 %. Ja edelleen siis 2,0 vs 1,4 l. Jos litrat tasan, ei ole epäselvää, kumpi vie.

« Viimeksi muokattu: 13.02.2021, 17:43:07 kirjoittanut insinörtti »

Poissa ZimKörk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #102 : 13.02.2021, 18:07:21 »
Teho = vääntömomentti x kierrosluku. Bensakone vie tässä, koska kiertää kovempaa. Tai ainakin ennen kiersi. Nykyään lähestyneet dieseleitä siinäkin, että maksimit saattaa jo löytyä 5000 rpm nurkilta,

Edelleen saman toistoa. Minun pointti on että henkilökohtaisesti tykkään ajaa autolla jossa kierrosten ei tarvitse nousta yli 2000 rpm ja  vastataan että olen väärässä koska bensakone tuottaa tehon 5000 rpm. Jotenkin tuntuu kuin puhuisin eri kieltä. En ole missään vaiheessa väittänyt ettei bensakoneesta irtoa tehoa, vaan että itse tykkään alakierroksista joissa dieselillä se hoituu. Ja kun vertailin lukuja niin vertasin nimenomaan Volvon T3 vs D3 ja T4 vs D4 jne eli en eri kokoisia ja vapareita vaan sitä ajanko mieluummin 2.0 D3 kuin 2.0T3 Volvolla ja henkilökohtainen preferenssini siinä on diesel.
« Viimeksi muokattu: 13.02.2021, 18:34:30 kirjoittanut ZimKörk »

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2383
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #103 : 14.02.2021, 08:16:53 »
Kyllähän diesel on päivittäisenä käyttiksenä ainakin itselle mielekkäämpi ajettava juurikin tuon käyttökelpoisemman teho/vääntöalueen takia. Toki sellaisessa sielukkaassa bensamoottorissakin (eli ei volvon valmistamassa) on oma hienoutensa, mutta nimenomaan käyttiksessä diesel on mun makuun leppoisampi.

Kovan pohdinnan alla on seuraavan auton käyttövoima, ehkä ajelen tällä D5:lla vielä tovin ja katson miten alkaa käytettyjä P8:ja tulla markkinoille. Sellaista kun on käynyt kerran kokeilemassa niin eihän siinä voi muuta todeta kuin että sähkö on tätä päivää auton voimanlähteenä halusi sitä tai ei. S*
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #104 : 14.02.2021, 08:26:39 »
Niin - mites se nyt meni.. Aikoinaan joku opetti, että kierroksilla diesel on ajettava - vähän sen jälkeen auto vaihtui 740td:ksi huikealla 158nm väännöllään..

Jos katsoo vaikka nykypäivän 235hp D5:n ja 254hp T5:n käyriä Rican softilla: on etu dieselillä. 2000rpm dieselissä on 500nm ja bensassa 400nm. Jos noi käppyrät lähtee tyhjäkäynnistä on D5:ssa enemmän vääntöä tyhjäkäynnillä kuin Vw/Audi pohjaisessa D6 td:ssä ylipäätänsä oli... ja n. 30nm enemmän vääntöä kuin saman sukupolven tehokkaammassa T5:ssa.

Edit: itse voisin siirtyä jo bensakoneeseenkin - nykyaikaisessa automaatissa on niin paljon vaihteita, ettei vanhakantainen "väännättäminen" enää oikein onnistu. Toki tuo ilmiö oli edellisen sarjan d5:ssa ilman softaa.
Polttoainetta tärkeämpää on etenemisen vaivattomuus, eli tunneside on vian se, ettei sopivaa T6:sta löytynyt, kun verotus suosii D5:a

Niin - kyllä nykyinen on taas viimeinen diesel, kuten oli 2007 tullut 2008 mallinen X70 D5.. ja muutama muu...
« Viimeksi muokattu: 14.02.2021, 09:45:43 kirjoittanut D5GT »

 

Kulkukoira  Proturbo