Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Äänestys

Mikä (plugin)malli XC60 on/oli? Ruksi 1 tai useampiakin vaihtoehtoja mikäli tarvitsee...

XC60 T8 TwinEngine 407hv 10.4 kWh
13 (27.1%)
XC60 T8 TwinEngine 390hv 10.4 kWh
5 (10.4%)
XC60 T8 TwinEngine 390hv 11.6 kWh
6 (12.5%)
XC60 T8 Recharge 390hv "normiakkuinen"
2 (4.2%)
XC60 T8 Recharge 455hv "isompiakkuinen" long range
8 (16.7%)
XC60 T6 Recharge 340hv "normiakkuinen"
2 (4.2%)
XC60 T6 Recharge 340hv "isompiakkuinen" long range
4 (8.3%)
XC60 jokin muu bensamalli
1 (2.1%)
XC60 jokin muu dieselmalli
6 (12.5%)
XC60 jokin muu malli mitä tässä ei ole laitettu...  :-)
0 (0%)
EX60 tulee heti talliin, kun julkaistaan ja sillä sipuli!!!
1 (2.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 44

Äänestys päättyy: 20.10.2025, 19:55:40

XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!

  • 206 Vastauksia
  • 55745 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa TKG

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 210
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #195 : 28.01.2025, 22:59:25 »
Tuon lausunnon 10v vaihtovälistä jos saisi paperille niin moni säästäisi heti 600e.

Käykö kuva Wetterin Volvo-mekaanikon koneelta?
VEA -bensakoneessa 10 vuotta.


« Viimeksi muokattu: 28.01.2025, 23:01:16 kirjoittanut TKG »
Ajossa: Polestar 2 LRSM '22, S60 T5 AWD '20, vetokoukku johon kiinnitetty V40 2,0 '04 , (kesällä Porsche 944tbo '86)
Ex. V60 T4 '20,  V60 D4 '19,  V60 '12, V60 '11, V70 '08, V50 '04, V70 '01, 850 '95, S60 '02, V40 '97, 142 '73 (sekä lukuisa määrä muita...)

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #196 : 29.01.2025, 12:52:18 »
Käykö kuva Wetterin Volvo-mekaanikon koneelta?
VEA -bensakoneessa 10 vuotta.



Se voi olla näin, huolto-ohjeet tulee valmistajalta (Volvo). Mutta käsittääkseni Suomessa Suomen maahantuoja on linjannut 5V vaihtovälin.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa MakeV70D

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #197 : 29.01.2025, 17:58:19 »
Tuon taulukon mukaan B4204T34 eli T8 hihnojen vaihtoväliksi tulkitsen 240tkm/10v. Jos tuo pitää paikkaansa, kahdessakin korjaamossa on puhuttu schaissea päin naamaa. Eli on väitetty 150tkm/5v.

Tähän ei ollut Suomi lisäystä ohjeeseen.
« Viimeksi muokattu: 30.01.2025, 13:21:22 kirjoittanut MakeV70D »
Ajossa Amazon, S60, XC60D4, V60T8

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #198 : 30.01.2025, 09:23:30 »
Tuon taulukon mukaan B4204T34 eli T8 hihnojen vaihtoväliksi tulkitsen 240tkm/10v. Jos tuo pitää paikkaansa, kahdessakin korjaamossa on puhuttu schaissea päin naamaa. Eli on väitetty 150tkm/5v.

Tuo kilometrimäärä on kyllä eri mitä olen kuullut. 240tkm tai 5V on mulle puhuttu. 150tkm taisi olla joskus vanhoissa Volvon malleissa, tosin nekin taitaa olla enemmän 180tkm tai 5v nykyään. Tosiaan käsittääkseni Suomen maahantuojalta tulee tuo 5v linjaus, vedoten vaihteleviin sää olosuhteisiin Suomessa (kuten pakkanen yms), ihan kuin niitä ei esim Ruotsissa olisi, missä on 10v vaihtoväli. Tosin jos maahantuoja on tuon 5v määrittänyt ja vaihtoväli menee pidemmäksi ja jotain tapahtuu, niin se pesee tehokkaasti kätensä silloin korvauksista.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #199 : 30.01.2025, 11:48:08 »
Eikös tuossa kuvassa ole joihinkin malleihin sulkeissa suomi ja jotain... Ei näy kokonaan kuvassa.
Että taas on jotain Suomi rajauksia. :P
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 998
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #200 : 30.01.2025, 13:22:50 »
150tkm taisi olla joskus vanhoissa Volvon malleissa, tosin nekin taitaa olla enemmän 180tkm tai 5v nykyään.
S70 oli ja on 5 vuotta / 120 000 km. Haynes ruotsinkielisenä antaa väliksi 8 vuotta / 128 000 km.

SPA D4 remmi kilkkeineen vaihdettiin viime huollon jälkeen omamekaanikon muistutettua 5 vuoden ylityksestä ELK.

Poissa Kramer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #201 : 30.01.2025, 14:11:40 »
Tuo kilometrimäärä on kyllä eri mitä olen kuullut. 240tkm tai 5V on mulle puhuttu. 150tkm taisi olla joskus vanhoissa Volvon malleissa, tosin nekin taitaa olla enemmän 180tkm tai 5v nykyään. Tosiaan käsittääkseni Suomen maahantuojalta tulee tuo 5v linjaus, vedoten vaihteleviin sää olosuhteisiin Suomessa (kuten pakkanen yms), ihan kuin niitä ei esim Ruotsissa olisi, missä on 10v vaihtoväli. Tosin jos maahantuoja on tuon 5v määrittänyt ja vaihtoväli menee pidemmäksi ja jotain tapahtuu, niin se pesee tehokkaasti kätensä silloin korvauksista.

Täällä paikallisessa automaan volvomerkkihuollossa sanottu itselleni ja kolmelle muulle T6 ja T8 hybridien hihnanvaihtoväliksi ihan tietokoneelta katsoen 10-v/240tkm. Merkkikorjaamonhan sana on se mihin pitäis uskoa eikä tulis mieleen kysellä ensimmäisenä volvon maahantuonnilta näin siis yleisesti ottaen. Olen kans huomannut eroja olevan korjaamojen vastauksissa. Itsellä ny 4-vuotta vanha ja 60tkm mittarissa ja ottaen vielä huomioon, että on sähköllä ajettu tuosta osa niin aion mennä merkkihuollon ohjeella...tiiä sitt.

Poissa makekin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #202 : 30.01.2025, 17:36:17 »
Ohessa sähköpostikeskustelu jonka kävin joku vuosi sitten maahantuojan teknisen tuen kanssa tästä vaihtoväliasiasta.
Kyseessä siis V70 S5 vm. -08.

Aina kun ollut jotain ihmeellistä mietittävää Volvoista, olen laittanut maahantuojalle sähköpostia ja aina olen saanut sieltä täsmällisen vastauksen.


Sellainen asia on alkanut mietityttämään että miksi jakohihnan vaihtoväli on Suomessa puolet lyhempi kuin tehtaan ohje?
Esim. Omani Volvo V70 D5 vm.-08. (185 hp) hihnan vaihtoväli On Suomessa 160 tkm / 5 vuotta  mutta tehtaan ohjeessa on 160 tkm / 10 vuotta. Miksi joudun vaihdattamaan hihnan nyt kun mittarissa on 115 tkm? Enkä sitten kun tuo tehtaan km-aika raja umpeutuu?

Suomen vaihtovälisuositus perustuu olosuhteisiin. Tuo tehtaan antama suositus on EU/Globaali suositus.
Esimerkiksi itä-naapurissa on autojen kilometripohjaiset määraikashuoltovälit paljon lyhempiä kuin nuo tehtaan määrittämät.
Suomessa valtaosa autoista toimii useita kuukausia kylmissä tai erittäin kylmissä oloissa, kylmiä kännistyksiä yms jotka omalta osalta rasittavat jako-hihnaa.
Tämän pohjalta on ikäpohjaista vaihtovälisuositusta lyhennetty.

Entäs Ruotsissa jossa noita Volvoja rakentavat ja testaavat ?
Asia tuli vaan puheeksi kun Ruotsissa olevassa Isäni autoon vaihdetaan  hihna vasta 160 Tkm / 10 vuotta. Muistaakseni Ruotsissa on myös kylmää talvella.

Kyllä näin on.
Kylmää siellä on myös, mutta olosuhteet eivät menen ihan yksiin.
Autokanta on Suomessa pohjoisemmissa olosuhteissa kuin Ruotsissa.
Esim, Ruotsissa ja Tanskassa autot ruostuvat paljon enemmän kuin Suomessa. Siellä kun meri ilmasto ja meri auki ympärivuoden, johtaa kosteaan ja suolaiseen ympäristöön.
 
Ymmärrän kyllä eron: minun autoni Joensuussa ja isäni vastaava Göteborgissa ovat hieman eri olosuhteissa. Entäs auto Helsingissa ja samanlainen esim. Kiirunassa.

Kyllä , Kiirunassa on kylmää niin kuin Lapissa ja Siperiassakin yleensä.
Mutta kyse ei pelkästään kylmästa vaan myös käyttösykleistä. Keskiarvoja ja mediaanieja autonkäyttöistä ja olosuhteista voi aina laatia. Tuohon hihnaa vaikuttaa lämpötilojen kautta myös käynnistys kerrat yms. muuttuvat tekijät.
Suomessa ollaan päädytty suosittamaan tuota 5v.
Kuten sanoin tämä on suositusikä, joten jos tuntuu siltä että ei halua vaihtaa.
esim jos oman auton moottori ei kohtaa paljoa kylmäkäynnistuksiä tai katsoo että ajaa muutoinkin rauhallisesti ja moottoria säästäen.




Koska maahantuoja on vastuussa noista huolto ym. ohjeista he saavat määrittää vaihtovälit sellaisiksi kuin haluavat.

t.make

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #203 : 31.01.2025, 14:42:21 »
Heippa!
Osaisiko asiantunteva raati kommentoida tähän itselle vähän outoon moottorin nakuttavaan/sirisevään ääneen, että onko normaalia vai pitääkö olla huolissaan? ::)
Video otettu tänään talliin ajettaessa, aika kylmä moottori ja taustalla myös webasto/lisälämmitin päällä. Annoin käydä jonkin minuutin. Eilen havaitsin myös
vähän outoa lisä-ääntä parkissa, kun laitoin "charge" tilan tyhjäkäynnillä eli C-ISG/käynnistysgeneraattori piti omasta mielestä vähän outoa ääntä mitä en ole
aiemmin juuri kuullut. Ääni kyllä hävisi heti, kun charge-tilan laittoi pois päältä. Yleensä olen käyttänyt pienehköä moottorin latausominaisuutta vain ajossa.
Videon ääni tuntuu kuuluvan edestä päin katsoen oikealta puolelta ehkä jostain turbon kohdilta. Onkohan siellä turbon turbiini/laakeri tms? Ei kuulu tuo enää jos
laittaa konepellin kiinni eli vain tuolla lailla lähemmin tutkiessa. ???
Auto käynyt vasta 2 isohkossa huollossa ja öljytkin just vaihdettu. Polttomoottorilla ajoa ollut aika vähän, mutta kuitenkin parisen sataa kilsaa. Moottorilla ajoa on
muutenkin ollut kokonaiskilometreihin nähden vähäisesti, ehkä vain vajaa 1/3 (arviolta jotain 30-40tkm max).
https://youtube.com/shorts/3I-GeGc2Uto?feature=share
1. XC60 T8 TE MY2020 126tkm Denim Blue 19" Goodyear kesä/Michelin kitkarenkaat. 2 edellistä Volvoa :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm Osmium Grey
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm "Joku vihreä"
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #204 : 31.01.2025, 15:20:22 »
Tuossa muuten ihan mielenkiintoinen T8 "teknologiaesite" jos jotakuta kiinnostaa. Aika vanaha tosin (akun koko 10,4kWh jne), mutta kait tuosta kaikkia muita oleellisia käy ilmi.
Itelle aika paljonkin tullut tuosta uutta tietoa mm. tuo C-ISG ja plugin/moottorin tekniikoista jotain.
https://volvofi.s3.amazonaws.com/esitteet/T8%20Twin%20Engine%20teknologiaesite_1%5B2%5D.pdf
Sielläpä se on netin syövereissä roikkunut jo vuosia. Ite ladannut myös tuon PDF:n, niin voipi iltalukemisena ennen nukkumaan menoa katella... :2funny:
1. XC60 T8 TE MY2020 126tkm Denim Blue 19" Goodyear kesä/Michelin kitkarenkaat. 2 edellistä Volvoa :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm Osmium Grey
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm "Joku vihreä"
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #205 : 01.02.2025, 10:58:54 »
Heippa!
Osaisiko asiantunteva raati kommentoida tähän itselle vähän outoon moottorin nakuttavaan/sirisevään ääneen, että onko normaalia vai pitääkö olla huolissaan? ::)
Video otettu tänään talliin ajettaessa, aika kylmä moottori ja taustalla myös webasto/lisälämmitin päällä. Annoin käydä jonkin minuutin. Eilen havaitsin myös
vähän outoa lisä-ääntä parkissa, kun laitoin "charge" tilan tyhjäkäynnillä eli C-ISG/käynnistysgeneraattori piti omasta mielestä vähän outoa ääntä mitä en ole
aiemmin juuri kuullut. Ääni kyllä hävisi heti, kun charge-tilan laittoi pois päältä. Yleensä olen käyttänyt pienehköä moottorin latausominaisuutta vain ajossa.
Videon ääni tuntuu kuuluvan edestä päin katsoen oikealta puolelta ehkä jostain turbon kohdilta. Onkohan siellä turbon turbiini/laakeri tms? Ei kuulu tuo enää jos
laittaa konepellin kiinni eli vain tuolla lailla lähemmin tutkiessa. ???
Auto käynyt vasta 2 isohkossa huollossa ja öljytkin just vaihdettu. Polttomoottorilla ajoa ollut aika vähän, mutta kuitenkin parisen sataa kilsaa. Moottorilla ajoa on
muutenkin ollut kokonaiskilometreihin nähden vähäisesti, ehkä vain vajaa 1/3 (arviolta jotain 30-40tkm max).
https://youtube.com/shorts/3I-GeGc2Uto?feature=share

Ettei vain kylmänä kuulu ruuviahtimesta? Se on osaa pitää kylmällä koneella jänniä ääniä välillä ja häviää kun lämpenee. Jos autoa lataa moottorilla, niin tottakai se kuormittaa myös ahdinta kun tarvitsee vähän enemmän tehoa. Minusta ainakin kuulostaa ihan normaalille videon perusteella tai sitten mullakin on jotain vikaa autossa ollut jo pitkään. Ladatessa pitää ihan samaa ääntä.
« Viimeksi muokattu: 01.02.2025, 11:01:03 kirjoittanut Niclashki »
V90 T8 2020 Inscription

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #206 : 01.02.2025, 23:39:11 »
Ettei vain kylmänä kuulu ruuviahtimesta? Se on osaa pitää kylmällä koneella jänniä ääniä välillä ja häviää kun lämpenee. Jos autoa lataa moottorilla, niin tottakai se kuormittaa myös ahdinta kun tarvitsee vähän enemmän tehoa. Minusta ainakin kuulostaa ihan normaalille videon perusteella tai sitten mullakin on jotain vikaa autossa ollut jo pitkään. Ladatessa pitää ihan samaa ääntä.
Jep kiitos kommenteista ja tarkasta korvasta/kuuntelusta. Ei kai tuo konepelti kiinni mitenkään oudosti käy ja tosiaan tuota charge-lataushommaa tyhjäkäynnillä sekä yleensäkään kylmällä moottorilla ei ole tullut juuri käytettyä.
Seuraillaan tilannetta ja ajellaan menemään... ::) Tänään tuli ajeltua lähialueilla aika paljon polttomoottorillakin ja kulutukset 4-6L paikkeilla moottoritieajossakin sähkön avustamana taajamat jne.
1. XC60 T8 TE MY2020 126tkm Denim Blue 19" Goodyear kesä/Michelin kitkarenkaat. 2 edellistä Volvoa :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm Osmium Grey
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm "Joku vihreä"
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo