Race.fi  Puotilan autokorjaamo

uusien volvojen lämmitys?

  • 341 Vastauksia
  • 60093 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jumo

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #300 : 11.10.2024, 13:23:24 »
Onko jonkun moottorissa sitten ilmennyt ongelmia, kun niin kauheasti pelätään "raapasta" moottori käyntiin kylmänä? Mä olen ajanut jo monella uutena hankitulla, jossa ei ole varsinaisesti moottori lämmitintä ollut, Webasto kylläkin kaikissa. Yhdessäkään ei tämän vuoksi ole ollut mitään ongelmia. Audi A4, Passat, Bmw520, Superb, V60 ja XC60. Olkaa siis ihan huoleti, kabiini lämpimänä on hyvä lähteä liikkeelle sen enempää murehtimatta.

Ja sinä olit huolissasi kotitalli mutuilusta... Onko se jotenkin sinulta pois jos osa haluaa että moottori on lämmitetty ennen käynnistystä ? Kummasti noita lämmittimiä pohjoismaisiin olosuhteisiin kaupataan. Se on itseni ja muutaman muun toimesta ihan lämpömittarilla mitattu että kylmä on kone. Se että kestääkö se pidempään kuin ensimmäisen käyttäjän ( takuuajan) ei ole lainkaan autonvalmistajan (kiinalaisen omistajan) intressissä, tai vielä vähemmän eu lainsäätäjien jotka on moisen määrännyt ( pohjoismainen autonkäyttäjä ei kiinnosta pätkääkään ja tuskin autonvalmistajat ovat lobanneet vastaankaan)
V60 D3AWD -20,  V70 T5 2005, 940 -96 B230FK, 19T 3"IMM, 668Dekat ja lastut + 1.2bar
Youtube:Tuusannuuska

Poissa Volvorules

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #301 : 11.10.2024, 14:28:23 »
Ja sinä olit huolissasi kotitalli mutuilusta... Onko se jotenkin sinulta pois jos osa haluaa että moottori on lämmitetty ennen käynnistystä ? Kummasti noita lämmittimiä pohjoismaisiin olosuhteisiin kaupataan. Se on itseni ja muutaman muun toimesta ihan lämpömittarilla mitattu että kylmä on kone. Se että kestääkö se pidempään kuin ensimmäisen käyttäjän ( takuuajan) ei ole lainkaan autonvalmistajan (kiinalaisen omistajan) intressissä, tai vielä vähemmän eu lainsäätäjien jotka on moisen määrännyt ( pohjoismainen autonkäyttäjä ei kiinnosta pätkääkään ja tuskin autonvalmistajat ovat lobanneet vastaankaan)

Juu ei oo multa pois.

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #302 : 12.10.2024, 15:32:09 »
Täällä on näköjään väännetty tästä aiheesta ihan urakalla ja hyvä niin, koska autoilun pitääkin herättää tunteita ja on mielipiteitä puolesta sekä vastaan. Omasta mielestä tuo moottorin lämmittämättömyys oletuksena nykyasetuksilla on ihan järjetöntä ajatellen meidän talviolosuhteita :buck2: Viime talvena ennen tuota muutosjuttua tosin mittailin n. -20-25C Lapin pakkasessa, että kyllä modernit bensamoottorit kuitenkin lämpenevät tosi nopeaa (jopa parissa minuutissa kylmästartista), mutta itsellä kyllä hirvittäisi joka kerta raapaista kylmä kone käyntiin ja eikö sitä ole tutkittu, että kylmäkäynnistys vastaa helposti jotain 600km moottorin kulumista/ajomatkaa eli meillä esim. Oulu-Helsinki -väliä? Viime kevättalvella kaupan parkissa odottelin rouvaa autossa ja oli webasto päällä kiva huomata, kun sähköllä sinne tultaessa alkoi konepellin päällä muodostua lumisateessa rinkiä eli hyvin se moottoritilankin lämmitys toimii. Allekirjoitan täysin sen mitä täällä ovat monet jo kirjoitelleet, että kovilla pakkasilla moottorin on pakko käynnistyä/käynnistää vaikka olisikin webasto apuna, että matkustamoon riittää sitä lämmitystä. Ja webasto menettää vähän siitä tehostaan, kun moottoriakin lämmitetään, mutta en osaa sanoa onko plugineissa sitten vähän tehottomampi webasto kuin dieseleissä? Jos moottoria ei lämmitä etukäteen, niin kyllähän se kulutus sitten heti pomppaa, kun bensalla joudutaan moottoria+ohjaamoa lisälämmittämään. Hyvä pointti muuten tuo uusissa oleva sähkövastuslämmitin, että se ei taida edes moottoria sitten lämmittää tai vaan siitä hohkaava hukkalämpö ehkä vähän? Vai liekö siellä joku säteilylämmitinsysteemi tai vastaava myös sitten öljypohjassa. Tuosta ei ole kyllä mitään tietoa...
Näin syksyllä ja kevälläkin pyrin ajelemaan täysin sähköllä kaupungissa pure-modella ja klikkailen sitä webastoa päälle/pois ulkolämpötiloista riippuen sekä välillä pakotan moottoria charge tai hold-tilassa käyntiin että lämpöä riittää, niin ihmeen pieniä kulutuksia silti saa ja on silti kohtuu taloudellista ajoa muttei silti mitään Toyota-tasoa. Talvella se kyllä sitten tasoittuu Volvon eduksi ;) RAV4 plugari kaverin kanssa ollut hyvä vertailla, olisko litran ero per satanen kaikki ajot. Muutama päivä sitten ajelin ihan tahallaan power- ja constant awd-modella kotiin päin n. 14km matkasta 13km moottoritietä ja kulutus näytti 6,7L eli välillä kyllä hörppääkin, mutta litra vaan meni bensaa eli ei se niin kallista ole plugarilla bensallakaan kaupungissakaan ajaa. Kohta tulee 2000km trippiin, vajaa puoli tankkia vielä jäljellä ja 19.8. olen viimeksi käynyt tankilla ::) Talvella menee sitten vähän enemmän, mutta menköön...
1. XC60 T8 TE MY2020 126tkm Denim Blue 19" Goodyear kesä/Michelin kitkarenkaat. 2 edellistä Volvoa :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm Osmium Grey
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm "Joku vihreä"
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa MakeV70D

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #303 : 13.10.2024, 01:12:57 »
En tiedä paljonko moottorin esilämmitys olisi pudottanut kulutusta, mutta viime tammikuussa yhden viikon keskikulutus oli 11l /100km kun pakkasta oli koko ajan -30.
Ajossa Amazon, S60, XC60D4, V60T8

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2235
  • Tampere - Pori
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #304 : 13.10.2024, 11:11:29 »

Näin syksyllä ja kevälläkin pyrin ajelemaan täysin sähköllä kaupungissa pure-modella ja klikkailen sitä webastoa päälle/pois ulkolämpötiloista riippuen sekä välillä pakotan moottoria charge tai hold-tilassa käyntiin että lämpöä riittää, niin ihmeen pieniä kulutuksia silti saa ja on silti kohtuu taloudellista ajoa muttei silti mitään Toyota-tasoa. Talvella se kyllä sitten tasoittuu Volvon eduksi ;) RAV4 plugari kaverin kanssa ollut hyvä vertailla, olisko litran ero per satanen kaikki ajot. Muutama päivä sitten ajelin ihan tahallaan power- ja constant awd-modella kotiin päin n. 14km matkasta 13km moottoritietä ja kulutus näytti 6,7L eli välillä kyllä hörppääkin, mutta litra vaan meni bensaa eli ei se niin kallista ole plugarilla bensallakaan kaupungissakaan ajaa. Kohta tulee 2000km trippiin, vajaa puoli tankkia vielä jäljellä ja 19.8. olen viimeksi käynyt tankilla ::) Talvella menee sitten vähän enemmän, mutta menköön...
Kauheeta kohellusta Pure, Hybrid, Charge, lisälämmitin on/off. Koita joskus ajaa ihan vain hybrid moodilla sama reitti ilman nappuloiden painalluksia niin huomaat, että ei siitä kohelluksesta ole mitään hyötyä. Talvella esimerkiksi Webasto päällä pääsee sähköllä pidemmälle kuin se olisi pois päältä. Hybrid moodi on viisas päättelemään itse miten sähköä käytetään, Pure aivan lopuksi päälle niin pääsee vielä jopa 3km pidemmälle, mutta ei heti alusta-alkaen, koska se ei tuo yhtään tällöin lisää.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12711
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #305 : 14.10.2024, 06:50:38 »
Maantiellä pitkää matkaa ajessa hybrid asetus on itsellä päällä. Työmatkat ajan purella kun hyvin jaksaa S90 mennä 120kmh motarillakin. Viime talvena kun ei ollut kotona latausta niin awd asennossa ajoin työmatkat koska hybrid asennossa nelivedossa on aika kova viive.

Viime talvena huomasin että jos pakkasta on yli 10 astetta niin ei anna ajaa pelkällä sähköllä muuten kun jos lämpimästä hallista lähtiessä. -30 lämpötilassa kulutus on semmoinen että hirvittää. Ekan 10km työmatkalla kulutus oli +20 litraa satasella  ;D
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6399
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #306 : 14.10.2024, 08:35:28 »
Outo keskustelu kun eihän vanhempaa dieseliä kuluneilla suuttimilla edes saa käyntiin talvella ilman esilämmitystä.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Paikalla tepaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 239
  • www.vrcf.fi
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #307 : 14.10.2024, 10:09:33 »
Onko joku saanut vesiventtiilin sähköjohdon itse irroitettua. Bensahybridissä venttiili ei näy koneen päältä katsottaessa. Varmaan ainut mistä sinne pääsis on vasen pyöränkotelo.
Volvo XC60 D5 r-design  2010, Volvo V60 T5 2011, Volvo V70 2.5t Ocean Race 2006, Volvo V70 2.4t 2001, Volvo S40 1.8 1998

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #308 : 14.10.2024, 11:23:25 »
Onko joku saanut vesiventtiilin sähköjohdon itse irroitettua. Bensahybridissä venttiili ei näy koneen päältä katsottaessa. Varmaan ainut mistä sinne pääsis on vasen pyöränkotelo.

Pyöräkotelon kautta itse rassasin. Taitaa löytyä joku kuvakin kun vähän matkaa selaa tätä ketjua taaksepäin. Se paremmin tyrkyllä oleva liitin on kiertovesipumpun 3-napainen, vesiventtiili siellä vähän keskemmällä autoa ja 2-napainen liitin.
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa FinnDRZ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #309 : 14.10.2024, 20:52:24 »
Outo keskustelu kun eihän vanhempaa dieseliä kuluneilla suuttimilla edes saa käyntiin talvella ilman esilämmitystä.
Outo vastaus, kun ei aihe koske vanhempia dieseleitä :)

Paikalla tepaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 239
  • www.vrcf.fi
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #310 : 19.10.2024, 14:27:44 »
Kyllä jäi sähköliitin löytymättä V60 t6 vm 2021



Volvo XC60 D5 r-design  2010, Volvo V60 T5 2011, Volvo V70 2.5t Ocean Race 2006, Volvo V70 2.4t 2001, Volvo S40 1.8 1998

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #311 : 19.10.2024, 17:24:41 »



Tuosta kohtaa löytyi ainakin omasta D3:sta.
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Maxine87

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #312 : 29.10.2024, 09:41:30 »
Heips! Neuvottiin tähän ketjuun kyselemään aiheesta. Saisikohan tähän webasto asiaan apua Kuopion suunnalta keneltäkään, miten saisi lämmittämään moottoriakin? Kyseessä siis Volvo v90 t8, jossa webasto lämmittää vaan kabiinia.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 998
  • www.vrcf.fi
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #313 : 29.10.2024, 11:07:58 »
Heips! Neuvottiin tähän ketjuun kyselemään aiheesta.
Olisiko liikaa pyydetty, jos lukisit ihan itse ketjun sisältöä? Sitten voit tehdä päätöksen, nyppäätkö liittimen auki vai maksatko PIN-koodin purusta ja softasta.

Poissa Maxine87

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #314 : 29.10.2024, 11:32:35 »
Olisiko liikaa pyydetty, jos lukisit ihan itse ketjun sisältöä? Sitten voit tehdä päätöksen, nyppäätkö liittimen auki vai maksatko PIN-koodin purusta ja softasta.

Kyllä, olen lukenut ketjun läpi, kyselinkin olisiko jotain Kuopion alueella joka asian kanssa osaisi auttaa? Että osaisi neuvoa mistä tuollainen liitin tarkalleen ottaen löytyy tai onko mahdollista saada jotain koodausta. Itsellä ei tiloja eikä välttämättä edes osaamista tuon suhteen.

 

Autoracing  KL-varaosat