Race.fi  Puotilan autokorjaamo

940 Turbofarkkuja 4x

  • 156 Vastauksia
  • 59985 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1194
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #150 : 06.04.2025, 17:35:31 »
Kesäauton huoltoa osa 2: ABS vianselvitys



Ensimmäinen ABS-vika mitä koskaan on volvoissa ollut. Viime kesänä jo alkoi ABS-valo palamaan vähän miten sattui, välillä paloi ja välillä ei. Ja lopuksi alkoi palamaan jatkuvasti. Silloin ei ollut vikakoodin lukiaa tehtynä kun kaikki oli menneet myyntiin sitä tahtia mitä sai valmiiksi. Tehtiin sitten vain perinteiset helpot kokeilut; konehuoneesta ABS-härpäkkeen liitin auki ja kiinni, ettei ollut hapettumia ja molempien releiden vaihto -> ei hyötyä. ABS-boxin vaihto -> ei hyötyä. Palautettiin auton alkuperäiset palikat takaisin paikoilleen, kun vaihto-osista ei ollut apuja.



Ajokausi oli lopuillan viime vuonna niin ei sen enempää jaksanut tähän perehtyä. Nyt tuli asia taas ajankohtaiseksi ja vikalukija kauniiseen käteen ja kas, 1-5-5 koodiahan sieltä pukkasi eli perän anturi.



Noh, tähän suhtauduttiin tietysti asian vaatimalla ihmetyksellä ja epäilyksellä kun nopeusmittari ja Cruise kyllä toimi, niin miksei ABS.. Kaivettiin aluksi kytkinkaavio esiin ja etsittiin netistä löytyisikö apuja. Yksi artikkeli löytyi missä oli viittauksia tähän asiaan ja neuvoja mittauksiin.



1. If you can 'tap' pin 7 (+ sensor) and pin 9 (0/ground to sensor) of the ABS control unit, and connect a volt meter set to AC, you should see pulses of 0.5 to maybe 2V AC if you spin a rear wheel (with the ignition on)

2. If you disconnect the ABS computer (ignition OFF first), and connect an OHM meter between pins 7 and 9, you should see 800-1400 ohms.


Siitä sitten ABS-liitintä auki ja kytkinkaaviosta johtovärit (vihr-valk & rusk-valk) ja liitinnumerot esiin ja mittaamaan.



Tunkilla takapyörät ilmaan ja pyöräytys niin kyllä sieltä pientä jännitettä näytti tulevan. Sitten anturin ohmimäärän mittaus ja 800 - 1400 sijaan tuli jotain paljon eksoottisempia lukemia. Eli kait sitä piti alkaa uskomaan anturivikaan. Ei muuta kun auto nosturille ja varastosta toinen peräkoppa rinnalle testiin. Testikopasta mitattiin 835 ohm, joten alueella oltiin. Liitin kiiinni ja kopalle maadotus kuntoon. Sitten testikäynnistys ja juma, ABS-valo sammui! Ei yhtään hassumpaa  :).



Autosta lähti anturi irti mukisematta, mutta testikopassa oli sen verran pahasti päässyt kiinnitysruuvi ruostumaan, että piti uhrata yksi kuusioavain autohuollon alttarille. Auton anturi oli hieman eksoottisemman näköinen.



Ei tullut otettua kuvaa ennen kiinnitystä mutta vaihtoanturi oli ao. kuvan mukainen eli tuollainen perinteisempi.



Sitten kun kaikki testihommat oli fiksattu takaisin omille paikoilleen ja muutenkin oli korjaus valmiina, niin oli uuden testikäynnistyksen aika. Ja kyllähän tuo toimi vieläkin. Job well done, kuten Edd China aina sanoi.

« Viimeksi muokattu: 06.04.2025, 17:47:12 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD2-vikalukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1194
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #151 : 07.04.2025, 22:38:01 »
Kesäauton huoltoa osa 3: Jarruremppaa (taakse)

Takajarrut alkoivat olla jo sen näköiset, että kannatti alkaa harkita vaihtoa. Levyt olivat kuluneet, toisesta satulasta mäntä jumissa ja känkkäkenkät melkein loppu. Aikaisemmin ei ole näille tullut tehtyä mitään, joten suht vanhat nuo jo olivat.



Jarrukilvissä oli jo jonkin verran ruosteen syöpymää, joten pientä käsittelyä vaati ja massat vielä päälle yöksi kuivumaan. On se känkkäjousien kiinnitys yhtä kettumaista kun ennekin, tekniikkalajihan tuo..



Sitten vain uudet osat paikoilleen molemmille puolille.



Seuraavaksi sitten etujarrujen kimppuun..
« Viimeksi muokattu: 10.04.2025, 21:04:45 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD2-vikalukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1194
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #152 : 10.04.2025, 21:00:38 »
Kesäauton huoltoa osa 4: Jarruremppaa (eteen)

Toiset etujarrut oli nuo itse hapotetut ja maalatut, nykyisistä oli jo suojakumitkin rispaantuneet.



Sitten vain uudet pellit, suojakumit ja männät paikoilleen. Varaosatarvikkeita oli tullut haalitttua riittävästi..



Liukutappeihin rasvat, jarrulevyt- ja palat olivat vielä kohtuu kuntoiset, joten ne sai luvan mennä.



Vanhat varastoon, josko tulee joskus kunnostettua käyttöön.



Samalla vaihtui ilmauksessa jarrunesteetkin.
« Viimeksi muokattu: 18.04.2025, 19:55:17 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD2-vikalukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1194
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #153 : 18.04.2025, 19:59:08 »
Kesäauton huoltoa osa 5.

Konehuone tuli pestyä monen vuoden pölyistä ja liasta pois. Öljyt ja suodatin vaihtui myös.



Samalla pientä rengasrumbaa kun viimeisetkin nastat vaihtui suvikumeihin.


142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD2-vikalukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1194
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #154 : 22.04.2025, 12:22:54 »
Tuli käytyä viikonloppuna ("American") Car Show:ssa. Nimi on nykyään vähän harhaanjohtava siellä kun on Eurooppalaisia, Japanilaisia, moottoripyöriä, mopoja, kuorkkeja, busseja, eurotuninkia, poppia, showpainia sun muuta nähtävää. Mutta hieno show kaiken kaikkiaan, paljon oli kierreltävää ja muutamia Volvojakin näkyi..


142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD2-vikalukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1194
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #155 : 28.04.2025, 21:24:48 »
Kesäauton huoltoa osa 6:

Piti paikkailla kiveniskemiä maalipinnasta ja vuosia majaillut maalin rispaantuminen takapuskurin listassa. Siihen oli jo niin tottunut ettei meinannut edes muistaa fixailla sitä kuntoon.



Sitten pesu ja vaha pintaan, vanteita ja renkaankiilloketta unohtamatta. Saksan Amatsuunista löytyi hyvää - Jeetuubissakin mainostettua - muoviosien kiilloitus/entisöinti/värinpalautus ainetta. C4 on niin kallista vaikka pienen pieni purkki varmaan riittää useampaan käsittelyyn, ettei sitä raaskinut ostaa. Nyt sai isomman pöniskän toista merkkiä halvemmalla. Näyttää puskurit, kylkilistat ja roikeläpät taas mustilta eikä auringon polttamilta harmailta.



Kesäauton pesu talven säilönnän jälkeen oli helppoa kun heinänteko. Talven suolakylvyissä uitettu Diesel olikin sitten aivan toista maata. Ensiksi sai suihkia liuotinta varsinkin kylkiin. Pesurilla pahimmat kurat ja ravat pois. Sitten pehmeällä harjalla shampoopesu ja huuhtelu päälle. Silti kyljet ja kontin luukku oli edellenkin kun karhennetulla Turtanalla. Vielä piti käsitellä ja hinkata Renew Cleanerilla, jotta sai pinnasta kaikki loputkin pinttyneet liat pois. Sitten töpöttää kiveniskemiä sekä käsitellä ja maalata takaovien alareunojen pintaruosteet pois. Ja sitten vasta pääsi vahailemaan ja kiillottelemaan muoviosia harmaasta mustaksi.



Vielä löytyy kiiltoa vaikka ikää jo näilläkin alkaa olla..
« Viimeksi muokattu: 28.04.2025, 22:00:25 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD2-vikalukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1194
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #156 : 01.05.2025, 19:51:34 »
Kesäauton huoltoa osa 7:

Nahkapenkkien käsittelystä oli kulunut jo tovi niin sai uudet aineet pintaan.



Vaihteenvalitsimen valon vaihto on kyllä Japanilaisten Aisin Warner Insinöörien kosto, kun on niin hankalassa paikassa. Tai ainakin 940 Volvossa hankalassa paikassa, on varmaan helpompi vaihtaa joissain toisissa kulkineissa..



Irtihän sen saa tietty suht helposti, mutta takaisin laittamisessa vierähti tovi jos toinenkin, muutaman sadattelun ja ärräpään saattelemana.

142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD2-vikalukijoita.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron